Houthandling

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Houthandling

Bericht door Sandman79 »

De Rebaki is inderdaad besteld via een Belgische Firma , kunt googlen op hortiproof, al is de website niet up to date. Het apparaat komt wel rechtstreeks vanuit Polen naar thuis.

Ik heb op het Duitse landtreff forum redelijk wat ingelezen op het grofhakselaar topic aldaar, en gelezen dat het spul redelijk goed brand in hun houtketels/vergassers. Mijn vergasser is al in ieder geval wat zelfsturend mbhv de lamdasonde, we zullen kijken wat het geeft, of ik puur ermee kan stoken of in welke mengverhouding.

Wel heb ik dan ook bewust voor de hakselaar met 4 messen gekozen ipv deze met 6 messen, dan zijn de stukken in ieder geval weer groter, zodat de houtvergasser er iets minder moeite mee heeft.

De Poolse verkoper waar ik ook contact mee had, raadde me bij de 4-mes variant dan wel af om de dubbele afzakoptie te nemen, dit omdat de opening dan wat te klein zou zijn voor de grote stukken die het apparaat uitspuwt en dit tot verstoppingen zou kunnen leiden.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Houthandling

Bericht door bonkelaar »

Mooi dat de mensen achter hun spullen staan en advies geven.
Zo komt het oosten toch dichterbij
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Houthandling

Bericht door peterberg »

Onze hout handling is een beetje anders, het is een wat langer verhaal. We wonen in een stad, onze vorige woning was een dubbel bovenhuis boven een bedrijfsruimte. Die bedrijfsruimte was mijn werkplaats, ons brandhout was daar ook opgeslagen. Sinds we in de woonkamer op de tweede verdieping een paar kleine massa kacheltjes hadden staan verstookten we per seizoen tussen 5 en 6 m³ aan afvalhout van een grote glashandel. Daar werd de huiskamer en keuken mee verwarmd, ongeveer 50 m² oppervlakte. Aan de achterkant hadden we een takel waarmee het hout in een paar manden naar boven gehesen werd en binnen naast de kachels opgestapeld. Dus: het hout werd beneden klein gemaakt en opgestapeld. In de winter werd dat weer overgeladen in manden, opgehesen en weer opgestapeld.

Sinds 2014 wonen we in een passiefhuis met wonen volledig op de begane grond. Het brandhout komt nu van diverse andere bronnen want de glashandel wilde na 30 jaar geen buitenstaanders meer in de hal rond hebben lopen vanwege aansprakelijkheid. Een van die nieuwe bronnen is de Kringloop Delft, die een eigen timmerwerkplaats heeft waar ze afvalhout verwerken tot allerlei bruikbare voorwerpen. Van tuin meubelen tot kistjes voor op de fiets. Daar blijft ook klein afval van over en dat haal ik in de zomermaanden op. In mijn nieuwe werkplaats staan nu twee stapels van handelbare kratjes, zes breed en zes hoog, samen 72 stuks. Bij binnenkomst wordt het hout wanneer nodig gezaagd en gekloofd en in de kratten gestapeld in mijn nieuwe werkplaats die binnen de isolatie schil van het huis zit.
brandhout stapel.JPG
Tussen de rijen kratten liggen planken waardoor de kratten gemakkelijk heen en weer te schuiven zijn. Zodra het nodig is dan haal ik een krat van de stapel en zet die naast de kachel in de huiskamer. De meeste lege kratten gaan op de andere stapel totdat de eerste stapel weg is. Uiteindelijk hou ik in de lente veel lege en nog wat volle kratten over en dan begint het proces opnieuw. Op deze manier kunnen we 2,4 m³ in de kratten en nog 0,5 m³ in zakken opslaan. Dat stoken we niet op of het moet bar koud worden. Op de foto zie je nog 48 volle kratten staan, de zakken zijn nu al lang leeg. Van de oorspronkelijke 2,9 m³ gestapeld hout is nu dus nog 1,6 m³ over. Door naar dit huis te verhuizen hebben we de handling van het brandhout drastisch kunnen terug brengen. Door minder vaak te verplaatsen en op te stapelen aan de ene kant en het gebruik van brandstof aan de andere kant. Hier moet ik nog bij aantekenen dat de massakachel door de balans ventilatie vrijwel het hele huis verwarmt, met de huiskamer uiteraard aanzienlijk warmer dan de rest.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Houthandling

Bericht door Sandman79 »

Vanmiddag kwam de Rebaki hier thuis aan. (Besteld verleden week vrijdag). Even een hazelaar die er toch volledig uitmoet, afgeknot.


Afbeelding


Afbeelding

Een uur later had ik een zak of negen gevuld.
Ik moet nog wat leren omgaan met de machine, snel is ie genoeg, ik kon gewoon niet volgen. :) Ook kijken hoe ik zo efficiënt mogelijk toch nog een heel deel van de superdunne takjes vermijd.

Maar zeker tevreden van de machine, hij doet perfect wat hij moet doen.
Laatst gewijzigd door Sandman79 op 11 jan 2019, 18:59, 2 keer totaal gewijzigd.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Houthandling

Bericht door GTV6 »

Sandman,
Kun jij iets van jouw manuele heftruck laten zien, zoiets zou ik ook willen.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Houthandling

Bericht door Sandman79 »

Staat bij mijn vader, ik neem er zondag fotoke van. Is wel nog work in progress :)
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houthandling

Bericht door JantjeV8 »

Stookt dat nog goed, die kleine dunne gehakselde takjes? Of maak je er aanmaakhout mee?
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Houthandling

Bericht door Sandman79 »

Het zou in de vergasser wel nog goed moeten stoken. Stukken zijn nog een 12-18 cm lang.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Houthandling

Bericht door pelletpower »

Da s een hele intetessante hakselaar. Hier hebben wr vorig jaar een hoop stormschade gehad. Mooi om het dun spul weg te werken. Tot hoe dik kan ie en tot hoe dik heb jij erin gegooid?
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Houthandling

Bericht door Sandman79 »

te vinden via rebaki24.pl , en ik heb besteld in België via Hortiproof.com

Dit is de datasheet van de mijne, maar ze hebben ze ook nog modelletjes kleiner, op benzine, Elektrisch, op PTO, en combinaties benzine /pto of Elektrisch/ PTO. Verder heb je een 'normale' en een 'pro' versie (wat steviger staal, waarschijnlijk wat minder hevige vibratie hiervan, en deftiger veiligheidsysteem)

Je kan ook gewoon het snijmechanisme apart kopen als je zelf wilt gaan knutselen, en en zijn verschillende snijmechanismes gaande van een rs 60 (max 5,( cm) tot RS200 dacht ik, (15cm)

Ik heb een RS100, en heb er zelf tot een cm of 9 ingesmeten, je moet natuurlijk bij het dikkere hout ook opletten voor de knoken, dat het daar niet opeens 15-16 cm is, dat zou wellicht overkill zijn.

DATA SHEET
Weight 225 kg
Mechanism inner width 180 mm
Max. diameter of branch cutting (fresh and soft wood) 80 mm
Max. diameter of branch cutting (fresh and hard wood) 70 mm
Max. diameter of branch cutting (dry and hard wood) 60 mm
Intra-rampart spacing 100 mm
Blade thickness 10 mm
Toothed wheel diameter 180 mm
Housing thickness 20 mm
Cutting blade version Stal HARDOX typ 500
Inlet hopper 62/38 cm
Chopper dimensions with folded inlet hopper length / width / height 130 / 80 / 160 cm
Fuel tank capacity 3.8 l (benzyna bezołowiowa 95)
Fuel consumption 2.1-3.3 l/h
Engine LIFAN 188FD 13 HP OHV Four stroke
Length of branches cut (4 blades) 9-18cm
Length of branches cut (6 blades) 7-14cm
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Houthandling

Bericht door pelletpower »

Dankje, hij maakt specificaties waar dus. En dat voor een prijs waarvoor je zelf niet kunt prullen eigenlijk. Eens zien hoe hij het houdt. Keep us posted! Ook wat betreft stoken in je vergasser met spul zo uit de hakselaar
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Houthandling

Bericht door pelletpower »

Still waiting
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Houthandling

Bericht door Sandman79 »

Sorry, kan je nog even langer wachten. Spul moet nog drogen he :) . En ik heb hem afgelopen weekend voor een tweede keer gebruikt, en deed het perfect. Deze keer waren dennentakken aan de beurt. Had alles met een machete voorbereid, zodat ik tussen 2 cm en 8 cm door de hakselaar gooide.

Verleden keer had ik de complete takken van een hazelaar erdoor gejaagd, dat ging ook perfect, enkel de kleinste twijgjes zorgden een beetje een mikado effect in de netzakken. Ik meen op het Duitse Landtreff forum gelezen te hebben dat dit in een ibc voor minder issues zorgt. Nog eens nakijken wat de meest efficiënte manier is om dus alle takken voor te bereiden. Met de machete ging het nu wel.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Houthandling

Bericht door pelletpower »

In ieder geval iets gevonden dat het gesjouw met hout wat makkelijker maakt.
kraantje.JPG
Sandman, Rebaki is onderweg, bedankt
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Houthandling

Bericht door benthuis »

Nice! Dit is voor mij ook een mooie optie. Is het een beetje makkelijk manoeuvreren met een volle bak hout?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie