Houtkachel heeft geen primaire lucht schuif ? Veilig kool stoken vraag

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kees Klaasen
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2019, 23:43

Houtkachel heeft geen primaire lucht schuif ? Veilig kool stoken vraag

Bericht door Kees Klaasen »

Hallo

Gezien hier veel kennis over dit onderwerp is en ik al meerdere topics heb gelezen vraag ik het hier maar eens.

Ik heb een Houtkachel maar die heeft geen primaire luchtschuif onderaan? Komt dat vaker voor?
Ik gebruik de aslade, die zet ik open. Is dat veilig?
Zover ik overal heb gelezen en foto’s van kachels heb bekeken heeft iedere Houtkachel een primaire luchtschuif?

Ik vraag dit met name omdat ik koolbriketten voor in de nacht wil gebruiken, gezien het tevens in een kleine ruimte is (35 m3)
vraag ik me toch wel af hoe ik dit het best veilig kan doen?

Moet ik de aslade dan sluiten als de kachel eenmaal goed aan is?
Heb ik dan geen grote kans op koolmonoxide ? Of dat alle lucht in de ruimte onttrokken word? (Of is dat eigenlijk hetzelfde = geen lucht meer is toename koolmonoxide?)
Ik heb een koolmonoxide melder, merk even vergeten maar de best geteste door de Consumentenbond etc. Maar of die echt werkt weet je pas als het te laat is denk ik.

Kortom hoe kan ik veilig (bruinkool briketten) stoken met mijn Houtkachel die geen primaire luchttoevoer regel schuif heeft?
Het is nogal frisjes snachts dus zou fijn zijn als de kachel een beetje warm aanblijft snachts en sochtends makkelijk weer aan is.

Nog een tweede dingetje overigens, na heel veel websites van kachelverkopers of hoe goed te stoken bezocht te hebben kwam ik er 1 tegen die noemde de onderste schuif secundair en de bovenste primair?? Zag er als een proffesionele site uit maar dat is helemaal fout toch??

Dank u
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Houtkachel heeft geen primaire lucht schuif ? Veilig kool stoken vraag

Bericht door Erikvr »

Geen kolen stoken in een houtkachel, je hebt primaire luchttoevoer en een schudrooster nodig. Zonder primaire luchtschuif is het vragen om problemen.
groet,
Erik
Kees Klaasen
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2019, 23:43

Re: Houtkachel heeft geen primaire lucht schuif ? Veilig kool stoken vraag

Bericht door Kees Klaasen »

De asbakschuif doet toch hetzelfde als de primaire luchtschuif?

Anders zou je ook geen hout kunnen stoken toch? Schudrooster zit er wel in overigens.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Houtkachel heeft geen primaire lucht schuif ? Veilig kool stoken vraag

Bericht door Wouter Gillis »

Kees,

welke kachel is het? Misschien een foto?
als er een schudrooster is, is de kachel doorgaans geschikt voor kolen en wordt de asschuif als luchttoevoer gebruikt. Dat hoeft geen probleem te zijn.
Koolstofmonoxidevergiftiging vindt plaats wanneer er iets mis is met de afvoer van rookgassen in combinatie met slechte verbranding. De lucht die de kachel gebruikt wordt zonder problemen aangevuld met nieuwe buitenlucht uit kieren en spleten.
groet
Wouter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Houtkachel heeft geen primaire lucht schuif ? Veilig kool stoken vraag

Bericht door Wouter Gillis »

terzijde,

kolen een hele nacht door laten smeulen is misschien een handige maar weinig ecologische oplossing. Is er geen winst te boeken op vlak van kierdichting, isolatie,...?

groet
Wouter
Kees Klaasen
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2019, 23:43

Re: Houtkachel heeft geen primaire lucht schuif ? Veilig kool stoken vraag

Bericht door Kees Klaasen »

Dag Wouter

Bedankt. Ik zal als ik terug ben eens een foto maken.
Het is allemaal behoorlijk goed afgedicht, het enige waar nog wat tocht langs komt is bij de deur en daar wilde ik ook nog tochtstrips plaatsen maar begin nu een beetje te twijfelen of dat wel verstandig is ivm ventilatie.
Verder is ook alles geïsoleerd met ik dacht 10cm dik glaswol. Op dat vlak kan ik niet meer verbeteren, het dak staat op de planning voor komend jaar dat is al geïsoleerd maar wil daar nog een laag geïsoleerde platen op hebben want denk dat daar toch ook veel kou doorheen komt.

Er komt veel kou langs de ramen (wel dubbel glas) het koelt nu heel erg af snachts binnen.
Nu het nog niet vriest geen probleem maar we kunnen nog wel flinke vorst krijgen komende maanden en dan zou ik graag voorbereid zijn.

Ik hoorde toevallig dat vroeger de mensen kolen briketten gebruikte en in het Oostblok nog steeds dus dacht dat zou een mooie oplossing zijn.
Een elektra kacheltje heel de nacht aan is ook niet echt duurzaam.

Oja ik las ergens dat kolen een hoop lucht verbruiken per uur, ben de nummers vergeten, en gezien de ruimte nogal klein is dacht ik dat verbruikt per uur meer kuub lucht dan er binnen is?

Dank u, foto volgt
Kees Klaasen
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2019, 23:43

Re: Houtkachel heeft geen primaire lucht schuif ? Veilig kool stoken vraag

Bericht door Kees Klaasen »

Ik heb wel een primaire luchtschuif volgens mij. Ik dacht dat dat een schudrooster was.
Foto uploaden lukt me niet.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtkachel heeft geen primaire lucht schuif ? Veilig kool stoken vraag

Bericht door kockie »

Kees Klaasen schreef: 11 jan 2019, 17:03 Foto uploaden lukt me niet.
Even topic doorlezen, dan lukt het wel:
viewtopic.php?f=8&t=735
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Kees Klaasen
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2019, 23:43

Re: Houtkachel heeft geen primaire lucht schuif ? Veilig kool stoken vraag

Bericht door Kees Klaasen »

kockie schreef: 11 jan 2019, 21:36
Kees Klaasen schreef: 11 jan 2019, 17:03 Foto uploaden lukt me niet.
Even topic doorlezen, dan lukt het wel:
viewtopic.php?f=8&t=735
Met iPad niet zo ver ik zie
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtkachel heeft geen primaire lucht schuif ? Veilig kool stoken vraag

Bericht door kockie »

daar heb ik geen verstand van, misschien kan een andere gebruiker je daarmee op weg helpen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Kees Klaasen
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2019, 23:43

Re: Houtkachel heeft geen primaire lucht schuif ? Veilig kool stoken vraag

Bericht door Kees Klaasen »

Ik zou het op een plaatjesuploader site kunnen plaatsen en op die manier plaatsen maar gezien ik nu al weet dat er dus wel een primaire luchttoevoer aanwezig is is een foto niet echt waardevol.

Hoe veilig te stoken snachts met bruinkool (in dezelfde ruimte als je slaapt) blijft wel nog de vraag.
Luc6580
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 sep 2017, 16:44

Re: Houtkachel heeft geen primaire lucht schuif ? Veilig kool stoken vraag

Bericht door Luc6580 »

Kees Klaasen schreef: 10 jan 2019, 14:41 Dag Wouter


Het is allemaal behoorlijk goed afgedicht, het enige waar nog wat tocht langs komt is bij de deur en daar wilde ik ook nog tochtstrips plaatsen maar begin nu een beetje te twijfelen of dat wel verstandig is ivm ventilatie.
Wanneer de kachel aan is, verbruikt hij lucht uit de binnenruimte.
Deze lucht moet weer aangevuld worden via spleten en kieren en vooral onder de deuren (buitendeur en binnendeur).
Het is dus niet verstandig om tochtstrips onderaan de deuren te bevestigen; deze tocht heb je nodig om de kachel te bevoorraden met lucht.
Dicht je die wel, dan kan de verbrande lucht niet meer afgevoerd worden door de schouw omdat er dan een onderdruk zou ontstaan in je woning.
De verbrande lucht komt dan in je woning terecht of de kachel dooft.
Plaats reactie