Buffervat gebruiken zonder dat er water doorheen stroomt

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

Buffervat gebruiken zonder dat er water doorheen stroomt

Bericht door appelblauwzeegroen »

Ik ben van plan een buffervat met zonnecollector te nemen. De zonnecollector wordt dan aangesloten op de onderste spiraal, en dan kan ik SWW maken met een ingebouwde hygiënespiraal. Echter, er stroomt dan dus helemaal geen water door het systeem; al het CV-water staat stil in de zomer en dient alleen maar om warmte af te geven tussen de spiralen. Is dat een probleem als dat voor langere tijd zo blijft? (Voor in de winter installeer ik een pelletkachel en/of warmtepomp, en voor verwarming stroomt het CV-water dan natuurlijk wel.)
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Buffervat gebruiken zonder dat er water doorheen stroomt

Bericht door Paul Joosten »

Lijkt me niet, er zal in het buffer vanzelf wel enige circulatie zijn wanneer er temperatuurverschillen ontstaan. Je CV-systeem langdurig helemaal stil laten staan lijkt me overigens niet verstandig, je pomp krijgt de neiging vast te gaan zitten. Eens per maand even laten draaien voorkomt problemen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Buffervat gebruiken zonder dat er water doorheen stroomt

Bericht door JantjeV8 »

Ik denk dat als je de volumes aan de berekening gaat koppelen, dat het een rare verhouding gaat worden. Je winterverwarming zal een veel groter buffervolume nodig hebben dan je sww in de zomer. Dus je zonnecollectoren moeten veelste veel buffer opwarmen om je sww voldoende op te gaan warmen.

Nogmaals, dat denk ik.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Buffervat gebruiken zonder dat er water doorheen stroomt

Bericht door Paul Joosten »

Valt wel mee denk ik @JantjeV8, er komt geen houtkachel o.i.d aan te hangen met onregelmatige warmtetoevoer. Voor een pellet-CV of een warmtepomp heb je niet eens een buffer nodig; ook hier dient het buffer dus hoofdzakelijk voor de SWW-behoefte. Misschien is het handig om een schema te presenteren van wat je voor ogen staat @appelblauwzeegroen?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

Re: Buffervat gebruiken zonder dat er water doorheen stroomt

Bericht door appelblauwzeegroen »

Bedankt voor de reacties. Het wordt maar een klein buffervat (zo'n 300 tot 500 liter denk ik), met als doel om:

- sanitair warm water (SWW) te maken met de hygiënespiraal;
- een buffer te creëren zodat de pelletkachel wat langer kan branden en mogelijk de warmtepomp wat efficiënter zijn werk kan doen.

Maar goed om te weten dat het dus niet erg is dat 's zomers het CV-water stilstaat. Eigenlijk denk ik dat dit een vrij standaard oplossing is (een buffer die in de zomer niet echt gebruikt wordt). Ik zal inderdaad eens een schema maken zodra ik meer een idee heb hoe het gaat worden.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat gebruiken zonder dat er water doorheen stroomt

Bericht door Ramon »

Ik denk dat als je de volumes aan de berekening gaat koppelen, dat het een rare verhouding gaat worden. Je winterverwarming zal een veel groter buffervolume nodig hebben dan je sww in de zomer. Dus je zonnecollectoren moeten veelste veel buffer opwarmen om je sww voldoende op te gaan warmen.

Nogmaals, dat denk ik.
Die ervaring heb ik ook. Of je buffervat is te groot voor de zonnecollector 's zomers.
Of je buffervat is te klein voor je houtkachel 's winters.
Een groot buffervat verlaagd de max temperatuur van je collector enorm. Met gevolg: bijverwarmen voor SWW.
Tuurlijk kan je dit ondermijnen door meer collectoren te leggen.

Maar wat moet je met al die warmte 's zomers?

Of je moet met 2 buffervaten werken. Een kleine voor de collector (bijv 300 liter) en een grote voor de houtkachel (bijv 1000 liter)
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Buffervat gebruiken zonder dat er water doorheen stroomt

Bericht door Paul Joosten »

Lees bovenstaande nog even @Ramon. Er is geen sprake van een houtkachel. Een pelletkachel of een warmtepomp hebben geen buffer nodig omdat die gedoseerd en automatisch verwarmen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Buffervat gebruiken zonder dat er water doorheen stroomt

Bericht door JantjeV8 »

Ja Paul, da's ook waar.

Het valt ook te overwegen om geen buffer, maar een boilervat te gebruiken die door 2 spiralen verwarmd worden. Het sww stroomt dan niet door de wisselaar maar zit in het vat. In het gunstigste geval heb je dan in elk geval 300L heet water staan, en in het minder gunstige is dat 300L lauw water. Maar lauw water hoeft minder bijverwarmd te worden dan koud water. En koud water door een wisselaar sturen met een kleine dT heeft minder effect dan dat die 300L al rustig aan lauw is geworden over een langer tijdsvak.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Buffervat gebruiken zonder dat er water doorheen stroomt

Bericht door Wouter Gillis »

Of je buffervat is te groot voor de zonnecollector 's zomers.
ter aanvulling en los van de situatie van de TS: Een buffervat is zelden te groot in de zomer op voorwaarde dat je het gelaagd kan laden.

Een groter buffervat zorgt er daarnaast voor dat er in de zomer minder stagnatie optreedt en de glycol en de collectoren amper nog verslijten door overmatige temperatuur. Ook de appendages krijgen dan minder af te rekenen met stoten oververhitte collectorvloeistof. Als daarbij de panelen nog vrij recht gezet kunnen worden, ben je helemaal stagnatievrij.

hier thuis zullen de panelen op 5 jaar ongeveer 10 à 15 keren in stagnatie hebben gestaan, meestal tijdens een hittegolf van een aantal weken.

groet
Wouter
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Buffervat gebruiken zonder dat er water doorheen stroomt

Bericht door alefarendsen »

JantjeV8 schreef: 18 jan 2019, 07:50 Ja Paul, da's ook waar.

Het valt ook te overwegen om geen buffer, maar een boilervat te gebruiken die door 2 spiralen verwarmd worden. Het sww stroomt dan niet door de wisselaar maar zit in het vat. In het gunstigste geval heb je dan in elk geval 300L heet water staan, en in het minder gunstige is dat 300L lauw water. Maar lauw water hoeft minder bijverwarmd te worden dan koud water. En koud water door een wisselaar sturen met een kleine dT heeft minder effect dan dat die 300L al rustig aan lauw is geworden over een langer tijdsvak.
Dit is de oplossing die wij hebben hier. Boilervat met 2 spiralen; eentje wordt verwarmd door de warmtepomp, de ander door een vlakke plaat (5 of 6 m2 denk ik). Grootte van het vat is 500l, is voor normaal huishouden te groot en zorgt ervoor dat we de periode dat we volledig van de collector kunnen douchen / afwassen korter is. Maar aangezien we in de zomer veel mensen over de vloer hebben is het niet anders.

De opstelling bevalt me wel.

gr.,
Alef
appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

Re: Buffervat gebruiken zonder dat er water doorheen stroomt

Bericht door appelblauwzeegroen »

JantjeV8 schreef: 18 jan 2019, 07:50 Ja Paul, da's ook waar.

Het valt ook te overwegen om geen buffer, maar een boilervat te gebruiken die door 2 spiralen verwarmd worden. Het sww stroomt dan niet door de wisselaar maar zit in het vat. In het gunstigste geval heb je dan in elk geval 300L heet water staan, en in het minder gunstige is dat 300L lauw water. Maar lauw water hoeft minder bijverwarmd te worden dan koud water. En koud water door een wisselaar sturen met een kleine dT heeft minder effect dan dat die 300L al rustig aan lauw is geworden over een langer tijdsvak.
Die optie heb ik overwogen, maar er zitten volgens mij veel meer nadelen aan:
  • Ik moet één keer per week het vat naar hoge temperatuur brengen i.v.m. legionella. Dit is zonde als ik het vat normaal op 40-50 graden wil houden.
  • Ik kan mijn CV niet meer bufferen t.b.v. de warmtepomp en de pelletkachel.
  • Zonder buffervat is dat sowieso ingewikkeld om allemaal aan te sluiten (moet met een open verdeler o.i.d. volgens mij?).
  • Ik kan de zonnecollectorwarmte niet meer gebruiken voor de CV (op een koude maar zonnige winterdag zoals vandaag!).
  • Ik vind vers SWW een prettiger idee.
Ik denk dus dat een gewoon buffervat het meest logische is. Alleen ik vind het nog wel erg moeilijk om te bepalen hoeveel liter ik nodig heb (woning met drie personen). Het liefst niet teveel omdat ik geen extreem groot vat de trap op wil sjouwen en ik niet teveel ruimte wil opofferen. Ik zat dus te denken aan een zo klein mogelijk vat, maar zo dat ik toch wat aan mijn buffer heb voor SWW, een 14kW pelletkachel, een warmtepomp en een kleine zonnecollector.

Ik heb nog genoeg om te overwegen hierbij trouwens:
  • Over die zonnecollector ben ik eigenlijk nog niet helemaal zeker. Stagnatie tijdens langere afwezigheid (zeker met een klein vat) is een nadeel. Misschien is het beter om voor PV-panelen te gaan.
  • De pelletkachel wil ik eigenlijk alleen maar gebruiken als het echt nodig is (fijnstof en pelletgebruik is eigenlijk geen goed idee; we zitten hier op het Ecologieforum tenslotte ;) ). Eigenlijk wil ik dus ook zonder kunnen. Maar aangezien ik een schoorsteen heb vind ik het verantwoorder en fraaier dan de huidige houtkachel (het wordt waarschijnlijk een MCZ Vivo 80 Hydro).
  • De warmtepomp wordt waarschijnlijk een eenvoudige lucht-water monoblock. Dit zal de 'hoofdverwarming' zijn.
  • Bovenop de gewone warmtepomp zat ik te denken aan iets als een Hautec HWBW-S. Deze WP werkt op je lagetemperatuurverwarming zodat je in de zomer je hele huis ook kunt koelen (maar dan de CV-lus natuurlijk niet via het buffervat laten lopen). Koelen kan ook met de gewone warmtepomp natuurlijk, maar met deze kun je de warmte uit je huis tevens weer gebruiken voor SWW i.p.v. het weg te gooien! De warmte uit huis gaat dan je buffer in. Heb ik die zonnecollector misschien helemaal niet nodig. :o En in de winter kan deze het buffervolume (met lage COP weliswaar) optillen naar ~50 graden (die de WP niet haalt).
  • Verder lijkt het me een goed idee een douche-WTW te installeren, dus mijn buffervat hoeft dan echt niet al teveel warmte op te slaan. Vóór de douche kan ik eventueel nog een ~7kW elektrische doorstroomverwarmer installeren, ingesteld op zo'n 45 graden die bij kan springen in de winter als het erg koud is buiten en de pelletkachel/CV-WP is uit, of als er ineens heel veel gedoucht of gebadderd wordt.
Suggesties welkom!
Plaats reactie