Houthandling

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Houthandling

Bericht door bonkelaar »

Omdat forumleden af en toe hun spullen tonen, ik zag al een Unimog met kraan voorbij komen en meer van dat soort apparatuur, hier de spullen die ik momenteel in gebruik heb.
Het ging me tegenstaan (leeftijd?) het hout te vaak in de hand te hebben. Het begon al achter de klover dat het hout verzameld moest worden, geladen in kar of kruiwagen om te stapelen in de droogschuur. Na het drogen moest het weer verladen worden om richting houtvergasser getransporteerd te worden waar ik dichtbij de ketel in de schuur diverse hokken heb voor het hout.
Ook de silo's van betonstaal werkten wel goed voor droging en opslag maar hadden hetzelfde probleem, eerst transporteren, volgooien, later weer leeg halen en transporteren.

Omdat ik gelukkig een ruim erf heb ben ik overgegaan tot pallet-containermanden en een ruwterrein heftruck.
Het hout wordt aan de klover in de mand gestapeld en komt er pas weer uit na droging als het in het voorraadhok wordt gedaan.
het liefst zou ik de mand bij de kachel zetten maar daar zijn de ruimtes (nog) niet geschikt voor.

Afbeelding
Houtvoorraad 54 manden

Afbeelding
Heftruck in actie

Afbeelding
Manitou meeneemheftruck met telescoopmast.

Het moest natuurlijk wat kosten betreft wel wat binnen de perken blijven. Dus een stapelaar defect gekocht zonder te weten wat er allemaal kapot was. De boodschap dat ie alleen nog reed, de rest van de (hydraulische) functies uitgevallen. De prijs was er naar....
Koppeling tussen motor en 2e hydropomp kapot, koeler lek, multi V riem op, voorgloeirelais kapot, twee gloeibougies kapot, uitlaat gescheurd, motorkapscharnieren gebroken, massakabel tussen motor en chassis ontbrak, bedieningsventielen bovenzijde lek, Dashboard met urenteller, tankmeter en controlelampen helemaal dood, gladde voorband, brandstofzender in de tank overleden. Olie en brandstoffilter vervangen.
Al met al een leuk sleutelprojectje om weer tot leven te wekken je leert er ook van. Momenteel nog steeds niet mooi maar alles werkt weer naar behoren.
En je gaat op je erf helemaal in heftruck denken.

We willen toch plaatjes kijken en misschien brengt het iemand op een idee.

Groet Jos.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houthandling

Bericht door kockie »

Ha Jos,

Ik heb al jaren een zelfde manier van houthandling.

We maakten hier alleen de houtkratten zelf van oude pallets. Inmiddels hebben de eerste containermanden hier ook hun intrede gedaan en gaan ze langzaam maar zeker de zelfgetimmerde houtkratten vervangen. Er rotten toch te vaak pallets door en er breken te vaak planken van de kratten door.

Zo'n mooie stapelaar heb ik niet, ik heb een oude palletwagen aangepast met een 3-punts aansluiting zodat ie in de heffing kan.(die inmiddels aardig verbogen is)...
Ik zou mijn buurman met hefmast kunnen vragen om kratten te stapelen, maar vooralsnog heb ik de ruimte om de kratten neer te zetten. Heb je nog een goed adres om aan containermanden te komen voor een schappelijke prijs?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Houthandling

Bericht door bonkelaar »

Dag Maarten,

Ik haal mijn kratten bij Soetendaal in Ede, staat ook wel op Marktplaats meen ik.
Momenteel zijn er ook meerdere bij met kunststof onderblokken, deze ga ik inzetten als eerste krat op de grond.
Prijs is € 15,-- p/st.
Is wel weer een investering maar dat was de vergasser ook. Goed dat het ook een liefhebberij is.
Als je niet wat uit wil geven.ben je veroordeeld tot ploeteren.
Een ander gaat van hetzelfde geld met twee personen een week all in naar Turkije. Laat mij dan kratjes kopen.
Op de schamelwagen van mijn werk kunnen er 16 per rit worden geladen, daar kun je dan in de regel al even mee verder.
Dit jaar, omdat ik kratten te kort kwam, in de herfst al het droge hout al in de voorraadhokken gebracht, het hele stookseizoen nog geen hout hoeven verplaatsen. Alle kratten nog vol drogend hout. Voor deze winter al weer een voorraadje kratten opgehaald, het eerste hout is al geoogst.

Afbeelding

groet jos.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houthandling

Bericht door kockie »

Dan hebben we dezelfde leverancier :) ik moet weer eens nieuwe bestellen, ik ben er door....

Ik kan met mijn kratten gelukkig wel binnen komen, al kan de handling daarvan wel beter. Ik heb bij het bouwen van mijn stookruimte alles aangepast aan de kratten. Merk wel dat ruimte altijd te klein blijkt...

Heb je de zaag-kloof combinatie niet meer?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Houthandling

Bericht door pelletpower »

Goed geregeld!

Heeft ook wat gekost eer je heftruck t weer deed waarschijnlijk. Wel makkelijk zo.

Die kratten moest ik ook maar eens halen. Laatst een ibc eruitgetrokken voor t krat maar dan blijf je ook met een hoop troep zitten.
Thx
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houthandling

Bericht door JantjeV8 »

Inderdaad goed bezig. Op een Duits forum gaat iemand ook met zo'n manitou zelfs het bos in. Zo verschrikkelijk handig dat soort grote jongens speelgoed.
Die kratten ben ik ook wel eens mee bezig geweest. Maar ik kom er niet efficient mee weg. Mijn hout zaag ik op 60cm, maximaal 65cm. Dat is bijna niet strak in zo'n krat te stapelen, het komt niet lekker uit.
Na het kloven is de lol er voor mij ook van af. Het oprapen en onder de kap opstapelen heb ik een hekel aan. Maar ondertussen de infrastructuur dusdanig aangepast dat ik niet ver meer hoef, sta bijna op de stapelplek ook te kloven. Dat scheelt kruien. Vandaag, 4 januari, zojuist de laatste kloofstukken opgestapeld, de stoep geveegd en het gereedschap de schuur in voor het groot-onderhoud. De afgelopen weken weer ruim 15kuub omgezaagd, het bos uit gereden, gekloofd en opgestapeld... Kortom, de warmte voor 2021 is weer veilig gesteld... :fff
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: Houthandling

Bericht door diamond »

Ik rij de rolcontainer uit het afdak de schuur in naast de kachel
Ik heb het voordeel het hout hoeft niet/nauwelijks te drogen.
Zijn voornamelijk transport wegwerppallets.(niet aan te slepen zoveel )
Heb nu 2 vaste leveranciers dichtbij
1 met pallets 6 meter lang planken vaak 2 a 3 cm dik
dragers 5 cm onder de pallets.
Decoupeerzaag naar stukken van 70/75 cm dan stapelen in
(3 heks)rolcontainers 40 ?of 50 stuks.
De klossen en klein hout in veilingkratten ook 100 kratten vol op hondjes
naar binnen.
Het te vele hout :wink: staat in de stalling. Nog geen zaagtijd voor.
Ik ben blij dat ik de feest weken niets hoef op te halen,nu m'n truckje in orde maken.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Houthandling

Bericht door bonkelaar »

kockie schreef: 04 jan 2019, 11:42 Dan hebben we dezelfde leverancier :) ik moet weer eens nieuwe bestellen, ik ben er door....

Ik kan met mijn kratten gelukkig wel binnen komen, al kan de handling daarvan wel beter. Ik heb bij het bouwen van mijn stookruimte alles aangepast aan de kratten. Merk wel dat ruimte altijd te klein blijkt...

Heb je de zaag-kloof combinatie niet meer?
Zaag-kloofcombinatie is er nog maar die is van een stichting waar ik bestuurslid van ben. Ik heb vaak niet het geschikte rechte stamhout en het is me te lastig steeds het ding op te moeten halen en het gebruik is ook niet voor niets, staat een huurprijs voor.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Houthandling

Bericht door bonkelaar »

pelletpower schreef: 04 jan 2019, 15:12 Goed geregeld!

Heeft ook wat gekost eer je heftruck t weer deed waarschijnlijk. Wel makkelijk zo.

Die kratten moest ik ook maar eens halen. Laatst een ibc eruitgetrokken voor t krat maar dan blijf je ook met een hoop troep zitten.
Thx
Kon gelukkig alles zelf, het ding op de deel gezet, motor los, slangen er af, de nieuwe koppeling tussen motor en pomp was het duurst, vooral omdat er Manitou op stond. Heb in totaal ca. € 1000,-- uitgegeven aan onderdelen. Het dashboard hoeft niet te werken maar oliedruk en laden wil je wel in de gaten houden. Dan kost het twee middagen en er is weer een urenteller, een tankmeter, infolampjes.
Maar zodra het glibberig wordt komt dit type nog wel een keer aan zijn grenzen. Hij heeft een elektrisch differentieelslot dat op de hydrauliek werkt, dat functioneert goed maar dan ben je al gevaarlijk bezig, gauw wegwezen dan en niet meer terug komen voordat de boel is opgedroogd. Er zijn er met grotere wielen die zijn nog terreinvaardiger.

Afbeelding
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Houthandling

Bericht door Stan1979 »

Netjes heren!

Jaloers op jullie ruimtes en spullen :)
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Houthandling

Bericht door Orbiter »

Fraai om dat hefdinges weer in orde te zetten. 1000€ aan onderdelen valt best wel mee. Er zijn hobby's die veel meer centen kosten en deze kan je nog verkopen.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Houthandling

Bericht door Sandman79 »

Tof Gedacht Bonkelaar. Ik ben gelijkaardig bezig, al is het dan iets kleiner. Ik ben bezig een manuele heftruck te maken die ook lichtjes offroad te gebruiken is, zowel voor die ibc kratten te behandelen als mijn bijenkasten. ik kan wel maar 1 ibckrat op elkaar stapelen (voorlopig)

Verder wil ik gaan proberen om voornamelijk takkenhout te gaan grofversnipperen (rebaki RS100 besteld) waarbij ik dan ook wel de krat tot bij de houtvergasser kan plaatsen. Groter stukhout gebeurd ook nog wel, maar minder, daar ik met een schouder zit die niet meer meewil . :)


Filmpje Rebaki: https://www.youtube.com/watch?v=MdJYdfF-oYA&t=81s
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Houthandling

Bericht door Orbiter »

Heb je rechtstreeks bij Rebaki besteld? Of via een verdeler dichter bij huis?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houthandling

Bericht door Paul Joosten »

Sandman79 schreef: 06 jan 2019, 06:28 Tof Gedacht Bonkelaar. Ik ben gelijkaardig bezig, al is het dan iets kleiner. Ik ben bezig een manuele heftruck te maken die ook lichtjes offroad te gebruiken is, zowel voor die ibc kratten te behandelen als mijn bijenkasten. ik kan wel maar 1 ibckrat op elkaar stapelen (voorlopig)

Verder wil ik gaan proberen om voornamelijk takkenhout te gaan grofversnipperen (rebaki RS100 besteld) waarbij ik dan ook wel de krat tot bij de houtvergasser kan plaatsen. Groter stukhout gebeurd ook nog wel, maar minder, daar ik met een schouder zit die niet meer meewil . :)


Filmpje Rebaki:
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Houthandling

Bericht door bonkelaar »

Sandman79 schreef: 06 jan 2019, 06:28 Tof Gedacht Bonkelaar. Ik ben gelijkaardig bezig, al is het dan iets kleiner. Ik ben bezig een manuele heftruck te maken die ook lichtjes offroad te gebruiken is, zowel voor die ibc kratten te behandelen als mijn bijenkasten. ik kan wel maar 1 ibckrat op elkaar stapelen (voorlopig)

Verder wil ik gaan proberen om voornamelijk takkenhout te gaan grofversnipperen (rebaki RS100 besteld) waarbij ik dan ook wel de krat tot bij de houtvergasser kan plaatsen. Groter stukhout gebeurd ook nog wel, maar minder, daar ik met een schouder zit die niet meer meewil . :)


Filmpje Rebaki: https://www.youtube.com/watch?v=MdJYdfF-oYA&t=81s
Benieuwd naar je eigenbouw heffer. Moet toch nog een hele machine worden als hij tweehoog kan stapelen met een volle krat nat hout.
Mooi ding zo'n Rebaki. Hakt indrukwekkende takken door.
Vraag me alleen af of het niet te fijn is voor een vergasser. Daar zul je dan toch aanpassingen moeten doen om niet te veel gas op te wekken uit het fijne hout. Daar is echter vast een oplossing voor.

Groet Jos.
Plaats reactie