Brandhout stapelplaats

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

Lijkt wel een landingsbaan, ben benieuwd waar de vliegtuigen nu omlaag komen.

En allemaal mooi rechte stammen. Waarom hebben wij dat niet. Ik ben nu vogelkers/Prunus aan het zagen, dat hout heeftd e rechte lijn richting de zon ook nog niet ontdekt. Klooft lastiger, stapelt lastiger, vult de kachel lastiger.
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door dormos »

Voor het eerst m'n hele opslag vol. Gisteren gauw een foto van gemaakt voordat de eerste kuubs opgehaald werden.

De achterste drie vakken bestaan uit kunstof pallets en bouwhekken (kleine, 2.5m breed). De hekken staan aan de onderkant in gaten die ik in de pallets gemaakt heb met een 7 gatenzaag. Aan de bovenkant wordt alles bij elkaar gehouden door balken met daarin weer gaten gemaakt waar de hekken in passen.
Daarop een dakzeil van een vrachtwagen, met in het midden een lat om een puntdak te maken. Pallets waren gratis, zeil een tientje en alle hout komt van afvalpallets. Bouwhekken helaas moeten kopen, maar voor weinig.
Verbeterpuntje is nog een goot aan de voorkant. De betonplaat waar eea opstaat ligt op afschot, waardoor het hok in zijn geheel achterover staat. Hierdoor valt al het water dat van het dak komt op het voorste hout, dat daardoor toch behoorlijk nat wordt. Ik kan natuurlijk ook iets minder ver naar voren stapelen, maar dan passen er minder kuubs in.
Al met al ligt er nu zo'n 55 kuub, dus ik kan drie winters vooruit.
Bijlagen
hok.jpg
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

Fijn gevoel geeft dat he?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Albert van WdJ »

dormos schreef:Verbeterpuntje is nog een goot aan de voorkant.
Was in mijn houthok ook een probleem. Heb ik opgelost door een aantal lange onbehandelde palletplanken te monteren die het dak daardoor iets verder laten uitsteken. Hierdoor wordt het dak dus 10-15 cm breder, en heb je geen last meer van het water.
Onbehandelde palletplanken gaan gemakkelijk 4-5 jaar mee. Daarna plaats je weer nieuwe en laat je de oude opdrogen om op te stoken.
Change, before you have to.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door jobplas »

@Dormos, droogt het hout zo nog goed? Het lijkt me zo'n massief pakket, komt daar nog wind doorheen?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Ik zit eigenlijk met een zelfde soort probleem.
Voordat het hout mijn houthok (grijpvoorraad ca 12 m3) in gaat ligt het een aantal jaren te drogen op op pallets op stapels in het land. De boel is afgedekt met landbouwplastic. Omdat er geen overstek is heb ik toch plekken aan de rand waar het water langs het hout sijpelt. Hoe kan ik dit het makkelijkst verhelpen? Ik heb te weinig damwand liggen om daarmee alles af te dekken.

Harold
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door dormos »

Het hok wordt redelijk gefaseerd volgestapeld, dus vers hout ligt best een tijdje in de wind. Verder is veel hout afkomstig van pallets, dus dat gaat al droog het hok in.
Ook ligt hout vaak eerst een jaar op stam gewoon buiten voordat ik het kloof, en is dan al veel vocht kwijt.
In het vervolg ga ik niet meer tot de nok stapelen, zodat het daar beter kan ventileren.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Pietje »

dormos schreef:Ook ligt hout vaak eerst een jaar op stam gewoon buiten voordat ik het kloof, en is dan al veel vocht kwijt.
Dan vermoed ik dat je een kloofmachine hebt... :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

Ik stapel onder een afdak, tegen een betonnen schutting aan, tot een meter of 3 uit die schutting hartstikke katsvol. Stapel tot zo hoog het er tussen past, het krimpt toch nog. Nooit schimmel gehad in die stapels.
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door dormos »

Pietje,

Dat klopt, een staande 8 Ton klover. Ik weet dat het met de hand kan, maar in m'n kachel kan ik blokken van 50 cm lang kwijt. Als het mooi recht essen is dan klooft dat prima met de bijl, maar wordt het wat warriger dan vindt ik het geen doen.
Ben begonnen met een electrische, maar heb vorig jaar een klover met 4 takt motor tweedehands gekocht. Op de stapelplaats is namelijk geen stroom, en nu kan ik daar stammen vanaf de aanhanger kloven en direct in het hok gooien.

Groet,

Hans
GeorgeBfast
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2012, 19:57

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door GeorgeBfast »

Beste Dormos ,
Je hebt een heel goed houthok.
Ik heb ongeveer eenzelfde constructie met hekwerk.
Bij mij zijn de afmetingen 8.75m lang bij 2,5 diep en gemiddeld 2.40 hoog. Opgedeeld in 3 vakken van 15 m3 en een vak van een kleine 10 m3.
Maar ik heb geen zeil als dak gekozen maar simpele damwandplaten en deze ruim laten oversteken.
Werkt prima , kun je bij jou hok ook maken.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door kockie op 23 jan 2016, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tweede plaatje werkt niet; daarom link verwijderd
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Pietje »

GeorgBfast,
Regenwater dat van de bestrating afloopt loopt zo het houthok in. Wordt de onderste rij niet nat zo?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Brutus Groenus »

staat op pallets zo te zien
- Word geen slaaf van je bezit -
GeorgeBfast
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2012, 19:57

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door GeorgeBfast »

Pietje schreef:GeorgBfast,
Regenwater dat van de bestrating afloopt loopt zo het houthok in. Wordt de onderste rij niet nat zo?
Nee het ligt op pallets en de bestrating loopt niet naar het houthok af. Maar houthok ligt wel lager dan bestrating en hebben dus toch nog een afvoerputje met afvoer tussen houthok en straatwerk liggen. Zo wordt het hout niet nat.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

20160207_143353 (Small).jpg
Zo, klaar, nog nooit zo vroeg in het jaar gezaagd, gekloofd en gestapeld en afgewerkt geweest. Afgemeten 22 kuubjes gestapelde vogelkers. Is als een speer gegaan. Gereedschap en materieel kunnen weer in onderhoud, op 1 door mij zelf gesloopte zaag na dit jaar nergens gedonder mee gehad. Mooi zo. Veiltje er over, vetspuit er op en meer van dat gedoe. Tot en met 2018 m'n energienota afgekocht, ha, goed gevoel.
Plaats reactie