Brandhout stapelplaats

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Jan. »

Vandaag echt de allerlaatste blokken gekloofd. Er ligt nu nog ~5 m3 onder landbouwplastic wat nog het hok in moet.
Nou heb ik helemaal geen zin om dit te gaan stapelen en zit er hard aan te denken om het er allemaal los in te gooien. Ziet er minder netjes uit en zal wel niet optimaal drogen op deze manier, maar zo gaat het wel gebeuren vrees ik. Het gaat om het voorste vak in het hok (zie foto)...deze is nu bijna leeg en hier past bijna 6 kuub gestapeld in.

Het is dat de foto wat anders verteld, maar het lijkt er verdacht veel op dat ik vandaag hetzelfde gedaan en gedacht heb als jij. :P

Heb vandaag gezaagd, gekloofd, gekruid en gestapeld.
Hier heb ik de laatste vakken voorlangs stevig vol gestapeld en de rest er achter gepleurd. :oops:
Omdat het weer niet echt mee zat en mijn zin ook een beetje op was.
Het hok is nu vol de rest gaat onder een grote damwandprofielplaat. Zal wel zien wat het wordt :fff
Dit hout is niet voor volgend winter maar voor het winter daarna of nog later en ik leef nu dus een beetje genieten moet ook kunnen.
Da hebben we dus ook gedaan. 8)
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Inderdaad een bekend verhaal, Jan.....

Vandaag een belletje gehad van de plaatselijke hovenier..."heb je nog belang bij 60 stammen larix, grove den & ceder van 2m? Diameter tussen 20-40 cm. Spul ligt me niet in de weg. Den brandt mooi, zal ik nog 1 keer deze winter ? :oops: . Antwoord van moeder de vrouw:"Het hout niet op met jou".
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door kockie »

Dat zijn de betere belletjes; zou willen dat ik die ook eens kreeg....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Nou kockie...helemaal gratis was het dus niet hoor...omgerekend kwam ik op 8.50 Eur per m3. In het voorjaar kom je wel vaker prakkies den tegen voor niks. Maar dit is binnen 1.5 km. Het jeukt....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Dutch John »

Kon het ook niet laten, ook al waren de zagen al 6 weken opgepoetst en in zomerslaap. De gemeente dunde 200 meter voorbij onze woning een taludwal uit. Vrouwlief bakte een cake (op hout) voor die mannen en een deal was gesloten. 4 m3 naar huis gefietst. Makkelijker is bijna niet mogelijk...

Overigens betaalt het lokale composteerbedrijf/snipperhandel 40 euro per ton voor uitgesorteerd dik hout, zo wist de gemeentelijke vrachtwagenchauffeur te vertellen. Geweldig natuurlijk, dat zij toch het hout aan de buurman gunnen, maar anderzijds een verontrustend teken aan de wand voor wat betreft de toekomst. Als zich dit verder ontwikkelt, komt er een periode dat men betaalt om bij jou te mogen snoeien....

Kris de Decker heeft een leerzaam artikel geschreven over duurzaam hakhout: http://www.lowtechmagazine.be/2013/02/h ... .html#more
En hoe het bij het pelletgebruik helemaal mis gaat: http://www.lowtechmagazine.be/2013/01/h ... .html#more

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Sandman79 »

Dat zie ik ook gebeuren Dutch John, ik heb weinig budget, maar als ik hier in de buurt (omtrek 10-15 km) wat bos kan kopen bij een veiling... zelf heb ik ruim voldoende met 1ha in e toekomst. 3-4 voorm ijn vader en zn verhuurhuis erbij.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Vandaag vijf tandemassers vol met takken van een walnoot en een eik naar het plaatselijke paasvuur gebracht. Het stuk waar onze geiten, schapen en kippen lopen ziet er weer netjes uit.
De opbrengst van deze winter, linkervak is 2 kuub mooi eiken, daarnaast 2.5 kuub walnoot, els, populier en sierkers, rechtervak is 5 kuub hoofdzakelijk eiken.
Afbeelding

Nog 4 kuub wilg wat nog het hok in moet:
Afbeelding

Nog een paar stukken voor de kloofmachine:
Afbeelding

Uiteindelijk moet alle wilg het voorste vak in:
Afbeelding

Al met al zijn er weer heel wat uren in gestoken gedurende de wintermaanden, maar het is gewoon prachtig werk.

Mods, als de foto's te groot zijn...kunnen ze altijd verkleind worden.

Het hout niet op
Johnnw
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jan 2012, 20:13
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Johnnw »

Mooie bijdrage Broekhoest altijd leuk om te zien hoe mensen het oplossen met hun hout!!
GeorgeBfast
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2012, 19:57

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door GeorgeBfast »

Ziet er goed uit Broekhoest! Je hebt een flinke voorraad en netjes opgeborgen.
Jurry
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 mar 2013, 12:36
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Jurry »

Zo sla ik mijn hout op , er staat nu inmiddels ca. 32m3 op deze tijdelijke plaats .
Mijn houthok moest tijdelijk even verplaatst worden omdat de buurman het pand waar het houthok tegenaan stond gaat verbouwen .
Het is hoofdzakelijk europese eik / amerikaanse eik , daar naast wat beuken elzen en berken hout .
Mijn vader stapelde altijd het hout los in een hok maar gaat dit jaar ook over op de ibc containers , deze mannier bevalt ons erg goed omdat je elk half jaar de achterste containers naar voren kan halen wat het drogen enorm versneld .
Bijlagen
hier stond mijn hout naast en het hout in het hok zit inmiddels in ibc containers
hier stond mijn hout naast en het hout in het hok zit inmiddels in ibc containers
tijdelijke stalling
tijdelijke stalling
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door kockie »

Dat ziet er mooi uit, maar zal wel een paar centen aan containers gekost hebben.... Of heb je een goede bron voor die dingen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jurry
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 mar 2013, 12:36
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Jurry »

Ik kocht ze 3jaar geleden in voor 15euro/stuk incl binnenbak , deze zette ik in het voorjaar op marktplaats en verkocht ik voor 5euro dus netto betaalde ik 10euro/stuk .
Ook heb ik een aantal binnebakken zelf hergebruikt :D
Bijlagen
de goedvissen doen het goed in deze containers
de goedvissen doen het goed in deze containers
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door kockie »

Da's volgens mij een erg nette prijs. Leuke tanks om een aquaponics systeem op te starten. (Nee, nu even niet, heb al veel te veel om handen)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
GeorgeBfast
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2012, 19:57

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door GeorgeBfast »

Goed idee Jurry. Het ziet er echt fantastisch netjes uit dat hout in die containers. En altijd makkelijk te verplaatsen met palletvorken of heftruck.
Johnnw
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jan 2012, 20:13
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Johnnw »

Die containers zijn inderdaad erg handig, maar kosten al snel tussen die 20 en 30 euro. Dus voor mij al niet meer interessant. Oude aardappel/ bollen kisten zijn over het algemeen goedkoper maar die gaan op den duur rotten omdat ze van hout zijn!!
Plaats reactie