Schouw ombouwen tot batch rocket

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Vester
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2019, 22:31

Schouw ombouwen tot batch rocket

Bericht door Vester »

Beste,

Ik zal mij even voorstellen ik ben nieuw hier. Ik ben 33 jaar en redelijke handig, maar vooral een denker. Mijn vriendin en ik hebben een erg grote (300m2) vrijstaande woning uit 1972 gekocht die we in februari opgeleverd krijgen. We willen flinke stappen gaan maken op het gebied van isolatie: dak, muur en vloer plus de ramen. Daarover geen vragen. Ter info het is een omgekeerde woning: woonkamer op de eerste verdieping en de slaapkamers beneden. Geen zolder.

De woning beschikt over een gigantische schouw waarin nu een open haard zit. De schouw zelf is onderdeel van de constructie want draagt ook het dak, maar is ook echt onderdeel van het design. De schouw begint op de begane grond en loopt helemaal door het dak heen. De schouw is langwerpig, alleen de korte kant staar buiten en heeft volgens de tekeningen een spouw. De achterkant is de hal waarvan ik het niet erg vind om die te verwarmen. De schouw is 78 cm diep met een steen van 9 cm de schouw is 210 cm lang en ongeveer 3,5 meter tot het plafond. Zie bijlagen. Ik heb ook se originele tekeningen.

In onze huidge woning verwarmen we uitsluitend met een kachel maar met een open haard gaat dat niet lukken. Ik wil graag weer voornamelijk verwarmen met hout. Nu heb ik mij het hoofd gebroken hoe dit op te lossen, maar kom toch uit op zelfbouw met een batchrocket.

Mijn idee is als volgt:
  • Een en ander door laten rekenen door een constructeur :).
    Het plaatsen van een (tijdelijke) latei bovenin de schouw zodat de stenen er onder tijdelijk verwijderd kunnen worden.
    Isoleren van de buiten muur van binnenuit in de kachel en de koudebrug onderbreken met foamglas.
    Plaatsen van de batch rocket.
    In de schouw twee bells maken boven elkaar.
    Een pijp naar boven aansluiten op de bovenste bell.
Ik heb wat vragen waar jullie misschien mee kunnen helpen.

1. Zijn de bestaande schouw stenen goed genoeg voor de bells?
2. Wat is de warmte opbrengst?
3. Levert een batchrocket door het glas heen stralingswarmte of wordt dat mee naar achteren gezogen?
4. Is er een slimme manier om er een verwarmde bank naast te maken?
5. Hoe lang duurt het voordat de warmte door de stenen heen voelbaar is?

Alvast bedankt!
Bijlagen
Screenshot_20190111-225912.jpg
Screenshot_20190111-225935.jpg
Screenshot_20190111-225927.jpg
Plaats reactie