Warmte-accu op basis van zout

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Warmte-accu op basis van zout

Bericht door Ingir »

TUE/TNO hebben een nieuw type warmte-accu ontwikkeld waarmee duurzaam opgewekte energie opgeslagen kan worden in kaliumcarbonaat. Het gaat daarbij om een chemische reactie waarbij warmte vrijkomt die gebruikt kan worden voor ruimteverwarming en SWW. In tegenstelling tot warmwaterboilers heeft deze accu geen last van warmteverlies...

https://www.ad.nl/wonen/superbatterij-k ... ~a4ba5832/

Kosten zijn nog onbekend maar waarschijnlijk tussen 3-6K.
Het zou gaan om een apparaat ter grootte van een koelkast en daarmee zou een gezin twee weken lang kunnen douchen.

Dergelijke claims vragen om een calculatie:
- gezin van 4 personen
- dagelijks wordt er door iedereen 7 minuten gedoucht bij 7 liter/minuut
- de hoeveelheid opgeslagen warmte is dus 14dg x 4p x 49l x (40-10°C) x 4186 / 3,6E6 = 96 kWh, laten we afronden op 100 kWh warmte

Dat is best een flinke hoeveelheid, vergelijk met de Tesla Powerwall die 10 kWh stroom kan bufferen. Uiteraard is stroom hoogwaardiger dan warmte, met een warmtepomp kan die 10 kWh stroom omgezet worden in zo'n 40 kWh warmte...

Het idee van de warmte-accu is dat je 14 bewolkte dagen kan overbruggen. Het warmteverlies van een gemiddelde woning tijdens de winter bedraagt ongeveer 50 kWh per etmaal zodat je hooguit warmte kunt bufferen voor 2 dagen en dan nog geen SWW hebt. Bovendien zul je extra veel zonnepanelen op je dak moeten plaatsen om tijdens de wintermaanden voldoende stroom op te wekken voor direct gebruik en het laden van de warmte-accu. En dan valt het allemaal weer een beetje tegen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Warmte-accu op basis van zout

Bericht door JantjeV8 »

Kun je ook analyseren of het wel weer een stapje vooruit is, of niks brengt ten opzichte van iets bestaands?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Warmte-accu op basis van zout

Bericht door Dutch John »

De vraag begint volgens mij over de noodzaak van het elke dag 7 minuten lang douchen. Althans, zo ging het na de oliecrises van de jaren '70. Minder frequent, korter, spaarkop, waren de eerste discussies. Nu lijken onze westerse verworvenheden wanhopig verdedigd te moeten worden. Hoe leg je dat iemand in een vluchtelingenkamp uit? Is ook een aardbewoner.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Warmte-accu op basis van zout

Bericht door JantjeV8 »

Ik denk dat ik daar met m'n 98% autonome warmwatervoorziening wel iets van mag vinden: omdat we het kunnen... Ook dat is niet aan komen waaien, daar hebben we hard voor gewerkt (en nog...).

Maar die warmtebatterij, is het een stapje in de goeie richting of niet. Hangt het ding van chemicaliën aan elkaar, is het na 5 jaar rijp voor de afvalberg, wat is dan het residu en meer van dat soort vragen.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Warmte-accu op basis van zout

Bericht door pelletpower »

Nou ja, als ik er iets van moet vinden... Warmteopslag is geen probleem in een waterbuffer. Waarom zou je dat zo compliceren?

Electriciteitsopslag is iets dat naar mijn idee nodig is. Zeker als dat over de seizoenen getild zou kunnen worden, zou dat een doorbraak betekenen.
Plaats reactie