Bouw RBB Tobsie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Bouw RBB Tobsie

Bericht door tobsie »

Ik wil mijn bestaande kachel (altech fireview) gaan vervangen door een RBB. Ik heb de website http://batchrocket.eu helemaal bekeken en ook diverse forum topic's.

Ik wil graag een relatief 'standaard' model gaan bouwen. Een rechthoekig model met aan de linkerkant een bankje. Ongeveer zoals deze afbeelding Afbeelding

De plattegrond van mijn woning ziet er als volgt uit:
plattegrond_bg_kachel.png
De oppervlakte woonkamer is een kleine 40m2 en de eetkeuken + keuken (deur er tussen is verwijderd) is een kleine 30m2. Hoogte van het plafond is 260cm. Het doel is om in de toekomst de muur tussen de eetkamer en de woonkamer te verwijderen.
In de woonkamer ligt nu vloerverwarming en onder elk raam hangt een radiator (enorm overbemeten). In de keuken en eetkamer hangt ook onder elk raam een radiator. Doel van de massakachel is om het gasverbruik omlaag te brengen.

De rode markering is de plaats waar nu de kachel zit en waar ook de RBB wil bouwen. Op de plaatst van de huidige kachel zit ook het gemetselde rookkanaal die loodrecht omhoog gaat. Aangezien de schoorsteen altijd geveegd wordt vanaf een luik op het zolder, gaf de schoorsteenveger aan dat het voor hem handig zou zijn als het gemetselde kanaal gehandhaafd blijft.

Ik heb een aantal vragen:
- De diameter van de huidige kachelpijp is 15cm. Ik ga er dus vanuit dat dit ook direct de max diameter is van mijn riser, dus deze waarde heb ik in de berekeningsexcel ingevuld. Volgens mij komt dat overeen met een RB177. Klopt dat?
- Op het forum heb ik gelezen dat het gemetselde kanaal op zich wel kan. Klopt dit? Wat zijn de nadelen (moet ik bv oppervlakte van de bell aftrekken)?
- Volgens http://batchrocket.eu is bij een 15cm riser het max bell oppervlakte 5,3m2. Moet ik bij het bepalen van de oppervlakte van de bell alleen de vloer niet meerekenen of ook de achterkant van de kachel die tegen de buitenmuur staat (en dus isolatie tussen gemaakt gaat worden)?
- Hoewel het voor mij denk ik minder interessant is (omdat ik me aan de max diamter van 15cm moet houder voor de riser) ,wil ik toch graag de Q berekenen. Op http://batchrocket.eu vul ik de formule in voor warmteverlies Q. Ik denk dat G 1.2 is in mijn geval. Alleen de waarde DT staat niet uitgelegd op de website, weet iemand wat dit is?
- Momenteel heb ik op mijn altech kachel een Smartfan kachelventilator staan. Hierdoor wordt de warme lucht van de kachel verdeeld, waardoor er ook warmte van de woonkamer naar de eetkamer gaat. Als ik de deur+muur tussen woonkamer en eetkamer verwijder, is het dan mogelijk dat de RBB beide ruimtes kan verwarmen (of moet ik bv met een ventilator warmte tussen de ruimtes gaan verplaatsen)?
- Mis ik nog andere zaken voordat ik een tekening kan gaan maken van de kachel? Of hebben jullie nog opmerkingen op de manier waarop ik het aanpak (en het dus slimmer kan doen)?
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Bouw RBB Tobsie

Bericht door JantjeV8 »

Ter overweging: PLaats de rbb centraler in de woning, bijvoorbeeld in de hoek tussen gang-keuken-woonkamer. De deur naar de gang opschuiven, de muur tussen keuken en woonkamer haal je toch weg. Ik snap dat het wat meer werk vergt, ook voor de schoorsteen niet makkelijk, maar wel rondom het profijt van die rbb.
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Bouw RBB Tobsie

Bericht door tobsie »

JantjeV8 schreef: 01 jan 2019, 14:24 Ter overweging: PLaats de rbb centraler in de woning, bijvoorbeeld in de hoek tussen gang-keuken-woonkamer. De deur naar de gang opschuiven, de muur tussen keuken en woonkamer haal je toch weg. Ik snap dat het wat meer werk vergt, ook voor de schoorsteen niet makkelijk, maar wel rondom het profijt van die rbb.
Dat was inderdaad de mooiste mogelijkheid, maar het gemetselde rookkanaal is zeer lastig te verplaatsen. Ik heb ook nagedacht om een deel van de pijp horizontaal te laten lopen en daaronder een plafond te bouwen. Maar dit wordt lastig vegen, de vraag of het uberhaupt kan qua trek en een zeer hoge kostenposten om dit te bouwen. Dus hier zie ik maar vanaf.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Bouw RBB Tobsie

Bericht door Sandman79 »

Ik had net hetzelfee gedacht als jantje V8. Zker met een plafondhoogte van 2 meter 60 zou je de kachelpijp van de centralere plek netjes kunnen overbrengen naar de oude schoorsteen. Ik had in mijn RBB met 4,3 meter schouw al net voldoende trek, hier zat wel geen horizontaal stuk in.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Bouw RBB Tobsie

Bericht door Wouter Gillis »

Ik zou ook hetzelfde voorstellen. Je gaat er op termijn blij om zijn.
Als vuistregel mag je rekenen op +/-5 m voelbare stralingswarmte van de massakachel. Daarvan voel je aan de tafel dus quasi niets meer van. Warmte transporteren met ventilatie gaat ook veel minder werken vergeleken met je huidige kachel wegens gebrek aan convectiewarmte.

Ik zou dus op de centrale plaats tussen woonkamer en eetkamer/keuken een dubbelwandige inox naar boven trekken en je huidige kachel behouden op het gemetste kanaal. De huidige kachel kan dan als backup voor echt koude dagen. Dubbelwandige (geïsoleerde) inox kost +/- €70/m.


Bovendien is een massakachel tegen een buitenmuur minder optimaal. Ook al voorzie je véél isolatie, de warmte komt er op den duur toch doorheen.
Om je een idee te geven, mijn opbouw is de volgende: binnenkant bell - 6 cm vuurvaste steen - warmtewisselaar ingeleemd in 6cm leem (thermosifon aangesloten op buffervat) - 6 cm rockwool - buitenmuur 22cm volle baksteen - 10 cm eps - crepi en nog zie ik de ochtendrijm op de gevel eerst ontdooien op de plaats waar de kachel staat.

Bijkomend voordeel, je kan een oven voorzien in de massakachel die handig dicht bij keuken en tafel staat en eten met een vuurtje op de achtergrond is echt gezellig.
De diameter van de huidige kachelpijp is 15cm. Ik ga er dus vanuit dat dit ook direct de max diameter is van mijn riser, dus deze waarde heb ik in de berekeningsexcel ingevuld. Volgens mij komt dat overeen met een RB177. Klopt dat?
dat klopt



groet
Wouter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bouw RBB Tobsie

Bericht door jwardenier »

Hier neemt het rookgas kanaal ong 130 gr van de rookgas warmte af ,6 m gemetseld kanaal ,onder 230 gr bovenop de schoorsteen net aan tegen de 100 gr ,mooie creosoot fabriek ,ik veeg hierom 2 x per seizoen .
Kortom is je rook kanaal wel geschikt ?
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Bouw RBB Tobsie

Bericht door tobsie »

Bedankt voor alle reacties. Consensus is wel dat de kachel beter op een andere locatie geplaatst kan worden.
Issue is dat ik op die plek in principe niet omhoog wil met een nieuwe kachelpijp (lees dat dit geen optie is :roll: ). Dit heeft teveel impact op de bestaande constructie en de bovenverdieping. Dus dat gaat hem niet worden.

Een optie is wel om de kachelpijp door te trekken, maar dit betekent een horizontaal stuk pijp van 5 meter richting het bestaande rookkaneel. Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat dit geen optie is, maar dit is wellicht een verkeerde aanname.

Als dit geen optie is begrijp ik dan goed dat jullie afraden om een RBB te gaan bouwen en mijn bestaande kachel te houden? Of is het voor alleen warmte in de woonkamer wel een goede keuze om een RBB neer te zetten (of is het dan een desinvestering?).
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Bouw RBB Tobsie

Bericht door tobsie »

jwardenier schreef: 02 jan 2019, 11:16 Hier neemt het rookgas kanaal ong 130 gr van de rookgas warmte af ,6 m gemetseld kanaal ,onder 230 gr bovenop de schoorsteen net aan tegen de 100 gr ,mooie creosoot fabriek ,ik veeg hierom 2 x per seizoen .
Kortom is je rook kanaal wel geschikt ?
Overigens had ik begrepen dat 1 van de voordelen van een RBB juist de beperkte creosoot is. Er zou voornamelijk waterdamp uit de schoorsteen komen. Dus dit is wel verwarrend (of geldt dit alleen voor de opstartfase van de kachel).
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Bouw RBB Tobsie

Bericht door tobsie »

Wouter Gillis schreef: 02 jan 2019, 11:05 Bovendien is een massakachel tegen een buitenmuur minder optimaal. Ook al voorzie je véél isolatie, de warmte komt er op den duur toch doorheen.
Om je een idee te geven, mijn opbouw is de volgende: binnenkant bell - 6 cm vuurvaste steen - warmtewisselaar ingeleemd in 6cm leem (thermosifon aangesloten op buffervat) - 6 cm rockwool - buitenmuur 22cm volle baksteen - 10 cm eps - crepi en nog zie ik de ochtendrijm op de gevel eerst ontdooien op de plaats waar de kachel staat.
Thx, dat had ik inderdaad niet verwacht. Interessant is dat je een warmtewisselaar hebt ingeleemd. Werkt dit een beetje, want als ik hiermee het CV water al een beetje kan opwarmen scheelt dit natuurlijk ook weer in de gaskosten?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Bouw RBB Tobsie

Bericht door Wouter Gillis »

Tobsie,

hoeveel verbruik je nu aan hout en gas voor verwarming? Met andere woorden, wat is het isolatieniveau van het huis? Als de isolatie eerder slecht tot matig is, zou ik inderdaad de altech behouden gegeven dat je de kachelplaats niet wil verhuizen. Als de isolatie goed tot zeer goed is valt erover na te denken.

Horizontaal verslepen van de kachelbuis zou ik niet doen tenzij je er bij de bouw van de massakachel rekening mee houdt door de kachel bijvoorbeeld kleiner te maken waardoor je een hogere rookgastemp overhoudt.

is het een optie om een eerder kleine kachel te zetten tegen de eetkamer en met een warmtebank naar de schoorsteen toe te werken? Wel de schoorsteen dan voorzien van inox, ik zou geen massakachel op een gemetst kanaal aansluiten.

groet
Wouter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Bouw RBB Tobsie

Bericht door Wouter Gillis »

Interessant is dat je een warmtewisselaar hebt ingeleemd. Werkt dit een beetje
een beetje is de juiste omschrijving. 3.8 kwh/12u, zie:

http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=6484

Ik heb nu nog een radiator type 10 (80cm x 90cm) bijkomend op de bovenkant gelegd maar ben nog aan het meten, dus weet nog niet wat de meeropbrengst is. Met wat ik tot nu toe zie passeren van temperaturen zal de opbrengst hiermee vlot verdubbelen, dus een kleine 10kwh/12u.

Ik heb wel de fout gemaakt om bovenop de chamotteplaat van 10cm ook nog eens 5cm betontegels te leggen en dan pas de radiator. Die hadden er niet op gemoeten, dan zou de overdracht nog wat sneller gaan met meer opbengst als gevolg. Gelukkig liggen ze er los op en dus ga ik die nog weghalen, eerst nog tijd vinden.

groet
Wouter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bouw RBB Tobsie

Bericht door jwardenier »

Tobsie , ik denk dat Wouter het al mooi heeft verwoord ,gemetseld kanaal snoept veel warmte af van je massa kachel ,bij ons staat er nog een altech onder de schoorsteen die vervolgens tussen 2 slaapkamers door naar boven loopt ,deze geeft daaraan warmte af ,niet zo heel veel maar voorkomt wel dat het boven erg koud is ,creosoot heb ik hierdoor dus wel ,en ook veel warmte verlies .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bouw RBB Tobsie

Bericht door jwardenier »

Wouter ,ga je dit nog toevoegen aan jou topic ,ik heb het met erg veel interesse gevolgd en zou graag weten hoe het nu met jou r b gaat
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Bouw RBB Tobsie

Bericht door Wouter Gillis »

Afgesproken, zodra ik wat deftige metingen heb kunnen doen, voeg ik het toe aan het topic.
groet
Wouter
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Bouw RBB Tobsie

Bericht door maarten martens »

Tobsie,

lijkt me geweldig zo een BBR in jouw huis !
tussen leefruimte en eetkeuken is inderdaad ideaal, maar brengt inderdaad extra kosten mee.

een horizontale buis ; niet doen
heb je een plan van de verdieping ?
welke is de oriëntatie van je woning ? kan je ev. een extra raam in de zijmuur maken (daar waar nu je kachel staat)
is het een optie om je deur van hall naar leefruimte naar voren te brengen ? dan krijg je veel plaats op je Centrale muur vrij voor die BBR ?
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Plaats reactie