Brandhout stapelplaats

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Mooie vooraad weer, Jan.
Dacht eerst dat het allemaal eik was...
Knap dat je de uiteinden zo stapelt, in de lengte en breedte/diepte. Ik heb zelden de ideale stukken daarvoor, te groot verschil in lengte, dikte. Maar ik ben opgevoed met "alles brandt alles het goed droog is".
Dek je de stapel nog af? Heb jij een grijpvooraad in een houthok of haal je het over 2jr zo van deze stapels?

gr Harold
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb een houthok, daar zit nu nog zo'm 30kuub droog weg gestapeld. Dat wordt nu gestookt. Het is eigenlijk een logistiek probleem dat ik deze nieuwe stapel nu elders heb gemaakt. De winter is dermate warm dat er nog altijd geen heel vak vrij is gekomen onder de kap. Met vers hout zou ik dan m'n droge stapel onbereikbaar maken.

Tip van het jaar:
Stapel je houthok vol in dwarsrijen, in plaats van lengterijen.

Maar ik ga de nieuwe stapel ook niet weer verplaatsen straks, trek er wel een zeiltje over.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Paul Joosten »

Over volstapelen gesproken....

Afbeelding
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door holtere »

Nep... :lol:
Henkmans
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2016, 21:31

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Henkmans »

Hoi,

Ik ben nieuwe hier, ik zal me even voorstellen.
Woon in een dorp on Friesland in een oud huis met een redelijk grote tuin (2020 m2) Woon hier nu 2 jaar, het eerste jaar hadden we een openhaard en sinds een jaar een speksteenkachel, merk Altech type Ecosy. Ben nu aan het uitvogelen hoeveel hout ik in de winterperiode gebruik. Ik denk een kuub op 6-7. Ik heb nu nog een kuub of 10 gekloofd zitten wat droog is. nog 5 kuub los gestort in "silo" zitten en een kuub of 8 op stam liggen. Voornamelijk eik, wilg populier en es.

Kom er nu wel achter dat het een put werk is om alles te zagen kloven en stapelen.
Heb even berekend dat ik elk stuk hout ca 8 keer door de handen heb voordat het in de kachel ligt maar het is ook leuk werk te doen. Zagen doe ik met een Sthil MS291 en kloven met de bijl en een 8 ton klover. Ik steggel nu nog over een beter hout opslag. Het ligt nu op 3 verschillende plekken en heb er nog niet echte een systeem in maar dat komt vast.

Ik lees met veel plezier jullie berichten en hoop er ook eens wat leuks op te kunnen zetten.
IMG_6677.JPG
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door mro »

@Henkmans

Zelf heb ik momenteel niet de plaats om met hout bezig te zijn maar ik heb wel met heel veel plezier het boek 'De man en het hout' van Lars Mytting gelezen. Een aanrader als je meer over houtstook wil leren.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Erikvr »

Ik houd voortaan in een excel maar bij wanneer ik elke rij in welk hok heb gevuld. De kunst is inderdaad om niet het droogste hout achterin te hebben liggen en een hok helemaal leeg te maken voordat je het weer vult. Daarbij droogt essen en wilg weer een jaar sneller dan eiken, dus daar moet je ook rekening mee houden. Dit alles vanwege ruimtegebrek natuurlijk, maar het loont wel de moeite.
groet,
Erik
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Is ook mijn ervaring; de logistiek rondom het hout is nog best lastig. Ik heb in mijn houthok meerdere vakken en per vak een houtsoort. Als je gemengd stookt dan lopen alle vakken net zo snel leeg waardoor bijvullen lastig is, als je telkens het droogste hout wilt hebben. Ik heb ook de meeste stukken vaak in handen; na zagen in de aanhanger, van aanhanger in het land, keer afkorten, kloven, op stapel in het land, richting houthok, richting kachel. Een hobby mag tijd kosten....

Succes.
groet, Harold.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Pietje »

Klein kloven, liefst schors er af, en op tijd het houthok in (voor mei) betekent droog voor het volgende stookseizoen.
Ik heb vakken van een kleine kuub, zodra er eentje leeg is, kan die weer gevuld worden. Waardoor het hout bijna een jaar in het hok ligt. Echter; in de herfst/winter droogt hout amper...

Ik meng het hout zoveel mogelijk, zodat je keuze hebt bij het stoken. Dunner, schorsloos hout dat uit het houthok meekomt, bewaar ik onder de asla, daar is ruimte voor een paar kg hout. Dat gebruik ik voor het aansteken. Elke dag gaan daar een paar stukken uit, en gemiddeld komen er ook elke dag een paar stukken bij. Bij het aansteken zoek ik wat blokken van makkelijk brandbaar hout; populier, conifeer, berk. Daarna gemengd het zwaardere hout (eik, beuk, iep) op het vuur, steeds tenminste 2 blokken bijvullen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Erikvr »

Het vervoer van hout (laden/lossen) is een hoop werk dus ik probeer het hout altijd in 1-1,5 meterstukken van de zaagplek in één keer in mijn achtertuin te krijgen. Je kunt met grote stukken in je aanhanger meer gewicht in één keer vervoeren dan dat je alles eerst kleinmaakt. Een pakhaak of sappie is hierbij handig.
Nadeel is dan wel dat je daarna je tuin vol zaagsel hebt.
Laatst gewijzigd door Erikvr op 16 feb 2016, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
groet,
Erik
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

Broekhoest schreef: Ik heb ook de meeste stukken vaak in handen; na zagen in de aanhanger, van aanhanger in het land, keer afkorten, kloven, op stapel in het land, richting houthok, richting kachel. Een hobby mag tijd kosten....
Daar kun je nog veel rendement halen volgens mij.

Ik zaag in het bos, boom om. Dan door de kruin heen, dunne rommel aan de kant en dan de boom direct op stooklengte inkorten. Ter plekke bepaal je 25cm (woonkamer) of 60cm (vergasser). Dan op de aanhanger, 1e keer in de hand. Vanaf de aanhanger op de klover, dus niet eerst storten. 2e x in de hand. Wegstapelen, 3e x in de hand. Naar de kachel is de 4e keer.
Ik voorkom hiermee het zaagwerk thuis, heb er ook de rommel niet van. Hoef ook nooit uit de stapel te zagen, geen zaagbok nodig, het hout blijft goed tilbaar, je neemt netto meer mee op een aanhanger want je stapelt netjes, enzovoorts. Bevalt me heel erg goed.
Die Duitsers doen dat ook, gaan met zware stammen liggen slepen en dan thuis nog eens zagen. In het bos doe je dat zeker zo snel, de boom is je zaagbok.
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door dormos »

Zo doe ik het ook, boom liggend direct op kachellengte. Als je begint bij de kroon dan liggen de meeste takken mooi van de grond, en als laatste de stam. Deze zaag ik in moten tot de zaaggsnede bijna dicht knijpt, daarna met velhevel stam omrollen en het laatste stukje doorzagen. Bij voorkeur de aanhanger direct naast de gezaagde boom om in te laden. Bij dikke bomen sla ik de grote plakken ook direct in tilbare blokken als het even kan. Kloven doe ik dan direct vanaf de aanhanger voor het houthok.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door kockie »

Ik doe het nog anders.... Boom zagen, takken eraf, bruikbaar materiaal op 2 meter zagen. Opladen op de wagen (kiepkar of platte wagen; soms beide achter elkaar :) ) Dan van de wagen direct op de rollenbaan-afkortzaag met elektrische kettingzaag op lengte zagen (30cm voor bergkachel, 50 voor vergasser). Van daar oppakken en op de kloofmachine. Dan het vergasserhout stapelen in zelfgebouwde palletkratten, het hout voor de bergkachel stapelen in het houthok (secties van 7 of 10 kuub).

Zo weinig mogelijk in de hand en zo veel mogelijk thuis zagen.

Mijn zaag-kloofmachine wordt dit jaar 72 en luistert (als je hard praat) naar de naam Gerard :mrgreen: :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door RuudBalk »

@Pietje ... ha, nog iemand die liefst zonder schors stookt (zie draad "Gesinterde as" van 25-12-2014, hout droogt beter en ontbrand beter).

Groet,
Ruud.
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door guus »

Hier gebruik ik de luie mensen methode (30 kuub per jaar).
De stammen van onder een halve meter doorsnee worden op een lengte van 2,8 meter gezagen en bij thuiskomst gaan ze door de zaagkloofmachine...
Voor de dikkere stammen heb ik afgelopen jaar een nieuw "vriendje" aangeschaft deze heeft geen moeite om te kloven...
Bijlagen
image-2016-02-16.jpg
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
Plaats reactie