Aanlegthermostaat 7C2-10306

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
KLEINE WIELEN
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 feb 2018, 21:41

Aanlegthermostaat 7C2-10306

Bericht door KLEINE WIELEN »

Het aansluiten van een dergelijke thermostaat roept bij mij vragen op.
Indien je op de common de L (voeding) aansluit en op de 1 de schakeldraad van de pomp zou je verwachten dat de pomp gaat draaien zodra de buistemperatuur boven de ingestelde temperatuur komt. Als de temperatuur van de buis afkoelt tot onder ingestelde temperatuur zou de pomp moeten stoppen. Echter dat gebeurt niet. Ik heb even om een en ander uit te testen een opstelling gemaakt met cv buis met daar op een aanlegthermostaat, lamp fungeert als pomp. Bruin op common en zwart op 1. Buis verwarmen met föhn tot dat deze heet wordt. Lamp gaat niet aan. Als ik aan de thermostaat instelling kom en deze naar beneden draai doet het lampje het ineens als temperatuur 25"C aangeeft. Maar gaat niet meer uit.
Hoe kan dit nu?
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Aanlegthermostaat 7C2-10306

Bericht door LeaD »

Hysteresis : om het klapperen van de schakelkontacten te voorkomen. Omslagtemperatuur is snel 10 tot 20 graden : Stel 10 graden hysteresis, u stelt de thermostaat in op 25 graden, dus bij het bereiken van 25 graden slaat die af, vervolgens koelt het te regelen medium terug af om bij 15 graden terug aan te gaan. Heb je een kamertemperatuur van 20 graden, zal deze aanlegtermostaat niet meer aangaan.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Aanlegthermostaat 7C2-10306

Bericht door Ramon »

Hysterese werkt 2 kanten op.

Dus als insteltemperatuur 25 is, en hysterese 5 graden, slaat hij aan bij 20 en uit bij 30.
KLEINE WIELEN
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 feb 2018, 21:41

Re: Aanlegthermostaat 7C2-10306

Bericht door KLEINE WIELEN »

Het blijkt bij herhaaldelijk testen dat thermostaat nogal traag is van reageren.
Ook moet schakeldraad naar lomp op 2 aangesloten worden.
Temp instelling op 30"
Plaats reactie