Welke doorstroomverwarmer ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Marc71
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 jan 2019, 10:00

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door Marc71 »

De ene kabel is voor mijn tweede set zonnepanelen, er is dus maar 1 voor de doorstromer. Deze is schakelbaar in de hoeveelheid kwh, ik verwacht dat dat geen probleem wordt in de meterkast..
8000 Kwh Zonnepanelen van Solaredge (2 inverters), Slimme meter, 4 * Youless in de meterkast (2 voor pvoutput, 2 voor Enelogic). Amphiro in de douche. Alles op led.
Binnenkort een doorstromer als douchewaterverwarmer
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door Paul Joosten »

Ah natuurlijk. Heb je wel een inschatting gemaakt hoe groot het risico is dat je in een situatie kunt komen dat je netto verbruik op een willekeurige fase boven de 25A kan uitkomen? Dat is bijvoorbeeld wanneer je 's nachts of bij heel slecht weer (dus geen opbrengst van je panelen) gaat douchen en er tegelijk nog andere grote verbruikers aan kunnen staan (opwarmende wasmachine, droogmachine, vaatwasser, oven, inductiekookplaat, waterkoker en/of elke denkbare combinatie hiervan)? In dat geval kan je hoofdzekering er uitklappen en kan je de netbeheerder bellen om die te komen vervangen. Een dure grap.

Om dat te voorkomen kan een prioriteitsschakeling nuttig zijn. Dat is een automaat die je tussen meterkast en doorstroomboiler in monteert. Indien die watergebruik (= stroomverbruik) detecteert geeft die een signaal af waarmee je een relais in de leiding naar andere grote stroomvreters kunt afschakelen. Het is een drie-fase uitvoering van de bekende stekkerblokken waarmee je een wasmachine en een wasdroger samen op één stopcontact kunt aansluiten en die er voor zorgt dat de droger wordt onderbroken als de wasmachine aan het opwarmen is.

Hier heb ik dat sommetje wel gemaakt en het risico als reëel maar beheersbaar ingeschat. We zijn nog maar met zijn tweeën thuis en douchen zowel kort als op tijden dat de ander niet tegelijkertijd in de keuken of met de was bezig is. Wanneer we op een ongewoon moment gaan douchen waarschuwen we elkaar om het risico verder te vermijden. Daardoor is het mogelijk om hier geen prioriteitsschakeling toe te passen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Marc71
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 jan 2019, 10:00

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door Marc71 »

Hoi,

Ja, daar heb ik wel over nagedacht. Mijn douchemomenten liggen op momenten dat er geen andere grootverbruikers aanstaan, ik schat dat risico dus ook in als beheersbaar.. bovendien is douchen ook altijd erg kort en zo”n zekering knalt er ook niet direct uit bij te hoog gebruik...
8000 Kwh Zonnepanelen van Solaredge (2 inverters), Slimme meter, 4 * Youless in de meterkast (2 voor pvoutput, 2 voor Enelogic). Amphiro in de douche. Alles op led.
Binnenkort een doorstromer als douchewaterverwarmer
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door Paul Joosten »

Niet direct is bij enkele seconden. Afhankelijk van hoever je over de 25 A gaat toch wel binnen de tijd dat je onder de douche staat maar dat merk je dan vanzelf vrees ik. :lol:
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Marc71
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 jan 2019, 10:00

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door Marc71 »

Alles dat ik kan vinden wijst er toch op dat het geen probleem zou moeten zijn, ik verwijs even naar de colgende website:

https://elektrischeboiler.eu/keuze-doorstroomapparaat

Ik ga er dan vanuit dat dit (ongeveer) klopt.

Als ik mijn doorstromer instel op 11kwh dan krijg ik daarmee 6 liter per minuut water van 40 graden ongemengd. Die 40 graden is genoeg en die 6 liter per minuut nog aan de hoge kant..

Een 11kwh kan op 3 x 16amp, en ik heb 3x25amp... bovendien geen grootverbruikers (en zeker niet op douchementen)
8000 Kwh Zonnepanelen van Solaredge (2 inverters), Slimme meter, 4 * Youless in de meterkast (2 voor pvoutput, 2 voor Enelogic). Amphiro in de douche. Alles op led.
Binnenkort een doorstromer als douchewaterverwarmer
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door Paul Joosten »

Zo werkt het bij mij ook, 11 kW op 3x16 is voldoende in onze badkamer. Wanneer je er zeker van bent dat je nooit tegelijkertijd elders ook nog eens 10A gebruikt zal je hoofdzekering heel blijven en is er geen probleem. Twijfel je daar aan is een voorkeursschakeling zeker het overwegen waard.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Marc71
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 jan 2019, 10:00

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door Marc71 »

De doorstromer hangt ! En op vol vermogen sterft mijn meterkast nog niet, dus dat helpt al ;-)

Maarrr... Ik loop wel tegen een issue aan..

De doorstromer krijgt keurig de juiste hoeveelheid warm water naar beneden en doet dat ook snel, alleen blijft mijn douche te koud... Met de doorstromer op 60 graden en de thermostaatkraan helemaal omhoog (maximale warmte) krijg ik het net 35 graden.. Dat is te weinig..

Mijn vermoeden is dat mijn thermostaatkraan niet goed functioneerd, dat is al langer een zorgekindje...

Of zou dit nog iets anders kunnen zijn ?
8000 Kwh Zonnepanelen van Solaredge (2 inverters), Slimme meter, 4 * Youless in de meterkast (2 voor pvoutput, 2 voor Enelogic). Amphiro in de douche. Alles op led.
Binnenkort een doorstromer als douchewaterverwarmer
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door JantjeV8 »

Wat levert die kraan zonder de doorstroomverwarmer? Dan weet je wat uit die kraan komt. Als je dan ook nog kunt meten wat er die kraan in gaat weet je of het ding defect is of niet.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door Paul Joosten »

Het debiet van je douchekop kan ook wel eens debet zijn aan de lage temperatuur. Mijn ervaring met een bespaarkop die maximaal 6 l/min doorlaat is hooguit 40 graden, wanneer ik de mengkraan niet helemaal open draai wordt het nog wel wat hoger.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Marc71
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 jan 2019, 10:00

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door Marc71 »

Ben inmiddels redelijk overtuigd van het feit dat het aan de kraan ligt... Ipv de thermostaatkraan nu een brave ouderwetse twee kraans mengkraan gekocht, die gaat er morgen op..
8000 Kwh Zonnepanelen van Solaredge (2 inverters), Slimme meter, 4 * Youless in de meterkast (2 voor pvoutput, 2 voor Enelogic). Amphiro in de douche. Alles op led.
Binnenkort een doorstromer als douchewaterverwarmer
Marc71
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 jan 2019, 10:00

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door Marc71 »

Opgelost !

Ik heb een heel simpele standaard 2-kraans mengkraan geplaatst. Als ik nu de warme kraan opendraai komt het water er op de juiste warmte uit. Het lag dus aan de thermostaatkraan.

Ik heb nu de doorstromer ingesteld op 43 graden celsius, daarmee heb ik uit de douchekraan 40 graden uit de kraan. Dat is precies juist om te douchen, tevens levert de doorstromer -meer- warm water dan dan dat ik vroeger via de waterbespaarstand van de thermostaatkraan uit de douchekreeg..

Aan alle kanten een succesvol verhaal ! Project afgerond !
8000 Kwh Zonnepanelen van Solaredge (2 inverters), Slimme meter, 4 * Youless in de meterkast (2 voor pvoutput, 2 voor Enelogic). Amphiro in de douche. Alles op led.
Binnenkort een doorstromer als douchewaterverwarmer
Plaats reactie