Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Sandman79 »

neen. 3 dagen regenweer, en je buffer zit niet meer op 60 Graden.
Mijn buffer is van Hellman, deze heeft koperen wisselaars.
In België heb ik ook niets met een kiwa keurmerk. :)

De buffer komt hier in praktijk vaak genoeg boven de zestig graden in ieder geval beduidend meer als 1 keer per week. Ook is het water wat in de wisselaar zit dan ook al lang meermaals ververst geweest.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door JantjeV8 »

Sandman79 schreef: 29 dec 2018, 11:23 Ook is het water wat in de wisselaar zit dan ook al lang meermaals ververst geweest.
Ja, maar de bacterie spoelt niet mee, die blijft graag hangen.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Sandman79 »

Dan komt de buffer nog wel vaak genoeg boven de 60 Graden uit. :)
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

Dan neig ik toch weer naar 2 boilers, simpelweg dat ik dan met de zonneboiler de 60 graden dagelijks kan halen.

Regeling om onderling te pompen zal ik wel in elkaar bouwen.

Nog mensen met zonneboilers ervaringen?
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door LeaD »

Behalve bij regenweer en een bewolkte dag, dan doet een zonneboiler zowat niks.
Ik heb zelf 4 kleine boilers aan elkaar hangen, totaal 600 L , je wilt niet weten wat je allemaal moet verzinnen om thermosiphon tegen te houden.
Voordeel, ik heb 4 toevoerpunten om warmte toe te voeren, waarvan twee voor de houtcv , een voor vlakkeplaat en een voor vacuumbuizen. Momenteel warmen die vacuumbuizen (24stuks en bijna rechtstaand op het zuiden) het toevoerwater in een boiler van 200L op van 12 a 14 graden tot 20 en bij zeer zonnig winterweer tot 25 graden. Vlakke plaat doet in de winter niet mee wegens de kans op vorstschade, ik gebruik namelijk geen glycol. De hoogste temperatuur die ik in de vlakke platen deze winter kon opmerken was toch 47 graden, maar dat is te weinig om als oplaadboiler te fungeren. Het is gewoon wachten tot maart, dan gaan we weer helemaal op de zon , en blijft de stoof uit.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

@ LeaD

Bedankt voor je reactie, duidelijk verhaal ook. Wintertijd, weinig opbrengst, maargoed alle beetjes helpen natuurlijk.

Thermosiphon, daar moet zeker rekening mee gehouden worden met meerdere boilers.
Nou ik wil eigenlijk wel alles weten om het tegen te houden. Zoals ik nu simplistisch denk, een paar terugslagkleppen nu niet, klopt dit?

Heb je nog wel naverwarming na je buffers? Of brengt je houtcv de buffer voor SWW warm genoeg op temperatuur?
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

Nu nog de keuze welke houtvergasser.

Jullie voorkeuren?

Keuze voor nu:
Attack DPX 15 profi of 25 profi
Burnit pyroburn 18 (vervalt, geen subsidie op helaas)
Atmos DC18GSE

Andere tips mogen altijd, wel graag ketels met subsidie.
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

Beste allemaal,

Kogel is door de kerk, houtvergasser Attack SLX 25 en 1000 L buffer wordt morgen bezorgd.

Afgelopen dagen druk aan het denken geweest om alles op papier te zetten en binnenkort de resterende onderdelen bestellen.

Zoals het er nu uitziet is het een 500 liter buffer geworden met 1 hygiene spiraal van RVS en 1 solar spiraal.
Deze buffer zal als eerste opgewarmd worden door de zon en zonodig door de houtvergasser bijverwarmd worden.
2de buffer is voor de vloerverwarming en radiatoren in de garage. Vloerverwarming is hoofd verwarming, radiatoren is maar om de koude uit de garage te houden in een barre winter.
Keuze voor 2 buffers is bewust en ivm ruimte en niet 1 boiler van 1500 L. Want dat betekend ook dat deze altijd goed warm moet staan voor warm water te hebben. Dan is 500 liter eerder gevuld en de 1000 liter voor de vloerverwarming zal niet altijd gebruikt worden natuurlijk.

Dit alles wordt niet aangestuurd door een zonneboiler systeem of arduino oid. maar met een Beckhoff PLC, oftewel een besturing compleet naar eigen wens in te vullen en aan te passen. Hierdoor komt er ook geen Ladomat maar een 3 weg klep die in elke positie gesteld kan worden. Idem om de 2de buffer te verwarmen. Hieraan komen temp sensoren die alles meten en "aansturen" wat te doen met deze temperaturen.
Ook hierdoor de keuze voor een Attack SLX, deze zal in de toekomst uitgebreider gestuurd gaan worden door de PLC. (lambda etc)

Bijgevoegd het schema van het geheel, kunnen jullie eens meekijken of ik iets over het hoofd zie.
Ik zie trouwens net ik bij de Attack nog geen koelsysteem getekend heb, ik pas hem nog aan.

De keuzeklep naar de vloerverw. of radiatoren is een eenvoudige open / dicht klep dus deze staat nooit half open, dit om vreemde stromingen te voorkomen in de buffers.


https://photos.app.goo.gl/Qii2xdgB6ygQVt5V6
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door dormos »

Ik ben wel bang dat je buffer aan de kleine kant is. Je hebt nu kans dat je de vergasser niet eens vol kan laden omdat je de warmte van 1 stookbeurt niet kwijt kunt in je buffer. Gevolg is onnodig vaak stoken, waarbij het eerste halve uur tot uur verlies is omdat je eerst het water in je kachel boven de 60-70 graden moet krijgen voordat je buffer geladen wordt.
Minimaal 2000 Liter is aan te raden met een 25 kW vergasser.

Groet,

Hans
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door dormos »

Ik ben wel bang dat je buffer aan de kleine kant is. Je hebt nu kans dat je de vergasser niet eens vol kan laden omdat je de warmte van 1 stookbeurt niet kwijt kunt in je buffer. Gevolg is onnodig vaak stoken, waarbij het eerste halve uur tot uur verlies is omdat je eerst het water in je kachel boven de 60-70 graden moet krijgen voordat je buffer geladen wordt.
Minimaal 2000 Liter is aan te raden met een 25 kW vergasser.

Groet,

Hans
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door JantjeV8 »

Dat hangt van het hout af wat hij gaat stoken, hoeveel kg vulgewicht hij er in kiepert. Laadt hij die 25kW vol met pallethout, ramvol, dan moet hij nog bijvullen om de buffer vol te krijgen denk ik.
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

Klopt JantjeV8,

90 % zal licht pallethout zijn. Deze kan continue op mijn werk krijgen, wel allemaal schoon en niet behandeld.

De buffers moeten ook niet max vol geladen worden, de 500 liter is het belangrijkste, hier komt het warm water voor ons huis uit. De andere is buffer voor vloerverwarming en radiatoren dus mag wat koeler zijn.

Hardhout stook ik sowieso weinig, ik heb in ons huis nog een speksteenkachel staan, dus bijna alles wat ik stook en op voorraad heb zijn lichte houtsoorten.
Soms wel hardhout maar dan reststukjes en geen blokken.

In de link staan ook foto's van de gearriveerde buffer en houtvergasser.
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

De boiler heeft aansluitingen van 6/4, deze wil ik graag reduceren voor in en uitlaat van de vloerverwarming en radiatoren.
Welk type koppelingen gebruiken jullie hiervoor?
Kan dit gegalvaniseerd zijn of moet dit met messing koppelingen?

Weten jullie hoeveel flow er vanaf de houtvergasser naar jullie vaten loopt?
Ik zit te twijfelen tussen 22mm en 28mm in het rondpomp circuit van de attack en naar de boiler.
De specs van buizen koppelingen kleppen etc zeggen dat 22mm genoeg is maar mijn gevoel neigt naar 28mm.
En dan nog 1,2mm of 1,5mm wanddikte...

Wat voor materiaal gebruiken jullie hiervoor?
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb daar 35x1,5mm koper voor gebruikt, ook voor de leiding van de buffer naar de boiler, en de aanvoer naar de verwarmingsunit.

Met staal kan het ook, wat kans op roest buiten op wat misschien niet zo netjes is, maar verrot is het ook zomaar niet. 1,2mm zal ook voldoen, je hebt geen installatie die grote schokkerige drukgolven door de leidingen perst. Kortom: keuzes maken.
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

Keuzes genoeg :)

Er komt straks toch overal isolatie rond dus optisch zal het niet uitmaken.
35mm in koper, zoveel budget heb ik niet gerekend voor leidingwerk haha.

28mm geeft mij 48 liter per minuut, volgens mij meer dan voldoende om de warmte van de kachel af te voeren.

De 1" 3weg klep die ik voor ogen heb om de rondloop van de kachel te regelen kan dit ook makkelijk aan dus daar zie ik geen probleem in.
Ik heb de leverancier al gevraagd of dit bij omschakelen (deels open) ook voldoende blijft.

Genoeg om uit te zoeken, stapje bij beetje spullen gaan bestellen straks en dan gaan bouwen, nu al zin in!
Plaats reactie