Beperken gasverbruik CV ketel icm met Hout CV Kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Beperken gasverbruik CV ketel icm met Hout CV Kachel

Bericht door Albert van WdJ »

Welk type gas-cv ketel hangt er eigenlijk?
Jaar, vermogen en het gemiddeld gasverbruik per jaar zonder hout-cv.
Change, before you have to.
markdem
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 feb 2019, 19:14

Re: Beperken gasverbruik CV ketel icm met Hout CV Kachel

Bericht door markdem »

De cv ketel is een nefit ecomline HR excellent HRC30 uit 2005. Wij wonen hier nog niet zo lang. Vorige bewoners hadden een jaarverbruik van ca 4000 m3.

Het water uit de buffer wordt wel gebruikt. Wat ik begrepen heb is dat de ketel het buffervat aanspreekt als de temperatuur 8 graden boven de retourleiding ligt.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Beperken gasverbruik CV ketel icm met Hout CV Kachel

Bericht door Albert van WdJ »

Ik heb dezelfde Nefit ketel hangen. Ook een hr30 combi.
Daarop zit een Nefit kamerthermostaat moduline30. Daarmee kun je een hoop instellen op de ketel.

Welke thermostaat staat er bij jou op?

Ik heb mijn bufferaanvoer direct op de retour zitten van de Nefit. Of ik nu wel of niet de buffer warm stook.
(Maar ik verwarm die buffer bijna elke dag.)
Daarom staat de radiatortemperatuur op de UBA op de laagste stand.
Kan ik nu een paar dagen niet stoken, dan stel ik die radiatortemperatuur in op stand 5.
Want in stand 1 wordt het cv water niet veel warmer dan 35-40 graden C
Change, before you have to.
markdem
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 feb 2019, 19:14

Re: Beperken gasverbruik CV ketel icm met Hout CV Kachel

Bericht door markdem »

Ik heb dezelfde thermostaat, de Moduline30.

Ik heb inderdaad ook de UBA op stand 1 staan, zodat de watertoevoer voor de VVW niet onnodig warm gestookt wordt. Ik denk dat het beter instellen van de thermostaat wel een positief effect op het gasverbruik zou kunnen hebben. Wat zou je hierin kunnen adviseren? Als we thuis zijn is een temperatuur van 19 graden prima. Hoeveel nacht verlaging adviseer je? Op het moment heb ik het idee dat de vloer iedere keer weer afkoelt, waardoor de CV uren aan het stoken is voordat we er iets van merken.

Is een houtCV in onze situatie uberhaupt wel een economische / comfortabele keuze geweest. Dit werd mij destijds geadviseerd, maar mij bekruipt nu het gevoel dat ik met een normale houtkachel met groot vermogen in de woonkamer beter af was geweest.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Beperken gasverbruik CV ketel icm met Hout CV Kachel

Bericht door Albert van WdJ »

Wanneer je de gebruiksaanwijzing van de moduline30 download, dan zie je dat je bijv. de PID (=aanwarmsnelheid) kunt instellen (H8, configuratie en kalibratie). Daarmee kan je aangeven hoe snel de woning opgewarmd moet worden.
Daarnaast heb ik de eco-stand op 18 graden gezet. Dagstand is 19 graden C.

(Ik heb zelf geen vloerverwarming. Maar zover ik weet moet je die niet teveel laten afkoelen, max 1 graad ruimtetemperatuur. Dus eco 18 graden en overdag 19 graden zou dan mogelijk beter/zuiniger zijn).

Verder heb ik ingesteld dat de cv pas gaat werken op het moment van schakeltijd. Dus niet langzaam opstoken zodat je ruimte op schakeltijd ook al op temperatuur is.
Sinds ik de PID heb gewijzigd in stand 2, slaat mijn gasketel niet meer aan zolang er water van 50-55 graden wordt aangevoerd vanuit de buffer.

Als laatste kun je op de moduline30 ook handmatig de boiler uitschakelen. Vaak zet ik die 's avond laat al uit en eind van de volgende middag pas weer aan. Is iets wat wel in je eigen 'systeem' moet komen. Want je kan dat helaas niet automatisch laten regelen door de moduline30.

En als laatste: De combinatie vloerverwarming en houtkachel is niet zo'n hele beste. Een houtkachel werkt snel, vloerverwarming is traag. Wanneer je houtkachel de ruimte warm maakt, stopt de vloerverwarming en koelt af. Voor dat die weer warm is de volgende dag ben je wel even aan het stoken/buffer aan het leegmaken.
Een hout-cv kan dan wel. Maar die van jou straalt eigenlijk wel erg veel warmte af richting woonkamer.
Change, before you have to.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Beperken gasverbruik CV ketel icm met Hout CV Kachel

Bericht door LeaD »

Ik mis in dit verhaal de regeltemperatuur van de vloerverwarming, die staat normaal op een vaste temperatuur ingesteld en zorgt voor een aangename stralingswarmte. Als het goed gaat kun je die zelfs zonen per zone inregelen . De thermostaat die de woonkamertemperatuur meet , die ziet alleen maar convectiewarmte. De starter van dit topic gaf al aan dat het bij 19° al aangenaam warm is, het zou best kunnen dat dit bij 18°C ook al het geval is .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
markdem
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 feb 2019, 19:14

Re: Beperken gasverbruik CV ketel icm met Hout CV Kachel

Bericht door markdem »

@ Albert van WdJ: bedankt voor de tips, ik ga eens met de thermostaat verder aan de slag. Ben benieuwd wat dit resulteert.

@ LeaD: Ik kan de vloerverwarming bedienen met een thermostaat knop. Verder kan ik de aparte zones met de losse draaiknoppen verder open of dicht zetten. Verder kan ik nog de pompsnelheid van de VVW in 3 standen zetten. Dit is dus denk ik vooral een kwestie van proberen en zien wat voor effect iedere wijziging heeft.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Beperken gasverbruik CV ketel icm met Hout CV Kachel

Bericht door dormos »

Om je vloerverwarming nauwkeuriger te regelen kun je een motorgestuurde klep in de aanvoer naar je vv verdeler plaatsen. In de woonkamer kun je dan een thermostaat hangen, draadloos of bedraad die ervoor zorgt dat je kamertemperatuur heel constant blijft.
Bij mij is dat zo geinstalleerd, en de thermostaat staat altijd op 19,5 graad. Daalt de temperatuur onder 19, graad dan gaat de klep open en krijgt de vv verdeler warm water, is de kamer op temperatuur dan gaat de klep weer dicht.
In combinatie met een pompschakelaar op de pomp van de VV verdeler heb ik hier nooit omkijken naar.

Groet,

Hans

PS nachtverlaging heeft alleen zin in een matig tot slecht geisoleerd huis. Bij VV zou je dan wel moeten zorgen dat de VV uit gaat een paar uur voordat je naar bed gaat, en weer aan een paar uur voordat je opstaat. Hoe lang die paar uur is hangt met name van de dikte/traagheid van je vloer af.
Plaats reactie