Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

De keuze om een houtvergasser speelt al veel langer, het liefst wil ik van het gas af op korte termijn.

Ik ga dit ism met een zonneboiler doen, deze gaat eerst een 500 liter boiler opwarmen en hiernaast zou nog een extra vat van 500 of 1000 liter komen voor extra opslag om het vermogen van de vergasser kwijt te kunnen.

Bedoeling hiermee om warmwater mee te verwarmen en de vloerverwarming te voeden in de badkamer 10m2.
Deze zal 24/7 warm gaan blijven op deze manier.
Boiler is dubbele spiraal, solar en rvs voor warmwater.
2de boiler zou gebruikt worden voor vloerverwarming, deze mag dus een lagere temperatuur hebben.
Hiertussen komt een regeling om warmte overdracht te kunnen hebben

Ik heb een ventilatiesysteem met wtw geïnstalleerd en draait prima.
Warme en vervuilde lucht van huiskamer en badkamer wordt afgezogen en opgewarmde lucht komt in de bovenverdieping terug de kamers in.
Verwarmen doen we nu met onze speksteenkachel en dat is heerlijk werkt perfect, na alle isolatiewerken.
Achter de kachel zit een warmtewisselaar, zelfbouw, maar heeft te weinig opbrengst om iets mee te doe, deze wilde ik eigenlijk ism met de vloerverwarming in de badkamer laten werken maar helaas.

Isoleren kunnen we niet echt verder. Schuin zolder dak 24cm, alles hr++ glas, grote schuifpui verwijderd en deur met klein raam geplaatst. Alle kozijnen vervangen en deftig afgewerkt en luchtdicht gemaakt.
Spouwmuur is dit voorjaar volgespoten met neopixel hr++ parel met grafiet.
Aanbouw had een plat dak met 3cm isolatie en slechte constructie, nu is alles compleet vernieuwd met 12 cm pir platen en keuze constructie.
Badkamer (beneden) was slecht geïsoleerd van binnenuit. Enkelsteensemuur. Hier heb ik buiten 10cm isolatie op geplaatst en een extra buitenmuur gemetseld. In het dak zit ook weer 24 cm isolatie. Vloer was niet geïsoleerd, nu beton gestort, 15 cm drukvast eps en hierop smeervloer met vloerverwarming en tegels.

Zonnepanelen heb ik begin 2018 geïnstalleerd.

Nu dus de volgende stap, een houtvergasser ism zonneboiler systeem en later wil ik het liefst van het gas af.
Nu wordt de vloerverwarming en warm water verzorgd door de cv uit garage, hier komt ook de zonneboiler en houtvergasser te staan. Garage is van 2005, dubbele muur met helaas maar 5cm pir platen. Gelukkig vriest het niet in de garage, maar ik zou hier wel een extra radiator willen plaatsen om deze wat meer te verwarmen aangezien ik graag hierin bezig ben.

Garage staat los van het huis op zo'n 10 meter afstand, buizen naar het huis liggen in een geïsoleerde buis met relatief weinig verlies.

Nu dus vraag wat voor houtvergasser te installeren.
Het hout zal voornamelijk waaibomenhout hout zijn, den populier etc, licht hout dus.
Gemengd met hardhouten afval hout van een zagerij. Kleine hardhouten stukken 5x5x5 kleiner en groter dan dit maar ook plankjes en dergelijke.
Dit gebruik ik ook voor de speksteenkachel waar ik makkelijk aan kan komen.
Ook kan ik gratis aan houten wegwerp paletten komen, ik weet niet hoe een houtvergasser hier mee om kan gaan.
Spijkers zitten er natuurlijk in, maar ik heb al vaker gelezen om een metalen plaat onderin de vergasser op de vuurvaste stenen te leggen om inbranden van de stenen te voorkomen. Zonodig kan ik de dit wel scheiden mocht het echt niet gaan.
Ik zit te kijken voor Attack, Atmos, Pyroburn etc Niet de duurste kachels dus maar hoeft ook niet super uitgebreid te zijn.
Besturing kan ik wel gebruiken van de unit, maar ook zonodig zelf aanpassen aan mijn eigen wensen.
Boiler vaten zijn al gekozen, sowieso de eerste boiler met dubbelspiraal.
Ladomat gaat er niet komen, liever hier een andere optie voor, al meerdere verhalen gelezen dat dit soms niet goed werkt.
UPS staat al klaar voor stroom uitval dus daarom is een dure ladomat niet nodig en kan er met een simpeler systeem gewerkt gaan worden.

Wat is jullie idee hierover en wat zijn jullie ervaringen en tips om het systeem zo goed mogelijk te krijgen.
Er moet nog wel een rookkanaal aangelegd worden in de garage, tips zijn altijd welkom.
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

Oja hoe denken jullie over lucht van buiten voor de houtvergasser voor de verbranding.
Ik wil niet alle lucht uit mijn garage verbruiken, aangezien deze dan ook weer fors af zal koelen in de winter.

Aansluiting naar buiten maken is geen probleem.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door JantjeV8 »

De houtsoort maakt voor een vergasser niets uit, in elk geval niet qua verbranding. Niet dat je hem vol moet laden met Azobe of zo, maar een mix is goed te doen. Een vergasser gaat voluit, dus weinig kilo's in de vulkamer is een korte brandtijd.

Kleine stukken gaat ook, maar in de beschrijving wordt vaak beschreven dat dat niet enkel uit kleine stukken mag bestaan, maar een mix met grote stukken. De voorraad in de vulkamer mag niet te strak op de venturi liggen, hij mag niet verstikken als het ware.

Boiler bewaar je drinkwater in, technisch water stop je in een buffer. Boilerinhoud bepaal je op je ge/verbruik, bufferinhoud op het vermogen van de vergasser.
Ik heb mijn vergasser in de garage staan, koud hok. Als het ding brand is het er aangenaam werken. De schoorsteen vanaf de vergasser tot de dakdoorvoer heb ik enkelwandig, pas naar buiten dubbelwandig. Dat houdt de garage mooi droog.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door GTV6 »

Een paar dingen, een vaste aansluiting op de luchtinlaat gaat praktisch niet lukken, althans niet simpel.
Buiten dat ga je ook weerstand toevoegen aan de zuigzijde van de rookgasventilator, ik zou dat niet doen.
Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar gaat de vergasser enkel om die 10 m2 vloerverwarming?
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

Bedankt voor jullie feedback.

Ok externe beluchting vergeet ik dan maar, de kachel warmt de ruimte ook wel een klein beetje op dus dat zal elkaar wel opheffen ongeveer.

Voor nu is de boiler voor warm water, badkamer en keuken. Ligbad, grote regendouche en daar is de 500 liter boiler op berekend, buffer is inderdaad voor de vergasser zijn vermogen kwijt te kunnen. Boiler wordt als eerste verwarmd en als de temp. hoog genoeg is, dan gaat de warmte richting buffer, direct of wellicht via de boiler, daar ben ik nog niet helemaal uit. (ivm zonneboiler, deze warmt natuurlijk alleen de boiler op en zal dus zijn overtollige warmte ergens kwijt moeten)
De vloerverwarming is inderdaad maar 10m2, maar deze zal wel continue gevoed worden vanuit de buffer, uiteraard op lage temperatuur.
Extra warmte wordt namelijk afgezogen en via WTW in ventilatiesysteem bovenverdieping terug in het huis gebracht.
De buffer mag dus compleet afkoelen, boiler zal warm blijven voor warm water gebruik.

Rookkanaal zal idd enkel tot verdiepingsvloer worden en daarna dubbel, het gaat door een houten vloer heen dus zal dubbel worden vanaf hier.

Hout zal dan een mix worden, geen probleem, kan zaagsel ook gebruikt worden, de palletten worden verzaagd natuurlijk en kruimels is ook brood werd me altijd geleerd :)
In kleine hoeveelheden uiteraard, ik heb ook al gelezen dat sommige gebruiken om makkelijk mee aan te steken.
Hoe om te gaan met de spijkers? Kan het wel of echt niet doen?
Extra aanpassing, dmv extra plaat oid kan ik zonder problemen zelf maken indien nodig.

Welke vergassers hebben jullie en wat zijn jullie ervaringen.
Sorry voor de vele vragen.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door WilfredT2 »

Ik heb een vergasser van attack.

Spijkers in het hout zijn geen probleem. veeg je er nadien gewoon uit. aansteken met zaagsel helpt niet wat mij betreft. probleem met zaagsel is dat als je er een bultje ingooit, daar geen zuurstof bij kan. met een paar splinters steek je em zo aan.

Ik heb geen ervaring met andere vergassers, dus kan objectief niets zeggen over andere merken, noch over de attack in vergelijking met andere merken.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door JantjeV8 »

Idem, zij het dat ik een hekel heb aan spijkers in stookhout, als ze op de stenen liggen te gloeien springen er toch stukjes vanaf. Zoek maar eens op dit forum, de systemen staan uitgebreid beschreven.

Wat voor zonneboiler ga je leggen, vacuumbuizen?
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

@WilfredT2
Ik denk dat je eerste zou zijn met meerdere vergassers in huis. :)
Informatie en ervaringen zijn alleen maar positief voor mij, Attack staat ook zeker op mijn lijstje, DPX profi 15 of 25.

@JantjeV8
Sowieso vacuumbuizen, 2x 30 stuks.
Alleen de hoek moet ik nog verder uitzoeken, optimaal is 53gr voor max rendement maar ik wil juist max rendement wanneer de zon de laag staat.
Zal dus eerder richting de 60gr. zijn.
Wat ik dan mis in de zomer zal zeker nog wel voldoende zijn voor alleen warm water, vloerverwarming hoeft dan toch niet als de zon hoog staat.
Zonodig stook ik de vergasser een keer extra.

Hebben jullie de ketel al lang in gebruik?
Spijkers, had ik weleens gelezen een stalen plaat op de vuurvaste stenen te leggen, jullie doen dit niet zoals ik lees?
Hoe bedoel je JantjeV8 met stukjes die wegspringen, tijdens bijvullen ofzo?
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door GTV6 »

Oke dus de houtvergasser is er puur voor de vloerverwarming en SWW. De 10 m2 is maximaal 1,25 kW vermogen. Iedere opstook kost een 10 kWh om 400 kg staal en een 100 liter water in de ketel op te warmen.
Het is nogal een installatie, in elk geval zou ik dan kiezen voor een buffer en niet twee, neem er een van 1000 liter met hygiënespiraal en een spiraal onderin.
En de kleinste houtvergasser.
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

Klopt, daar heb je zeker een punt.
Daarom kies ik ook voor 500 liter boiler, met dubbele spiraal en een buffer van 1000 liter.

De zonneboiler zal deze waarschijnlijk op donkere dagen bijna niet verwarmen, maar...
Als de boiler vol zit met heet water kan ik hier normaal 2 dagen meer overbruggen voor alleen SWW.
De buffer is voor de overtollige warmte kwijt te kunnen van de vergasser.
Hier wordt de vloerverwarming mee gevoed 24/7.
Het ventilatiesysteem trekt hier redelijk wat warmte weg, zeker als we douchen en koken dan staat de ventilatie op max 350m3 per uur.
Deze warmte word gerucupeerd en boven in de woning terug gevoerd.

Onder deur van de badkamer zit een spleet voor de ventilatie wat dus continue koude lucht over de vloer blaast.

Nog vergeten te zeggen op het eind van de vloerverwarming zit een (design) radiator van 1700Watt, maar het vermogen dat is op CV water temp dus zal nu een stuk minder afgeven maar moet wel opgeteld worden bij het vermogen van de vloer.
Ik denk dat 2kWh wel een goed getal is om mee te rekenen.
Dus zo'n 48kWh per dag, wellicht is dit wat meer.
Dus met de buffer kan ik wel meerdere dagen vooruit als deze vol zit want de vloerverwarming werkt natuurlijk maar 30-35 graden water wat vertrekt en zeker als deze 24/7 aan staat zal de retour niet heel veel afkoelen continue, maar dat zal de praktijk moeten uitwijzen.
Er komt uiteraard een energiezuinige pomp voor de vloerverwarming want deze zal ook 24/7 draaien natuurlijk, bijv. een Wilo Yonos, Grundfos Alpha.

Als de zon schijnt zal hij eerst de 500 boiler verwarmen, SWW is natuurlijk het belangrijkste om op hoge temperatuur te komen.
Daarom niet 1000 liter voor het totale want dat zou alleen de zon niet kunnen verwarmen met 2x30 collectoren, ja in de zomer maar juist in het najaar en winter is de meeste warmtevraag uit het huis natuurlijk.
Maar zeker met 1000 liter zal ik vaker moeten stoken en met 1000 liter zal de vergasser zijn warmte niet kwijt kunnen, zeker als de zon al een bijdrage heeft gedaan.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is hoe ik erover denk.
Als het niet klopt hoor ik het ook graag natuurlijk.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door GTV6 »

Jij hebt het over een boiler van 500 liter, is dit echt een boiler of is het een buffer van 500 liter? Heb je die al?
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

Zonneboiler met 2 spiralen, 1 voor de vacuumbuizen en de andere voor SWW. Nog niet in bezit.
Houtvergasser wordt aangesloten hierop en als deze vol is zal hij doorstromen naar de buffer.

Of met een andere schakeling de buffer voeden mr daar ben ik nog niet uit.

Ik wil ook nog nadenken of ik de waterpomp van de houtvergasser eerder inschakel en zo de kachel al op een hogere start temperatuur laten beginnen, en dus sneller een betere verbranding heb.
Hoe denken jullie hierover?
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Sandman79 »

Putte in Belgie of in Nederland?
Maar goed, ik heb een 60 tal Vaccuumbuizen, op een 1000 liter buffervat met 2 Spiralen, ik zet nu een eder 15 KW houtvergassersketel bij met automatisch ontsteking en er komt een buffervat van 1000 liter extra bij.

De Eder is verre van de goedkoopste ketel, maar wel volledig lambda gestuurd, ruimte voor blokken tot +50cm en automatische onsteking. Ik hoop alles in Januari draaiende te hebben.
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

Putte NL net over de grens bij Antwerpen.

Waarom een Eder als ik vragen mag?

Kan je wat meer vertellen over je 60 buizen en 1000 liter, kan je er in het voor en najaar goed mee uit de voeten?
Brengt hij in de winter nog wat op?
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door JantjeV8 »

De zonneboilerervaringen van afgelopen jaar zijn natuurlijk grandioos. Vanaf april tot een eind in oktober heb ik slechts 2x electrisch moeten bij verwarmen, meer niet. 3x24 buizen op 300L.
Plaats reactie