Overstappen van hout cv naar olie stook

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door ivob »

Albert van WdJ schreef: 04 feb 2019, 14:16 In plaats van allemaal gasten die toch zo goed bezig zijn voor het milieu.
Terwijl dat helemaal niet zo is.
Sorry, dat is pas een conclusie die nergens op gebaseerd is.
Je eigen gedrag overdragen op een ander is nooit een goed uitgangspunt.
Ik trek alleen conclusies uit mijn eigen gedrag en wacht al helemaal niet op wat "de anderen" al dan niet doen om mijn gedrag aan te passen.
En al helemaal niet als excuus om niets te moeten doen omdat 'de anderen" het ook niet doen.
En om langs de zijlijn de onheilslprofeet te gaan uithangen om even een lekkere discussie op gang te trekken? Dan steek ik mijn energie liever in daden dan nodeloos energie te verspillen aan wat onrust stoken.
Dan moet ik ook de tijd niet afwachten tot "de klappen vallen". Die zullen dan zeker niet bij mij vallen gezien ik tegen dan de tijd ver vooruit ben en volgens mijn eigen tijdslijn de nodige maatregelen heb kunnen nemen in plaats van er toe gedwongen te worden volgens de tijdslijn van een ander.
Als het zo ver is zal ik dan wel rustig toekijken terwijl de paniek toeslaat.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door Wouter Gillis »

Uit je openingspost
Zelf krijg ik liever, indien gerechtvaardigd, veel tegenwind dan naar de mond gepraat te worden. Dat laatste geeft meestal alleen maar aanleiding tot star dogmatisch denken en helpt niemand vooruit.
Véél tegenwind duld je blijkbaar toch niet...
Toch niet zonder enig comfort op te offeren. :fff
Ik denk dat er op dit forum meer en meer mensen zijn/waren die hiervan terugkomen... En dat botst allicht, maar het is niet slecht bedoeld dus schieten hoeft niet.

Groet Wouter
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door ivob »

Wouter Gillis schreef: 04 feb 2019, 14:56 Uit je openingspost
Zelf krijg ik liever, indien gerechtvaardigd, veel tegenwind dan naar de mond gepraat te worden. Dat laatste geeft meestal alleen maar aanleiding tot star dogmatisch denken en helpt niemand vooruit.
Véél tegenwind duld je blijkbaar toch niet...
Excuseer, ik reageer gewoon (tegengas geven). Dat is iets heel anders dan geen tegenwind dulden.
En ik neem deze tegenwind, om voor de hand liggende redenen*, zeker al niet persoonlijk op. :wink:
*
ivob schreef:indien gerechtvaardigd
:fff
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door ivob »

Wouter Gillis schreef: 04 feb 2019, 14:56
Toch niet zonder enig comfort op te offeren. :fff
Ik denk dat er op dit forum meer en meer mensen zijn/waren die hiervan terugkomen... En dat botst allicht, maar het is niet slecht bedoeld dus schieten hoeft niet.
Kan je dat nader verklaren? Ben even niet mee waar je precies op doelt.

Zelf behoor ik ook niet tot het zelfkastijdingstype. :D
Alle maatregelen die ik neem verhogen juist mijn comfort dan te verlagen. Het vraagt soms wat tijd en aanpassingsvermogen
maar echt comfort heb ik nog niet moeten opgeven. Integendeel. Ergens niet meer van afhankelijk zijn kan na een kleine
aanpassingsperiode zelfs een grote mate van comfort bieden dan meegaan in de flow zonder er verder over na te denken.
Als mijn comfort verhoogt en het milieu vaart daar wel bij is dat een win-win situatie.
Uiteraard draaien sommige experimenten wel eens verkeerd uit of geven ze niet het beoogde resultaat. Maar er is altijd een weg terug.

Maar terugkeren naar een reeds voorbijgestreefde technologie (waar je dan ook nog eens het risico loopt in de nabije toekomst economisch voor afgestraft te worden) getuigt toch niet van op termijn vooruit denken? En al helemaal niet als er voldoendeandere alternatieven voorhanden zijn.
Maar dat is ook maar mijn denkpiste en handelswijze. Ik verplicht niemand er naar te handelen.

En ik weet ook wel dat in de praktijk er meer lippendienst voor het milieu wordt gedaan dan dat men zich actief inzet. Maar dat is nog iets anders dan dat dit geldt voor "allemaal".
Je kan maar beter zelf al beginnen ipv er later toe verplicht te worden.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door Albert van WdJ »

ivob schreef: 04 feb 2019, 17:13 Maar dat is nog iets anders dan dat dit geldt voor "allemaal".
Allemaal, inclusief ivob, worden we 's morgens wakker, en voordat de avond valt zijn er tientallen, zo niet honderden
producten en diensten door ons gebruikt die in meer of mindere mate via fossiele olie zijn geproduceerd.
Ook de laptop of smartphone waarop je je teksten typt.
Ook de elektriciteit.
Hoezo niet allemaal?

We weten allemaal dat fossiel nou niet zo best is voor het milieu en ook nog een een heleboel andere ellende meebrengt.
En toch sluiten we onze ogen en doen met veel tamtam zeer milieubewust.
De één wat meer dan de ander.

Natuurlijk zijn er mooie initiatieven. En zijn er positieve ontwikkelingen.
Maar te zeggen dat het de goede kant op gaat................
Dan ben je een ras-optimist.
ivob schreef: 04 feb 2019, 17:13 Je kan maar beter zelf al beginnen ipv er later toe verplicht te worden.
Change before you have to.
Ik denk dat je me in het verkeerde 'kamp' zet. :mrgreen:
Change, before you have to.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door Albert van WdJ »

kockie schreef: 03 feb 2019, 10:14 Is het niet mogelijk de huidige hout ketel te optimaliseren. Ik begrijp uit Gerrie's bericht dat deze niet goed werkt en daardoor continu moet blijven branden.
Misschien kan Gerrie hier alsnog een antwoord op geven, desnoods in een nieuwe draad?
Volgens stond er daar een ferolli sfl4 opgesteld.
Maar misschien is er een wijziging in keteltype?

Want deze vraag is vanzelf wel belangrijk, maar een beetje ondergesneeuwd in de discussie.
Change, before you have to.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door pelletpower »

Albert. Het is weer een beetje rustig dus ik durf je knuppel wel op te pakken. En indrrdaad zit er een dikke klonter boter op mijn hoofd. Ik ga me ook niet beter voordoen dan het is. Waar het mij vooral om ging is dat houtstook te veel gedoe is en olie makkelijker. Prima. Zelf weten, maar hier niet voor advies komen. Thermostaat is lastig met houtstook? Dat lijkt me op te lossen en geen reden om op olie over te gaan.
Pellets duur? 9 a 10 euro voor 2 zakken? Hoe zwaar zijn die zakken? 10 kg? 15 kg? 25 kg? Kan allemaal.
Oftewel, halve en rare info geeft halve en rare reacties.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door JantjeV8 »

ivob schreef: 04 feb 2019, 17:13 Je kan maar beter zelf al beginnen ipv er later toe verplicht te worden.
Van nature verplicht worden doordat er niets naders (meer) voor handen is, of regeltjes technisch verplicht? Welke 'verplicht' bedoel je precies?
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door ivob »

Beiden, wat het eerst komt in de praktijk.
Als er onvoldoende voorhanden is moet je ook geen regels meer invoeren, dan komt het aanpassen noodgedwongen vanzelf. Helpt zellfs geen
protest of ontkenning meer want dan sta je voor voldongen feiten.
En je kan maar best op eigen tempo beginnen aan te passen voor er dwingende regels komen die jou een tempo opleggen.
Op eigen tempo werken, wanneer het nog kan, lijkt me een iets comfortabeler uitgangspositie.
Is gewoon mijn denkpiste over het onderwerp, ongeacht in welk hoekje deze of gene, die dan nog meent te weten hoe een individu zich tussen zonsopgang en -ondergan gedraagt, me cynisch en totaal buiten de context tracht te drukken.
Het is niet omdat je niet voor 100% alle problemen gelijktijdig kan aanpakken dat je dan helemaal niets moet of kan doen.
Als men er anders over wil denken of wil teruggrijpen naar de oplossingen uit het verleden, mij ook goed. Ieder zijn eigen verantwoordelijkheid.
Doet me een beetje denken aan de drie biggetjes. :D
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door Albert van WdJ »

ivob schreef: 05 feb 2019, 10:55 Is gewoon mijn denkpiste over het onderwerp, ongeacht in welk hoekje deze of gene, die dan nog meent te weten hoe een individu zich tussen zonsopgang en -ondergang gedraagt, me cynisch en totaal buiten de context tracht te drukken.
Ik heb het idee dat anderen hier mij wel begrijpen maar dat wij langs elkaar praten.
Met waarschijnlijk dezelfde ideeën, maar in een andere taal.
Ik voer geen aanval uit op je manier en idee van leven, maar tracht opbouwende kritiek te leveren.
Maar blijkbaar lukt het mij niet om mijn punt aan je duidelijk te maken.
Ik weet niet hoe ik het beter kan vertalen, dus laat ik het verder maar rusten.

Zelf ben ik overtuigd van je goede bedoelingen in deze materie.
Maar dat is mijn insteek ook.
Change, before you have to.
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door ivob »

Ik begrijp je punt wel, denk ik toch: "niemand is perfect en allemaal zijn we in meer of mindere mate afhankelijk van olieproducten".
Begrijp ik het zo goed? Daar ben ik het volledig mee eens.
Mijn punt is dat die "meer of minder", een wereld van verschil kan uitmaken. Met hoe meer we "meer" doen hoe groter het verschil zal zijn. Zelfs heel veel die een klein beetje meer doen kunnen al een verschil uitmaken. Kwaad zal het zeker niet kunnen.
En dan kunnen we de olieproducten gebruiken voor zaken waar we nog niet zonder kunnen, nog geen betaalbaar alternatief voor vinden of waar ze meer nuttig zijn dan gewoon te verstoken.
Voor oliestook zijn er, volgens mij, wel al evenwaardige (zo niet betere) alternatieven.
Om in de hier gangbare beeldtaal te blijven: iedereen heeft boter op zijn hoofd. Sommigen een vlootje, anderen een ton. Het kan toch niet de bedoeling zijn van het vlootje terug te gaan naar de ton? En ook niet dat zij met een ton op hun hoofd zich daar vrijblijvend achter kunnen blijven verschuilen met als enig argument dat iedereen een vlootje op zijn hoofd heeft?
Bijkomend punt dat ik wilde maken is dat je beter nu al vrijwillig kan zorgen dat de ton op je hoofd wegsmelt tot een vlootje. Tegen de tijd dat ze dan effectief de boter gaan verbieden vraagt het minder inspanning en ontwenning om afstand te doen van de ton dan van het vlootje. :wink:
Maar jij bent, gezien je onderschrift, wel de laatste tegen wie ik dat moet zeggen. :D
ps. misverstanden zijn er om uit de weg geruimd te worden, niet om te laten doorgisten.
Verschil van mening is ook nooit de slechtste optie. Geen mening hebben, dat is pas contraproductief.
Ik heb heel veel meningen. Sommigen zelfs, tegen beter weten in, heel uitgesproken. Maar de wijsheid heb ik niet in pacht. Eén van de redenen dat ik op fora zoals deze op zoek ben naar bijkomende meningen over het onderwerp.
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door Gerrie »

Pelletpower de zakken wegen 15 kg en jij weet heus als geen ander dat je voor gemiddeld 5euro geen 25 of 100kg zakken koopt.
En leg mij eens uit hoe jij een houtkachel met een thermostaat kan laten functioneren.
Halve rare vragen, ik vond het wel meevallen. Voorlopig 3 pagina's gevuld ;)
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door Gerrie »

Albert de ketel presteerd goed daar zit het probleem niet en helemaal met de buffer die ik er later heb aangehangen. Ik ga dit voorjaar beginnen om meer glas te verwijderen uit mijn huis. Ik hen een oude glas pui erin van 3.60x350 die gaat ik halveren helft steen en de andere helft een vast raam geen schuif ramen meer in mijn woonkamer is de nok hoogte 5.50 die ga ik terug brengen naar 2.80. Plus van mijn leverancier krijg ik volgend jaar een pellet brander te leen voor een week om het te proberen. Die Word gemonteerd op de ferolli houtkachel.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door kockie »

Ik snap er niets meer van. In een van je eerste posts zeg je
Met de hout cv heeft de thermostaat totaal geen nut want dat hout blijft lekker doorbranden
Daaruit lees is dat de ketel/thermostaat combinatie niet goed werkt.

Geef een duidelijke, ondubbelzinnige probleemomschrijving, dan krijg je over het algemeen ook een duidelijk, ondubbelzinnig antwoord. Kom met halve verklaringen en iedereen gaat op zijn of haar eigen wijze volledig los. Om een voorbeeld te noemen: een "zak" is geen eenheid. Een "zak van 15 kg" wel. Wees duidelijk, dan wordt er ook niet met losse flodders teruggeschoten.

Hier waren mijn 2 centen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door JantjeV8 »

Gerrie schreef: 06 feb 2019, 07:20 en helemaal met de buffer die ik er later heb aangehangen.
En juist daardoor kan een thermostaat op een houtkachel ook prima werken.
Plaats reactie