Welke doorstroomverwarmer ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door ivob »

Paul Joosten schreef: 28 jan 2019, 13:58 Een SWW boilervat lager dan 65° is een potentieel Legionellaprobleem en dat wil ik absoluut niet. Dat is ook de reden dat ik geen SWW aan mijn buffervat van de houtkachel heb gekoppeld, die wordt immers alleen tijdens het stookseizoen gebruikt en in de overgangsperiode zou de temperatuur te lang tussen de 30° en 55° blijven naar mijn zin.

Nu heb ik ook geen leidingen en pomp nodig. Sowieso is er meer energie nodig om zo'n boilervat op temperatuur te houden dan ik nu gebruik met mijn doorstroomboiler. Wat ik niet terug lever aan het net veroorzaakt elders op datzelfde moment meer kolenstroomproductie. Per saldo dus minder ecologisch!
Dat is dan een persoonlijke keuze en dat respecteer ik. Maar is wel niet wetenschappelijk te onderbouwen. Als je gelooft in de mythe van legionella in een huishoudsysteem dat regelmatig gebruikt wordt volstaat een wekelijkse opwarming boven de 60°C en heb je zeker geen constante +65°C nodig. Dat is pas nodeloze energieverspilling. Zoals gezegd, een persoonlijke keuze en denkpiste.
Onze keuze is al jaren (nu al 6 jaar in de huidige woniing) uit ecologische overwegingen het SWW nooit verder op te warmen dan het nodig is om te gebruiken (in de praktijk dus 20-45°C). Legionella is hier nog nooit voorgekomen. Legionella zit trouwens niet in het SWW maar is voor (verzwakte) mensen pas gevaalijk als ze de waterdamp inademen. En tussen 20-40°C bij aftappunt in een verwarme gesloten ruimte of koude open omgeving heb je nauwelijks waterdamp. Dat heb je juist bij heet stromend water in een koudere gesloten omgeving.
Wat betreft energie: ons SWW vat wordt alleen op temperatuur gehouden (gelaagd vat met dubbel spiraal) door de overtollige restenergie van de houtkachel (WW naar onderste spiraal) of WP (bovenste spiraal).
Gelijktijdig aanhouden van PV en zonnecollectoren geloof ik ook niet in. Beide systemen hebben op ongeveer dezelfde tijdstippen hun voor- en nadelen. Je gaat de voordelen (overschotten) dan alleen maar groter maken zonder te nadelen (tekorten) te kunnen aanvullen.
Een buffervat of SWW tank heeft, volgens mij, wel het voordeel op een doorstromer dat je de overtollige energie van PV of kachel kan opslaan (in het vat) en kan gebruiken als je SWW nodig hebt. Onafhankelijk of er dan gestookt wordt met de kachel of er voldoende zonnenenergie voorhanden is. Het is eigenlijk een kleine batterijopslag aan energie.

Ons uitgangspunt was inderdaad zelf zo ecologisch mogelijk te leven. Niet om zuiniger te gaan leven zodat we meer energie overhouden van de eigen productie en deze dan te leveren aan het net zodat de buren, tegen hun wil, ecologischer zouden leven. :) Zo ver gaat ons engagement idd niet (alles wat we niet nodig hebben mogen ze uiteraard wel hebben, aan vernietigen van energie of verspillen aan onnodige zaken doen we niet mee).
Of je daardoor meer kolenstroom gaat vermijden kan je ook niet weten. Kan net zo goed energie van windparken, zonneparken, waterkrachtcentrales of kernenergie zijn. Zelf zijn we mede-eigenaar van een burgerenergiecoöperatie die uitsluitend groene stroom aanmaakt voor de leden. Dit om zo veel mogelijk groene energie te verbruiken tijdens de winter. Onze eigen groene te veel opgewekte zomerstroom kunnen we immers nog niet opslaan tot we deze nodig hebben in de winter.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door JantjeV8 »

Legionella moet je wel serieus nemen, zou daar niet te makkelijk over denken. Weliswaar is eens per week >65grC voldoende, maar zorg ook dat je dat op z'n minst haalt.
ivob schreef: 28 jan 2019, 20:29 Legionella zit trouwens niet in het SWW maar is voor (verzwakte) mensen pas gevaalijk als ze de waterdamp inademen. En tussen 20-40°C bij aftappunt in een verwarme gesloten ruimte of koude open omgeving heb je nauwelijks waterdamp.
Inderdaad, de douche dus...
ivob schreef: 28 jan 2019, 20:29 Of je daardoor meer kolenstroom gaat vermijden kan je ook niet weten. Kan net zo goed energie van windparken, zonneparken, waterkrachtcentrales of kernenergie zijn
Dat is denk ik ook zo, je hebt er geen weet van of je zonneenergie goed gebruikt wordt of verspilt wordt.

Maar dan begeeft u zich op glad ijs, want volgens mij geld daar hetzelfde voor:
ivob schreef: 28 jan 2019, 20:29 Zelf zijn we mede-eigenaar van een burgerenergiecoöperatie die uitsluitend groene stroom aanmaakt voor de leden. Dit om zo veel mogelijk groene energie te verbruiken tijdens de winter.
Aan het initiatief ligt het niet, maar u hebt geen idee of die kilowattjes werkelijk uit de windpaal/pv-park/noorwegen of wat dan ook zijn gekomen. Aan het stopcontact is dat niet te zien.

Nogmaals, Paul's initiatief is niks mis mee, uw initiatief is niks mis mee, maar de beider conclusies zijn oncontroleerbaar. Wat wel bij beide situaties op hetzelfde uitmondt, is de opslag van de energie of eigenlijk het ontbreken daarvan.
appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door appelblauwzeegroen »

Natuurlijk zijn Pauls argumenten valide (legionellarisico is reëel en zijn systeem is nu eenmaal zo ontstaan). En laten we wel wezen, zijn installatie met zoveel PV is al geweldig op zich. Echter, uit duurzaamheidsstandpunt gaat het erom dat de investeringen zo optimaal mogelijk aangewend worden. Of verdere investeringen nuttig zijn is nog maar de vraag (maatschappelijk-ecologisch gezien en ook financieel gezien voor de particulier zelf).

Om Pauls installatie efficïenter te maken zou hij bijvoorbeeld een buffervat kunnen installeren. Deze kan dan misschien zelfs verwarmd worden met zijn fornuis, en anders met een warmtepomp en zonnecollectoren. Voor dat laatste: twintig meter leiding is een hoop maar alleszins mogelijk, zeker inpandig. Het buffervat kan dan SWW leveren met een hygiënespiraal of friswaterstation (zonder legionellerisico).

Hoewel buiten kijf staat dat zonnecollectoren en warmtepomp gecombineerd met buffervat qua energie efficiënter zijn dan slechts PV, valt of staat de wijsheid om dit alles te doen bij de financiële situatie (de terugverdientijd loopt terug als je al zoveel PV-zonnepanelen hebt en je gebruikt de stroom ervan minder, zeker als salderen verdwijnt). Ecologisch gezien is het ook de vraag of het beter is, want het kan een grote investering zijn in materialen en productiekosten. Dat zegt hij zelf ook al.

Een soortgelijke afweging dient ook draadjesstarter Marc71 te maken. De optimale installatie is voor iedereens gebruik en wensen weer anders. Denk daarnaast ook aan comfort (een houtgestookt fornuis is niet voor iedereen).
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door Paul Joosten »

Gegeven het feit dat mijn doorstroomboiler hooguit 10 minuten per dag daadwerkelijk wordt gebruikt (gemiddeld zeker nog minder) neem ik alle commentaar verder voor lief. Ik ga niet eens rekenen of een andere oplossing hiervoor ecologischer zou zijn. De inspanning om een dergelijk kleine hoeveelheid extra al of niet vermeende winst te realiseren zullen een veelvoud bedragen en zijn daarmee bij voorbaat niet rendabel.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door ivob »

JantjeV8 schreef: 29 jan 2019, 07:24 Inderdaad, de douche dus...
Als dat een hete douche is in een afgesloten ruimte heb je misschien, bij een slecht gebouwde SWW installatie en die maar sporadisch gebruikt wordt, de kans op legionella.
Maar zo werken wij nooit.
Iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken maar ik ga daar niet "licht" over. Ik ga gewoon op de feiten af. Je hebt meer kans een griep op te lopen dan een legionella infectie. Neem je daar dan ook constant energieverslindende maatregelen tegen om de kans te ontlopen "voor die ene keer dat...."?
Mij zijn er in elk geval geen talrijke gevallen bekend van legionella infecties in thuissituaties. Moest dat zo zijn was een opwarming tot +60°C bij SWW thuisinstallaties al lang een wettelijke verplichting.
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door ivob »

Paul Joosten schreef: 29 jan 2019, 15:12 Gegeven het feit dat mijn doorstroomboiler hooguit 10 minuten per dag daadwerkelijk wordt gebruikt (gemiddeld zeker nog minder) neem ik alle commentaar verder voor lief. Ik ga niet eens rekenen of een andere oplossing hiervoor ecologischer zou zijn. De inspanning om een dergelijk kleine hoeveelheid extra al of niet vermeende winst te realiseren zullen een veelvoud bedragen en zijn daarmee bij voorbaat niet rendabel.
Bij zo'n gebruiksprofiel is dat waarschijnlijk de beste oplossing.
Moesten wij geen massakachel met WW gehad hebben hadden we ook gekozen voor deze oplossing. Zeker gezien we ook genoeg PV productie hebben en de leidingen tussen productiepunt en aftappunt maar een paar meter lang zijn.
Dan komen we terug op het punt dat iedere situatie anders is.
Onze massakachel met WW voor SWW is er initieel gekomen om een andere reden, nl. net om voorbereid te zijn op het afschaffen van de saldering PV en invoeren periodieke tarifering via de digitale meter. Het was veel goedkoper geweest dit louter met een doorstromer of goedkope elektrische boiler te doen ipv met een dubbel systeem van WP/massakachel + voorraadvat. Maar in het eerste geval ben je volledig afhankelijk van de tarifering en regelgeving van derden (overheid en disgtributienetbeheerder). Ik neem liever een douche op tijdstippen dat ik hem nodig heb. En met een tijdsgebonden tariferingssysteem kan dat niet. Zeker niet zonder buffer/voorraadvat voor SWW. Met een voorraadvat kan je immers spelen tussen tijdstip van opwekking (laagste tarief) en verbruik (onafhankelijk van op dat ogenblik geldend tarief). Met een massakachel met WW en voorraadvat in combinatie met een WP kan je zelfs spelen tussen de seizoenen. Vriest het buiten dat het kraakt of is er een langdurige sombere periode (zoals de afgelopen twee maanden) ben je volledig afhankelijk van de productie van je PV en de daaraan gekoppelde tarifering. Negatieve elementen die zichzelf nog eens versterken (weinig zon en wind is verhoogde aanbieding van zwarte elektriciteit tegen hoge tarieven). Op die ogenblikken schakel je gewoon je kachell in die gratis energie levert voor CV en SWW op tijdstippen dat de energie het duurst is en het minst* (groen) beschikbaar.
* in België moet je dat al bijna letterlijk nemen en mag je dat groen dan zelfs al volldig schrappen en hopen dat er nog leverbare energie is van welke bron dan ook.
Laatst gewijzigd door ivob op 29 jan 2019, 16:35, 2 keer totaal gewijzigd.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door JantjeV8 »

Paul Joosten schreef: 29 jan 2019, 15:12 neem ik alle commentaar verder voor lief. Ik ga niet eens rekenen of een andere oplossing hiervoor ecologischer zou zijn. De inspanning om een dergelijk kleine hoeveelheid extra al of niet vermeende winst te realiseren zullen een veelvoud bedragen en zijn daarmee bij voorbaat niet rendabel.
Snap ik, kraak het ook niet af, is zo gegroeid, en dat geldt voor velen. En 2x investeren hebben we allemaal een hekel aan. Bekend gezegde in de bouw: Bouwen moet je eigenlijk altijd 2x doen... Maar als je een 'nieuweling' een advies zou moeten geven die nog een complete installatie aan gaat pakken, zou je hem dan een kopie van je eigen installatie adviseren?
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door ivob »

JantjeV8 schreef: 29 jan 2019, 16:25 En 2x investeren hebben we allemaal een hekel aan.
Hangt er van af. Ik heb zelfs driemaal geïnvesteerd (PV-WP-massakachel) en plan nog bijkomende investeringen (o.a. rechtstreekse zonnewinsten en opslagbatterijen). Dit met als uitgaangspunt dat een 'en/en' verhaal in het begin meer investeringen vraagt maar je een grote onafhankelijkheid en flexibiliteit geeft dan een 'of' verhaal. Investering is dan zeker duurder maar op termijn is het gebruik waarschijnlijk veel goedkoper en ben je minder gebonden aan regelgeving van bovenaf. Mijn PV was op 4 jaar volledig terugbetaald. De meerkost van een WP tov een zuinige gasinstallatie op 6 jaar. Vanaf het 7de jaar is mijn totale energierekening jaar na jaar positief ipv negatief. Zo kan ik al een spaarpot aanleggen voor toekomstige bijkomende investeringen in plaats van te zitten afwachten. En dit zonder veel eigen middelen te moeten investeren.
Ondertussen zijn we ook niet meer afhankelijk van de elektriciteitsprijzen, wijzigingen in de regelgeving over de elektriciteitsmeter en zelfs niet meer van het weertype. Wat dan weer een onbetaalbare gemoedsrust geeft.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door Paul Joosten »

JantjeV8 schreef: 29 jan 2019, 16:25Maar als je een 'nieuweling' een advies zou moeten geven die nog een complete installatie aan gaat pakken, zou je hem dan een kopie van je eigen installatie adviseren?
Je antwoord heb ik al gegeven, je vraagt naar de bekende weg en niet voor de eerste keer. Met welk doel?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door JantjeV8 »

ivob schreef: 29 jan 2019, 16:41
JantjeV8 schreef: 29 jan 2019, 16:25 En 2x investeren hebben we allemaal een hekel aan.
Hangt er van af. Ik heb zelfs driemaal geïnvesteerd (PV-WP-massakachel) en plan nog bijkomende investeringen (o.a. rechtstreekse zonnewinsten en opslagbatterijen).
Dat zie ik als 1 investering, uitbreidingen op de vorige. Met 2x investeren bedoel ik een investering van enkele jaren oud alweer vervangen door iets nieuwers/beters/rendementverbeterend. Dat doet niemand. (althans niet in de energiehoek, wel in de luxe hoek zoals auto, motor, laptop, gsm etc)Een cv ketel hangen en 2 jaar later vervangen omdat een nieuwere net wat zuiniger draait, terwijl zo'n ding > 10 moet meegaan.
Paul Joosten schreef: 29 jan 2019, 23:27 Je antwoord heb ik al gegeven, je vraagt naar de bekende weg en niet voor de eerste keer. Met welk doel?
Daar steekt niks achter. Deze draad leidde daar gewoon naar toe, gaanderweg het gesprek. Ik heb altijd met belangstelling en bewondering jouw installatie gelezen en bekeken. Het kwam in dit gesprek er uit naar voren dat ondanks al die inzet en maatregelen je nog zomaar niet zonder fossiel kunt. Vervolgens kwam het over overschotten en het grijze gebied daar achter, en met name om uit dat grijze gebied te blijven blijken er nog wel wat oplossingen te vinden. Die zijn gesuggereerd. Die suggesties werden als te moeilijk en lastig bestempeld en daar is wat weerwoord op gegeven dat dat wel mee hoeft te vallen. Meer niet.
En met mijn laatste vraag, de kopie van je installatie als advies, zou je in een advies naar anderen een kopie adviseren, of neem je de voortschrijdende kennis en technieken daarin mee, in dit geval dus met name het begrip 'overschotten'.
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door ivob »

JantjeV8 schreef: 30 jan 2019, 07:41 Dat zie ik als 1 investering, uitbreidingen op de vorige.
Ah ok. Gewoon eerder een semantisch verschil in de discussie dan pragmatisch.
Vanuit die betekenis die je er aaan geeft zitten we dan op dezelfde lijn.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door Paul Joosten »

JantjeV8 schreef: 30 jan 2019, 07:41En met mijn laatste vraag, de kopie van je installatie als advies, zou je in een advies naar anderen een kopie adviseren, of neem je de voortschrijdende kennis en technieken daarin mee, in dit geval dus met name het begrip 'overschotten'.
Natuurlijk niet, een ezel stoot zich geen tweemaal aan dezelfde steen. Als ik nu, uitgaande van de situatie van 2012, mijn huis opnieuw zou gaan aanpakken zou ik mijzelf een hoop geld en moeite kunnen besparen. Desondanks houd ik het niet voor onmogelijk dat ik voor de douche opnieuw voor een doorstroomboiler zou kiezen. Ik vind het principieel onjuist om alleen naar je eigen gebruik te kijken, ik kijk graag wat verder. Mijn overschot aan zonnestroom deel ik graag met anderen. Dat verdringt een gelijke hoeveelheid stroom uit andere bronnen, met name die welke voor het evenwicht zorgen op het net ofwel de grote centrales. Zolang die grotendeels op fossiel stoken verdring ik daarmee dus een hoeveelheid fossiel die veel groter is dan het beetje dat ik nu soms voor de douche gebruik. Nog erger wordt het als ik dat niet meer doe en mijn 'overschot' ter plekke zou moeten 'verbranden'. Een voorraad op temperatuur houden kost nou eenmaal energie. Zeker in de zomer is dat verloren energie want dan is mijn huis eerder aan de warme dan de koele kant. Macro gezien vind ik mijn oplossing voor het SWW in mijn omstandigheden dus nog steeds de beste: per saldo minder fossiel, minder investering, minder materiaal dan alle andere oplossingen die ik kan bedenken. Of dat elders net zo het geval is, is natuurlijk sterk afhankelijk van de situatie.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door GTV6 »

ivob schreef: 28 jan 2019, 20:29
Paul Joosten schreef: 28 jan 2019, 13:58 Een SWW boilervat lager dan 65° is een potentieel Legionellaprobleem en dat wil ik absoluut niet. Dat is ook de reden dat ik geen SWW aan mijn buffervat van de houtkachel heb gekoppeld, die wordt immers alleen tijdens het stookseizoen gebruikt en in de overgangsperiode zou de temperatuur te lang tussen de 30° en 55° blijven naar mijn zin.

Nu heb ik ook geen leidingen en pomp nodig. Sowieso is er meer energie nodig om zo'n boilervat op temperatuur te houden dan ik nu gebruik met mijn doorstroomboiler. Wat ik niet terug lever aan het net veroorzaakt elders op datzelfde moment meer kolenstroomproductie. Per saldo dus minder ecologisch!
Dat is dan een persoonlijke keuze en dat respecteer ik. Maar is wel niet wetenschappelijk te onderbouwen. Als je gelooft in de mythe van legionella in een huishoudsysteem dat regelmatig gebruikt wordt volstaat een wekelijkse opwarming boven de 60°C en heb je zeker geen constante +65°C nodig. Dat is pas nodeloze energieverspilling. Zoals gezegd, een persoonlijke keuze en denkpiste.
Onze keuze is al jaren (nu al 6 jaar in de huidige woniing) uit ecologische overwegingen het SWW nooit verder op te warmen dan het nodig is om te gebruiken (in de praktijk dus 20-45°C). Legionella is hier nog nooit voorgekomen. Legionella zit trouwens niet in het SWW maar is voor (verzwakte) mensen pas gevaalijk als ze de waterdamp inademen. En tussen 20-40°C bij aftappunt in een verwarme gesloten ruimte of koude open omgeving heb je nauwelijks waterdamp. Dat heb je juist bij heet stromend water in een koudere gesloten omgeving.
Wat betreft energie: ons SWW vat wordt alleen op temperatuur gehouden (gelaagd vat met dubbel spiraal) door de overtollige restenergie van de houtkachel (WW naar onderste spiraal) of WP (bovenste spiraal).
Gelijktijdig aanhouden van PV en zonnecollectoren geloof ik ook niet in. Beide systemen hebben op ongeveer dezelfde tijdstippen hun voor- en nadelen. Je gaat de voordelen (overschotten) dan alleen maar groter maken zonder te nadelen (tekorten) te kunnen aanvullen.
Een buffervat of SWW tank heeft, volgens mij, wel het voordeel op een doorstromer dat je de overtollige energie van PV of kachel kan opslaan (in het vat) en kan gebruiken als je SWW nodig hebt. Onafhankelijk of er dan gestookt wordt met de kachel of er voldoende zonnenenergie voorhanden is. Het is eigenlijk een kleine batterijopslag aan energie.

Ons uitgangspunt was inderdaad zelf zo ecologisch mogelijk te leven. Niet om zuiniger te gaan leven zodat we meer energie overhouden van de eigen productie en deze dan te leveren aan het net zodat de buren, tegen hun wil, ecologischer zouden leven. :) Zo ver gaat ons engagement idd niet (alles wat we niet nodig hebben mogen ze uiteraard wel hebben, aan vernietigen van energie of verspillen aan onnodige zaken doen we niet mee).
Of je daardoor meer kolenstroom gaat vermijden kan je ook niet weten. Kan net zo goed energie van windparken, zonneparken, waterkrachtcentrales of kernenergie zijn. Zelf zijn we mede-eigenaar van een burgerenergiecoöperatie die uitsluitend groene stroom aanmaakt voor de leden. Dit om zo veel mogelijk groene energie te verbruiken tijdens de winter. Onze eigen groene te veel opgewekte zomerstroom kunnen we immers nog niet opslaan tot we deze nodig hebben in de winter.
Toch even reageren, legionella is geen sprookje, ik weet er genoeg van. Ivo kijk eens https://www.npostart.nl/zembla/12-12-2018/BV_101389085
En het is niet alleen voor oude mensen helaas. Er is geen regelgeving voor particulieren, dat klopt, dat wil niet zeggen dat er geen gevaren zijn. Voor gasketels zijn ook geen controlerende instanties, maar wel ongelukken. Beperk je tot uitspraken waar je verstand van hebt. Verleid mensen niet onverstandig om te gaan met legionellabeheersing. De opmerkingen over douchen raken kant nog wal.
Marc71
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 jan 2019, 10:00

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door Marc71 »

Inmiddels zijn er twee krachtstroomkabels naar de zolder gebracht en zijn deze in de meterkast aangesloten aan twee nieuwe krachtstroomautomaten (de meterkast begint behoorlijk vol te zitten).

De keuze voor de doorstromer is gemaakt:

https://www.warmteservice.nl/Boiler-en- ... p/17300195

Inmiddels is ook de offerte voor uitbreiding van mijn zonnepanelen goedgekeurd, nog even wachten en 15 panelen zijn erbij, daarmee zit ik inclusief die doorstromer prima!
8000 Kwh Zonnepanelen van Solaredge (2 inverters), Slimme meter, 4 * Youless in de meterkast (2 voor pvoutput, 2 voor Enelogic). Amphiro in de douche. Alles op led.
Binnenkort een doorstromer als douchewaterverwarmer
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door Paul Joosten »

Twee kabels en twee automaten voor één doorstroomverwarmer? Dat vind ik wel een beetje vreemd. Hoe zorg je ervoor dat je hoofdzekering heel blijft, heb je in een prioriteitsschakeling voorzien?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie