Houtklover

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Houtklover

Bericht door GTV6 »

Wie heeft ervaring met klovers, ik zoek een niet te duur apparaat, misschien Gude? Moet wel 75 cm hout aan kunnen.
Graag ervaringen. Wat is goed wat is troep.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Houtklover

Bericht door willem »

230 v. - 400 v. - benzine - hydrauliek, staand achter de trekker of op de hef ????????
hoeveel kloof je op jaarbasis ????? wat voor houtsoorten hoofdzakelijk en diameter ????
0,75 lang kom je hoofdzakelijk in aanmerking voor een staande klover, dus verticaal kloven.
Alles wat blauw - geel - zwart is heb ik altijd voorbij gelopen.
99% van de liggende klovers gaan tot +/- max 7 ton en 0,55 lang.
Er is te kust en te keur, er is goed Duits spul, Oostenrijks, Italiaans,
Twee merken Oostenrijks zijn prijzig, Italiaans Bell /Pickpine - Balfor is goed,
zelf heb ik div. werktuigen van BGU (duits spul) semi prof).
Onder de 1000,- á 1200,- € zal je voor redelijk spul niet slagen maar misschien een goede gebruikte.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Houtklover

Bericht door Pietje »

We hebben een aantal jaren geleden met dit forum een kloofdag gehouden, waarin iedereen zijn (helaas nog geen "haar") lievelings-methode kon meenemen. (http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f ... =30#p86736)

De conclusie was toch wel dat er niets is opgewassen tegen een goede bijl met wat handigheidjes om je te kloven hout overeind te houden. Zoals een veerband, of een autoband.
De ingmars klover (viewtopic.php?t=4863) is ook een prachtig hulpmiddel.

En verder: alles met een motor is langzaam en lawaaierig.

8)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Houtklover

Bericht door dormos »

En verder: alles met een motor is langzaam en lawaaierig.
Lawaaierig zeker, maar langzaam niet altijd:

https://www.youtube.com/watch?v=-M6qQwymxiY

Mijn staande klover is inmiddels verkocht, en daar is een kinetische voor in de plaats gekomen.
Bevalt uitstekend en werkt een stuk sneller dan hydraulische klovers.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtklover

Bericht door Paul Joosten »

Handkracht is zeker mooi ( en duurzaam!) maar niet eenieder gegeven. Met mijn 62 lentes zonder ooit veel lichamelijke arbeid gedaan te hebben ga ik er niet meer aan beginnen. Mijn handklovertje (logmatic) heeft gelukkig geen moeite met 'recht' hout zoals in bovenstaand filmpje maar wat hier nog ligt barst (helaas niet letterlijk) van de onregelmatigheden. Af en toe een uurtje stoeien om een paar stukken klein te krijgen voor de variatie maar dan ben ik er toch al snel weer een tijdlang flauw van.

Na drie stookseizoenen is de voorraad kachelklaar hardhout afval van een zaagfabriek bijna op dus voor het nieuwe stookseizoen laat ik maar weer eens zo'n container aanrukken. Voor het prijsverschil ga ik me niet meer aan zoveel lichamelijk ongemak blootstellen, temeer ik ook geen gratis gewoon hout kan vinden.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Houtklover

Bericht door Albert van WdJ »

dormos schreef: 25 feb 2019, 07:38 Mijn staande klover is inmiddels verkocht, en daar is een kinetische voor in de plaats gekomen.
Maar werkt deze ook goed met wat gedraaid en knoestig hout?
Want juist daarvoor gebruik ik m'n 8 ton klover.
Die houten stamschijven van 35 cm lang, zonder al teveel zijhout, kloof ik sneller weg met mijn Fiskar bijl dan met een kloofmachine.
Change, before you have to.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Houtklover

Bericht door dormos »

Maar werkt deze ook goed met wat gedraaid en knoestig hout?
ja hoor, dat gaat best goed. Een enkele keer loopt 'ie vast, maar dan is het ook echt een taaie.
Ik heb degene die vergelijkbaar zou zijn met 20 Ton hydraulisch, maar er is er ook 1 met 35 Ton. Die moet overal doorheen komen.

Ik kloof voor de vergasser op 50-55 cm en dat gaat met de gewone bijl niet altijd van harte. Als ik op 25-30 cm moest kloven fdan wist ik het wel. Dat zou ik gewoon met de Fiskars doen.

Voordeel van dit apparaat is dat je veel kuubs op een dag kunt wegwerken. Al ging het met de Fiskars net zo snel, dan houd ik dat geen hele dag vol.

Groet,

Hans
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Houtklover

Bericht door tobsie »

Ik heb vorig jaar een 230v klover gekocht. Het is een Scheppach HL710 en ik ben er uitermate tevreden over.
Zelfs dikke oude eiken gaan prima in stukken.

In het verleden deed ik dit altijd met een klover achter de aftakas van de tractor, maar dit werkt eigenlijk net zo goed. Met als voordeel dat ik alleen maar de stekker hoef in te pluggen.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Houtklover

Bericht door jobplas »

GTV6 schreef: 23 feb 2019, 20:50 Wie heeft ervaring met klovers, ik zoek een niet te duur apparaat, misschien Gude? Moet wel 75 cm hout aan kunnen.
Graag ervaringen. Wat is goed wat is troep.
De afgelopen 10 jaar alles met het bijltje gedaan (8-20 kuub per jaar). Fysiek werk, je blijft er mee in conditie, moet niet te veel op 1 dag willen doen, en ecologisch schat ik dit in als het minst belastend.
Ik krijg het meeste hout en klaag dan ook niet over het formaat. Nu krijg ik dus ook vaak 60-70cm doorsnee hout met veel knoesten. Om dat op kachellengte (60cm) met de hand te kloven, is het iets te veel van het goede. Daarom een kegelklover voor aan de aftakas gekocht (200 euro). Zeer degelijke klover, komt overal doorheen en kan ook zonder moeite stukken van 150cm kloven. Technisch ook een erg eenvoudig ding. Dit zou je ook elektrisch aan moeten kunnen drijven.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Houtklover

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Albert,

welke maat Fiskars heb jij? Ik sta op het punt eentje te kopen maar twijfel tussen X27 en X25. Zou een aanvulling moeten zijn op mijn huidige bijl. Deze laatste is met een volle fiber steel en een kop van 3kg wat zwaar om korte hakbewegingen te doen bij makkelijk kliefbaar hout in een buitenband van een motorfiets.
groet
Wouter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Houtklover

Bericht door Albert van WdJ »

Ik heb de X27
Heel fijne kloofbijl.
Gaat eigenlijk overal doorheen. (Maar knoestige stukken gooi ik toch apart, Dat kost gewoon teveel elleboog-stoom.)
En het is toch geen zware bijl.

In gedraaide of knoestige wilg moet je wel oppassen.
Wanneer die niet direct splijt, komt de bijl er bijna met dezelfde snelheid weer terug uit.
Change, before you have to.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Houtklover

Bericht door Wouter Gillis »

ok bedankt
groet
Wouter
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Houtklover

Bericht door Sandman79 »

best tevreden van mijn kliever. Alleen haal ik 2 stere /uur, met 2 man 4 en met drie man 6 stere /uur
https://www.youtube.com/watch?v=YsDDgDKURKg&t=19s
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Houtklover

Bericht door benthuis »

Ik ben verliefd op het team X van Fiskars. Heb de 27 en het kleinste model kloof bijl X5?... Voor eenhandig werk fantastisch, opzetten met links en bam!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Houtklover

Bericht door benthuis »

Sandman79 schreef: 25 feb 2019, 21:35 best tevreden van mijn kliever. Alleen haal ik 2 stere /uur, met 2 man 4 en met drie man 6 stere /uur
https://www.youtube.com/watch?v=YsDDgDKURKg&t=19s

Je assistent lijkt als 2 druppels water!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie