Houtcv probleem in de Franse Jura, wie kan helpen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ria39
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 feb 2019, 14:20

Re: Houtcv probleem in de Franse Jura, wie kan helpen?

Bericht door Ria39 »

Hallo, Wij hebben toch maar weer de moed proberen te verzamelen om aan ons systeem te gaan werken. Wat we nu willen proberen is in elk geval de zonnecollectoren goed aangesloten te maken op de pomp en het buffervat, zodat we dan warm water kunnen hebben. Wij hebben het idee dat dit allemaal nog redelijk aangesloten is. Dat hopen we tenminste. Maar wat we wel missen is een aftapkraan op het buffervat, wij denken dat daar een expansievat op is aangesloten. De vraag is nu: kunnen we die aansluiting van het expansievat naar een aansluiting hoger maken en dan een aftapkraan op de onderste aansluiting maken?
We hebben wel een kogelkraan en ontluchting gekocht om boven op de uitgang van de zonnecollectoren te monteren.
Volgende vraag, omdat er iemand zei: het lijkt dat de noodkoeling niet goed aangesloten is, zou ik graag willen weten wat de "noodkoeling" is, hoe ziet die eruit. Ja sorry zo a-technisch zijn wij dus.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Houtcv probleem in de Franse Jura, wie kan helpen?

Bericht door Ruuben »

Kraan en ontluchting op de zonnecollector: zijn deze Solar geschikt? Dan zijn er siliconen pakkingen in gebruikt en geschikt voor hoge temperaturen en hoge zuurgraad.

Ik kan je noodkoeling niet voldoende beoordelen op de foto's.

Noodkoeling is tweeledig. Er lijkt een automatische vulautomaat te zijn. Die bij onderdruk dus koud water toevoegde. Er lijkt tevens op de tekening in ieder geval een thermische beveiliging te zijn die bij 93 graden heet water laat ontsnappen uit het heetwater circuit. Wat dus door je vulautomaat dan automatisch wordt aangevuld.

Overigens is de 16mm maat flexibele leiding de 12 mm koper equivalent.

Heel simpel gesteld kan je met een 15 mm koper 7kw warmte verwerken. Dus een verwarming van 7kw vermogen warm stoken of 7 kw vermogen afvoeren van je haard. Ik ga er vanuit dat 15mm koper 20mm uponor of henco is.
Dan ga je uit van een vrij standaard stroomsnelheid van 1 meter per seconde bij hoge temperaturen. 70/90. Als je zoekt bij de leiding fabrikant vind te toepasselijke tabellen.
Ik vond bijvoorbeeld
20 mm henco buis kan bij 1 m/s, = standaard max cv snelheid, bij 70 graden 17kw aan. Dat verbaasde me een beetje. Bij lagere temperaturen neemt dat natuurlijk drastisch af.
Henco buis kan dus geen hogere temperaturen aan dan 70 graden!
En is dus ongeschikt voor een houtkachel.

20mm leiding heeft een gladde wand met lage stroming weerstand. Maar de koppelingen zijn inwendig! En verkleinen dus de doorstroom snelheid door vernauwing. Dat is een enigszins bescheiden effect door het venturi effect. Maar als je in je totale systeem maar genoeg koppelingen hebt....


Dus de vervanging uponor buis voor 22 mm koper of 22 mm CV staal is 25 mm.
22 mm is de juiste maat voor hoofdleidingen, cv ketel, en je CV haard.
Laatst gewijzigd door Ruuben op 26 mar 2019, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Ria39
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 feb 2019, 14:20

Re: Houtcv probleem in de Franse Jura, wie kan helpen?

Bericht door Ria39 »

Hallo Ruuben, Ja deze zijn allebei solar geschikt
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Houtcv probleem in de Franse Jura, wie kan helpen?

Bericht door Ruuben »

Ria39 schreef: 26 mar 2019, 16:42 Hallo Ruuben, Ja deze zijn allebei solar geschikt
Goed bezig!
Wel monteren in de vroege ochtend hè, anders zijn je materialen te veel uitgezet naast het hete water.

Heb je Solar geschikte fitting draad of tape? De geschikte tape heeft altijd een gele buitenverpakking.
Ria39
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 feb 2019, 14:20

Re: Houtcv probleem in de Franse Jura, wie kan helpen?

Bericht door Ria39 »

Dank je wel Ruuben.
Zou bijna willen vragen: heb jij geen tijd en zin om ons te komen helpen met het herstel van de puinhoop? Wij worden er echt een beetje "knettergek" van, zien echt door de bomen het bos niet meer.
Ria39
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 feb 2019, 14:20

Re: Houtcv probleem in de Franse Jura, wie kan helpen?

Bericht door Ria39 »

De noodkoeling is dus voor de kachel bedoeld? Voor de zonnecollectoren is dat dan die ontluchting? En voor het buffervat, moet daar ook een extra beveiling op of zit die verwerkt in de pomp?
Jelle86
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 nov 2018, 18:59
Locatie: Beuningen (OV)

Re: Houtcv probleem in de Franse Jura, wie kan helpen?

Bericht door Jelle86 »

Ruuben schreef: 26 mar 2019, 16:17
20 mm henco buis kan bij 1 m/s, = standaard max cv snelheid, bij 70 graden 17kw aan. Dat verbaasde me een beetje. Bij lagere temperaturen neemt dat natuurlijk drastisch af.
Henco buis kan dus geen hogere temperaturen aan dan 70 graden!
En is dus ongeschikt voor een houtkachel.
Ik lees vaker dat henco en andere meerlagenbuizen geen hogere temperatuur dan 70 graden aankan en vraag me eigenlijk af waar dit vandaan komt.
Wanneer ik naar het datablad van Henco kijk (zie bijlage) lees ik hier een maximale temperatuur van 95 graden.
Hiermee zou dit mijn inziens best voor een houtkachel gebruikt kunnen worden. Niet dat je dan veel marge hebt maar toch...
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Houtcv probleem in de Franse Jura, wie kan helpen?

Bericht door Ruuben »

Lees even in de tabel hoe lang de levensduur is bij 95 graden.
En wat als de temperatuur hoger is dan 95 graden?
Plastic aan binnenkant begint los te komen en verstopt je hele systeem
Probeer het onderwerp centraal te houden voor Ria.
De buisproblematiek is al vaak besproken in andere draadjes.
Ria39
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 feb 2019, 14:20

Re: Houtcv probleem in de Franse Jura, wie kan helpen?

Bericht door Ria39 »

Aangezien de aan- en afvoerbuizen hoe dan ook te klein in doorsnee zijn en we die toch moeten gaan vervangen, gaan we voor koper of rvs
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Houtcv probleem in de Franse Jura, wie kan helpen?

Bericht door Ruuben »

Ria39 schreef: 26 mar 2019, 21:47 Aangezien de aan- en afvoerbuizen hoe dan ook te klein in doorsnee zijn en we die toch moeten gaan vervangen, gaan we voor koper of rvs
CV staal is prima hoor. RVS is heel duur.

Aangezien alleen de verbinding tussen je haard en buffer erg heet kunnen worden kun je verder prima kunststof leidingen gebruiken hoor.
Dan ga ik er wel vanuit dat je op de uitgang van je buffer naar je cv systeem een mengklep hebt die de temperatuur op maximaal 65 graad houdt.
Tenzij je dikke ouderwetse gietijzeren kleine radiatoren hebt; dan kun je beter veel heter water toepassen en cv staal toepassen.
Overigens is vanaf 70 graden de kalkafzetting echt wel significant. Misschien iets om rekening meet te houden als je keihard water hebt daar.
Ria39
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 feb 2019, 14:20

Re: Houtcv probleem in de Franse Jura, wie kan helpen?

Bericht door Ria39 »

Wederom dank Ruuben. Wij hadden zelf ook al gedacht dat we alleen de leidingen tussende kachel naar het buffervat moeten vervangen. Fijn dat het door je bevestigd wordt. cv staal kennen wij niet. is dat veel goedkoper dan koper of rvs? Wij hebben hier inderdaad erg hard water, daarom hebben we een waterverzachter geplaatst bij binnenkomst van de waterleiding. We hebben idd ouderwetse gietijzeren radiatoren, maar niet heel kleine.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Houtcv probleem in de Franse Jura, wie kan helpen?

Bericht door Ruuben »

Ria39 schreef: 26 mar 2019, 17:14 De noodkoeling is dus voor de kachel bedoeld? Voor de zonnecollectoren is dat dan die ontluchting? En voor het buffervat, moet daar ook een extra beveiling op of zit die verwerkt in de pomp?
Ja, noodkoeling is voor je kachel, Als water gaat koken en er ontstaat stoom dan is er een levensgevaarlijke situatie dat stoom zich met kracht naar buiten wil knallen.
Ontluchting is gewoon om alle lucht uit je collectoren te krijgen. Als je het systeem met een hele krachtige vulpomp zou vullen dan trek je eigenlijk wel alle lucht er in een uur uit. Er zitten overal luchtbelletjes die er wel uit migreren met het gewone functioneren van je systeem. Lastig is dat je ontluchter eigenlijk bij hoe temperaturen dicht moet gaan omdat er dan gasbellen kunnen ontstaan en je dan druk uit je systeem zou kunnen verliezen. Dus een echte solar collector is een wat groter model met een echte vloeistof kamer die bij hogere temperaturen dicht gaat en bij lagere temperaturen weer de verzamelde luchtbell eruit laat,
Een ontluchter op het hoogste punt is ook gewoon bittere noodzaak met het vullen van je systeem; anders is het gewoon ondoenlijk.

Achter je kachel zie ik een drukbeveiliging. Dat is goed. Mooi is als er een stuk henco op gemonteerd wordt door je vloer heen onder je huis naar een open ruimte ofzo; maar dat is geen prioriteit nu,

Bovenop je buffer zal ook een aansluiting zitten; mooi is als daar ook een overdrukbeveiliging zit. Zo'n ding met rode dop, vaak samen met een ontluchter, liefst ook met een kraan met afvoer om de rotzooi uit je buffer te spoelen na installatie/vullen.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Houtcv probleem in de Franse Jura, wie kan helpen?

Bericht door Ruuben »

Ria39 schreef: 26 mar 2019, 22:35 Wederom dank Ruuben. Wij hadden zelf ook al gedacht dat we alleen de leidingen tussende kachel naar het buffervat moeten vervangen. Fijn dat het door je bevestigd wordt. cv staal kennen wij niet. is dat veel goedkoper dan koper of rvs? Wij hebben hier inderdaad erg hard water, daarom hebben we een waterverzachter geplaatst bij binnenkomst van de waterleiding. We hebben idd ouderwetse gietijzeren radiatoren, maar niet heel kleine.
Misschien is het een begrip verwarring. Maar gewoon dof glimmende zilver achtige buis is CV staal. Dat zal bouwmarkt in de buurt vast ruim op voorraad hebben. RVS buis is iets voor echt industrieel gebruik,
Wat goed dat je een ontharder hebt!
Dus dan zou ik je buffer aan de hete kant met je cv installatie verbinden met cv staal en niet met Henco of die witte buzen.
Drinkwater kun je natuurlijk wel prima de witte buizen gebruiken. Ook voor warm water.
Heb je een soort driewegklep op de drinkwater uitgang van je buffer zitten?Daarmee meng je eventueel te heet water in je buffer terug naar 65 graden dat is al heel heet toch?
Ga je eigenlijk heet water in je buffer gebruiken voor heet sanitair water? Ja toch? ik zie niets over een cv ketel.
Laatst gewijzigd door Ruuben op 26 mar 2019, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Houtcv probleem in de Franse Jura, wie kan helpen?

Bericht door Ruuben »

DE foto's van het hydraulische schema lijken op die van de website van een bedrijf uit Amsterdam.
Het is echter een ander schema dan het Franse blauwe schema. Welke is nou gebruikt voor installatie?
Ria39
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 feb 2019, 14:20

Re: Houtcv probleem in de Franse Jura, wie kan helpen?

Bericht door Ria39 »

Ik had deze beide schema's aan de zgn installateurs gegeven en ze hebben vooral volgens het blauwe Franse schema gewerkt, maar de aansluiting tussen de kachel en buffervat hebben ze dus helaas echt niet zo gemaakt en ook niet volgens het systeem van (inderdaad) dat Amsterdamse bedrijf. Daar zijn we 2 weken terug aan langs gegaan om te kijken hoe het er bij hem thuis uitziet. Daar hebben we ook wel wat aan gehad. Maar ik zal proberen nog wat duidelijkere foto's te maken van de kachel naar het buffervat, zodat je misschien een beter beeld daarvan krijgt, maar dat wordt morgen voor ik dat ga doen. Hartelijk danke en welterusten.
Plaats reactie