vloerverwarming waterzijdig inregelen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Bas_T
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 feb 2019, 08:52

vloerverwarming waterzijdig inregelen

Bericht door Bas_T »

Hallo,

Wat vragen voor de experts. Ik ben mijn vloerverwarming waterzijdig aan het inregelen en loop nu tegen het volgende aan.

De keuken is sinds de installatie (2.5 jaar geleden) qua vloertemperatuur gem 1-1.5 graden kouder dan de woonkamer. De isolatie is gelijk. Ik heb een Robot groepsverdeler, 4 groepen. De installateur is vlak na installatie reeds terug geweest en zei dat alles in orde was. Ben sindsdien bezig met een betere temp te krijgen en inmiddels toe aan een second opinion.

Na eerdere berichten gelezen te hebben, heb ik Groep 2 en 3 reeds geknepen. De retourslangen voelde met de hand namelijk al warmer dan 1 en 4. Vervolgens gemeten (infrarood meter) en toen bleek dit inderdaad zo te zijn. Na de aanpassing leek de temp comfortabeler te zijn en minder verstookt te worden. Groep 4 staat nu maximaal open en de retourtemperatuur is ook koudst. Mijn redenering; deze geeft zijn warmte het beste af, want de retour is het laagst, dus dit gaat goed. Maar maak ik hier nu een denkfout? Groep 4 is namelijk de keuken en daar is de vloertemperatuur gem 1- 1.5 gr kouder dan de rest. Zou ik hier juist meer flow moeten creëren?

De huidige situatie, zie ook foto:



Groep 1 (woonkamer)– aanvoer temp 37.2 Retour temp 20.8
Groep 2 (woonkamer)– aanvoer temp 36.5 Retour temp 23
Groep 3 (overgang woonkamer / keuken) – aanvoer temp 37. 3 Retour temp 20.9
Groep 4 (keuken) – aanvoer temp 37.1 Retour temp 20.2

Bij elke meting fluctueren de resultaten wel. Algehele conclusie met de hand is dat 1 en 4 kouder zijn dan 2 en 3.

Wat andere gegevens:

CV aanvoer 55gr
Thermostaat verdeler 40gr
Toon thermostaat: maximaal 2gr verwarmen p/u
Aanvoer temperatuur op de meter gemiddeld 40gr en retourtemperatuur gemiddeld 30. Delta 10.

Is de delta ok of zal deze omlaag moeten? Op de verdelermeter is deze gemiddeld 10. Met de infrarood meter zit deze gemiddeld op 15. De vloerverwarming is hoofdverwarming.

Ben benieuwd naar de reacties.

mvg Bas
Bijlagen
verdeler.jpg
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: vloerverwarming waterzijdig inregelen

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Bas,



De kring van de keuken is mogelijks langer? Knijp de kringen van de warmste ruimtes stapsgewijs in kleine stappen per dag totdat de keuken op dezelfde temperatuur komt. Door de andere kringen te knijpen, neemt de flow in de keuken automatisch toe.

groet
Wouter
Bas_T
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 feb 2019, 08:52

Re: vloerverwarming waterzijdig inregelen

Bericht door Bas_T »

Hoi Wouter, dank voor je reactie.

Dat leek mij ook wel logisch en heb ik eerder geprobeerd. Kan zeker nog een poging doen.

Ik denk niet dat de kring naar de keuken langer is. De keuken zit dichter bij de verdeler en is qua oppervlak een stuk kleiner dan de woonkamer.

Door simpel te voelen, temperatuur, kom je denk ik een eind. Maar wat is dan de reden dat er veel geschreven wordt over flowmeters en het meten van de retourtemperatuur? Heb je wellicht nog andere tips?

Groet
Bas
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: vloerverwarming waterzijdig inregelen

Bericht door LeaD »

Wat is de respons van de temperatuur in de keuken als je de overige kringen volledig afsluit?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Bas_T
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 feb 2019, 08:52

Re: vloerverwarming waterzijdig inregelen

Bericht door Bas_T »

Als de rest dichtstaat is het resultaat iets beter, maar niet noemenswaardig.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: vloerverwarming waterzijdig inregelen

Bericht door kockie »

dan zit er misschien wel rommel in de kraan/afsluiter
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Bas_T
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 feb 2019, 08:52

Re: vloerverwarming waterzijdig inregelen

Bericht door Bas_T »

Dat is een klus voor vakmannen denk ik zo
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: vloerverwarming waterzijdig inregelen

Bericht door Ramon »

dan zit er misschien wel rommel in de kraan/afsluiter
Dat kan het zeker wezen.

Ik heb precies hetzelfde als jou. Bij mij is het de vloerverwarmingsslang die te kort gedraaid is in het midden van het slakkenhuis, en dubbel zit. Er is zeker nog flow, maar ik heb al mijn groepen maar een kwart slag open, en die met geknikte slang volledig open. Nu werken ze nagenoeg hetzelfde...

Succes!
Bas_T
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 feb 2019, 08:52

Re: vloerverwarming waterzijdig inregelen

Bericht door Bas_T »

Dank voor alle reacties, ga een testen met draaien aan de groepen
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: vloerverwarming waterzijdig inregelen

Bericht door Blijfhopen »

Google even op: “tweakers waterzijdig inregelen” en er gaat een wereld voor je open.
GdeJ denkt met u mee.
Bas_T
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 feb 2019, 08:52

Re: vloerverwarming waterzijdig inregelen

Bericht door Bas_T »

inmiddels flink ingelezen en lijkt allemaal logisch. V.d. week twee dingen getest. Eerst alle groepen afgesloten behalve de groep die niet wil. Het resultaat: aanvoer temperatuur is rond de 38 graden. Retourtemperatuur blijft rond de 20.3. Tijdje laten draaien en deze gaat niet omhoog. Op de verdeler meter zie je dat de aanvoer- en retourtemperatuur vrijwel gelijk zijn. Het lijkt wel of er helemaal geen flow is. Kan dit? Er gaat warm water in en dat moet ook ergens heen, maar het lijkt niet retour te komen.

Tweede wat ik heb getest is de andere groepen knijpen en dit heeft ook nauwelijks effect. De retourtemperatuur in de warmste twee groepen blijft steevast hoger dan de 2 andere groepen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: vloerverwarming waterzijdig inregelen

Bericht door kockie »

ik zou dan toch de mogelijkheid van een verstopping van betreffende groep (laten)onderzoeken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: vloerverwarming waterzijdig inregelen

Bericht door Wouter Gillis »

Of misschien blijft er een kraantje/flowmeter hangen op de collector, door vuil of is het kapot.

Vuil heb ik zelf al meegemaakt. De flowmeter losgeschroeft, uitgekuist en toen was het opgelost.

Ik zou eens testen wat het geeft als je de bewuste groep op een ander (werkend) kraantje aansluit.

De temperatuur van 38° komt allicht door een kleine flow die er toch is, maar die onvoldoende is om de vloer even warm te krijgen als de rest.

groet
Wouter
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: vloerverwarming waterzijdig inregelen

Bericht door GTV6 »

Het kan zijn dat de slang gedeeltelijk is dichtgeslibd, of bij aanleg zat er al een knik in, dat kan ook nog.
Wat je kan doen is doorspoelen. Hiervoor sluit je zowel aanvoer als retour van de bewuste groep.
Daarna vulslang aan je cv installatie aansluiten.
Maak aan een zijde de slang los van de verdeler, slang in de emmer en iemand anders bij de vulkraan.
Nu water er op en kun je zien of er vlotte doorstroming is.
Dit gaat alleen goed als je zowel aanvoer als retour kan dichtzetten.
Met twee man doen anders wordt de druk te hoog en een hoop gedoe.
jn82
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 jan 2016, 23:48

Re: vloerverwarming waterzijdig inregelen

Bericht door jn82 »

Je kunt die witte knoppen d.m.v. die onderste wartels verwijderen. Dan zul je een pinnetje aantreffen. Die willen ook wel eens vast gaan zitten. Als je die indrukt moeten ze uit zichzelf weer uitkomen. Je kunt dat vergelijken met een kraan van een andere groep. Ik hoop voor je dat die vast zit, want dan is het probleem niet zo heel groot. Kun je met een tangetje iets heen en weer bewegen en dan is die weer los.
Plaats reactie