hout verbruik

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: hout verbruik

Bericht door jwardenier »

Draagkracht van de vloer in de keuken ,het is een gemetselde broodjes vloer ,rode holle steen .Maar ik kan hier met wat breekwerk een fundering bij plaatsen ,heb ik bij de altech ook gedaan ,300 kg op een houten vloer vond ik wat twijfelachtig
De plek die jij aanwees voor de bell ,krijg ik geen toestemming voor ,en heeft een houten vloer met daaronder 20 cm schuimisolatie en kruipruimte .
Dat alles geld kost ben ik me van bewust ,het is voor mij noodzakelijk het beschikbare geld zo goed mogelijk te besteden .in 1 x goed .
Het w waterverbruik ,wat we nu hebben redden we ons best mee ,niet na elkaar doezen of heel kort omdat er anders ineens een koude plens water komt .we hebben een spaar does ,nachtstroom ,dus leeg is leeg .Kan ook de ouderdom van de boiler zijn .
Op dagen dat ik de bereiding ruimte gebruik heb ik graag wat meer w water ,vooral bij het schoonmaken .

Het vermogen dat we nodig hebben op een koude dag ,we hebben eens - 20 gehad met veel sneeuw ,toen hebben we maximaal gestookt en is er een mand eiken door gegaan ,in die tijd hield ik het verbruik aardig bij en hadden we minder/geen isolatie ,24 uur 16 kg eik, dag en nacht door gestookt ,met 2 kachels .
Afgelopen winter op de koudste dag - 8 nog geen 8 kg wilg x es verstookt .
De kachel is max 16 kw ., vol vermogen kunnen we hem niet meer stoken i v m te veel warmte ,21 gr vind mijn vrouw behaaglijk .
Op een zonnige dag ,s morgen even de kachel aan ong. 1 kg hout ,en de rest van de dag gebruiken we hem als accu ,s avonds gaat er ook weer een beetje hout in .
Wanneer een 140 buis de helft meer vermogen geeft heb ik er graag het extra werk voor over om dit te realiseren.
Er is misschien nog een mogelijkheid om een ander kanaal te trekken naar de r b ,via het plafond van de kopjeskast in de keuken ,hier zit een holle ruimte van 50 cm hoog bij 40 breed ,kom dan met de af gas pijp laag aan het dak uit ,rvs dubbelwandig geïsoleerd 150 heb ik staan ong 10 m buis compleet . Het versleep wordt dan 1,2 m schuin oplopend .

Ik heb met een verkoper over een houtfornuis gesproken ,deze wees me er uitdrukkelijk op dat er een c v naast de boiler op da kachel aangesloten moest worden plus een veiligheid pakket als noodkoeling ,houtverbruik ?
Ik ben een beetje bak gek gisteren nog een stuk procureur 6 uur laten sudderen in de speksteen oven ,zou dit in het fornuis gaan zal dit met een te krap bemeten c v /boiler de temperatuur te veel oplopen .
Ik kan deze berekeningen niet maken en ben dus afhankelijk van wat anderen mij vertellen .

De does kachel staat op 2/3 vermogen ,max 30 min per dag 800 w ,de helft zou ook best kunnen ,de gewoonte is 2 x aan het touwtje treken ,dus een element afkoppelen .
Does wordt 2 x per week gebruikt ,rest lappen we
Dus 2 x per week 80 l water waarvan we misschien 50 ?verbruiken rest van de dagen staat het warme water er voor keuken gebruik en of koelt weer af ,[klinkt niet erg logisch]

Heb mogelijk nog wel een lek in de isolatie gevonden ,verdieping s vloer ook uit holle rode broodjes vloer staat in open verbinding met de bovenkant van de spouw ,de spouw was oorspronkelijk geventileerd [schoorsteen effect ] ik weet niet of of hoeveel warmte verlies dit betekend ,maar mogelijk gaat dit nog wat winst opleveren na dit verholpen te hebben .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: hout verbruik

Bericht door jwardenier »

Nog enkele vragen ,wanneer een boiler gekoppeld wordt aan de massa kachel ,kan ik dan de verhouding collector x boiler aanhouden 1 op 40 l .
En wanneer er dan een zoneboiler op de boiler aangesloten zit ,welke verhoudingen moet ik dan aanhouden ,ook om de periode dat de zonkracht al aanwezig is en de kachel nog gestookt wordt .
Mijn idee is om nu eerst een zonneboiler te plaatsen ,met extra aansluitingen zodat later de kachel er bij aan kan .
Voorgenomen idee is de kachel traag te maken ,binnen klamp muur met buitenmantel halfsteens ,wel in de nis .
De boiler komt op de vliering recht boven de kachel ,er zal een na verwaremmer na de boiler moeten denk ik ,is het zaak deze naast de boiler te plaatsen of zo dicht mogelijk mij het tap punt .
Als deze dicht bij het tap punt kan zal een lpg geiser kunnen ,we koken ook op lpg ,dit zou voor mij een goed uitgangspunt zijn om later het biogas projectje weer op te pakken .
Ik kan ook een doorstroom boiler plaatsen ,maar hoop met elektra verbruik onder de 2000 kw per jaar te blijven .
Plaats reactie