Brandhout stapelplaats

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Ramon »

Het is zelfs zo, dat er een optimale houtafmeting staat in het keuringsrapport.
Ga je kleinere stukken, gebruiken, staat er teveel houtoppervlak in brand, krijg je teveel pyrolyse.
Hierdoor kan er niet genoeg zuurstof via de kachel bij je hout komen, en verdwijnen er juist veel onverbrande gassen door de schoorsteen.

Wil je dit testen: gooi maar eens een schep zaagsel of houtsnippers in je kachel....
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door LeaD »

En die optimale houtafmetingen zijn ... en wie houdt zich daaraan ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door willem »

Ramon schreef: 24 jan 2020, 13:16
Droog dood hout heeft geen kracht meer, de power is er uit, het weegt niks maar je heb ook niks.
Is dat zo?
Hoe groter brandbaar oppervlak .. hoe meer warmte.
O ja?
Albert z'n verhaal zegt exact wat ik schreef, maar als je dit alles snapt,
wat is dan je vraag?????
Laat anders maar zitten, ik snap het.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door dormos »

Om terug te komen op de vraag van Gertje:
als het hout nog niet aan het ontbinden is, maar gewoon droog dan kun je het prima droog opslaan.
Een optie is dan inderdaad op meters zagen, in het bos kloven en de stapel van boven goed afdekken met een zeil, golfplaat o.i.d.
Wel zorgen voor een ruime overstek om nat worden door regen zoveel mogelijk te voorkomen.

Het kloven kun je doen met een staande klover met een benzinemotor (neem aan dat je in het bos geen stopcontact hebt).

Deze klovers hebben meestal een verstelbare klooftafel die je op verschillende hoogtes in kunt stellen. Haal je de tafel er helemaal af dan kun je meters kloven.

Voordeel van meterhout is dat je makkelijk een stabiele stapel kunt maken, bijvoorbeeld tussen twee bomen, die niet snel zal omvallen.
Meteen kloven op kachelformaat kan ook, maar dan zul je iets meer voorzieningen moeten treffen om de stapel stabiel te houden.

Meters = minder kloofhandelingen, meer zaaghandelingen, langzamer drogen, stabiel stapelen
Kachelmaat = meer kloofhandelingen, minder zaaghandelingen, sneller droog, minder stabiel stapelen.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Ernest Dubois »

Afdekken met een zeil kunnen je best vermijden vanwege het vasthouden van vocht en lekkage. En beter keuze is een of ander plaat zoals gegalvaniseerd golfplaat of iets dergelijk. In het bos opstapelen tussen twee bomen is handig mits als eerder gezegde het is verzekerde tegen boeven (ik weet het uit ervaring - nee ik ben geen boef hoor) maar het beste is die methode van de middeleeuwen de woodrick Afbeelding een helemaal op zichzelf staande stapel.
Werken, das leuk.
Gertje
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 jan 2020, 22:08

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Gertje »

Het is inderdaad dood staand hout, wat nog "keihard" is.

Interessante discussie over kleiner/ groter kloven.
Ik stook een houtkachel, als die brand gaat de CV uit dus min of meer als tijdelijke hoofdverwarming.
Mijn ervaring is dat vlammen leuk zijn, maar minder warmte geven dan de gloeiende sintels.
Om die reden doe ik het hout 'zo groot mogelijk' in de kachel als die eenmaal goed brand.
Minder vlammen aan de buitenkant, blok gaat gloeien en valt uiteindelijk uit elkaar.
Kachel is 33cm diep, ik probeer de blokken op 30cm te zagen om een zo goed mogelijke vulling te krijgen.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door peterberg »

Vanaf hier afgesplitst naar "Brandhoekje voor dwarsliggers".
Uiteraard kan er nog steeds op het oorspronkelijke onderwerp gereageerd worden maar wel on-topic alstublieft.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie