Vloerverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
peer
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 dec 2009, 20:50

Vloerverwarming

Bericht door peer »

Ik heb een vraag over vloerverwarming ism wp
In ons vorige huis had ik een houtcv ism vloerverwarming
Heel simpel, zodra de temp daalde ging de pomp van de buffer aan
Het duurde wel een halve dag voordat alles op temp was en de thermostaat afsloeg
maar doordat de vloer de warmte bufferde, diurde het heel lang voordat de thermostaat weer schakelde en was de vloer ondertussen weer af gekoeld, ook ging 's nachts alles uit

Nu heb ik een WP (evt met kleine buffer) en wil ik de temp constant houden dag en nacht
Met zo weinig mogelijk schakelmomenten
Ik heb veschillende zone's die apart gestuurd kunnen worden
Is er een manier om de vloer op een bepaalde temp te houden en zo weinig mogelijk temp schommelingen te krijgen in de ruimte?
Ik weet voor de rest niks af van weersafhankelijke schakelingen enz.

Grt Peter
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Vloerverwarming

Bericht door Paide »

peer schreef: 01 sep 2019, 13:22 Ik weet voor de rest niks af van weersafhankelijke schakelingen enz.
En laat dat nou precies de oplossing zijn :D
Toch maar even verdiepen in de handleiding. Elke WP moet dit kunnen, omdat die een buitensensor hebben. Het water voor je vloerverwarming wordt warmer wanneer het buiten kouder wordt. Hierdoor blijft het warmteverlies van je huis gelijk aan de energie die je WP levert en draait de WP optimaal.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Vloerverwarming

Bericht door Ingir »

Voor de goede werking van vloerverwarming is het vooral van belang dat de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk is. Met weersafhankelijke temperatuurregeling hoef je de aanvoertemperatuur niet handmatig aan te passen, dat is dus best gemakkelijk. Aan de andere kant hoeft de aanvoertemperatuur bij vloerverwarming ook nauwelijks aangepast te worden, zeker wanneer de woning goed geïsoleerd is.

Zo staat onze keteltemperatuur in het voor- en naseizoen (okt-dec en mrt-apr) op 35°C en in de wintermaanden op 40°C. Zodra de buitentemperaturen 's nachts onder het vriespunt zakken zet ik de ketel dus 5°C hoger en als de nachtvorst over is weer 5°C lager, ofwel 2x per jaar even naar de ketel lopen, gelijk een mooie gelegenheid om de druk te controleren. We werken dus met een kamerthermostaat die ingesteld staat op constant 22°C (hele stookseizoen, dag en nacht). Door de goede isolatie, de traagheid van de vloerverwarming (veel bouwmassa) en de lage aanvoertemperatuur draait de ketel hier vele uren op minimaal vermogen. Ik heb het vermogen van de ketel (30 kW) afgeknepen tot 8 kW zodat de warmte heel rustig aan de woning wordt toegevoerd.

Met een warmtepomp is het nog eenvoudiger en beter om een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur te kiezen mits de vloerverwarmingsbuizen met kleine hoh geplaatst zijn (ca. 10cm).
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
peer
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 dec 2009, 20:50

Re: Vloerverwarming

Bericht door peer »

Kijk , hier heb ik dus iets aan :D

Ik zal me eens gaan verdiepen in de handleiding van de Daikin (geen reclame, want ik weet nog geen eens of tie wel werkt)

Bedankt

Peter
Plaats reactie