Waterstof doorbraak?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door pelletpower »

+1, het is weer een verfrissende wind. Net als jij Dormos wordt er een en ander onderbouwd.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door pelletpower »

https://group.vattenfall.com/nl/newsroo ... addenfonds

Dit kwam toevallig voorbij. Toch wel interessant en spannend wat de toekomst gaat brengen.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door JantjeV8 »

Nu heb ik er niet heel veel wijsheid van, maar volgens mij zijn dit mooie en goede ontwikkelingen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door Pietje »

Mooi marketing-verhaal, maar dat-waar-het-om-gaat staat er niet in: de EROEI.

Wat mij verbaast bij dit soort eureka-oplossingen is dat niemand vraagtekens zet bij onze huidige manier van leven. Alles staat in dienst van het volhouden van onze huidige maatschappij, waarbij we steeds de aandacht op 1 probleem richten. Maar we maken als mensheid werkelijk overal een zooitje van, en die punten worden met deze battolyser niet opgelost.
Op het moment dat je naar een oplossing zoekt die alle problemen van onze maatschappij oplost (oftewel: het kernprobleem oplossen), dan blijkt die oplossing heel eenvoudig, en heel duidelijk NIET de kant op van waterstoftechnologie. Sterker nog: hoop op waterstof-technologie houdt de aandacht af van het accepteren van het kernprobleem, waardoor dat niet aangepakt wordt.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door Dutch John »

Het afleiden van het kernprobleem lijkt inmiddels de nieuwe standaard. Waterstof is maar één van de feel-good hightech oplossingen. We zijn problemen aan het oplossen die nooit een probleem hadden hoeven worden. Daarbij introduceren deze "oplossingen" weer nieuwe problemen, zodat we het ene gat met het andere gaan vullen. Op zijn best zijn het slechts rookgordijnen.
Ik heb het gevoel dat overheden heel goed beseffen dat er gewoonweg geen vriendelijke oplossing is. Maar de mensen een rad voor ogen draaien door tech-oplossingen te promoten, maar die tegelijkertijd ook vertragen om zo het feestje nog een tijdje te kunnen door vieren. Overigens zie ik klimaatverandering niet zo acuut als dalende EROEI van fossiele brandstoffen in combinatie met de samenhang met economie en financieel systeem.

Ik spreek de laatste tijd regelmatig millennials die mijn gevoelens delen. En er iets mee doen. Geen hypotheek, geen auto, geen kinderen. Ik verbaas mij over deze generatie, althans dit deel. Andersom trouwens ook: ze komen zelden gen-x mensen tegen die zich met deze materie bezig houden en die daarbij ook nog zoeken in eenvoud in plaats van tech-oplossingen.

Langzaam beginnen de puzzelstukken samen te vallen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door keesijp60 »

JantjeV8 schreef: 26 feb 2019, 16:43 Wat ik er niet helemaal uit begrijp:

Waterstofgas maken van water met die panelen.
Dat gas opslaan in een tank, kan dus kleinschalig.
En dan, een soort electriciteitscentrale bij je huis? Een generator zeg maar. Wat heb je nodig om van die waterstof uit je tank weer stroom te maken. Een turbine, een gasmotor of iets anders?
Een waterstofcellen wordt ervoor gebruikt, en dan omgezet in wisselspanning.
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door keesijp60 »

Er komt zuurstof vrij bij aanmaak waterstof, ik weet dus niet of er als dit massaal wereldwijd gebeurd we teveel zuurstof in de lucht krijgen
want dan is het wel giftig voor het leven.

Maar als ik artikel lees, dan was mijn vermoeden dat de zuurstof daalt door de manier van energie opwekken de waterstofwinning wel oke kan zijn.

De vloegtuigen, auto,s en ander vervoer slurpen zuurstof, alsmede de mens en dieren, planten zorgen er juist voor maar die kappen we massaal, dus wat er moet gebeurd is quite eenvoudig,, als er niet zoveel financiele belangen zouden zijn,, er kan wel eens een wereldoorlog uitbreken door deze problematiek.

De nieuwe waterstof panelen zijn prima.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door Ramon »

keesijp60 schreef: 18 mar 2019, 16:27
JantjeV8 schreef: 26 feb 2019, 16:43 Wat ik er niet helemaal uit begrijp:

Waterstofgas maken van water met die panelen.
Dat gas opslaan in een tank, kan dus kleinschalig.
En dan, een soort electriciteitscentrale bij je huis? Een generator zeg maar. Wat heb je nodig om van die waterstof uit je tank weer stroom te maken. Een turbine, een gasmotor of iets anders?
Een waterstofcellen wordt ervoor gebruikt, en dan omgezet in wisselspanning.
Een brandstofcel.

Werkt precies tegenovergesteld als waterstofgas maken.

Bij het waterstofgas maken heb je electriciteit en water nodig en komt zuurstof vrij.

Bij een brandstofcel, heb je waterstofgas nodig en zuurstof. Dan komt er electriciteit en water vrij.
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door keesijp60 »

Ja dat is juist, een brandstofcel is een batterij waarbij je kunt tanken als het ware.

Wel mooie ontwikkeling die panelen, als die waarmaken wat ze zeggen, dan is dat misschien wel beter dan zonnecellen, die zijn trouwens ook steeds beter.

vrg kees
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door Dutch John »

Waterstof: energiedrager of accu of batterij. Het is eigenlijk geen echte brandstof, je die kunt oogsten of delven, zoals hout of fossiele brandstoffen. Waterstof is altijd het resultaat van de omzetting vanuit een andere energievorm.

Brandstofcel: energieomzetter: generator
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door ready to burn »

Wouter Gillis schreef: 26 feb 2019, 13:39
Te mooi om waar te zijn bijna
dat vond ik ook, nog aan het zoeken naar de adder of de maar.

groet
Wouter
Bij Wattisduurzaam zijn ze met deze gegevens van de KU Leuven aan rekenen geweest.
Wat kun je met 250 liter waterstof?
Het prototype van de KU Leuven produceert gemiddeld 250 liter waterstof per dag. Normaal gesproken reken je met waterstof in kilo’s. Een kilo waterstof staat onder gewone druk en temperatuur gelijk aan 12 kuub. Met 1 kilo waterstof produceer je via een aangepaste CV-ketel (100% HHV) ongeveer evenveel warmte als met 4 kuub aardgas. Via een brandstofcel (55% LHV) levert 1 kilo waterstof ongeveer 20 kilowattuur aan stroom.

De dagproductie van het Vlaamse prototype staat dus gelijk aan ruwweg 22 gram waterstof per dag en 8 kilo per jaar. De claim dat een huishouden met 20 van deze panelen zelfvoorzienend kan zijn voor elektriciteit of warmte, vergt dus veel fantasie. Met 160 kilo waterstof mag je blij zijn als je alleen je elektriciteitsverbruik dekt.
Bron: https://www.wattisduurzaam.nl/17870/ene ... -ook-niet/


Gr. maarten
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door pelletpower »

Tsja. Feestje weer afgelopen. Ergens anders kwam ik soortgelijke cijfers tegen. Toch wel interessant hoe t af gaat lopen.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door Paul Joosten »

Met dergelijke nieuwe ontwikkelingen kan je niet verwachten dat er direct al een fantastisch rendement behaald kan worden. Kijk maar eens wat de zonnepanelen van pakweg 25 jaar geleden aan rendement hadden en hoe dat nu ligt. Je kunt pas leren rennen nadat je eerst hebt leren kruipen en dan lopen. Mooi dat ze hier zo aan begonnen zijn, wat mij betreft geef ik ze op zijn minst het voordeel van de twijfel!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door Dutch John »

Het energieomzettingsrendement van zonnecellen ligt al sinds de uitvinding van ervan rond de 15%.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door kockie »

Het enige dat echt aan zonnepanelen veranderd is is de prijs. Gedeeltelijk omdat de productieprocessen geoptimaliseerd zijn, gedeeltelijk omdat de massaproductie op gang is gekomen.

Het argument dat zonnepanelen een steeds beter rendement krijgen hoor ik heel vaak, misschien gaat het een keer van 15 naar 16%, maar heel veel kan het fysisch volgens mij niet worden.

Kockie weet eigenlijk wel hoe het werkt, nu er nog naar handelen...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie