overstap naar stukhoutkachel, afstand ww leidingen.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
houtwerker
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 okt 2016, 20:52

overstap naar stukhoutkachel, afstand ww leidingen.

Bericht door houtwerker »

Hallo,
Ik ben al zeer ruime tijd aan het kijken naar een andere manier om ons huis en het water warm te krijgen op een zo efficient mogelijke manier.
Dacht eerst aan een houtkachel met cv, maar dat gaat in ons huis niet efficient werken, woonkamer te klein en afstand naar de rest van de installatie (ingang ww toevoer en aansluiting ringleiding) te groot.
Hetzelfde voor een rocket stove, de enige manier om dat voor elkaar te krijgen is het hele huis van binnen strippen en op nieuw inrichten. En omdat we een betonen dekvloer op de eerste etage hebben word die her-inrichting ook niet zo makkelijk..

Mijn beste keuze blijft nog steeds bij een stukhoutkachel (houtvergasser) met 2000 liter buffervat en heatpipes.
We hebben een schuur vast zitten aan ons huis, en daar is wel plek om zo'n systeem neer te zetten.

(we hebben een ringleiding met radiatoren in het hele huis, we hebben meestal alleen de radiatoren aan in de keuken, badkamer en de hal, de woonkamer word door de houtkachel verwarmd) Gaat een buffervat met gewone radiatoren wel goed werken of word dat al een eerste probleem...?

Het enige waar ik nu mee zit is dat door te kiezen voor dit systeem de afstand van de warmtebron (dus in dit geval het buffervat) tot aan de bestaande aansluitingen langer word. Ik denk dat de afstand zo tussen de 8 a 10 meter langer gaat worden.
Nu maakt dat voor de douche niet heel veel uit, maar bv de wasbak in de badkamer duurt dan wel veel langer voordat die warmer word.
Ook de keukenkraan word een groot verschil. Nu is de afstand tussen gas-cv en keukenkraan ongeveer 2 meter, de gas-cv staat aan de ene kant van de muur (beneden) en de keukenkraan aan de andere kant van de muur. Dus gelijk heet water. Die afstand word dus ook 8 a 10 meter langer.
Dus dan moet je ook langer wachten op heet water.

Als de afstand ww leiding verlengd word dan heb je dus langer de kraan openstaan, dus je verbruikt al wat (koud) water voordat je het warme water kunt gebruiken. Is er een oplossing voor om dat probleem op te lossen?
Ik heb al eens iets over een elektrische 'naverwarmer' gelezen, die zet je tussen de warmwaterleiding zodat je gelijk warm water hebt. Zou dat een oplossing zijn?
Kan ik ook op de plek waar nu de gas-cv staat een klein buffervat zetten die als eerste word verwarmd door de stukhoutkachel voordat het grote 2000 liter vat word verwarmd, of word dat dan weer te omslachtig?
Of moet ik me helemaal geen zorgen maken over die 8 a 10 meter extra leiding?
Of zijn er nog andere manieren om dit probleem op te lossen...

Ik hoop dat jullie me nog een beetje verder kunnen helpen in een goede duurzame oplossing voor ons huis.

alvast bedankt...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: overstap naar stukhoutkachel, afstand ww leidingen.

Bericht door kockie »

Kijk of je in huis een (zonne)boiler kwijt kunt, dan ben je zomer en winter gedekt in je warme water
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
houtwerker
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 okt 2016, 20:52

Re: overstap naar stukhoutkachel, afstand ww leidingen.

Bericht door houtwerker »

Hoi Kockie,

Ik kan op de plek waar nu de gas-cv staat makkelijk een zonneboiler kwijt van 500 liter, misschien wel 1 van 1000 liter.
Dan is de afstand van de stukhoutkachel met groot buffervat (2000 liter) naar de kleine boiler een meter of 8 a 10.
Dus als ik het goed heb gaat de spiraal van de heatpipes in het kleine buffervat. Ook loopt er in dat kleine buffervat een spiraal om het water te verwarmen dmv de warmte uit de stukhoutkachel. Is die kleine buffervat vol dan gaat de rest van de warmte naar het grote buffervat, waar dan weer een spiraal in loopt voor de centrale verwarming in het huis.

Heb ik het zo goed voor ogen?

Of is het nog beter om op de plek van de kleine buffervat een grote neer te zetten, en dat ik die dan in zijn geheel op warm met de stukhoutkachel die dus een meter of 8 verder staat? Dat scheelt dan wel een paar thermoventielen en pompen, dus minder dingen die kapot kunnen gaan.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: overstap naar stukhoutkachel, afstand ww leidingen.

Bericht door bonkelaar »

Dag Houtwerker,

Een buffer kan je woning prima warm houden. Thermostaatkranen kunnen in elke ruimte zorgen voor de juiste temperatuur.
Om te voorkomen dat te heet water uit de hooggestookte buffer in de huisinstallatie komt heb ik bij mij tussen huis en buffer een drieweg mengventiel met aanlegthermostaat geplaatst die de watertemperatuur in de radiatoren thuis op ca 50 graden houdt. Gaat het hard vriezen en krijg ik het huis niet goed warm, dan verhoog ik de temperatuur handmatig tot ca. 60 graden door een zwengel aan de regelknop. Op deze manier heb je langer plezier van de energie in je buffer. Minder verliezen onderweg en constantere temperatuur in je leidingen, geen geknak bij het uitzetten en krimpen van leidingwerk en radiatoren.

Om ook ingedekt te zijn op dagen dat je niet kunt stoken vanwege afwezigheid, vakantie, ziekte, zou ik de bestaande CV handhaven.
Voor de warmwatervoorziening op hout kun je er een indirect gestookte warmwaterboiler bij hangen.
Om te zorgen dat je nooit zonder warm water zit, ook als je een keer geen hout kunt stoken, laat je de indirect gestookte boiler, via de aanvoer koud, door de bestaande gas cv boiler lopen. Ga er even voor het gemak van uit dat je het zo hebt.

Een zonneboiler heb ik er ook bij hangen zoals Kockie aanbeveelt. Dit is echter een plaatcollector die alleen werkt bij goede zon, in de praktijk een half jaar per jaar en wel buiten het stookseizoen. Ook deze loopt door de gas cv ter controle voor de dagen dat de zon niet schijnt. De koudwater aanvoer kun je niet steeds omschakelen, dat is veel gedoe. Daarom loopt de aanvoer dan door de zonneboiler, ook als de zon niet schijnt.

De pomp van je (backup) cv ketel kan ook prima de circulatie van de houtwarmte door het huis op zich nemen. Daar heb je dan geen tweede pomp voor nodig. Mijn ketelpomp draait 48 uur na zodra hij eenmaal gestookt heeft. Met een timer schakel ik de ketel elke dag een minuut in, waarna de pomp 48 uur draait. Een driewegkraan gestuurd op de buffertemperatuur kiest voor hout of gasbedrijf.
De installatie schakelt daardoor vanzelf in gasmodus zodra er niet gestookt wordt op hout. Verwarming en warmwater zijn dan weer in bedrijf zoals voordien, voordat de houtinstallatie was toegevoegd.
Ik ga er voor het gemak van uit dat je een combiketel hebt die dat ook zou kunnen. Bij mij is het een nefit turbo 32 van ca 28 jaar oud met nog de eerste pomp.

Ik heb ook de houtvergasser ca. 10 meter van huis in een bijgebouw maar de buffers staan op de deel aan het woonhuis.
Lijkt er op dat we een vergelijkbare situatie hebben.

Groet Jos.
houtwerker
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 okt 2016, 20:52

Re: overstap naar stukhoutkachel, afstand ww leidingen.

Bericht door houtwerker »

Hallo Jos,

Mag ik vragen waarom jij nu nog wel een gas cv hebt?
Mijn idee achter deze (best forse) investering is dat ik geheel gas loos wil worden. Geen vastrecht meer en geen stijgende gasrekening.
Ook ben ik dan zelf mijn eigen energie leverancier, ik zaag het hout zelf om in het bos, kloof het zelf en verbrand het zelf.

Het 'probleem' waar ik een beetje tegenaan loop is dat iedereen (heb al een paar installatie bedrijven om advies gevraagd) wat anders zegt, plus alles wat ik op dit forum lees.
Daar tussenin probeer ik een voor mij zo simpel maar doeltreffende manier te vinden om ons huis warm te houden en warm water te hebben.

En ik ben zeer betrokken bij het milieu, daar is geen twijfel over mogelijk. Maar uiteindelijk moet alles wel betaald worden.
Dus ik zie niet op tegen een beste investering, maar er moet wel een reële terugverdientijd tegenover staan.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: overstap naar stukhoutkachel, afstand ww leidingen.

Bericht door benthuis »

Hier overweeg ik het leiding had te vervangen voor de mogelijkheid een fles gas te gebruiken. Kosten 200 euro voor tank en sproeier in CV en fornuis. Hiermee behoud ik een uitwijk mocht hout op raken of als ik om andere reden niet kan stoken. Huidig energie verbruik (op basis van zonnig 2018) ondersteund door 2000Wp en 2 oversized vlakke plaat panelen: 500KWh een 175m3...

Maar of je het ooit echt gaat gebruiken?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: overstap naar stukhoutkachel, afstand ww leidingen.

Bericht door jobplas »

houtwerker schreef: 31 dec 2018, 11:19 Hallo Jos,

Mag ik vragen waarom jij nu nog wel een gas cv hebt?
Mijn idee achter deze (best forse) investering is dat ik geheel gas loos wil worden. Geen vastrecht meer en geen stijgende gasrekening.
Ook ben ik dan zelf mijn eigen energie leverancier, ik zaag het hout zelf om in het bos, kloof het zelf en verbrand het zelf.

Het 'probleem' waar ik een beetje tegenaan loop is dat iedereen (heb al een paar installatie bedrijven om advies gevraagd) wat anders zegt, plus alles wat ik op dit forum lees.
Daar tussenin probeer ik een voor mij zo simpel maar doeltreffende manier te vinden om ons huis warm te houden en warm water te hebben.

En ik ben zeer betrokken bij het milieu, daar is geen twijfel over mogelijk. Maar uiteindelijk moet alles wel betaald worden.
Dus ik zie niet op tegen een beste investering, maar er moet wel een reële terugverdientijd tegenover staan.
Ook bij ons staat de houtvergasser (+ buffer 2000liter) 6 meter buiten de geïsoleerde schil. Hier zit een transportleiding tussen, waardoor ik zo koud mogelijk CV water pomp (35 graden) pomp. We hebben er voor gekozen ons systeem in etappe's op te bouwen. Helaas voorziet het dus nu nog niet in sanitairwater, dat doen we nog elektrisch met een 80l boiler. Je zoekt een eenvoudige installatie: die van ons is zonder warmtewisselaars en geen tank in tank constructies, een kaal buffervat (is betaalbaar), bufferwater wordt na een mengkraan naar de woning getransporteerd in de vloer en radiatoren. Een eenvoudig en betaalbaar systeem.

Bovenstaande heeft zich 2 jaar lang bewezen, toen vonden we het tijd de CV Ketel los te schroeven, gasrekening is nu nul euro...
We hebben nog wel back up verwarming met onze houtkachel in de woonkamer.

Fase 2 is tapwater toevoegen: Externe warmtewisselaar, met flowsensor, zogauw er tapwater gevraagd wordt, heetwater uit de buffer door de wisselaar pompen, en de andere kant is tapwater, dit naverwarmen met de genoemde E-boiler.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: overstap naar stukhoutkachel, afstand ww leidingen.

Bericht door bonkelaar »

houtwerker schreef: 31 dec 2018, 11:19 Hallo Jos,

Mag ik vragen waarom jij nu nog wel een gas cv hebt?
Mijn idee achter deze (best forse) investering is dat ik geheel gas loos wil worden. Geen vastrecht meer en geen stijgende gasrekening.
Ook ben ik dan zelf mijn eigen energie leverancier, ik zaag het hout zelf om in het bos, kloof het zelf en verbrand het zelf.

Het 'probleem' waar ik een beetje tegenaan loop is dat iedereen (heb al een paar installatie bedrijven om advies gevraagd) wat anders zegt, plus alles wat ik op dit forum lees.
Daar tussenin probeer ik een voor mij zo simpel maar doeltreffende manier te vinden om ons huis warm te houden en warm water te hebben.

En ik ben zeer betrokken bij het milieu, daar is geen twijfel over mogelijk. Maar uiteindelijk moet alles wel betaald worden.
Dus ik zie niet op tegen een beste investering, maar er moet wel een reële terugverdientijd tegenover staan.
Dag Houtwerker,

In mij reactie staat de reden waarom ik nog de gas cv heb genoemd, nl. om een backup te hebben als we langer van huis zijn of niet in staat te stoken. En het ding hangt er toch, en het gas is ook nog aangesloten. De gas CV doet ook de naverwarming van warm water zodra hout of zon de boel niet warm maken.
In mijn specifieke geval is het zo dat de vrouwen niet stoken omdat ze bang zijn naar rook te gaan stinken.
Zodoende is het vaders hobby waaronder de rest van het gezin niet hoeft te lijden.
Ik word er ook wel eens van beticht als een makreel te ruiken. Vooral als de kachel een keer niet wil wat ik zou willen.
We koken ook nog op gas.
Ik ben misschien wel te laf om nu al van het gas af te willen en ben er ook niet principieel in maar ik zie wel dat de weinige kuubs die ik verbruik extra duur worden.
De onafhankelijkheid die het geeft als je voor twee jaar vooruit hout hebt staan vind ik het fijnst.

De investering heb ik laag gehouden door gebruikte spullen te kopen en zelf te installeren.
Ogen open houden en vroeg beginnen met aanhalen van spullen is dan het devies.

Groet Jos.
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: overstap naar stukhoutkachel, afstand ww leidingen.

Bericht door ivob »

Hallo allen,

Onze woning is al sinds 2011 volledig gasloos.
De woning (nu 112 m², komt nog 30 m³ bij door een zonnewinstaanbouw tegen de leefruimte).
Wij hebben dit opgelost door een gelaagd SWW vat van 300 liter in de inpandige bergruimte te plaatsen.
In de huidige leefruimte (50 m²) staat een speksteenkachel met een op maat ingebouwde koperen warmtewisselaar.
Deze verbruikt bij buitentemperaturen tussen +3°c en -7°C een 20 kg hout per 24-36 uur. Daarmee wordt dus bij deze buitentemperaturen de woning verwarmt en via de onderste spiraal van het SWW vat 300 liter SWW aangemaakt.
Bij hogere buitentemperaturen gebruiken wij de kachel niet maar een split warmtepomp gekoppeld aan zonnepanelen. L/W met digitaal aangestuurde LT convectoren voor de leefruimte, water (model handdoekradiator) voor de badkamer en L/L voor de rest van de woning. De bovenste spiraal van het gelaagd SWW vat (150 liter) is aangesloten op de warmtepomp.
Het geheel wordt gestuurd door een voeler in de warmtepomp en een voeler op de warmtewisselaar van de speksteenkachel via een Sanutal Deltasol BX sturing en Grundfos Alpha2 circulatiepomp.
Daar de PV installatie (productie gemiddeld 5000 kWh/jaar) meer produceert dan ons totale verbruik (4800 kWh/jaar) en we de WP niet moeten belasten bij temperaturen onder de 3°C (onze lokale houtvoorraad grenst aan de tuin) is onze totale energierekening al jaren positief ipv negatief.
Plaats reactie