zonneboiler, warmte "over"

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
arj
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 nov 2018, 06:46

zonneboiler, warmte "over"

Bericht door arj »

Met ons 2 persoonshuishouden hebben we warmte over in de zonneboiler 6m2plaat, 300l buffer , we gebruiken hoogstens 50 liter heet water per dag. Er blijft dus aardig wat water van 50/60 graden in het vat zitten. Nu heb ik nog 1 spiraal in het vat wat niet gebruikt wordt, daar wil ik de retour van de vloerverwarming op zetten. Ik zit echter met het volgende: Hier moet een 3 weg klep tussen om te voorkomen dat wanneer het vat kouder is dan de retour vloerverwarming de cv het vat op gaat warmen.

Vraag: Zijn er 3 wegkleppen met 2 temp voelers(vat temp,en vloerverw.retour temp) en daar op schakelen?
Of moet ik zelf iets in elkaar vogelen?

Of kan het op een andere manier opgelost worden?

Heb al gegoogled maar kan zelf niet echt iets vinden.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: zonneboiler, warmte "over"

Bericht door Wouter Gillis »

Op welk temp regime werkt jouw VV?
Ik zou enkel werken op een minimumtemperatuur van het buffervat om het simpeler te houden. De retour van de vv is doorgaans toch vrij constant niet?

Groet Wouter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: zonneboiler, warmte "over"

Bericht door JantjeV8 »

Je kunt volgens mij met 1 voeler uit de weg. De klep sluit als de temp van de boiler te laag is. Meer heb je niet nodig aan schakeling. Wel aan hydraulica, je moet een bypass maken.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: zonneboiler, warmte "over"

Bericht door Ruuben »

Je kunt een thermostaat een driewegklep laten bedienen. Een thermostaat is genoeg.
Ik heb een zelfde schakeling als jou, alleen dan voor mijn sanitair water.


https://www.ebay.de/itm/Salus-Rohr-Anle ... 83OPLTFcog

Je kan een van deze kiezen.

En een willekeurige 3 weg klep.
Heel basic.
Wel 2 keerkleppen of stromingskleppen plaatsen tegen spontaan afkoelen.
arj
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 nov 2018, 06:46

Re: zonneboiler, warmte "over"

Bericht door arj »

Bedankt mensen, hier kan ik wat mee.
Regeling met thermostaat is idd goed idee, zat zelf al te zoeken naar een temp. Verschil schakelaar met 2sensoren maar die zijn aardig aan de prijs.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: zonneboiler, warmte "over"

Bericht door Ruuben »

Dit is de luxe variant.
Belachelijke goedkoop, maar ook storingsgevoeliger.

https://www.ebay.de/itm/1Stks-12V-24V-1 ... JJQMYAwH2A

Of een opbouw versie; maar deze heb ik niet.
https://www.ebay.de/itm/220V-Digital-LE ... SwWGlZwWrU
jn82
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 jan 2016, 23:48

Re: zonneboiler, warmte "over"

Bericht door jn82 »

Ik denk dat je dit zoekt:

https://m.ebay.nl/itm/DIFFERENTIAL-THER ... Sw~1FUXLj5

Hiermee zou je een 3wegklep mee aan kunnen sturen (of een relais waar je de 3wegklep mee schakelt).
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: zonneboiler, warmte "over"

Bericht door Ruuben »

Je hebt maar 1 sensor nodig lijkt me; ik heb dezelfde constructie voor mijn sanitair water namelijk.

In deze situatie voelt ie of de temperatuur hoog genoeg is om de vloerverwarming te voeden.
Indien ja; dan gaat de klep open voor flow vloerverwarming door het onderste spiraal.
Alleen als de cv warmte vraag heeft zal er warmte uit de buffer getrokken worden.
Ik zie niet in waarom je 2 sensors nodig hebt.
Het is een heel klein vat. De situatie dat de vloer retour temperatuur hoger is dan de buffer is een illusie. In die situatie zou nog steeds de buffertemp 40 graden moeten zijn (ingestelde temp bijvoorbeeld). Dus de vloer retour zou dan warmer zijn dan de temp waarmee het water vertrekt uit de buffer.
arj
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 nov 2018, 06:46

Re: zonneboiler, warmte "over"

Bericht door arj »

jn82 schreef: 28 feb 2019, 13:37 Ik denk dat je dit zoekt:

https://m.ebay.nl/itm/DIFFERENTIAL-THER ... Sw~1FUXLj5

Hiermee zou je een 3wegklep mee aan kunnen sturen (of een relais waar je de 3wegklep mee schakelt).
Dit is perfect! En nog goedkoop ook.
arj
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 nov 2018, 06:46

Re: zonneboiler, warmte "over"

Bericht door arj »

Ruuben schreef: 28 feb 2019, 22:54 Je hebt maar 1 sensor nodig lijkt me; ik heb dezelfde constructie voor mijn sanitair water namelijk.

In deze situatie voelt ie of de temperatuur hoog genoeg is om de vloerverwarming te voeden.
Indien ja; dan gaat de klep open voor flow vloerverwarming door het onderste spiraal.
Alleen als de cv warmte vraag heeft zal er warmte uit de buffer getrokken worden.
Ik zie niet in waarom je 2 sensors nodig hebt.
Het is een heel klein vat. De situatie dat de vloer retour temperatuur hoger is dan de buffer is een illusie. In die situatie zou nog steeds de buffertemp 40 graden moeten zijn (ingestelde temp bijvoorbeeld). Dus de vloer retour zou dan warmer zijn dan de temp waarmee het water vertrekt uit de buffer.
Met 2 sensoren en een verschil schakeling( zoals in de epay link hierboven) kun je preciezer regelen, je zegt: "we nemen aan dat de vv retour kouder is dan t vat"" dat zal in de zomer het geval zijn maar in de winter niet, ik heb een 300 liter buffer en het kost nogal wat energie als de vloerverwarming dat op moet warmen. Komt ook nog bij dat deze schakeling zeker niet meer kost dan met 1 sensor, dus dan is de keus snel gemaakt
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: zonneboiler, warmte "over"

Bericht door Ruuben »

In de zomer is je vloer geen 40 graden. Of 30 graden.
En in de zomer zal je cv niet aan gaan om bij te warmen.
En je buffer een beetje leegtrekken met een deel van de 300 liter gaat je vloerverwarming maar weinig doen.
Je hebt zelf een overschot, je zou je vloerverwarming kunnen gebruiken om naar te koelen bij warmte overschot om te voorkomen dat je zonnecollectoren in stagnatie gaan. Doe ik ook. Mijn vriendin maak ik in de zomer heel blij met tropische temperaturen binnen. Ik heb ook wel een veel grotere installatie.
arj
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 nov 2018, 06:46

Re: zonneboiler, warmte "over"

Bericht door arj »

Ruuben schreef: 01 mar 2019, 16:31 In de zomer is je vloer geen 40 graden. Of 30 graden.
En in de zomer zal je cv niet aan gaan om bij te warmen.
En je buffer een beetje leegtrekken met een deel van de 300 liter gaat je vloerverwarming maar weinig doen.
Je hebt zelf een overschot, je zou je vloerverwarming kunnen gebruiken om naar te koelen bij warmte overschot om te voorkomen dat je zonnecollectoren in stagnatie gaan. Doe ik ook. Mijn vriendin maak ik in de zomer heel blij met tropische temperaturen binnen. Ik heb ook wel een veel grotere installatie.
Wat je zegt kopt wel maar hier gaat de cv in de zomer soms wel aan om de vv bij te verwarmen.
de vv zit hier vnl in ruimtes waar geen zon komt, de douche zit binnen in het huis, ingebouwd tussen ander ruimtes en is in de zomer ook altijd aardig koel.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: zonneboiler, warmte "over"

Bericht door Ruuben »

Als je het niet begrijpt dan snap je me ook niet. Zei Cruijff.

Dus wat regel je beter met 2 sensoren? En waar moeten die iets meten?

Vul aub aan:
1 sensor kijkt of je buffer warmer is dan 35 graden.
Ja? Driewegklep laat retour CV water door buffer stromen.
Nee? Driewegklep laat retour CV water naar CV om te verwarmen.

Alleen als de thermostaat in woonkamer zegt: ik heb het koud; gaat de pomp draaien.
Plaats reactie