Hout-cv kachel Uitmaken,Blussen,Doven bij Schoorsteenbrand

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Hout-cv kachel Uitmaken,Blussen,Doven bij Schoorsteenbrand

Bericht door Blijfhopen »

Er schiet mij nog wat te binnen.
Bij ons staat de sodapot altijd binnen handbereik om keukengereedschap wat in aanraking is geweest met een mogelijk salmonella bevattend product tussendoor te reinigen.
De oudere kristal driehoeksoda bleef altijd wel de korrelige structuur houden. Wel klonten natuurlijk omdat soda hygroscopisch is en de pot open staat.
De nieuwe soda heeft na verloop van tijd een soort poederachtige structuur, maar lijkt wel droger.
Vocht in soda en vuur ? Niet te vergelijken met water op het vuur gooien, maar toch. Of is die hoeveelheid zo gering dat het geen kwaad kan ?
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hout-cv kachel Uitmaken,Blussen,Doven bij Schoorsteenbrand

Bericht door Chicken Power »

Beste Bh,

Er is geen verschil tussen de oude of de nieuwe soda. Als je de pot open laat staan, reageerd de soda met de CO2 uit de lucht tot dubbelkoolzure soda.

Het wordt dus een ander stofje, beduidend minder effectief.

Huishoudsoda is de kristalvorm waarbij er op een molecuul soda 10 moleculen kristalwater tussen zitten. Boven de 30 graden C lost de soda op in dat kristalwater en wordt het totaal vloeibaar.

Soda is een prima desinfectans, niet alleen tegen salmonellae!

Groet, Cp
Verwijderd.
pépé
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jul 2010, 19:58

Re: Hout-cv kachel Uitmaken,Blussen,Doven bij Schoorsteenbra

Bericht door pépé »

Dag liefhebbers en kenners, vraagje ivm witzand als blusmiddel: zou dit kunnen samenklonten, vastklonten door de hitte. -verglazen- mischien?
Dank voor uw mening.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Hout-cv kachel Uitmaken,Blussen,Doven bij Schoorsteenbra

Bericht door Brit »

Het samenklonten van zand zal alleen gebeuren als het lang aan erg hoge temperaturen wordt blootgesteld. Als zand dus wordt gebruikt om een (hout) vuur te doven, zal de temperatuur al snel gaan dalen voordat het zand zelf enigzins in de buurt komt van zijn smeldtemperatuur.
In mijn vuurpot in de tuin moet eerst een laag zand leggen voordat je hem kan stoken. Ik heb daar geen klonten in aangetroffen.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Hout-cv kachel Uitmaken,Blussen,Doven bij Schoorsteenbra

Bericht door hotglass »

Brit schreef:Het samenklonten van zand zal alleen gebeuren als het lang aan erg hoge temperaturen wordt blootgesteld. Als zand dus wordt gebruikt om een (hout) vuur te doven, zal de temperatuur al snel gaan dalen voordat het zand zelf enigzins in de buurt komt van zijn smeldtemperatuur.
In mijn vuurpot in de tuin moet eerst een laag zand leggen voordat je hem kan stoken. Ik heb daar geen klonten in aangetroffen.




Aangezien zand (SiO2) pas bij temperaturen van tussen 2100 en 2300 graden(celsius) zal gaan smelten zul je NOOIT in je houtvuur dat stadium bereiken. Dus kan het altijd dienen om een dergelijk vuur af te dekken.
Plaats reactie