Brandhout stapelplaats

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Ruuben »

Daar heb je een punt. Het bouwwerk van hok zit vast aan de pallets. Zal iets meer werk zijn tzt. Tnx
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Bauke »

Mijn hok in aanbouw. Tip: kies voor een constructie waarbij je de onderpallets kunt vervangen. (Ik gebruik paalvoeten. Dit is overigens Firmowood - met stoom verduurzaamd hout, is wél wat kostbaarder. In een later stadium gaan zonnepanelen dienen als dak. Eerst leg ik vrachtwagenzeil over het hout.)
Bijlagen
image.jpg
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
Kaliko
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mei 2013, 08:36

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Kaliko »

Voila , mijn stapelplaats is ook klaar
Bijlagen
20160409_121046.jpg
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Ruuben »

Deze houtopslag is brandweer vergunningsplichtig!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door kockie »

Dan heb je de mijne nog niet gezien :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

Kijk, behoudens dat die opslag er erg mooi uit ziet, mag je je gelukkig prijzen in een erg eco buurtje te wonen. Zonneboilers en panelen bij de achterburen.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Paul Joosten »

Houtopslag kan ook heel creatief. Nadeel is dat je er misschien niet meer mee wilt gaan stoken...

http://www.froot.nl/posttype/froot/wann ... nst-wordt/

twee van de vele mooie voorbeelden die daar te zien zijn:

Afbeelding

Afbeelding
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
de snor
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 feb 2013, 18:23

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door de snor »

heel mooi om te zien maar inderdaad zonde om op te stoken en het is mij te veel werk.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Sandman79 »

Een vraagje voor het bewaren van brandhout binnenshuis.

Graag had ik thuis een nis gemaakt om daar mijn brandhout dat ik in de komende tijd wil gaan opstoken, tijdelijk in te bewaren, zodat we niet meer dagelijks 2-3 keer een mandje hout moeten gaan halen.

Verleden jaar had ik echter af en toe wat hinder van vliegen en ander ongewenst gedierte als het hout ietsje langer binnenlag. Zijn er deftige tips om dit helemaal te voorkomen? of zet ik gewoon een glazen deurtje van die ikea ofzo voor mijn nis om zo de beestjes tegen te houden? :)
robby
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 jul 2012, 12:13

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door robby »

Ik zou dat zeker nooit binnen bewaren, als er levende boktorren bij het naar binnen gebrachte hout zitten... kan dat nare gevolgen hebben voor de huiselijke infrastructuur.
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Rob van Rotterdam »

Sandman79 schreef: Zijn er deftige tips om dit helemaal te voorkomen? of zet ik gewoon een glazen deurtje van die ikea ouzo voor mijn nis om zo de beestjes tegen te houden? :)
Ik doe het aldus: eenmaal in de week/tien dagen loop ik naar de houtopslag in de tuin teneinde daar emmers met blokken hout voor de kachels te halen. In de opslag neem ik in iedere hand één blok hout en sla de twee blokken enige malen krachtig tegen elkaar alvorens ze in een emmer te doen. Zo sla je stof, spinnetjes en eventueel andere ongewenste bezoekers van het hout af. Simple comme bonjour.
In de woonkamer heb ik een voorraadje hout voor ruim een week (Dit voorraadje sluit ik niet met glas of anderszins af. Het zijn kistjes en één zijde open). Deze methode is schoon, ik hoef bij slecht weer niet naar buiten om hout te halen en de blokken kunnen een paar dagen acclimatiseren. Vliegjes of erger heb ik nooit in mijn hout.
Rob
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Sandman79 »

Boktorren heb ik hier nog nooit in mijn hout gezien, enkel aangetaste bomen op een perceel dat ik eventueel kon hebben van een kennis. Overigens is er hier in huis weinig hout gebruikt bij de constructie, dus bahalve dat een boktor niet het mooiste diertje is, lijkt me de potentiële schade nog wel mee te vallen.

Het tegen elkaar kloppen om de blokken wat op te schonen lijkt me idd een simpele effectieve manier om al veel rotzooi te voorkomen.

Ik heb net ook een nieuwe elektrische kinetische kliever gekocht, en het valt mij ook op dat de boomschors er hierbij veel meer afvalt dan bij het manueel klieven of een trage hydraulische kliever. Dit kan echter ook aan het type en droogtijd van het hout liggen natuurlijk, maar minder schors is natuurlijk ook al minder potentiële rotzooi.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

Over beestjes is ook nog een topic gaande. Momenteel heb ik een stapel balken, kopmaat 300x300mm en een meter of 2,5 lang opgestapeld liggen onder een afdakje. Te mooi om op te stoken.

Echter van de week liep ik 's-ochtends de deur uit, een meter of 15 van die stapel vandaan en hoorde een raar geluid. Op het geluid afgaand bleek het geknaag vanuit die balken te komen :( Sjongejonge, wat een geluid maken die beesten.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door martijn1984 »

@jantjeV8

Jammer ik kon er nog wat gebruiken als constructiehout.

Kun je nog 1 keer goed luisteren :?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

Ik had er dezelfde bestemming voor. Als je het geknaag hoort schieten de tranen in de ogen, laat staan dat je het van dichtbij ziet.

Ik zit nog te dubben over de juiste manier van weghalen. Ik wil niet dat er zo'n kl**tzakje uit valt en richting woning kuiert. Eerst een scheut diesel er overheen gieten dat de beestjes eerst dood zijn of zo.
Of een lap plastic naast de stapel, dan een balk afstapelen en weg sjouwen, elders opstoken. Dat de beestjes in de plastic opgevangen worden.
Plaats reactie