Brandhout stapelplaats

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

Brandhout stapelplaats

Bericht door Peterke »

Hallo,

Ons brandhout ligt tegen een Zuid-Oost muurtje gestapeld, nu als het regent is 1 kant altijd kletsnat, ik heb geen mogelijkheid om het op een andere plaats te stapelen.

hier een foto hoe de stapel er uitziet (stapel is intussen dubbel zo lang)

en zo zou ik het kunnen oplossen.

En bij deze post eens je houtstapel :wink: zo kan ik mischien nog wat ideeen opdoen.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door mark »

Ik vind het een mooie en handige oplossing. Ziet er dan wel zo natuurlijk uit en gaat goed op in je tuin.

groet mark
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door maarten »

Peterke,

Mijn brandhout ligt onder een afdak op het zuiden achter drie houten wanden die lekker tochten dan ligt het hout 's zomers lekker in de zon en in de winter/herfst wanneer de wind meest z/w is droog achter een tochtwand.
Er ligt ongeveer . 18 m3 als het vol is en waar ik ongeveer twee jaar over deed om op te maken met mijn Altech. Ik had de hoop dat de bergkachel er drie jaar mee zou kunnen doen. Helaas.
Een nadeel: Het ligt gewoon op de kleigrond zodat het onderste hout weggegooit kan worden want dat is te nat en/of vermolmd of reeds aangevreten door diertjes die ik ook wel een plaatsje gun.( behalve houtworm!)

grt. Maarten

ik leer graag
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door peterberg »

Hallo Maarten,
Nu zie ik jammer genoeg een ongerijmdheid langskomen.
Jij hebt mij tijdens de terugweg naar het station toch verteld dat je met jouw vorige kachel 12 m3 in een jaar verstookte?
Dan heb je dus anderhalf en geen twee jaar met die 18 m3 gedaan.
Drie jaar met dezelfde hoeveelheid hout met de Bergkachel betekent dat die een twee keer zo hoog rendement zou moeten hebben.
Dat vind ik te veel eer, dat geloof ik niet.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door maarten »

Hoi Peter,
Goed geheugen!
Met het hout wat ik nu in deze kachel stook, vuren, stookte ik de andere in een winter 12 m3. ook een beetje een gok toen zonder duimstok, maar meting verteld dat er 18 m3 hout kan liggen. (-+- 3x 3x 2m.) En er wordt regelmatig weles een aanhanger tussen door opgehaald, moet wel want het wordt speciaal voor mij bewaard dus MOET ik het wel halen anders zit ik later zonder.
Met het andere hout, stuwhout, eik, stammetjes, azobé, enz. ONG. 9 m3.
Excuses als ik wat onduidelijk geweest ben. En deze maten zijn ook + - , afhankelijk van de strengheid van de winter.
Ik ben er wel van uit gegaan, gezien al het positieve nieuws hier, dat de berg minimaal 2x het rendement van de oude zou moeten hebben omdat er gezegd wordt: Twee maal daags 1 volle vulling, met erge kou 3x. De oude brandde de gehele dag.
Ik heb er trouwens nooit zo aangedacht hoeveel ik verbruik(te), Moet wel een beetje gokken, maar zal er niet veel vanaf zitten.

grt Maarten

ik leer graag
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door kockie »

Hier wat foto's van mijn houtopslag in wording:
PC216467.jpg
Zoals hier is te zien is het hok opgebouwd uit allemaal recycling materiaal. het linkergedeelte bestaat uit 2 aan elkaar geschroefde bushokjes (hele oude) met een dak van gekregen golfplaten en pannen. Het rechtergedeelte is, uitgezonderd het dak, geheel gemaakt uit oude varkenshokken afkomstig uit achterliggende (inmiddels lege) varkensschuur
PC216470.jpg
Op de voorgrond zie je een oude lichtmast liggen van 15 meter, die er ligt om hopenlijk nog een keer gebruikt te worden als windmolenmastje, gewoon "voor de leuk" zeg maar. Op de achtergrond staat een wederom uit oude varkenshokken opgebouwde antennemast met wifi-apparatuur waarmee hier in de buurt een wifi-netwerk is opgebouwd met een stuk of 20 gezinnen en bedrijven die anders verstoken zouden blijven van een vaste internet verbinding. Ik zie ook dat ik weer het dak opmoet om de scheefgezakte ventilatiekoker eens een schop te geven. Het hok is nu 8 * 2 meter. De bodem bestaat uit oude metalen varkensroosters die bovenop een betondek van een buiten gebruik zijnde mestkelder liggen.

PC216469.jpg
Op deze laatste foto de wagen waarmee normaal gesproken hout wordt gehaald. Hier kan een kleine 8 kuub in. Deze wagen (van de buurman) werd vroeger door de plaatselijke harmonie gebruikt om papier op te halen. Dat gebeurt tegenwoordig met een kraakwagen. Handig karretje voor achter de trekker.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door kockie »

Met vreugde kan ik u berichten dat het meest rechtse vak van het houthok nu ook vol is. Naast het houthok wordt momenteel "hout op stam" opgestapeld zodat het alvast kan voordrogen voor de komende jaren. Niet gek zo'n 30 kuub verzameld binnen een jaar. Heb nog het een en ander in het bos liggen en staan....

Inmiddels is de mast ook verdwenen, zodat ik nu fatsoenlijk bij het hok kan komen....
Bijlagen
Afb010.jpg
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door mark »

Laat de winter maar komen voor Kockie :D .

gr Mark
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door gerard »

Beste "brandstapelaars"
Ook ik heb me afgevraagd hoe ik de meeste regenbuien van het brandhout zou kunnen keren.
Mijn oog viel op die afschuwelijk grote loopstallen. Ze zijn rondom open, maar hebben meestal verschillende soorten "gordijnen" die al naar gelang de omstandigheden voor de openingen kunnen worden afgerold. Van zeer open gaas tot zeer winddicht gaas of volledig afgesloten met een soort zeildoek.
Kijk maar eens hier:
http://www.brokerskunststoffen.nl/producten/Gazen
Deze gazen zijn er in vele verschillende maasopeningen, met allemaal hun specifieke windreductie. Als een soort rolgordijn voor het hout zal de regen er tegenaan slaan (en afdruipen), terwijl het toch behoorlijke ventilatie mogelijk laat.
Een bijkomend voordeel is, in mijn ogen, dat je er doorheen kunt kijken, wat zeker bij gekloofd hout nog mooi is ook.
Het is helaas wel van PVC gemaakt (ecologisch? niet echt!!) maar zal jaren meegaan. De milieuwinst is droger stookhout>hoger rendement.
Ik ben er nog niet uit, maar ik hou dit zeker als een oprolbare optie i.p.v. demontabele houten schermen en dergelijke.

Als doorzichtig "mobiel" windscherm in plaats van een vaste schutting, zie ik het ook wel zitten in onze tochtige tuin. (Doordat naast ons huis een grote bedrijfshal staat, giert de wind uit elke windrichting als door een trechter langs ons huis).

Gerard
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door Brit »

Hoi Allemaal,

Heeft iemand er wel eens aan gedacht om een hok dat enigzins op het zuiden is gericht, van transparant materiaal te maken. De temperaturen kunnen dan, net zoals in een kas, erg hoog oplopen, zodat je bijna oven-droog hout kan krijgen....... :)
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door Blijfhopen »

Daar hebben ze bij De Twaalf ambachten in Boxtel al heel lang geleden aan gedacht.
Er werd meen ik ook aangeraden stenen in de droogruimte te leggen zodat er wat bufferwarmte was voor een koudere nacht (condensvorming).
Denk ook aan de afvoer van vocht.
Groeten,
Gerard
GdeJ denkt met u mee.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door willem »

De rijen hout bij mij heb ik oost-west staan en aan de oost-zijde een rij noord-zuid. Tussen de rijen ruimte gelaten zodat de wind vrij spel heeft. Daar het hier aan de kust altijd zw-w-nw waaid is dit voor mij de meest ideale plaatsing.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door Blijfhopen »

Gevonden !
In het blad van De 12 Ambachten nummer 20/21 (uit 1981-wie wat bewaart heeft wat) staat in de rubriek "Beter 1 keer zien dan 100 keer horen" een bouwbeschrijving voor een houtdroger.
Op de bodem zwart landbouwplastic, achterkant wit. Geen stenen zoals ik aanvankelijk dacht, wel gaten voor ventilatie.
Men stelt dat het mogelijk is in 5-8- weken hout volledig te drogen. Zelfs nog droger dan in de buitenlucht, wat een besparing van 5 % extra kan geven ten opzichte van in de buitenlucht gedroogd hout.
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door Atlas »

@ Blijfhopen,

Heel interessant; vooral die 5 weken droogtijd. Het kan haast niet anders lijkt mij dat het hout dan zeker niet te dik moet zijn Of...?

En hoe ziet de bovenkant en de zijkanten van de stapelplaats eruit? Zou je dat artikeltje kunnen uploaden?

Han
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door Blijfhopen »

Ik heb toestemming gevraagd aan DTA om de pagina op dit forum te plaatsen. Leek me netjes.
Gerard
GdeJ denkt met u mee.
Plaats reactie