Warmtepompboiler aansluiten op systeem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Marco83
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 dec 2018, 22:09

Warmtepompboiler aansluiten op systeem

Bericht door Marco83 »

Hoi allemaal,

Ik ben van plan om een warmteboiler op te nemen in mijn cv systeem. Ik twijfel hoe ik deze moet opnemen, met de wensen die ik heb.

Ik heb een cv-houtkachel (10 kw waterzijdig) en een cv-pelletkachel (10 kw waterzijdig) waarmee ik het huis verwarm. Deze zijn op elkaar aangesloten met een open verdeler en een aanleg thermostaat met pomp (pelletkachel). De houtkachel heeft een eigen pomp met mixventiel 60 graden.

Nu is het zo dat ik één van de beide kachels stook, of soms beide bij echt koud weer.
Graag wil hiermee ook het tapwater gaan verwarmen via een extra spiraal in een warmtepompboiler.

Mijn idee is om het tapwater (winter) te verwarmen met de kachels, en als de kachels niet aan zijn (zomer), dat de het warmtepompgedeelte van de boiler (150l met extra spiraal de kachels) dit overneemt.
Plaats voor een buffervat heb ik niet, de boiler van 150 liter past wel...

Hoe moet ik de boiler opnemen in het circuit?
Parallel met de radiatoren met een driewegklep, in serie met de radiatoren en bypas met driewegklep, of gewoon in serie met de radiatoren ?
Mijn voorkeur is zo simpel mogelijk...

Zelf heb ik bedacht om de boiler op de warme aanvoer vanaf de kachels te zetten, en dan de retour van de boiler op de aanvoer van de radiatoren.
Mijn gedachtegang hierbij is, de boiler wordt als eerste op temperatuur gehouden met het cv water. Als boiler op temperatuur is zal deze bijna geen warmte afnemen en het warme water zal verder stromen naar de radiatoren.
Omdat ik het zo simpel mogelijk wil houden, kies ik hiervoor zodat ik geen driewegklep en electronica hoef te plaatsen.
Bovendien, mochten beide kachels op vol vermogen draaien, dan kunnen deze altijd hun warmte kwijt aan het volledige systeem.

In de zomer staan de kachels uit, en daarom ook de pompen, dus er is geen flow in de cv-leidingen. Het warmtepomp gedeelte houdt het boilervat nu warm op 50 a 55 graden.

Klopt mijn redenering?

Kan de boiler in serie met de rest?

Als er geen warmtapwater verbruik is, dan is het warmteverlies van het cv-water over de boiler minimaal?

De aanlegthermostaat van de pelletkachel kan ik het beste ook op 60 graden instellen, dit is dan dezelfde temperatuur als die van de cv-houtkachel. Het vat wordt dan op een hogere temperatuur verwarmt, dan de warmtepompboiler (55 graden) zelf kan leveren, dus zal niet aanspringen? Hoogstens als de temperatuur zakt in de boiler, dan is het mogelijk dat hij tijdelijk bijspringt i.c.m. de kachels.

Wie helpt mij op het goede spoor en ziet misschien iets wat ik zelf over het hoofd zie? Zit ik goed? Of helemaal fout?

Ik zie jullie reacties graag tegemoet!!!


Groetjes,
Marco
Marco83
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 dec 2018, 22:09

Re: Warmtepompboiler aansluiten op systeem

Bericht door Marco83 »

Hier nog een kleine schematische tekening van het geheel. De gasmeter is nig optioneel erin getekend, maar als eea goed werkt wil ik hier afscheid van nemen. De kleinste details zoals inlaatcombinaties en dergelijke zijn niet ingetekend. Gaat zich echt om de plaats en aansluiting van de boiler.<br /><br />Groetjes, <br />Marco
Hier nog een kleine schematische tekening van het geheel. De gasmeter is nig optioneel erin getekend, maar als eea goed werkt wil ik hier afscheid van nemen. De kleinste details zoals inlaatcombinaties en dergelijke zijn niet ingetekend. Gaat zich echt om de plaats en aansluiting van de boiler.

Groetjes,
Marco
Marco83
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 dec 2018, 22:09

Re: Warmtepompboiler aansluiten op systeem

Bericht door Marco83 »

Gasmeter= gasketel in de tekst😩
Erik687
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mei 2020, 15:29

Re: Warmtepompboiler aansluiten op systeem

Bericht door Erik687 »

Jammer dat er niet op je onderwerp gegeageerd is!
Ik was namelijk zelf ook van plan om met de hout cv de warmtepompboiler op te warmen,waarna de rest warmte naar de buffervat gaat.
En vervolgens weer terug naar de cv houtkachel.
Er hoef dan alleen een pomp te draaien van het hout cv om zowel de warmtepompboiler en buffervat op te warmen.
Vloerverwarming zit natuurlijk ook weer een pomp op die de warmte uit de buffer pompt.
Mij lijkt dit een redelijk eenvoudige installatie.
Of zie ik misschien iets over het hoofd?
Plaats reactie