Meedenkers gevraagd - Hout CV / Zonnepanelen / Zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
yohanv
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 mei 2019, 04:31
Locatie: Marrum, Friesland

Meedenkers gevraagd - Hout CV / Zonnepanelen / Zonneboiler

Bericht door yohanv »

Hallo,

Om mijn woning minder energie slopend te maken kan ik wel wat feedback gebruiken. Ik heb al heel wat stukken gelezen, echter mijn bekrompen kennis op dit vlak en de vele informatie maakt het soms wat lastig om de juiste keuzes te maken en ik ben bang dat ik misschien niet overal rekening mee houd. Het liefst zou ik van het gas af willen, maar kleine stappen in die richting mogen dat in de toekomst uitwijzen of dit mogelijk is.

Het globale idee op dit moment is om electriciteit op te wekken met zonnepanelen, De CV installatie zoveel mogelijk te laten draaien met een hout CV kachel en de warmwatervoorziening te verkrijgen met een zonneboiler die bijverwarmd word door de hout CV kachel. Voor de instant verwarming infrarood panelen. De huidige CV ketel om te ruilen voor een electrische versie.

Om een beeld te schetsen... Het gaat hier om een kleine woonboerderij van zo'n 350 m3. Door de jaren heen is deze geisolleerd (van binnenuit) en voorzien van 3 woonlagen en volledig gemoderniseerd. De isolatie is grotendeels door de vorige bewoners gerealiseerd en helaas niet altijd even goed gedaan. De 3e woonlaag/zolder heb ik zelf compleet geisolleerd. Het gaat in dit geval niet meer om een verbouwingsproject, de woning is van binnen "af" en wil nog zo weinig mogelijk afbreken om nog verdere veranderingen aan te brengen.

Overal zijn radiators aanwezig maar hoeft zeker niet ten alle tijde verwarmd te worden. Het streven is ook niet om een constante temperatuur van 21 graden te verkrijgen, over het algemeen vinden wij 18 graden al aangenaam. We zijn beide gek op hout stoken en daardoor gaat nu de houtkachel wijken voor een hout-CV kachel om zo een paar ruimtes mee te verwarmen. (Er is bewust niet gekozen voor een pellet kachel of dergelijke vanwege de sfeer van het hout stoken). We stoken ook pas als we het nodig vinden, we zijn erg op buiten zijn georienteerd en daardoor nogmaals is niet het streven om het huis continue op een aangename temperatuur te verwarmen.

De aandachts punten die ik zelf kan bedenken zijn;
*Niet alle ruimtes kunnen worden verwarmt met de hout CV vanwege de beperkende capaciteit. (21Kw)
*In winter periodes moet ik rekening houden met bevriezen van leidingen, de woning staat vaak voor langere periodes leeg gezien ik vaak in het buitenland verblijf en mijn partner nog 50 km verderop woond. (Electrische CV Ketel?)
*Als de partner en 2 dochters erbij komen willen de dochters waarschijnlijk wel een warme kamer boven, welke denk ik opgelost moet worden met een appart circuit op een electrische CV?
*warm water voorziening dmv zonneboiler met electriche na verwarming en een extra spiraal om de kachel hier ook mee te laten verwarmen in de winter periode, In hoeverre moet hier rekening worden gehouden met het niet kwijtraken van warmte in de zomer periode.

Een eerste stap die al is gemaakt.

*Er zijn 16 zonnepanelen besteld van elk 350WP.
* De aanleg van een hout CV kachel is begonnen. Het leidingwerk om op de bestaande CV aan te sluiten is bijna een feit.

Een idee is om dit verder uit te breiden met de kennis van nu is dus;
*een zonneboiler met een vat met dubbele spiraal waar ook de de hout-CV door gaat stromen
*electrische naverwarming
*electrische CV ketel
*electrische verwarmings panelen voor instant verwarming bij thuiskomst

De zonnepanelen en de hout CV kachel is vrij duidelijk maar het vervolg kan nog wel onder de loep worden genomen hoe ik dit het beste kan aanpakken. :?:
Laatst gewijzigd door yohanv op 31 mei 2019, 05:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Meedenkers gevraagd

Bericht door Paul Joosten »

Welkom op het forum. Wellicht heb je wat aan mijn draadje met het hele verhaal hoe ik het heb aangepakt. Je schrijft niet waar je woont, mocht dat in de buurt zijn moet je maar eens komen kijken. Meer info over alle maatregelen waarmee ik van gas af en energieplus ben geworden lees je via de link hieronder.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
MK66
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mei 2019, 18:14

Re: Meedenkers gevraagd

Bericht door MK66 »

Goed bezig.

Douchen jullie ook vanuit buffervat water? dan voor de zomer zonnecollectors erbij zetten voor voldoende warm tap/douche water.
ook in de winter leveren ze nog best wel op, deze kan in het voor en najaar al veel doen voor je vloer verwarming
voor de kamers boven eventueel infrarood panelen, Inductie kookplaat en je kan van het gas af.

Het is allemaal snel getypt maar ik weet dat in de praktijk heel wat werk en geld kost.
zorg dat je apparaten heb die met elkaar kunnen werken.
eventueel met een installateur samen, zodat je niet later krijgt van die installatie is niet van mij moet je bij hem zijn.
het aller belangrijkste is en blijft het isoleren van je gehele huis.

Gr Michel
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Meedenkers gevraagd

Bericht door JantjeV8 »

Dat laatste voorkom je door heel basic techniek te hanteren. Printplaten gaan storingen brengen. Simpele aanlegthermostaten, 3 weg klepje, pompje, meer heb je eigenlijk niet nodig.
Gebruikersavatar
yohanv
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 mei 2019, 04:31
Locatie: Marrum, Friesland

Re: Meedenkers gevraagd

Bericht door yohanv »

Paul Joosten schreef: 30 mei 2019, 11:16 Wellicht heb je wat aan mijn draadje met het hele verhaal hoe ik het heb aangepakt. ...
Hoi Paul, Ik heb het hele draadje doorgelezen wat in het begin lastig was met de ontbrekende schema's die ah eind er dan wel weer bijkwamen... Het draadje gaat dan ook al wat jaren mee 8) ... De woning waar het om gaat staat in Friesland maar ik ben ook vaak aan te treffen in Groningen dus de uitnodiging neem ik aan. Ik zit de komende paar weken in Schotland dus sta nog niet kort dag op de stoep :wink: ... Zoals ik al aangeef heb ik een beperkte hoeveelheid kennis van zaken op het moment en dit maakt het lastig om alles te volgen... Maar gaandeweg zal dit wel worden opgevangen...

Mag ik vragen vragen waarom je niet voor een electrische CV ketel hebt gekozen voor evt naverwarming gezien je grote overcapaciteit van de zonnepanelen? Of om de verwarming op te pakken zodra er dus niet gestookt wordt. Of denk ik nu te simpel?
Gebruikersavatar
yohanv
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 mei 2019, 04:31
Locatie: Marrum, Friesland

Re: Meedenkers gevraagd

Bericht door yohanv »

MK66 schreef: 30 mei 2019, 18:45
Douchen jullie ook vanuit buffervat water?
Nee, in mijn geval dus (nog?) niet nee... Ik heb me wel vaker afgevraagd waarom we masaal nog steeds een wc doorspoelen met drinkwater :?
Gebruikersavatar
yohanv
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 mei 2019, 04:31
Locatie: Marrum, Friesland

Re: Meedenkers gevraagd - Hout CV / Zonnepanelen / Zonneboiler

Bericht door yohanv »

Om het allemaal wat kracht bij te zetten heb ik een tekening gemaakt van de bestaande situatie hoe deze binnenkort wordt afgemaakt, wat ik zo heb besproken met de kachelboer, betreffende de hout CV kachel installatie. uit voorzorg trek ik nog een RVS flexibel rook kanaal door mijn bestaande kanaal en wil deze afstorten met perliet korrels.

In het schema zijn de radiatoren die actief zullen worden gebruikt gemarkeerd in het groen en welke af en toe worden bij gezet in het oranje. 2 radiatoren in de woonkamer naast de kachel worden dicht gedraaid. Alle radiatoren op de woonkamer na hebben thermostaat kranen. (In de keuken staan 3 radiatoren in serie op 1 thermostaatkraan)
Hout CV - actief.png
De volgende onderdelen lijst is reeds aanwezig;
  • LILYKING 677 HOUT-CV-KACHEL OCCASION
  • Complete pompset met energiezuinige pomp, mengventiel 60°C, thermometers, 4 afsluiters, terugslagklep en isolatie (Nordic Fire)
  • Uitgebreide pompschakeling type EU-21 op water temperatuur met voeler, met Antistop functie en display met temperatuurindicatie
  • TEMPERATUUR-DRUK VEILIGHEIDSKLEP
  • TERUGSTROOMBEVEILIGING
  • VULCOMBINATIE INSTELB. 0,2 TOT 4BAR + MA
  • TERUGSLAGKLEP 1" MESSING
In mijn situatie wordt er geen open verdeler geplaatst. De ketel zal niet meer actief worden gebruikt is het idee, het is de bedoeling dat de CV houtkachel de hoofd verwarming gaat worden. Het is nog afwachten, maar de verwachting is dat deze setup zo geen problemen gaat geven met de CV ketel. Er wordt wel een keerklep gemonteerd vlak bij de CV ketel.

In het draadje van Paul is er gekozen voor een extra Open expansie vat. Zoals in het schema is te zien wordt in mijn situatie alleen het expansie vat van de huidige CV ketel gebruikt (Schatting 18l?). Is dit voldoende voor deze installatie? Of is het verstandig om op zolder (ca 8m) nog een open expansievat te koppelen aan de bestaande leidingen?

Voor de vorst beveiliging, gezien ik vaak weg ben, zit ik te denken aan een electrische CV ketel. Andere oplossingen hoor ik graag gezien ik hier niet helemaal zeker van ben. Ik zou ook wel verschillende circuits willen realiseren voor de meiden slaapkamers boven of zou infrarood verwarming hier een betere oplossing kunnen zijn? De kamers zijn niet erg groot van volume.

Op zich is het ook allemaal leuk dat ik overal radiators "voor-het-geval-dat" geplaatst heb in de voorgaande jaren maar ik zou nu ook wel een oplossing willen bedenken om de zolder bijvoorbeeld af te koppelen door thermostaat afsluiters te monteren in de leidingen om het leidingwerk te verkorten. Ik neem aan dat er ondanks de thermostaatkranen die op bevriesstand staan er toch energie verloren gaat door de hoofdleidingen er naar toe. Of gaat dit niet werken?
Laatst gewijzigd door yohanv op 01 jun 2019, 03:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Meedenkers gevraagd

Bericht door Paul Joosten »

yohanv schreef: 31 mei 2019, 03:02Mag ik vragen vragen waarom je niet voor een electrische CV ketel hebt gekozen voor evt naverwarming gezien je grote overcapaciteit van de zonnepanelen? Of om de verwarming op te pakken zodra er dus niet gestookt wordt. Of denk ik nu te simpel?
Dat mag. Kwestie van prijs/pret verhouding. We zijn in het stookseizoen eigenlijk altijd thuis en bij kortdurende afwezigheid (tot 2 dagen) is het buffer ruim voldoende om het huis vorstvrij te houden. De noodvoorziening wilde ik dus zo goedkoop mogelijk houden en met een simpel klik-aan, klik-uit relais, een setje bijbehorende ontvangerstekkers en wat goedkope elektrische kacheltjes was ik nog geen €150 kwijt. Daar kan geen andere oplossing tegenop. Gezien het geringe aantal dagen dat zo'n noodvoorziening nodig is neem ik het mogelijk verschil in verbruik maar voor lief. Je bent van harte welkom, stuur tevoren even een PB met een of twee data waarop je langs kunt komen. Houd er rekening mee dat ik je makkelijk een paar uur bezig kan houden dus als je alles uitgebreid wilt zien en bespreken neem dan ruim de tijd.

Je vroeg naar nut/noodzaak van open verdeler en/of open expansievat. Die verdeler KAN nuttig zijn wanneer er meerdere warmtebronnen tegelijk aan het werk moeten. Het kost je wel een extra pomp en is alleen om die reden al meestal ongewenst. Zorg ervoor dat er nooit meer dan één bron tegelijk aan het werk kan en monteer bij alle bronnen een terugslagklep. Ik heb dat gedaan middels de besturingslogica. Die kijkt naar de temperatuur in het buffervat. Is die voldoende hoog dan wordt vraag van thermostaten doorgeschakeld naar de pomp van het buffer. Is die te laag dan klapt een relais om en gaat de vraag naar de backup. Dat was de gas-CV en is nu het klik-aan, klik-uit relais.

Open expansievat of niet hangt samen met de noodkoeling op je houtkachel. Wanneer de stroom uitvalt of de pomp van de kachel om een andere reden ermee stopt is het vuur niet meteen uit. Dan zit het er dik in dat het water in de kachel gaat koken. De stoom die ontstaat laat de druk snel oplopen en om explosiegevaar te voorkomen moet je die snel en veilig kwijt kunnen. Zeer heet water en/of stoom dat je laat weglopen moet weer worden aangevuld want na afkoelen zou de druk anders teveel gaan dalen. Dat kan op twee manieren. Wanneer de overstort echt wegloopt (naar het riool, maar denk even wat er met kunststof buizen kan gebeuren) moet het van buiten weer aangevuld worden en wel automatisch. Dat betekent een vulgroep die altijd op de drinkwaterleiding aangesloten moet blijven en dat kon wel eens in strijd blijken met de voorschriften van het drinkwaterbedrijf. Het alternatief is een open expansievat bij de kachel en een platenwarmtewisselaar (PWW) tussen de kachel en de rest van het systeem. Die PWW fungeert als druktransformator waardoor twee gescheiden circuits ontstaan. Je CV blijft gewoon op druk en die varieert alleen met de temperatuur. Je kachelcircuit kan overdruk kwijt door heet water in het open expansievat te laten lopen, eventuele stoom kan daar probleemloos ontsnappen. Door de onderkant van het expansievat met een leidinkje aan te sluiten op de koude kant van de kachel voorkom je droogkoken. In mijn draadje lees je er nog meer over. Ik was in eerste instantie nogal huiverig voor het idee en heb geprobeerd alle risico's weg te redeneren. Ik ben door argumenten echter volledig overtuigd van de voordelen en een praktijkproef heeft mij overtuigend bewezen dat deze methode 100% veilig is. Ik demonstreer het je graag bij je bezoek.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
yohanv
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 mei 2019, 04:31
Locatie: Marrum, Friesland

Re: Meedenkers gevraagd - Hout CV / Zonnepanelen / Zonneboiler

Bericht door yohanv »

Gelukkig maar Paul :) en zal vroegtijdig een PB sturen en de tijd nemen idd...

Ik begin je schema nu een beetje te begrijpen en zie nu het nut in jou situatie van het open expansievat en de platenwisselaar om beide crcuits te scheiden. Het klik-aan/uit met de relais is nog wat faag voor me. Wat ik denk dat je daarmee bedoeld is dat er misschien meerdere thermostaten aanwezig zijn en ipv het buffervat aan te spreken dat de electrische kachels worden aangesproken?

In mijn geval heeft de "LILYKING 677 HOUT-CV-KACHEL" geen interne koelspiraal en hebben we het zodanig opgelost met een apparte aansluitset, zie schema in voorgaande bericht. Dit is tot stand gekomen met de betreffende kachelboer en ik heb als een 'monkey' het leidingwerk alvast aangelegd. :arrow: Ik heb de pompset, terugstroom beveiliging-automatische vuleenheid op 4m afstand van de kachel in de bedstede. Hier heb ik een vaste waterleiding naar toe gelegd en ook alvast een aftap punt achter de kachel aangelegd, mocht er ooit een andere kachel komen met interne koelspiraal. Ik heb de leiding door gelegd naar buiten (met een afsluiter voor winterdag) om salmonella tegen te gaan in het geval dat de waterleiding dus nooit aangesproken wordt. Door de buitenkraan af en toe te gebruiken zal deze kans worden verminderd.

Ik begrijp de installatie, zoals deze nu wordt aangelegd, als volgt;
  • De pompschakeling met anti-stop zal ervoor zorgen zodra de temp boven (een instelbare temp) uitkomt de pomp gaat draaien. (De pomp zal tevens elke 24 uur automatisch aanslaan om vastlopen van de pomp te voorkomen)
  • De Temp/Druk beveiliging ervoor dat het water het kookpunt niet gaat bereiken. (Ik heb voor deze 'stort' leiding ,waar de Temp/Druk op zit, een koperen buis gebruikt, geen kunststof. )
  • Mocht het kookpunt worden genaderd (95 C?) dan gaat de temp/druk beveiligingsklep open en wordt het hete water gestort.
  • Doordat het water wordt afgevoerd, zal de druk in het systeem verlagen waardoor de vuleenheid koud water aanvoert. (In mijn geval nog gemengd met een restant van 'warm' water in de retour leiding van 4m lengte.)
  • De terugstroom beveiliging zal ervoor zorgen dat er geen CV water de drinkwater leiding in kan gaan
Mocht de stroom uitvallen of de pomp kapot gaan dan zal de de mechanische beveiliging altijd gaan blussen naar mijn idee. De emmer met zand naast de kachel lijkt me ook geen verkeerd idee, mocht de stroom tijdens stoken ooit uitvallen... Ik heb het draadje over het koelen ook gelezen, ik hoop dat het shock effect met nog een restant retour water in de leiding echter iets terug wordt gedrongen.

Naar mijn idee kan ik dus gerust mijn systeem verder zo aanleggen, als eerste fase, zonder extra (Open) expansievat.

De volgende stap icm een zonneboiler en een buffervat (Zit zelf te denken aan 450L) is nog een geval appart waar ik me nog nader over ga buigen....
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Meedenkers gevraagd - Hout CV / Zonnepanelen / Zonneboiler

Bericht door Paul Joosten »

De discussie over voor- en nadelen van open expansievat vs. noodkoeling op de waterleiding is al diverse malen gevoerd op dit forum en ga ik maar niet meer herhalen. Mijn kachelboer raadde me ook 'jouw' oplossing aan en de vulset heb ik nog wel ergens in de schuur liggen...

Wanneer je op stukhout stookt heb je een noodvoorziening nodig om je huis vorstvrij te kunnen houden bij afwezigheid. Ik had daarvoor de CV maar toen ik die eigenlijk nooit bleek te gebruiken wilde ik wel van het gas, bijbehorend vastrecht en ketelonderhoud abonnement af. Voorheen zorgde de besturing dat de CV aansloeg wanneer er geen warmte meer in het buffer zat en een thermostaat om warmte vroeg. Dat signaaltje gebruik ik nu om i.p.v. de CV een klik-aan, klik-uit zendertje te schakelen. Dat schakelt op zijn beurt draadloos een paar simpele elektrische kacheltjes, niets meer of minder.

Je noodafvoer met een afsluiter voor de winterdag? Is dat niet juist het seizoen dat je gaat stoken? Dan wil je de noodafvoer toch niet blokkeren??? Of heb ik het verkeerd begrepen en gaat je afvoer niet naar buiten? Waar blijft al dat hete water dan wel?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
yohanv
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 mei 2019, 04:31
Locatie: Marrum, Friesland

Re: Meedenkers gevraagd - Hout CV / Zonnepanelen / Zonneboiler

Bericht door yohanv »

Je noodafvoer met een afsluiter voor de winterdag? Is dat niet juist het seizoen dat je gaat stoken? Dan wil je de noodafvoer toch niet blokkeren??? Of heb ik het verkeerd begrepen en gaat je afvoer niet naar buiten? Waar blijft al dat hete water dan wel?
Ik had wel bijna mijn aftappunt voor de toekomstige situatie na de afluiter gezet :oops: , maar nee... De afsluiter is alleen voor de buitenkraan. Het aftappunt voor huidige noodkoeling en de toekomstige situatie blijven beide onder druk staan. De afsluiter zit erna... zie onderstaande tekening. Voor deze constructie moest ik nog een keer op en neer in de sleuf omdat ik de afsluiter in de bedstede wilde hebben en de buitenkraan achter de schouw is geplaatst...

Gezien ik de pompset en vuleenheid in de bedstede gepland heb, zit het aftappunt voor "huidige plan" zoals besproken met de kachelboer in de bedstede.
De bijlage leiding drinkwater.png is niet meer beschikbaar
leiding drinkwater.png
Gebruikersavatar
yohanv
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 mei 2019, 04:31
Locatie: Marrum, Friesland

Re: Meedenkers gevraagd - Hout CV / Zonnepanelen / Zonneboiler

Bericht door yohanv »

De discussie over voor- en nadelen van open expansievat vs. noodkoeling op de waterleiding is al diverse malen gevoerd op dit forum en ga ik maar niet meer herhalen. Mijn kachelboer raadde me ook 'jouw' oplossing aan en de vulset heb ik nog wel ergens in de schuur liggen...
En daarom heb ik het gehele draadje http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... ing#p22958 nogmaals helemaal doorgelezen... En ook ik twijfel nu of ik ondanks dat het leidingnetwerk al is aangelegd wel doorga met het besproken plan...

Gezien de vele draadjes en info, is het wel rottig om nog door de letters de inhoud te vinden... Als er dus nog dingen zijn waar ik wel rekening moet gaan houden en nog niet over begin, graag daarop te wijzen...

Maar goed....

Om het een open systeem te maken met behoud van de onderdelen die ik nu heb kom ik op het volgende schema, wederom graag deze leek erop wijzen of ik iets over het hoofd zie;
Hout CV - Open systeem.png
De volgende onderdelen worden dan dus overbodig;
  • TEMPERATUUR-DRUK VEILIGHEIDSKLEP
  • TERUGSTROOMBEVEILIGING
  • VULCOMBINATIE INSTELBAAR
Om een open systeem te realiseren zal ik een weg moeten gaan zoeken om ergens boven uit te komen.
:arrow: Wat zou dan de minimale hoogte moeten zijn om dit te realiseren??? Dit hangt denk ik af van de druk in het kachel circuit?
:arrow: Welke diameter pijp kan dan volstaan?
:arrow: Om geen roestvorming te krijgen dus geen gegalvaniseerde buis maar koper gebruiken? :arrow: welke koppelingen?

Ik ga er maar vanuit dat mijn radiatoren netwerk geen thermosifon werking hebben en zal daardoor dus een extra pomp nodig zijn, deze zou ik ook kunnen schakelen met de uitgebreide pompschakeling lijkt me.

Ik heb nog wel een oude platenwisselaar liggen met, zo lijkt het, 50 platen ongeveer, hoeveel warmte wordt dan ongeveer afgegeven naar het CV netwerk? Om een goed rendement te hebben lijkt mij dat ik dan beter niet zou moeten besparen op deze wisselaar...


...

Nu ik wat verder aan het zoeken was naar open expansievat op mr. google kwam ik de installatie handleiding van Nordic Fire tegen: https://www.nordicfire.nl/brochures/CV_ ... versie.pdf Zelfs hierin wordt directe koeling ook al afgeraden..
afraden directe koeling.JPG
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Meedenkers gevraagd - Hout CV / Zonnepanelen / Zonneboiler

Bericht door Paul Joosten »

Ha, je plan begint steeds meer op mijn systeem te lijken. :lol:

Het is me nog steeds niet duidelijk waar je in je eerste plan het te lozen hete water wilde laten. Mijn kachelboer suggereerde het riool maar ik kan me wel een voorstelling maken hoe de PVC buizen spontaan een modern kunstwerk zouden vormen dus dat heb ik toch maar niet gedaan. Zou je het ergens naar buiten willen laten lopen moet je wel zeker stellen dat de uitloop niet kan bevriezen. Een geblokkeerde nooduitgang werkt immers niet. Ga je voor het open expansievat is dat allemaal geen probleem meer.

Het zal ongetwijfeld ook anders kunnen maar hier draait het al een paar jaar probleemloos. Mijn open expansievat zit ca. 2,50 m boven de kachel, die daarmee een druk van 0,25 bar heeft. Werkt hier prima en waarschijnlijk kan het nog wel wat lager ook als je plafond niet net zo hoog is als hier (3,20m). Mijn PWW heeft duims aansluitingen en is verrassend klein, ongeveer het oppervlak van een a-viertje en enkele cm's dik. Vermogen was volgens de leverancier ruim 30kW ofwel bijna het dubbele van mijn kachel. De secundaire leidingen van 28 mm verbinden hem met mijn buffervat van 1000 liter. Die zie ik bij jou nog niet. Een buffer geeft je veel flexibiliteit en de mogelijkheid een periode van enkele tientallen uren zonder stoken toch je huis op temperatuur te houden zonder daarvoor je backup (CV) te hoeven gebruiken. Je moet zoiets natuurlijk wel kwijt kunnen... Mocht je een buffer overwegen zoek dan ook even op pufferspeicher. In Duitsland zijn ze veel goedkoper. Neem je er een met een spiraal dan heb je zelfs geen PWW nodig. Een tweede spiraal kan je gebruiken voor een zonnecollector of voor het opwarmen van SWW voor keuken of douche.

De veiligheidsleiding van de hete kant van mijn kachel is ook 28 mm en loopt met een u-bocht bovenin tot net in het open vat. De retour is 22 mm en zit tussen de koude kant van de kachel en een puntstuk onderin het expansievat. Vlotterkraan is m.i. overbodig. Ik heb aan de buitenkant van het expansievat een peilglas gemaakt van een stuk doorzichtig slang, met een t-stukje op de retourleiding onder het vat. Jezelf aanwennen om dat periodiek te controleren en zo nodig bij te vullen volstaat. Hoe vaak dat moet is vooral afhankelijk van hoe vaak de kachel zijn warmte niet meer kwijt kan. Hier is dat alleen wanneer het buffervat helemaal 'vol' zit. Zonder buffer moet je nauwkeuriger vraag en aanbod moeten afstemmen of vaker moeten bijvullen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
yohanv
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 mei 2019, 04:31
Locatie: Marrum, Friesland

Re: Meedenkers gevraagd - Hout CV / Zonnepanelen / Zonneboiler

Bericht door yohanv »

Ha, je plan begint steeds meer op mijn systeem te lijken. :lol:
Ja best raar :D
Het is me nog steeds niet duidelijk waar je in je eerste plan het te lozen hete water wilde laten.
Ik heb een koperen buis gelegd naar de oude kelder/kruipruimte onder de bedstede nog toegangkelijk via een luik waar ik ook de rest van de leidingen naar toe heb getrokken.
Mijn PWW heeft duims aansluitingen en is verrassend klein, ongeveer het oppervlak van een a-viertje en enkele cm's dik.
De PWW die ik heb liggen is een 4e van een A4 tje ongeveer, die zal dan wel niet volstaan.... Geen idee wat het vermogen is....
buffervat van 1000 liter. Die zie ik bij jou nog niet
Buffervat ligt niet in de planning Afgelopen periode ook nooit de CV aan gehad. Alleen stoken van de houtkachel, zodra de CV meedraaid op de kachel is dit al een hele vooruitgang... Er zal te sporadisch worden gestookt om ook nog een buffervat op te warmen denk ik... Wat wel in de planning ligt is een zonneboiler systeem voor het SWW en het boilervat mede te verwarmen dmv de kachel. (Niet de CV te verwarmen uit de boiler)... Echter ik ben er nog niet uit wat de zonneboiler met al zijn warmte aanmoet als het huis weer een tijdje leeg staat... (Ben vaak weg voor werk)
De veiligheidsleiding van de hete kant van mijn kachel is ook 28 mm en loopt met een u-bocht bovenin tot net in het open vat. De retour is 22 mm en zit tussen de koude kant van de kachel en een puntstuk onderin het expansievat. Vlotterkraan is m.i. overbodig.
Ik heb het nu een paar keer gelezen maar begrijp niet wat je met "puntstuk" bedoeld :?:
28mm "hete kant" en 22mm de retour, beide van koper? met messing koppelingen? Kan me nog ergens heugen dat er ook over koppelingen werd gesproken, maar de "syntax error" slaat toe in de bovenkamer en kon dit niet weer terug vinden....
Jezelf aanwennen om dat periodiek te controleren
Ik denk dat ik kans zie om de leidingen zonder al teveel werk naar zolder te kunnen brengen, een andere plaats voor het reservoir is er niet echt, anders komt deze naast mijn bed uit.... een vlotter lijkt me in die situatie dan toch wel gewenst.

En dan stuit ik nog tegen een ander vraagstuk.... En dat terwijl ik in eerste instantie dacht dat het kachelverhaal wel duidelijk was :evil: ... De sleuf nogmaals uithakken?????? :cry:

Ik heb voordat ik de leidingen, in mijn uitgebikte sleuf in het beton door de woonkamer heen, installeerde de kachelspecialist 2 maal gevraagd om te bevestigen of ik hier dus de Uponor (26mm) wel kon gebruiken. Deze liggen intussen in gedroogd beton... Ik las gisteren in de installatie handleiding van Nordic Fire dat het gebruik van kunstof leiding in zijn geheel wordt afgeraden... :| In de 'theorie' wordt beschreven dat;
Bij een juiste werking van de pompset zal de retourwatertemperatuur rond de 60 graden zijn. De aanvoer zal iets hoger zijn....
.
M.a.w dit valt dus goed binnen de bedrijfstemperatuur van Uponor welke ik meende 80 graden te zijn.... Maar krijg hierbij dus mijn vraagtekens nu het beton al is uitgehard... (Het leggen van 'stugge buis was wel een heel ander formaat karwei geweest, om deze buis in mijn eentje op zijn plek te krijgen door de krapte was al een karwei op zich....
sleuf.jpg
De Uponor komt uit de beton vandaan en gaat straks achter de kachel over in stugge buis...
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Meedenkers gevraagd - Hout CV / Zonnepanelen / Zonneboiler

Bericht door Paul Joosten »

yohanv schreef: 03 jun 2019, 05:22Ik heb een koperen buis gelegd naar de oude kelder/kruipruimte onder de bedstede nog toegangkelijk via een luik waar ik ook de rest van de leidingen naar toe heb getrokken.
Dus dan loopt het hete water zo je kelder / kruipruimte in? En moet daar de grond in zakken of zo?
Buffervat ligt niet in de planning Afgelopen periode ook nooit de CV aan gehad. Alleen stoken van de houtkachel, zodra de CV meedraaid op de kachel is dit al een hele vooruitgang... Er zal te sporadisch worden gestookt om ook nog een buffervat op te warmen denk ik... Wat wel in de planning ligt is een zonneboiler systeem voor het SWW en het boilervat mede te verwarmen dmv de kachel. (Niet de CV te verwarmen uit de boiler)... Echter ik ben er nog niet uit wat de zonneboiler met al zijn warmte aanmoet als het huis weer een tijdje leeg staat... (Ben vaak weg voor werk)
Een buffervat is er niet voor om opgewarmd te worden maar om overtollige warmte op te slaan zodat die later alsnog gebruikt kan worden. Die functie is te combineren met het vat van de zonnecollector. Het is me onvoldoende duidelijk wat je nou precies van plan bent en wat je warmtebehoefte is. Juist als je regelmatig langer van huis bent is het essentieel dat je voorkomt dat er leidingen kunnen bevriezen. Dat kan natuurlijk met je CV maar als je toch nog warmte in een buffervat had scheelt dat weer fossiele brandstof. Teruglezend zag ik dat je o.a. de zolder helemaal wilde kunnen afsluiten. Vanwege bevriezingsgevaar lijkt me dat geen goed plan. Overal thermostaatkranen op de laagste stand voorkomt dat, het extra warmteverlies weegt niet op tegen de mogelijke vorstschade.
Ik heb het nu een paar keer gelezen maar begrijp niet wat je met "puntstuk" bedoeld :?:
28mm "hete kant" en 22mm de retour, beide van koper? met messing koppelingen? Kan me nog ergens heugen dat er ook over koppelingen werd gesproken, maar de "syntax error" slaat toe in de bovenkamer en kon dit niet weer terug vinden....
Een puntstuk is een koppeling tussen het expansievat en de retourleiding. Google er eens op dat zie je direct relevante plaatjes. De dikke buis is van koper, omdat die aan de bovenkant open is en direct met de lucht in verbinding staat. Staal zou hier gaan roesten. Om dezelfde reden heb ik trouwens de binnenkant van de oude gasfles ook dik in de Hammerite gezet voor ik die monteerde. De retour heeft dat risico niet en is hier van gewone CV-buis. Ik heb bijna overal messing koppelingen in gebruik, behalve enkele heel dikke van gietijzer op de kachel en op het buffervat. Ik ben me er inmiddels van bewust dat de combinatie door potentiaalverschil kan gaan corroderen maar tot problemen heeft dat nog niet geleid. Ik heb onvoldoende ervaring om je op dat gebied goed te kunnen informeren.
Ik denk dat ik kans zie om de leidingen zonder al teveel werk naar zolder te kunnen brengen, een andere plaats voor het reservoir is er niet echt, anders komt deze naast mijn bed uit.... een vlotter lijkt me in die situatie dan toch wel gewenst.
Dat is aan jezelf maar alle extra techniek is ook weer een potentieel probleem. Wat als die vlotterklep gaat lekken? Mijn open expansievat heeft een inhoud van 25 liter, de houtkachel met leidingen ongeveer de helft. Ik heb dus een heel ruime marge voor de inhoud van het expansievat; al is de helft verdampt dan is het risico dat de kachel zich zou droogstoken nog altijd zo goed als nul. Twee keer per jaar een paar liter bijvullen is hier wel max.
En dan stuit ik nog tegen een ander vraagstuk.... En dat terwijl ik in eerste instantie dacht dat het kachelverhaal wel duidelijk was :evil: ... De sleuf nogmaals uithakken?????? :cry:
Van Uponor heb ik geen verstand maar ik weet wel dat mijn kachel met mijn stookgedrag tamelijk regelmatig 'even' tegen de kook aan gaat wanneer het buffervat 'vol' is. Hier geen probleem want dan hoor ik de overstort luidruchtig wat water met een pufje stoom afblazen in het expansievat, teken dat we kunnen stoppen met stoken. Dat geluid lijkt overigens erg op de bas-versie van een ouderwets elektrisch koffiezetapparaat dat ook heet water met een pufje stoom over het koffiefilter uitstort. Dat water is dus zeker warmer dan 95° en dat gaat je kunststof leiding niet lang leuk vinden vrees ik. Een metalen leiding direct in het beton gaat door uitzetting en krimp ook niet goed. Als je echt door het beton moet zou ik een metalen leiding in een ruime kunststof mantelbuis doen. Wordt dat te lastig misschien toch maar een leiding in het zicht aanleggen?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie