Buffervat massakachel aansluiten op vloerverwarming; regeling op retour?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Schieperke
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 apr 2019, 09:25
Locatie: Grubbenvorst
Contacteer:

Buffervat massakachel aansluiten op vloerverwarming; regeling op retour?

Bericht door Schieperke »

Hoihoi,

We naderen de voltooiing van onze leem-batchrocket-massakachel-met-warmtewisselaar-cv :) . Het is een kern van vuur&leem, de mantel en warmtebank bouwde ik zelf.

De installateur is ook vaak over de vloer geweest voor aansluiting van 70 meter warmtewisselaar op 800 liter buffervat en alle pompen, verdeler en elektronica. We kunnen straks met de zoneregeling elke ruimte apart voorzien van de gevraagde temperatuur. De kachel brandt al enkele maanden naar volle tevredenheid, buffervat is goed op temperatuur te houden en warm tapwater is er meestal ook voldoende.

Ik loop nog tegen 1 ding aan. De installateur heeft een circulatiepomp voor de vloerverwarming geïnstalleerd, echter niet helemaal naar mijn zin. Er zit een minder ideale temperatuur regeling op waarbij een thermostaatkraan op de retour zit. Het idee is dat als de retour vloerverwarming temp te hoog is, de circulatie geremd wordt terwijl de pomp door draaid (bypass). Ik heb echter te maken met wisselende buffervat temperaturen bovendien regelmatig 60-70 graden. Deze temperatuur wil ik niet in mijn vloer steken. Bovendien loopt het systeem te jojo-en in de huidige setup, want de temperatuur is altijd te hoog waardoor de retour weer geknepen wordt. Of de circulatie wordt zo geremd dat retour voldoet aan max temp, terwijl sommige plekken in de vloer wel die 60 graden te verwerken krijgen. Oh ja, de verdeler heeft geen eigen pomp of mengvoorziening.

In mijn ogen is het ideaal om de retour en heetwateraanvoer al voor de circulatiepomp te mengen tot de gewenste temperatuur. Nadeel is dat dergelijke circulatiepompen een eigen pompregeling hebben welke kan conflicteren met de reeds geïnstalleerde Honeywell zoneregeling/pompregeling.
Iemand tips/ervaringen?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Buffervat massakachel aansluiten op vloerverwarming; regeling op retour?

Bericht door Ruuben »

Ik denk dat je echt een vloerverder had moeten neerzetten, met pomp.
Je kunt de aanvoertemp bij de buffer natuurlijk gewoon terugmengen naar 40.
60 graden in je vloer is vragen om problemen, ik zou de situatie zo niet laten bestaan.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Buffervat massakachel aansluiten op vloerverwarming; regeling op retour?

Bericht door Wouter Gillis »

Je kan het ook mengen met een mengventiel met thermostaatknop, thermomechanisch.

zoiets:
https://www.rakuten.de/produkt/dreiwege ... 1566310081

groet
Wouter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Buffervat massakachel aansluiten op vloerverwarming; regeling op retour?

Bericht door ritsaert snijder »

Je kan het oplossen met een hydraulisch neutraal systeem. Sommige systemen zijn zelfs regelbaar.

Het is ecologisch om te streven naar zo min mogelijk circulatiepompen. Low tech, minder fabricage en minder energie. Maar de huidige pompen zijn veel energiezuiniger en ook wat duurzamer gebouwd. Wat vaak vergeten wordt is dat het precies goed verwarmen van de woning ook veel winst oplevert. Daar gaat het nog wel eens fout.

De winst van het verwarmen per zone is beperkt als die zones geen aparte isolatieschil hebben. Het is ook niet verstandig om delen van je huis te veel te laten afkoelen. Een zoneregeling vereist vaak wel weer veel redelijk kwetsbare techniek.
groet!

Ritsaert
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat massakachel aansluiten op vloerverwarming; regeling op retour?

Bericht door Ramon »

Hoi schieperke. Kan je wat zeggen over het vermogen van de massakachel naar de cv? Hoe lang duurt het bijvoorbeeld om het buffervat naar een bepaalde temp op te warmen?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Buffervat massakachel aansluiten op vloerverwarming; regeling op retour?

Bericht door Ruuben »

En hoe heb je je massakachel fundering voorbereid?
Schieperke
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 apr 2019, 09:25
Locatie: Grubbenvorst
Contacteer:

Re: Buffervat massakachel aansluiten op vloerverwarming; regeling op retour?

Bericht door Schieperke »

Ja, een andere verdeler is een optie, dat is wel een pomp extra. 1pomp voor laden buffer uit de massakachel, 1pomp voor laden verdeler, 1pomp voor circulatie in de vloerverwarming...

Een thermostatisch mengventiel ken ik natuurlijk, maar hoe sluit je zo’n ding aan als ik alleen de eerste twee pompen heb staan? Volgens mij kan je niet met 1 pomp het circuit

buffervat - verdeler - vloerverwarming - buffervat

Draaien en tegelijkertijd een thermostatische ‘shortcut’ met de retour van de vloerverwarming. Dan krijg je een verstoorde temperatuurregeling omdat de druk van de pomp via twee wegen lopen kan?

De fundering van de kachel ligt gewoon op de oude vloer van de boerderij
Schieperke
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 apr 2019, 09:25
Locatie: Grubbenvorst
Contacteer:

Re: Buffervat massakachel aansluiten op vloerverwarming; regeling op retour?

Bericht door Schieperke »

Het is een rocketstove met 200 kern, je kan rekenen hoeveel kg hout je in een stookbeurt verbrandt bij welk vochtigheidspercentagd. Ik kom dan op zo’n kleine 50 kW per stookbeurt. Hiervan gaat ongeveer de helft naar het buffervat volgens de kachel leverancier. Het duurt echter zo’n 8 uur om de warmte uit de stenen te trekken, dus gemiddeld 4 kW per uur.

Ik wil dit nog eens narekenen door het hout te wegen en meten, alle warmtevraag uit te zetten en dan de temperatuurstijging op de verschillende thermometers van het buffervat af te lezen.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat massakachel aansluiten op vloerverwarming; regeling op retour?

Bericht door Ramon »

Klinkt realistisch.

Je kan ook liters buffervat * tempverhoging * 0.001163
Dat antwoord delen door de tijd in uur.
Schieperke
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 apr 2019, 09:25
Locatie: Grubbenvorst
Contacteer:

Re: Buffervat massakachel aansluiten op vloerverwarming; regeling op retour?

Bericht door Schieperke »

Nog openstaande vraag:
Schieperke schreef: 11 apr 2019, 19:59 Een thermostatisch mengventiel ken ik natuurlijk, maar hoe sluit je zo’n ding aan als ik alleen de eerste twee pompen heb staan? Volgens mij kan je niet met 1 pomp het circuit

buffervat - verdeler - vloerverwarming - buffervat

Draaien en tegelijkertijd een thermostatische ‘shortcut’ met de retour van de vloerverwarming. Dan krijg je een verstoorde temperatuurregeling omdat de druk van de pomp via twee wegen lopen kan?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Buffervat massakachel aansluiten op vloerverwarming; regeling op retour?

Bericht door Ruuben »

Ik denk dat het tijd wordt voor een hydraulisch schema om er iets zinnigs over te kunnen zeggen
Schieperke
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 apr 2019, 09:25
Locatie: Grubbenvorst
Contacteer:

Re: Buffervat massakachel aansluiten op vloerverwarming; regeling op retour?

Bericht door Schieperke »

Huidige situatie
30976639-D546-4645-A40C-A121F1A6624F.png
T is thermoventiel op retour
D is drukweerstand die overwonnen wordt wanneer t gaat knijpen ( te hoge temperatuur van retourwater vloerverwarming)
Gait oet Raotum
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 apr 2019, 19:41

Re: Buffervat massakachel aansluiten op vloerverwarming; regeling op retour?

Bericht door Gait oet Raotum »

Hoi,

Zet de thermostastkraan in de persleiding, 60-70 graden in de vloer is teveel, als de vloer tussen 30-33 graden is, is ruim voldoende , maar laat de circulatiepomp in de retour zetten, zodat de pomp niet de volle mep op zijn kop krijgt. Dat scheelt reparatie.
En als de pomp op max 7 watt loopt is ook genoeg !

Dat hebben wij bij onze NBE-rtb 30 kw Pelletcvketel ook.

Succes
Groet Gait
Schieperke
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 apr 2019, 09:25
Locatie: Grubbenvorst
Contacteer:

Re: Buffervat massakachel aansluiten op vloerverwarming; regeling op retour?

Bericht door Schieperke »

Hee Gait,

Bedankt voor je reactie. Afgezien van de pomp sparen doet jouw voorstel eigenlijk niets anders. Hoe wordt er in jouw installatie koud water bij gemengd? Thermostaatkraan in de aanvoerleiding geeft al helemaal het probleem dat er geknepen wordt, het water heeft nog nauwelijks kunnen afkoelen.
Plaats reactie