Radiatoren slecht warm te krijgen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
HEINO73
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 feb 2017, 14:27

Radiatoren slecht warm te krijgen

Bericht door HEINO73 »

Hallo, wanneer ik de houtcv ketel stook zijn er 2 radiatoren slecht warm te krijgen. Maar wanneer ik dan de thermostaat van de gas ketel even wat hoger zet zijn ze gelijk warm.
De gasketel zit wel een stuk dichterbij deze radiatoren.
Hoe krijg ik het voormekaar dat ik ook gewoon met de houtcv ketel alle radiatoren lekker heet krijg.

Mvg Heino
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Radiatoren slecht warm te krijgen

Bericht door bonkelaar »

Misschien heb je twee pompen in gebruik waarbij die van de hout cv minder krachtig is?
Of een te lage capaciteit van de ketel, dat ie het water niet goed warm krijgt?

Groet Jos.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Radiatoren slecht warm te krijgen

Bericht door JantjeV8 »

Of hangt je thermostaat op een verkeerde plek. Als die al snel geen warmtevraag meer meet, slaat hij af alvorens de andere radiatoren warm zijn.
Jelle86
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 nov 2018, 18:59
Locatie: Beuningen (OV)

Re: Radiatoren slecht warm te krijgen

Bericht door Jelle86 »

Wanneer er wel warmte verpompt wordt, maar er worden enkele radiatoren niet warm komt dit meestal doordat de CV installatie (waterzijdig) niet goed ingeregeld is.

Wanneer je niets aan de installatie doet zijn er altijd radiatoren die makkelijker doorstromen dan anderen. Deze zullen dan sneller warm zijn dan de rest. Wellicht dat je hier nooit van van gemerkt hebt, of dat er door een installateur al wat aan gedaan is. Doordat je nu op een ander punt warmte in je net pompt kan het zijn dat al het water door een paar radiatoren radiatoren loopt, en niet meer door degene waar het het moeilijkst doorheen stroomt.
Onderstaande geeft dit schematisch weer.
CV inregelen.png
CV inregelen.png (65.54 KiB) 2656 keer bekeken
Misschien dat het volstaat om de pomp van de vergasser harder te laten draaien om een groter drukverschil tussen de aanvoer en retour te krijgen.
Anders is een oplossing is om de CV waterzijdig te gaan inregelen.
Dit staat vind ik erg mooi omschreven op tweakers met daarbij ook een excel file om aan te geven welke radiatoren geknepen of geopend moeten worden:
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1490013
HEINO73
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 feb 2017, 14:27

Re: Radiatoren slecht warm te krijgen

Bericht door HEINO73 »

Ik heb een Wilo Yonos Pico 25/1-6 180 pomp bij m'n vergasser, en die staat volgens mij op het hardst te pompen. De ketel is een Atmos DC50GD. Volgens mij moet dit gemakkelijk alle radiatoren heet kunnen krijgen..
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Radiatoren slecht warm te krijgen

Bericht door JantjeV8 »

Alles goed ontlucht?
HEINO73
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 feb 2017, 14:27

Re: Radiatoren slecht warm te krijgen

Bericht door HEINO73 »

Ik denk het wel anders zouden de radiatoren toch ook niet goed werken als ik de gas cv ketel gebruik ?
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Radiatoren slecht warm te krijgen

Bericht door JantjeV8 »

Dat is een 50kW vergasser, wat je 'hout-cv' noemt. Daarmee moet je 3 woningen met gemak warm kunnen houden, zij het met buffervaten. Maar verder hebben we geen idee hoe je stookt, wat je stookt, hoe je installatie er uit ziet, keerkleppen, mengventielen en noem maar op. Als de basisoorzaken zoals lucht, en een thermostaat op de verkeerde plek, vochtig hout e.d. met zekerheid niet de oorzaak zijn, moet er wat dieper op je installatie ingegaan worden.
Plaats reactie