Overstappen van hout cv naar olie stook

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door pelletpower »

Goed bezig Ivob. Er is hier een redelijke consensus wat nu wel en niet goed is voor het milieu. Daar kom je nog wel achter als je wat verder leest.
Dat heeft tot gevolg dat iedereen hier eigenlijk boter op zijn hoofd heeft, een enkeling daargelaten. Ik heb t ook geprobeerd maar om echt iets bij te kunnen dragen is verrekte lastig. Oordelen doe ik dan ook niet, dat zou inderdaad heel hypocriet zijn.
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door Gerrie »

Wat een vraag wel niet teweeg kan brengen. Zo staat de teller op twee paginas we zijn er inmiddels 5 verder.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door pelletpower »

Ach ja, t kan maar ergens over gaan.
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door Gerrie »

Met pellets gaat die langzamer of sneller naar de 70gr dan bv hout en dan gebruik ik amandel hout dat is vergelijkbaar met eik.
70gr in de ketel.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door pelletpower »

He Gerrie, dat hangt af van de aantal kg hout die je erin dondert en hoe klein ze zijn.
En hoeveel kW je pelletbrander is en of ie op vol vermogen brandt.

Dit is weer zo n vraag.
Rijdt deze auto harder?

Beetje nadenken dan heb je zelf het antwoord. Zoniet, dan komt er vanzelf hier iets terug.
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door Gerrie »

Ik ga even op het visuele af, ik gooi hem helemaal vol en vrij grote stukken. Maar dan staat hij echt te rossen en dan denk ik die pellet brander die niet zo een pak vuur spuugt dat gaat uren duren. Ben nu in Nederland maar dat aardgas is toch wel lekker gewoon gemakkelijk.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door GTV6 »

Je gooit wel olie op het vuur letterlijk en figuurlijk Gerrie. Ik vind dit persoonlijk nergens meer over gaan. Ja ook ik heb boter op mijn hoofd, zeker weten.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door Albert van WdJ »

Eerst de houtpellets afkeuren en vervolgens toch olie gebruiken om op het discussie-vuur te gooien door aardgas als gemakkelijk alternatief te noemen. :fff

Want als ik goed lees dan zoekt Gerrie vooral een gemakkelijker en aangenamere manier om te verwarmen. Daar zit verder geen eco-gedachte achter.

Nou kun je met een Ferroli (als het om die ketel gaat) echt niet normaal stoken met slechts een 500 liter buffer.
Onze verre Oosterburen stoken veel van dat soort ketels en hebben daar een handig systeem voor. Wanneer het te warm wordt zet je gewoon één of twee ramen open. :mrgreen: De ketel brandt gewoon vol door.

Verder valt er zonder grote buffer weinig aan te regelen. Of het wordt door smoren van de luchtklep meer een rookgasgenerator richting buitenlucht.

Misschien toch eens denken aan één of twee gewone houtkachels in de woning of een masssakachel?
En een hout-cv kachel in de woning, ipv de Ferroli, is misschien ook een aardig alternatief.
Change, before you have to.
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door Gerrie »

De ketel kan nooit vol doordraaien want op een gegeven moment gaat hij aan de kook. Al gooi je ramen open. En inderdaad dat smoren gaat het niet wórden.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door dormos »

Dat komt doordat je buffer veel te klein is. Oplossing is simpel: buffer vergroten tot minimaal 100 liter per kW kachelvermogen of vaker de kachel vullen met minder hout, elke keer dat je water te veel af dreigt te koelen.
Ik zou het wel weten.

Groet,

Hans
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door Gerrie »

Ja klopt Hans zo doe ik het nu ook en aangezien mijn ketel buiten mijn huis staat moet ik steeds naar buiten. Daarom dacht ik aan een pellet brander op de ferolli te monteren.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door LeaD »

Wie moet er niet naar buiten om zijn hout aan te halen ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door pelletpower »

We hebben hier nog een hoop hout van de storm vorig jaar. Vandaag nog niet gekeken. Tijdens de stookmaanden trekken we ons als vanzelf terug in de centrale woonkamer. Hier zal dan ook een houtcv komen. Om niet alleen de woonkeuken te verwarmen maar ook de badkamer en studiekamers van de kinderen. Buffer zal een 200 l worden en het huis. Naar mijn idee optimale opstelling om toch van het uitzicht van een vuurtje te genieten.

Injouw geval Gerrie klopt je systeem dus overduidelijk niet. Dat was indirect al op te maken uit je openingpost. Alleen duurt dat even voor het duidelijk wordt. Een beetje van, je begrijpt toch wat ik bedoel. En, nee , ik zie wat je schrijft.

Met voldoende buffer kan je geliefde thermostaat zijn werk gaan doen.
Hout is altijd wel te ritselen. Pellets zul je moeten kopen.
Plaats reactie