Brandhout stapelplaats

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

beni007
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2011, 13:12

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door beni007 »

Hoihoi,

In navolging van de reeds geposte stapelplaatsen :)

Ik haal mijn hout in de zagerij recht over mijn deur die hun afval hout in ijzeren bakken rechtstreeks in mijn garage plaatsen met de clarc,
Maar met de economische crisis word er daar al enkele maanden veel minder gewerkt, maw ook veel minder afval hout.
momenteel red ik er nog maar ik ben vooruit kijkend (of kijkent?)

daarmee heb ik zelf ook al een stapelplaats gemaakt voor hout die niet van de zagerij zou komen.

Het kotje is gemaakt uit, uitelkaar gehaalde grote paletten (3.2mx2.1m of zoiets)
De kepers heb ik gebruikt als staanders, en met de planken heb ik eerst een kader gemaakt om daarna dit kader te beslaan met planken (van diezelfde paletten),
op ongeveer net geen vingerdik naast elkaar. hierdoor heeft de wind vrije doortocht (hoop ik toch) en kan de regen er moeilijk aan.
hierop dan een dakconstuktie gemaakt met doorgezaagde kepers en planken en het geheel dan afgedekt met recup lichtdoorlatende golfplaten.
Het kotteke staat los op betonstenen (maar weegt zoveel dat het (hoop ik) wel niet zal omwaaien.
De vloer is gemaakt van eerst 2 lagen waterdoorlaten, kruidwerend doek en dan bakstenen opzijkant gezet :)

In het kotteke staan de kepers die ik over had van de paletten, deze kan ik dan nog verzagen en opstoken ;)
over het hout die er in zou komen ben ik nog aan het twijfelen:
ga ik gekloofd hout kopen, droog of nat? (wetende dat ik geen kettingzaag, bijl of klover heb.
Of ga ik uit het bos aan men deur (met toelating van de eigenaar) hout halen die daar ligt,
allemaal tak hout van +/- 1m lang en een diameter van 5 tot 15 cm, zowiezo nat en rond hout.....

Wat opteren jullie?

mvg
beni
Bijlagen
IMG_7424.JPG
IMG_7422.JPG
IMG_7421.JPG
IMG_7420.JPG
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

Mooi dat hout uit dat bos ophalen. Snel in het kotteke weg stapelen. Ik weet niet waar je in stookt, maar in een haard of 'gewone' kachel kun je dan aan het eind van de winter dit hout best al stoken, zeker in geval van nood als je met je andere leverancier de winter niet door komt.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door Erikvr »

Hoi Beni,
Leuk om dat kotteke te zien, belangrijk is wel dat voor het drogen het hok zo open mogelijk is, liefst aan alle kanten. Doorwaaibaar is het beste, beetje regen van de zijkant heeft nauwelijks invloed op het drogen.
Voor opslag van al droog hout is je hok perfect (de voorkant ligt op het oosten?). Volgende stap is dus een kettingzaag (l*dl, *ldi ), liefst een scherpe kloofbijl en een hakblok. En dan dat hout uit het bos halen, zoiets laat je toch niet liggen? :D
groet,
Erik
beni007
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2011, 13:12

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door beni007 »

JantjeV8 schreef: Ik weet niet waar je in stookt, maar in een haard of 'gewone' kachel kun je dan aan het eind van de winter dit hout best al stoken
als ik de begrippen allemaal juist heb dan stook ik met een atmosferische cv houtketel onder druk.
beni007
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2011, 13:12

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door beni007 »

Erikvr schreef:belangrijk is wel dat voor het drogen het hok zo open mogelijk is, liefst aan alle kanten. Doorwaaibaar is het beste, beetje regen van de zijkant heeft nauwelijks invloed op het drogen.
MAW kan ik men huidig kotteke beter gebruiken voor houtopslag dat reeds heeft gedroogd of droog is, en bouw ik er naast nog een kotteke (met de kepers die ik nog over heb) die langs alle kanten open is enkel een golfplaten dakje erop.
Hier stapel ik dan het hout uit het bos en laat het eerst goed drogen (1jaar of langer) om dan te verleggen naar het drooghout kotteke? 8)
Kan ik weer een kotteke bouwen :twisted:
Erikvr schreef:Volgende stap is dus een kettingzaag (l*dl, *ldi )
LOL :mrgreen: hier zal ik al niet er ervaringen moeten van vragen zeker?

Kzal eens moeten gaan lezen naar de topic van snij en kloofgereedschap :) maar er word daar ook nochal wat met technische termen gesmeten waar ik momenteel nog niet in thuis ben (toch niet van kettingzagen ;))

mvg
beni
Henri
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 aug 2007, 12:46

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door Henri »

Wij hebben sinds twee jaar ongeveer 35 m3 grove den liggen (deels op stam).
Ongeveer 10 kuub ligt onder vrachtwagenzeil, het ander ligt onder dunner blauw/groen plastic wat te koop is bij de bouwmarkten.
Omdat dit laatste niet zo best is heb ik een houtkot gemaakt. De houtkot staat tegen een oostenmuur en is aan het westen en zuiden zoveel mogeljik open. Het dak is voorzien van golfplaten en verder heeft het aan de twee zijkanten een aantal planken (zo min mogelijk om zoveel mogelijk wind door te laten blazen.)
Nu ligt het hok vol met hout en het hout wat aan de zijkant ligt (westen en zuiden) wordt regelmatig nat door slagregens. De regen kan wel ruim een meter het hok in geslagen worden. Op deze manier wordt het relatief drogere hout toch weer nat.

Is dit niet nadelig voor het drogen van het hout? Droog houdt wordt immers continue weer nat? En het nog niet gedroogde hout (vocht > 25%) wordt nog natter. Of wordt eenmaal gedroogd hout (vocht <25%) snel aan de wind weer droog?

Zijn er eventueel andere oplossingen of is de slagregen geen probleem?
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door Erikvr »

ik had dit probleem ook en opgelost met een rol 'schaduwdoek', stukken tegen de zijkant geniet . Laat we de wind enigszins door maar maar houdt regen tegen.
Afbeelding
groet,
Erik
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door Bufferboost »

@Henri,
maak je geen zorgen als de kopse kanten van je opgestapelde hout steeds weer nat regenen, bovendien zijn er zo vaak nou ook weer geen slagregens. Uiteindelijk gaat het er om dat de meeste tijd van het jaar het hout goed droog kan waaien en/of droog blijven. Natuurlijk, een maandje voor dat je het stookt moet het niet meer kleddernat zijn geregend. Ik stapel het hout al jaren op met alleen bovenop plaatmateriaal, wel een beetje overstek natuurlijk. Daar onderdoor kan het goed doorwaaien. Het ligt nu bij met de kopse kant naar het westen, ca. 2,5 m. hoog, dubbele rij (meterstukken) met loopgang er tussen en afgedekt met plaatmateriaal. Beetje oversteek, maar bij 2,5 m. hoog ben je het voordeel daarvan zomaar weer kwijt.

Groet Hans
Henri
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 aug 2007, 12:46

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door Henri »

Bedankt voor jullie reacties.

Het hout ligt bij mij niet alleen met de kopse kant naar de kant van de slagregen. Een oversteek aan het dak heb ik niet. Dus daar zou ik nog wat op kunnen fabriceren. Verder is het doek wellicht ook te proberen waard.

Ik had voor mezelf al voorgenomen om een bij het volgend stookseizoen een gedeelte van het hok met plastic of anderszins dicht te maken, met alleen boven en onder nog openingen zodat het droge hout niet meer nat regent.

Henri
Johnnw
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jan 2012, 20:13
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door Johnnw »

Bufferboost schreef:... hi hi, 60 ton droog (nu nog 22%) eiken, 4 strenge winters? :roll:
IMG_5022 (Medium).JPG
Groet Hans
Dat is een leuke voorraad. Hoeveel tons kloofmachine heb je als ik vragen mag en welke lengtes kloof je ermee.(Omdat er op de foto aardig lange lengtes liggen)
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door Bufferboost »

45-tons mobiele klover, lengtes 1,00- 1,20 m.

Groet Hans
Johnnw
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jan 2012, 20:13
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door Johnnw »

Bufferboost schreef:45-tons mobiele klover, lengtes 1,00- 1,20 m.

Groet Hans
Zelfbouw, of koop!!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
GeorgeBfast
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2012, 19:57

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door GeorgeBfast »

Goedeavond ,
Ik ben nieuw hier , mijn naam is George en kom uit zuid oost Brabant en sinds deze winter voor het eerst hout aan het stoken. We hadden geen schouw of rookkanaal in ons huis en hebben dus afgelopen augustus een rookkanaal aan de buitenzijde aangelegd met dubbelwandige roestvrijstalen geisoleerde buis. We hebben deze buis in gemetseld zodat het er netjes uitziet en een schoorsteen tegen de gevel aangebouwd hebben. We hebben een Barbas Eco 800 kachel gekocht met speksteenbekleding en deze bevalt super. De luchttoevoer voor verbranding hebben we rechtstreeks naar buiten aangesloten. Door het vele hout rond onze boerderij was het nodig dat alles een keer gesnoeid werd en zodoende is de hobby houtzagen ontstaan. Ruim twee jaar geleden een nieuwe kettingzaag gekocht van Husqvarna type 55 en dit jaar dus een houtopslag gebouwd en een kloofmachine gekocht. Ondertussen heb ik al wel ruim 40 m3 gekloofd hout mooi gestapeld op mijn erf zitten. Bijgaande enkele foto's waaronder ook mijn houtopslag die inmiddels helemaal volzit , ongeveer 27 m3.
Afbeelding
Rookkanaal aan gevel van huis gemetseld
Afbeelding
Houtopslag gemaakt van hekwerk met een overkapping van damwand.
Afbeelding
Onze Barbas Eco 800
Afbeelding
Onze trekker met kippertje voor transport
Afbeelding
Ook deze oldtimer wordt ingezet in de winter tijdens de Forstarbeiten. :)
Afbeelding
7 Ton Klover afgelopen herfst gekocht bij Van Cranenbroek en heeft inmiddels al probleemloos 40m3 hout gekloofd en klooft werkelijk de moeilijkste stammen met noesten!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door kockie »

Er is weer werk aan de winkel. Vanmiddag aan het hout halen geweest. Nog een klein beetje gezaagd, maar het meeste stond al gestapeld klaar in het peppelenbos. Van het najaar weer verder....
Hiermee het hout uit het bos gehaald en overgestapeld op de grote wagen die op de harde weg stond.
Hiermee het hout uit het bos gehaald en overgestapeld op de grote wagen die op de harde weg stond.
De grote wagen die stond te wachten
De grote wagen die stond te wachten
Morgen maar eens afladen. Wordt nog een hele klus.

2 jaar geleden met de grote aanhanger het bos in gereden. Erin ging prima over de toen nog bevroren grond. Om het bos uit te komen moest de hulp van een graafmachine worden ingeroepen die letterlijk door de drek moest. Als er ooit oorlog komt liggen daar de loopgraven al klaar....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie