warmte van de houtkachel uit de woonkamer verplaatsen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jean.
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2019, 11:16

warmte van de houtkachel uit de woonkamer verplaatsen

Bericht door Jean. »

Beste hier,

De woning waar het over gaat is een kleine twee onder een kap doorzonwoning uit 1960 totaal 82mtr2
Voorlopig verwarm ik nu het met een houtkachel 9KW de woonkamer en dat gaat eigenlijk prima. De verse lucht voor de kachel wordt van buiten aangezogen. De oude CV staat voorlopig aangesloten op het LTV systeem maar deze is dit jaar nog niet aangegaan dus de bovenverdieping is fris.
De bedoeling was/is om te gaan verwarmen en koelen met een brine warmtepomp. Het huis is daarom nu voorzien van LTV vloer en plafondverwarming en is goed geïsoleerd, de WTW moet nog worden geïnstalleerd. Ik vraag me nu af of het mogelijk is om de warmte naar de boven verdieping te verplaatsen door gebruik te maken van de slangen in het plafond. IIk wil nu het systeem llaten draaien dmv een Grundfos Alpha3 25-40 evt aansturen met een temp.sensor en misschien is een buffervat ook slim. Iedere ruimte kan afzonderlijk worden verwarmd maar gaat me eigenlijk alleen om de badkamer.

Ik hoop dat iemand hier wat tips heeft
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: warmte van de houtkachel uit de woonkamer verplaatsen

Bericht door Bossie »

Mogelijk iets te low tech maar toch.
Wij verwarmen (in een tijdelijke verbouwsituatie) nu 2 winters onze 115m2 grote woning, inclusief bovenverdieping met behulp van de 7kw kachel in de woonkamer op de begane grond. Dit gewoon door natuurlijke convectie, lees het open zetten van de deur van de woonkamer naar de trap die naar de 1e verdieping gaat. Dit werkt prima. Enige dat hierbij beter zou kunnen in ons geval (los van de verbouwing waarbij de isolatie wordt aangepakt) is ofwel 1, een zwaardere kachel/meer KW, want 7KW is voor een huis uit circa 1920 zonder isolatie natuurlijk wel weinig, optie 2 meer warmte uit de rookgassen halen, ik overweeg een lege gasfles als bell achter de kachel te zetten.
Bij ons loopt de rookgasafvoer direct via de gevel naar buiten. Als we een gemetselde inpandige schoorsteen zouden hebben zou dat ook nog best wat helpen.
Jean.
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2019, 11:16

Re: warmte van de houtkachel uit de woonkamer verplaatsen

Bericht door Jean. »

mijn slaapkamer bevind zich boven de woonkamer en de schoorsteen loopt daar ook door heen dus de temp. daar is prima
De deur naar de de hal staat eigenlijk altijd open het gaat dus echt om de badkamer. De 7 KW die jullie gebruiken lijkt mij ook wel heel weinig.
Angenietja
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jan 2019, 18:48

Re: warmte van de houtkachel uit de woonkamer verplaatsen

Bericht door Angenietja »

Wij hebben lang een 30er jaren tussenwoning verwarmd met 7kw. Alleen beneden warm en idd boven langs de schoorsteen. In de badkamer een elektrisch straalkacheltje hoog aan de muur. Geeft onmiddellijk lekker warme gloed en is ruim voldoende voor die 10 minuutjes van douchen en aankleden. Voor de kinderen toen ze klein waren wel iets langer aan :).
Freebeeezz
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jan 2019, 14:12

Re: warmte van de houtkachel uit de woonkamer verplaatsen

Bericht door Freebeeezz »

Ik verwarm mijn woning ook alleen met een houtkachel.
Tussen de woonkamer, waar de kachel staat en de douche (die in de winter redelijk fris is) is nog berging.

Ik heb in de muur dicht bij het plafond, boven de kachel, een gat geboord van 125 mm, in de berging een zuinige mechanische ventilatie van Itho Daalderop geplaatst en weer een gat van 125 mm in de muur van de douche geboord.

De ventilatie zuigt nu de warme lucht direct boven de kachel op en blaast de direct de badkamer in.

De uitstromende lucht in de badkamer is meestal rond de 30 tot 35 graden Celsius.

Voordeel van de Daalderop is dat deze zeer zuinig in het stroomverbruik is, met een afstandsbediening uit alle ruimtes te bedienen is en op de laagste stand niet hoorbaar.
Jean.
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2019, 11:16

Re: warmte van de houtkachel uit de woonkamer verplaatsen

Bericht door Jean. »

Bedankt voor te tip.
Ik denk dat ik als eerste toch maar de WTW ga aansluiten alle leidingen liggen al in het huis. Waarschijnlijk zal dit er ook voor zorgen dat de warmte uit de woonkamer wordt verspreid door het hele huis.
Plaats reactie