houd het simpel thermosifon

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Angenietja
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jan 2019, 18:48

houd het simpel thermosifon

Bericht door Angenietja »

Beste lezers,

Zojuist in het voorstelforum iets gemeld en nu maar gelijk de koe bij de horens gevat. Ik ben met de verwarming bezig van ons traditionele boerenhuis in Transsylvanie. Er worden stappen gezet richting meer comfort. Daarbij gaan we goed in de gaten houden of het doel niet voorbijgestreefd wordt. Het moet zo simpel mogelijk blijven.

De woning heeft hoofdruimtes: de hal van 17m2 met aan weerszijden een kamer (25m2 en 30m2). De grootste kamer is het rommelhok met boekenkasten enzovoort. De kleinere kamer is de woonkeuken, in de winter ook slaapkamer. 's Zomers slapen we op zolder.

In de woonkeuken staat onze uit NL meegenomen Lohberger Durchheizherd met 10l Wasserschiff. Wij zijn er al 25 jaar erg blij mee, heeft de eerste 15 jaar als enige verwarming gediend voor ons gezin met 3 kinderen in een 30er jaren tussenwoning. Van de durchheizmogelijkheid (aan te bouwen labyrint) hebben we nooit gebruikgemaakt. Was niet nodig. Deze kachel van 7kw is nu onze enige warmwatervoorziening, naast de van schoonvader geerfde philips waterkoker.

Maar een mens (ik dan, mijn man heeft daar geen behoefte aan) wil vooruitgang. De capaciteit van de kachel is te klein voor dit klimaat, ook omdat het huis slecht is te isoleren (wordt nog over nagedacht). Ik wil warm en koud stromend water en een extra ruimte kunnen verwarmen. O ja, er is hier geen aardgas, wel veel hout.

De toekomstdroom is gebruikmaken van zonnewarmte en zonnestroom. Dan kom je al gauw terecht in een woud van buffers, buizen, regelaars, pompen et cetera. Dat willen we zo veel mogelijk zien te voorkomen. Dus stapsgewijs te werk gaan en stoppen als we ons niet meer comfortabel voelen bij te veel sousa.

De stappen tot nu toe:

1) leidingen gelegd naar badkamertje en keuken, kranen W en K.
2) CV boiler aangeschaft Eltim Torid 27kw https://www.facebook.com/EltimToridBoil ... =1&theater. In principe een grote pan CVwater met een vuur in de middenholte en een drnkwaterspiraal door het bovenste deel. Keuze gemaakt op grond van eenvoud en uiterlijk.
3) Boiler getest door het drinkwater eerst door het CVgedeelte te laten lopen (leeg stoken kan niet). Hoera! sensatie, wam water uit de kraan. Dit was een zeer tijdelijke oplossing, want de CV kan max 3 bar aan en daar werd ik zenuwachtig van wegens de directe aansluiting op het drinkwaternet. Bovendien roestgevaar door steeds vers water.
4) Circuits ontkoppeld. Drinkwater nu op leidingdruk en CV water open systeem. Dwz, CV uitgang mondt via een 15mm koperbuis met daaraan gemonteerde wasmachineslang uit in een weckketel die op een hoge kast staat. Het werkt, maar oppassen geblazen, niet te veel vuur stoken, anders gaat de CV borrelen (knallen), want er is geen doorstroming.

Volgende te maken stap: een klein circuit op de CVketel, thermosifon uitproberen. 1 duimspijp/22mm koper op uitgang CV, recht naar boven, met lus weer naar beneden en er daar weer in. Op het hoogste punt het open vat aftakken.

Vraagpunten:

- Iemand ervaring met expansievat op geringe hoogte*? Wij hebben slechts begane grond ter beschikking. Hoe belangrijk is dat? De gebruiksaanwijzing van de kachel geeft een druk op. Daar kom ik nooit aan. Is er een minimaal benodigde druk? Op zolder is het vriesgevaar te groot. Ik kan evt. de schoorsteen gebruiken om zijdelings een geisoleerde kast te maken met daarin het vat. Weinig hoop op effect. Schoorsteen is zeer dik en koud.
- Heb hier nog diverse zwarte tyleenslangen en hulpstukken liggen van de beregening. Kan ik die gebruiken om 'radiatoren' te knutselen (experimenteerfase). Tot welke temp. zijn die eventueel bruikbaar?

*Ik vond via een Roemeens forum een buitengewoon leerzame Russische site, heb me er uren mee kunnen vermaken, zowel technisch als qua googletranslate. Daar kan het wel! http://teplovhate.by/sistema/sistema.html

Benieuwd naar reacties, Agnes
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: houd het simpel thermosifon

Bericht door Paul Joosten »

Goed bezig Agnes en welkom op het forum. Zelf werk ik ook met een open expansievat, dat staat om ongeveer 2,5 m boven de kachel of in mijn geval een fornuis. Lees er alles over in dit draadje.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: houd het simpel thermosifon

Bericht door Albert van WdJ »

Angenietja schreef: 09 jan 2019, 20:22 - Iemand ervaring met expansievat op geringe hoogte*?
Ik heb een houtvergasser gedraaid met een open expansievat op 2,5 m hoogte boven de ketel.
Dat gaf dus zo'n 0,25 bar druk in de ketel.
Gevolg van die lage druk is vaak borrelgeluiden in de ketel en een pomp die vooral bij hogere temperatuur (85 graden C en hoger) duidelijk lucht/gasbelletjes gaat mee pompen.
Ik heb het volgende jaar het open expansievat boven op het plat dak (5,5 m hoogte) gezet in een kist van 10cm piepschuim en op de toevoerende leiding plus onder het vat zelf een warmtelint gelegd/gewikkeld. Zo'n lint gaat aan bij 3 graden C en weer uit bij 12-13 graden C. Dat werkte tot -10 prima.
Systeemdruk was daardoor verhoogd tot 0,5 bar. Daardoor werd het hele systeem gelijk stiller.
Ik had wel net boven de kachel in de expansieleiding een t-koppeling gemaakt met daaraan een overstortventiel op 3 bar. Mocht de buitenleiding toch bevriezen, zou de kacheldruk nooit boven de maximale druk kunnen komen. Dan zou nl. het overstortventiel gaan spuien.
Change, before you have to.
Angenietja
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jan 2019, 18:48

Re: houd het simpel thermosifon

Bericht door Angenietja »

Paul Joosten bedankt, ik ga je draadje lezen.

Albert ook dank, dat is bruikbare info. Ik ga ws dezelfde weg bewandelen, met een geisoleerde kast op zolder tegen de schoorsteen aan. Ik dacht het plafond van de ketelruimte op de plek van de doorgang te perforeren of open te laten om zodoende de kast wat warmte te geven. Die warmtedraad is nieuw voor mij, klinkt goed.

Hebben jullie ook pomploos geprobeerd?

Hier in Roemenie zijn open expansievaten kant en klaar te bestellen, metaal of kunststof. Wat zou julie voorkeur zijn? Ik houd het voorlopig nog even bij de weckketel op de kast. Op zolder nu te koud om te werken.

Groet, Agnes
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: houd het simpel thermosifon

Bericht door Bossie »

Op youtube is een Engels vlogger (Maximus Ironthumper) die zijn off grid huisje met een Rayburn (oid) met thermosiphon en enkele radiatioren warm houdt. Als je op zijn naam zoekt kun je daar vast wel fimpjes over vinden. Hij legt zijn setup in een van de filmpjes vrij duidelijk uit. Allemaal vrij eenvoudige techniek.
Heeft er vrij recent ook nog wat zonnecollectoren op aangesloten.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: houd het simpel thermosifon

Bericht door Albert van WdJ »

Het kan allemaal wel pomploos, zo waren de eerste cv-systemen tenslotte ook gemaakt.
Maar je moet er heel goed over nadenken. En de boel netjes monteren.
Dat wil o.a zeggen: juiste dimensionering van de diverse leidingen, zorgen voor weinig weerstand, zo weinig mogelijk bochten etc.

Wat betreft het expansievat zou ik voor een kunststof versie gaan. Dan heb je ook geen last van corrosie in het vat.
Change, before you have to.
Angenietja
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jan 2019, 18:48

Re: houd het simpel thermosifon

Bericht door Angenietja »

De genoemde Engelse vlogger heeft een woud aan video's geproduceerd, ik heb er eentje gekeken. Het leek mij, dat hij voor de CV wel een pomp gebruikt. Bij de zonneboiler niet. Was wel leuk om even te kijken hoe hij in zij keuken jongleert met de waterkoker, de kookplaatjes enzovoort. Kwam me bekend voor.

Het werkt! Door de lus van koperbuis (28mm) circuleert warm water. Ik heb nu dus een buisradiator van 3,5 m lengte.

Ik vond ergens een ongebruikt druk-expansievat (wilo 50l, het systeem vereist volgens de folder 18l) en hoop dat te kunnen toepassen als open vat. Ventieltje eruit gedraaid, dus nu is het open. Ik denk via de flens een stukje piepschuim in te brengen, als het ware een bootje met daarop een ''mast'' die door het ventielgaatje steekt, zodat het waterpeil indirect te zien is. Is dat een bruikbaar idee? Indien ja, zou het zin hebben de rubberen binnenzak (ongeveer 15l) grotendeel intact te laten? Motief: minder roest in het watersysteem. Het is sowieso een tijdelijke oplossing, want dat vat ziet er weinig duurzaam uit, qua roestpotentie. Systeem vullen zal nog met de vulkraan bij de kachel moeten, dus extra persoon aanwezig is handig.

Beste mensen, ik vermaak me hier allemaal kostelijk mee gedurende de winterdag. Als mijn avonturen te laaggegrepen zijn voor dit forum, dan hoor ik het wel.

Agnes
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: houd het simpel thermosifon

Bericht door Dutch John »

Ik gebruik een oude snelkookpan als expansievat. Voordeel is dat het niets kost, warm mag worden en dat de deksel goed sluit. Nadeel is het rvs laswerk.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Angenietja
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jan 2019, 18:48

Re: houd het simpel thermosifon

Bericht door Angenietja »

John, voordat ik het gratis ongebruikte expansievat in de schuur aantrof, ook overwogen een rvs pan op te offeren. Gaatje in de bodem en dan met pakkingen werken, want kan niet lassen. Zou ook wel werken toch?

A propos snelkookpan, geen idee of dit op het forum al eens is besproken. Ik heb van onze internationale vrijwilligers (wwoof en workaway) geleerd, dat ze in Zuid-Amerika, Mexico en zuidelijke VS een standaard attribuut zijn in de keuken. Vanwege elke dag bonen op het menu en geen klimaat om die urenlang te laten sudderen op de kachel. Dus daar echt een energiebesparend ding. En bonen zijn ook ecologisch uitstekend voedsel.

Groet, Agnes
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: houd het simpel thermosifon

Bericht door benthuis »

Angenietja schreef: 20 jan 2019, 20:31 Ik heb van onze internationale vrijwilligers (wwoof en workaway) geleerd, dat ze in Zuid-Amerika, Mexico en zuidelijke VS een standaard attribuut zijn in de keuken. Vanwege elke dag bonen op het menu en geen klimaat om die urenlang te laten sudderen op de kachel. Dus daar echt een energiebesparend ding. En bonen zijn ook ecologisch uitstekend voedsel.
Ik houdt me nog steeds aanbevolen voor een groepsaankoop van een mooie grote! eBay heeft er nog geen opgeleverd.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: houd het simpel thermosifon

Bericht door benthuis »

Angenietja schreef: 09 jan 2019, 20:22
2) CV boiler aangeschaft Eltim Torid 27kw https://www.facebook.com/EltimToridBoil ... =1&theater. In principe een grote pan CVwater met een vuur in de middenholte en een drnkwaterspiraal door het bovenste deel. Keuze gemaakt op grond van eenvoud en uiterlijk.
Leuk ding voor 800 euro! Lijkt op de Duitse Badeofen... Heb ik een zwak voor :wink: :wink:
Ben benieuwd hoe het reinigen van de wisselaar gaat!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Angenietja
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jan 2019, 18:48

Re: houd het simpel thermosifon

Bericht door Angenietja »

Het reinigen is een kwestie va de schoorsteentjes vegen. https://999.md/ro/7350375#gallery-6 https://999.md/ro/20268937#gallery-4
j wardenier
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2019, 19:43

Re: houd het simpel thermosifon

Bericht door j wardenier »

Lijkt mij ook een mooi toestel ,k heb de link bekeken [onleesbare taal] .
Als ik het goed begrijp is dit een hout gestookte boiler met tap spiraal ,heb je er nog verdere appendages aan zitten .
Hoeveel warmte geeft hij af in het vertrek ,wat verbruikt hij per uur .
Wij wonen /leven redelijk zelfvoorzienend ,naast onze altch met oven waar we ook in koken en baken met een verbruik van ong 8 kg per 24 uur , zoek ik nog iets om de bad /wc ruimte warm te krijgen en warm water bad ,kaaskamer en keuken gebruik .
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: houd het simpel thermosifon

Bericht door Albert van WdJ »

j wardenier schreef: 21 jan 2019, 11:04 Lijkt mij ook een mooi toestel ,k heb de link bekeken [onleesbare taal] .
Wanneer je de link van een site in google translate zet, kan je zo de hele site vertalen. Wel stuntelig Nederlands, maar beter dan in de vreemde taal.
Change, before you have to.
Angenietja
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jan 2019, 18:48

Re: houd het simpel thermosifon

Bericht door Angenietja »

We zitten in de testfase. Nog niet vol opgestookt, omdat de warmte nu bijna nergens heen kan. Ik heb er 1 lus bij wijze van radiator aan en het warme tapwater werkt. Het is een erg basic apparaat. De trek is goed en de schoorsteenpijp wordt mij te warm. Omdat er te weinig warmte wordt gewisseld in deze opstelling? De regeling dmv thermostaat aan een kettinkje is grof. Ik meen gelezen te hebben dat 15% als directe ruimteverwarming beschikbaar komt. Dan moet het ruitje zeker wel schoon blijven en dat doet het nu niet. Het is idd een veredelde bade-ofen. In dit stadium ben ik tevreden met het resultaat: douchen en afwassen mogelijk en de kou uit de hal. Volgende fase is uitpuzzelen of en hoe hij zonder pomp een buffer kan vullen. Ik zag (alweer bij de Russen, op youtube, ik verstond ze niet) een opstelling waar een kachel de kop van een buffer opwarmde en ook de daarna aangeschakelde radiatoren. Als ik het goed heb begrepen, kiest het warme water zijn loop over de buffer of de radiatoren, als de onderdelen qua capaciteit in evenwicht zijn. Nog genoeg studietijd, want dit komt volgende winter pas aan de beurt. Nu eerst verder met de isolatie. Ik ga wel vast uitkijken naar enkele afgedankte gietijzeren radiatoren, die zouden ook zonder buffer al kunnen.
Plaats reactie