uitstoot rocket batch box

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: uitstoot rocket batch box

Bericht door Ramon »

Maar goed...

Stel dat je de NOx naar beneden kunt brengen door een lagere verbrandingstemperatuur.

Dan lijkt me dat dat altijd ten koste gaat van het rendement en de uitstoot van CO en C.

Waarschijnlijk heeft peter daar wel metingen van?
Valt er nog wat te zeggen over rendement/uitstoot in verhouding tot verbrandingstemp?

Maar wie weet wat voor een verbazingwekkende wending dit verhaal nog kan teweegbrengen door de topicstarter...

:lol:
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: uitstoot rocket batch box

Bericht door Lieve »

Zoals je het nu stelt, zou je kunnen proberen de verbrandings t° zo laag mogelijk te houden.
Dan kan je in een 2° verbrandingsbeurt, de resten verbranden.
Procedure om houtskool te maken, zoals iedereen weet is de verbrandingstemperatuur van houtskool hoger dan die van hout.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: uitstoot rocket batch box

Bericht door JantjeV8 »

En heb je dan 1+1=2 uitstoot, of is dat dan 0,5+0,5=1 aan uitstoot?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: uitstoot rocket batch box

Bericht door Ramon »

In theorie is de uitstoot (op een heel kleine uitzondering na) altijd hetzelfde.

30 kg hout, wat er ook mee gebeurt, geeft in principe 30 kg "reststoffen". Meer kan niet, minder ook niet. Dat is niet helemaal waar want de zuurstof die zich bind met het hout vormt H2O. Er zal dus een gewicht aan zuurstof bijkomen. Stel dat je voor het verbranden van 30 kg hout 15 kg zuurstof nodig hebt (geen flauw idee), verstook je 45 kg materiaal. Dus 45 kg reststoffen.

Krijg je het volgende punt:
Elke H (waterstofatoom) in hout, zal zich omzetten in H2O. Door te verbranden (of niet) maar uiteindelijk gaat hij zich binden aan zuurstof. Daar hou je water(damp) aan over. Valt waterdamp onder uitstoot? Denk het wel. Valt het onder emissie? Denk het niet.

Elk C (koolstofatoom) van hout wat verbrand wordt of niet, vormt in het ergste geval roet, of CO, of CO2.

Valt roet onder uitstoot? Als het uit je pijp komt wel. Als het er voor blijft zitten niet. (In een auto zit een katalysator om het op te vangen, en wordt ook niet meegerekend). CO altijd, CO2 ook.

Dus als je eerst kooltjes afscheidt, bespaar je C (koolstof) uitstoot. Je verbrand wel het waterstofatoom. Later komt die koolstof uitstoot er gewoon weer bij, als je die kooltjes gaat verbranden.

0.5 + 0.5 = 1 dus

Ik denk dat je het voornamelijk anders moet bekijken.

Hoe hoger de verbrandingstemp, hoe meer warmte je uit dezelfde hoeveelheid hout haalt (zie peter :lol: )

Je gooit geen brandstof (emissie) koolmonooxide (CO) of waterstofgas (H) weg.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: uitstoot rocket batch box

Bericht door Ramon »

In hoeverre is CO2 emissie?

Bomen kunnen niet zonder. Net als water.

Geen CO2 in de lucht levert dus geen groei van de bomen op.
Teveel CO2 is weer schadelijk voor mens en dier.

Als er CO2 vrijkomt bij het verrotten van hout, waarom zou je het dan niet verstoken? Dat levert tenminste nog warmte op.

Zo zie je maar weer hoe mooi de natuur is... Soort van zelfvoorzienend.

Een voordeel van meer CO2 in de lucht: bomen groeien sneller.
Nadeel: minder goed hout
stijnsuy
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 okt 2017, 21:01

Re: uitstoot rocket batch box

Bericht door stijnsuy »

Beste ecovrienden,

Allereerst mijn excuses voor deze zéér late reactie, na bijna een maand weinig reactie's dacht ik dat dit topic dood was....
Daarbij een bouw vollop aan de gang, en dus weinig bezig geweest met kachels en dus dit forum.

Tot ik vandaag nog even keek, WOW. Allen alvast bedankt voor je inbreng in dit topic!

Uit deze pagina's kan ik afleiden dat er, buiten Peter niemand testen heeft gedaan met betrekking tot de uitstoot.
Ik doe inderdaad dagdagelijks deze metingen. Helaas doe ik dat als werknemer van een groot chemisch bedrijf en is al die dure apparatuur niet in mijn bezit. Ik voer ook enkel metingen uit binnen dit bedrijf, en met de zeer strenge beveiliging kan ik niet zomaar iets mee naar buiten nemen....

Maar heel misschien (als ik eens lief lach naar mijn baas :D ) krijg ik wel voor elkaar dat ik eens een dag een testo 350 kan lenen.
Voor ik mijn opslag op het spel zet, moeten we natuurlijk eerst een geschikte meetlocatie hebben.
Wie heeft er een goed draaiende rocketbatch staan met een makkelijk toegang tot de schoorsteen/ rookgaskanaal?

Ik woon in Essen, noorden van provincie Antwerpen. dichtbij is een pluspunt, maar een eindje rijden is ook geen probleem.
Dan kan ik ook eens voor de eerste keer een rocket batch in werking zien, mooi meegenomen als je er zelf een wilt bouwen :)

Vanavond zal ik nog even verder reageren, maar nu is het weer tijd om te verbouwen!

Mvg Stijn
stijnsuy
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 okt 2017, 21:01

Re: uitstoot rocket batch box

Bericht door stijnsuy »

peterberg schreef: 09 apr 2019, 12:28 Er zitten wat vreemde inconsequenties in je post, wat te denken van deze?
stijnsuy schreef: 14 mar 2019, 16:33...echter zijn deze metingen vooral gedaan in functie van het rendement en niet zozeer in functie van vervuiling.
Hoe doe je dat, meten in functie van iets? Zeggen tegen de Testo gas analyser vanuit welke invalshoek gemeten moet worden? Neem mij niet kwalijk, maar het klinkt voor mij als onzin in de oren.
In werkelijkheid heb ik gewoon gemeten en mijn eerste doel was om een zo gering mogelijke vervuiling te bewerkstelligen van de stoffen die mijn apparatuur kan meten. De jacht naar efficiency kwam pas op het tweede plan.
stijnsuy schreef: 14 mar 2019, 16:33Een parameter waar ik onmiddellijk aan denk is NOx.
Vooral omdat NOx schadelijk is voor mens en milieu en ontstaat bij zeer hoge temperaturen. Die zijn uiteraard aanwezig zijn in een rocket kachel.
Je stelt hier impliciet dat er NOx wordt geproduceerd door rocket kachels. Is dat niet wat kort door de bocht zonder een enkele meting gedaan te hebben?
Peter,

Ik had verkeerd geïnterpreteerd dat u metingen in de eerste plaats over de efficïentie gingen. mijn zin is inderdaad verkeerd begrepen.

Ook stel ik niet impliciet Dat er NOx geproduceerd wordt, maar dat de hoge temperaturen zeker aanwezig zijn in een rocket.
Ik vermoed dus uitstoot van NOx, maar dat kan inderdaad enkel een meting uitwijzen.
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: uitstoot rocket batch box

Bericht door keesijp60 »

Hmmm ik zie dat er naast het aanbod te meten met een testo 350 er niemand meer heeft gereageerd, dat maakt het een en ander erg ongeloofwaardig
zijn de batchrockets dan niet zo schoon, want interessant aanbod was het wel, net zoals de man op twitter die het mij aanbiedt, toch eens doen als ik de rechtszaak win, want ook ik ben benieuwd.
stijnsuy
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 okt 2017, 21:01

Re: uitstoot rocket batch box

Bericht door stijnsuy »

Ach Kees, heb ondertussen al geleerd dat geduld loont. :D wie weet wat er nog uit de bus komt.
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: uitstoot rocket batch box

Bericht door keesijp60 »

Inmiddels heb ik alles verloren en is de kachel weg.


De woonstichting wil geen houtkachels meer in de woningen, ook geen goedgekeurde pelletkachels en of rocket mass.

ZE willen alleen nog infrarood in de vloeren op zonnepanelen, en ik denk dat dit duur is, het huis waar ik woon 1959 heeft de vloer op zand liggen en
is niet mee geïsoleerd en dus heeft infrarood geen zin, in plafond weet ik niet omdat de vloer toch wel jou afstraalt, zo was ie vanmorgen slechts 7 graden boven het laminaat, met isolatie..

Daarom wilde ik een rocket mass heater om vervuiling te voorkomen, helaas is dit in hoger beroep ook afgewezen, niet de kachel maar de heropening van schoorsteenkanaal zonder aanvraag toestemming verhuurder.

Raar wel want in 2011 heeft deze woonstichting wel de schoorsteen weer hersteld en de kachel bedrijfsklaar gemaakt, heb bewijs, want de schoorsteen en dak waren vervangen, en als zodanig is dit dan in mijn ogen automatisch toestemming, mijn advocaat heeft echter helaas dit niet aangekaart bij de hoger beroep rechtbank, ook niet bij kanton trouwens, en was mijn reparatiebon van 84 euro om te herstellen volgens de rechter geen bewijs dat ook de verhuurder dit kan voor deze kosten, weer een fout, de advocaat heeft ook niet de offerte van mij bijgesloten welke wel een bewijs was omdat dit hetzelfde bedrijf was waar de verhuurder een bon door had laten maken, met een verschil, ik moest 286 euro herstelkosten betalen, en de verhuurder had maar liefst 3720 euro er op staan zonder te wezen opnemen, bij mij was dit wel gebeurd, hetzelfde bedrijf, echter mijn advocaat heeft in plaats van deze offerte een mail bijgesloten in de memorie van grieven waar in stond dat het bedrijf geen offertes maakt voor huurders van hun opdrachtgever, maar die mail was een oude die ik later had gestuurd omdat een gat al dicht gemaakt was door mij, en dus niet van toepassing, foutje dit van de advocaat, maar ik zou niet weten wat de rechter zou hebben gezegd als die bon er wel bij zou zitten, en een verschil liet zien van meer dan 3000 euro, door hetzelfde bedrijf voor beide offertes.

Ben gewoon gepakt door fouten, dit had gewoon gewonnen moeten kunnen worden, 286 euro is niet noemenswaardig, al kan de rechter zeker wel dit zien als noemenswaardig gezien de parlementaire geschiedenis waarbij het moet gaan om niet noemenswaardige kosten zoals het dichtstoppen van gaatjes van een spiegel en of herstel schilderwerk wat ook zomaar 500 euro kost.

De zaak tegen mijn advocaat ligt nu bij de orde van advocaten.

vrg kees
Bijlagen
plaat.jpg
plaat.jpg (6.76 KiB) 1588 keer bekeken
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: uitstoot rocket batch box

Bericht door keesijp60 »

Voor mensen die willen meten aan de kachels weet ik wel iemand die dit heel goedkoop kan doen, ook ultrafijnstof.

Hij is wel een anti houtstook figuur, maar oké, dat is niet erg, hij heeft heel duur apparaat daarvoor.

Ik heb geen rocket en of een batch zo kan dat hier niet.

Kan je in contact brengen,

vrg kees
Plaats reactie