Keuze isolatie met beperkt budget

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Keuze isolatie met beperkt budget

Bericht door remco d »

Hallo Neutrino,

investeren in isolatie is altijd goed en rendabel, zelfs al pluk je de vruchten van lagere stookkosten niet zelf. Wie wil er nog in jou woningen gehuurd zitten als het gas over 10 jaar, 300% duurder is? (niet ondenkbaar....)

warmte stijgt op, dus het dak isoleren heeft het meeste rendement en de grootste energiebesparing. Ideaal is van buitenaf maar dat kost geld. Met goed inlezen en zorgvuldig werken kan het ook van binnen.

enkel glas vervangen door dubbel glas (kozijnen op laten frezen mits houten kozijnen) zou ik laten doen tegelijk met het schilderwerk binnen aan de kozijnen. 2 vliegen in één klap, en kan vaak door hetzelfde bedrijf gedaan worden.

spouwen isoleren heeft tevens de eigenschap dat veel kieren (details tussen muur en kozijn enzo) ook meteen behoorlijk afgedicht zijn. 1000 euro per woning is denk ik wel te doen.

Marktleider en grote bedrijven geven goede garanties maar persoonlijk heb ik liever mensen uit de omgeving aan mijn huis werken, en heb ik meer met kleine bedrijven die vast goede referenties kunnen geven. Grote bedrijven hebben managers, vertegenwoordigers, compleet bestickerde hagelnieuwe bedrijfswagens enzo, en die betaal jij allemaal. Kleine bedrijven zijn (vaak) goedkoper plus ik persoonlijk gun mijn geld eerder aan een hardwerkende 1 of 2mans zaak dan aan een groot bedrijf.

Als dat allemaal gebeurd is kun je naar de vloeren kijken. maar dat is pas jaren verder met een budget van 1000 euro/jaar/woning.

over economie en ecologie: Velen hier vinden het niet chique om puur naar terugverdientijd te kijken. Zelf vind ik, zeker in het geval van isolatie, terugverdientijd en ecologie redelijk hand in hand gaan. Minder gas gebruiken is per definitie goed voor het milieu. Dat je daarmee je woningen wat meer toekomstbestendig maakt en ze wellicht langer meegaan is ook duurzaam.
Ecologisch is wellicht meer met natuurlijke materialen werken maar een tussenwoning isoleren met strobalen lijkt mij redelijk moeilijk. De spouw met iets laten vullen lijkt mij een mooi compromis.

mvg remco
Plaats reactie