Warmteverliesberekening - hoe doe je dat voor een woonkamer?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ptr
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2018, 16:09

Warmteverliesberekening - hoe doe je dat voor een woonkamer?

Bericht door Ptr »

Beste mensen,

Allereerst mijn complimenten voor al die mensen die zoveel werk hebben gestoken in het delen van kennis over het bouwen van een batch rocket.
Dankzij jullie ben ik al een jaartje aan het meelezen op dit forumonderdeel en nu is het tijd om te kijken welke hobbels ik heb te nemen om er zelf eentje te bouwen (al dan niet met hulp).
Heb veel te vragen, maar zal het gedoseerd per onderwerp doen.

Ik begrijp dat het allereerst belangrijk is om een warmteverliesberekening te maken, zodat je daarmee ook de ISA kunt bepalen.
Met behulp van de info te vinden op http://batchrocket.eu/bouwen#schalen is het warmteverlies als volgt te berekenen:
Q = G*V*DT

G, de isoltatiewaarde, is als volgt te bepalen:
1,8 voor een oud, lekkend, steen en kleimortel huis (klassieke Franse boerderij)
1,6 voor een huis van baksteen, stenen of holle betonblokken zonder isolatie
1,4 voor een huis geïsoleerd met 4 cm polystyreen
1,2 voor een huis geïsoleerd met 10 cm polystyreen
0,8 voor een recent huis gebouwd van 37 cm dikke isolerende ongebakken klei stenen bijvoorbeeld
0,5 voor een strobalen huis bijvoorbeeld

DT, het te overbruggen temperatuurverschil tussen binnen en buiten.

Peter heeft een voorbeeld berekening bijgevoegd voor een woning met een volume van 150m3, isolatiewaarde 1,6 en een Dt van 25.
Dat geeft een Q van 6 Kw.

Nu wil ik het warmteverlies niet voor mijn woning bepalen, maar voor mijn woonkamer (waar ik de batch rocket zou willen plaatsen).
De woonkamer heeft 4 zijden; 2 zijden zijn buitenmuren en de overige 2 binnenmuren:
1. wat hanteer je als Dt als gewenste binnen temperatuur 21 is, rekening houdend met een buiten temperatuur van -5?
De buiten temperatuur van -5 is dan toch een deel van het te overbruggen verschil, geldend voor de buitenmuren?
Voor de binnenmuren, grenzend aan andere vertrekken, is het te overbruggen verschil toch veel kleiner als het in de andere vertrekken 15 graden is?
Voor de buitenmuren is dan de Dt 26, voor de binnenmuren Dt 6.
2. wat neem ik als isolatiewaarde voor de woonkamer?
De buitenmuren zijn geïsoleerd, overeenkomend met 10 cm polystyreen (dus factor 1,2).
De buitenmuren zijn voorzien van grote ramen (HR++) en er is een pui aanwezig (ook HR++). In totaal ongeveer 50% van de gevel is dan glas. Is dan 1,2 nog steeds een goede indicator?
De binnenmuren zijn deels opgetrokken van Porotherm binnenmuurstenen en deels van kalkzandsteen. Hoe houd je daar dan rekening mee?

Dank!
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Warmteverliesberekening - hoe doe je dat voor een woonkamer?

Bericht door Pietje »

De aangehaalde berekeningsmethode is een sterke vereenvoudiging van de realiteit. En dat is prima voor een indicatie.

Het gevolg is dat je niet heel veel rekenwerk en inschattingen hoeft te doen om de berekening te doen voor jouw woonkamer; er komt hoe dan ook een onbetrouwbaar getal uit. Maar je hebt een idee van de orde.

Het temperatuurverschil tussen binnen/binnen is kleiner, maar de muren zijn ongeisoleerd. Reken met een hogere buitentemperatuur, een beetje evenredig met het oppervlak binnen/buiten.

Het vermogen van de kachel verandert ook enorm met de tijd: de eerste uren is het vermogen veel hoger dan later. Dus met het bepalen van het moment van de volgende stook alsmede de hoeveelheid hout die je gebruikt kun je ook veel opvangen.

En als laatste telt de verhouding tussen de massa van je kachel en de massa van je huis: een houten huis heeft een lichtere kachel (bij gelijk vermogen) nodig dan een kasteel. Oftewel; niemand die het precies weet...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Warmteverliesberekening - hoe doe je dat voor een woonkamer?

Bericht door Wouter Gillis »

HR++ glas isoleert vergelijkbaar met de constructie "binnenmuur-spouw-gevelsteen zonder isolatie", dus een stuk slechter dan 10cm EPS.

Je kan alle muren in dit programma steken en dan de verliezen bij elkaar optellen om een indicatie te krijgen:

https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/?
Ptr
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2018, 16:09

Re: Warmteverliesberekening - hoe doe je dat voor een woonkamer?

Bericht door Ptr »

Hartelijk dank Pietje en Wouter voor jullie reactie.

Als ik een beetje in de sfeer van Pietje's oplossing blijf dan kom ik op het volgende.

Als ik voor de berekening van het warmteverlies uitga van het volgende:
Volume kamer = 150m3
Gewenst binnentemperatuur = 22
Min buitentemperatuur = -12 graden C
Min temperatuur aangrenzende vertrekken = 15 graden C
Isolatiewaarde buitenmuren = 1,2
Isolatiewaarde binnenmuren = 1,6

50% van de kamermuren grenst aan de buitenlucht grenst en overige 50% grenst aan binnenvertrekken.

Als ik voor volledige kamer uitga van een isolatiewaarde van 1,2 (voor buitenmuren met buitentemperatuur -12), dan is Q = 1,2 * 150 * (22 - -12) = 6,12 Kw
Als ik voor volledige kamer uitga van een isolatiewaarde van 1,6 (voor binnenmuren met 'buitentemperatuur' 15), dan is Q = 1,6 * 150 * (22 - 15) = 1,68 Kw.
Totaal gemiddelde warmteverlies is dan (6.12 + 1.68) / 2 = 3.9 Kw.

Ik heb ook Wouter's suggestie gevolgd en heel wat avondjes doorgebracht op ubakus.de.
Op zich heel erg mooi vooral als je weet uit welke bouwmaterialen je woning is samengesteld.
Extra mooi is dat de warmtevraag berekening ook nog rekening kan houden met warmteverlies door ventilatie.
Alle U-waarden voor ingegeven constructieonderdelen worden berekend.
Ik heb afbeeldingen toegevoegd van het uiteindelijke resultaat.

Blijft alleen over hoe ik de gegevens moet interpreteren. Is 'Max verwarmingscapaciteit' (tweede afbeelding) gelijk aan het warmteverlies?
Die komt uit op 4,46 Kw.

Kan ik ongeveer uitgaan van 4,46 Kw?

Als ik een site van een bekende tigchelkachel bouwer raadpleeg kom ik voor een geschikte kachel voor mijn woonruimte (160m3, goed geïsoleerd) ook uit op een kachel met 4 Kw vermogen.

(Huidige capaciteit van aanwezig radiatoren in woonkamer = 8 Kw, houtkachel 16 Kw volgens opgave leverancier. De houtkachel is wel aan de grote kant).

--
Ubakus:
ubakus warmtevraag1.PNG
ubakus warmtevraag2.PNG
ubakus warmtevraag2.PNG
Bijlagen
ubakus warmtevraag3.PNG
Plaats reactie