Optimale Settings Attack SLX

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Optimale Settings Attack SLX

Bericht door Ramon »

Maar wat is nu volgens jouw ervaring de toegevoegde waarde van die sensor? Als je hem weg zou laten, wat veranderd er dan aan het eindresultaat?
Niets.

Ik denk dat hij bij Wilfred gewoon weggelaten kan worden. Ik zou dan een andere instelling kiezen, dus geen UR 4, maar UR 0.

@jantje

Die sensor is er voor 2 doeleinden.
Het laden van de buffer, en het leegtrekken van de buffer.
Pomp1 zorgt voor het vullen van de buffer.
Pomp2 zorgt voor het leegtrekken van de buffer. (het verwarmen van de bron)

Ik zal wat issues adhv voorbeelden geven:

Stel, je sensor zit laag in je buffervat:
Pomp2 (de pomp naar je huis!) mag verwarmen bij temp groter of gelijk aan 30.

Dan kun je je huis pas verwarmen als de sensor groter of gelijk aan 30 graden is. Dus als je huis afgekoeld is (te laat met bijvullen) dan moet eerst heel je buffer verwarmd worden (tot tempsensor niveau), voordat je je huis pas kunt gaan verwarmen.

Volgende issue: Stel dat heel je buffervat vol zit met 90 graden. Je huis wordt verwarmd en pompt minder als 30 graden terug je buffer in. Stopt je huis met verwarmen als de tempsensor weer minder als 30 graden meet, terwijl het bovenin nog weleens 80 graden kan zijn.

Stel je sensor zit hoog in je buffervat:

Dan heb je van bovenstaande zaken geen last. Maar als je buffervat 90 graden bovenin is, en je huis wordt verwarmd, en je kachel is nog 85, dan wordt die warmte in je kachel niet meer in je buffervat gestopt. Het zou dus zomaar kunnen, dat je buffervat voor 1/3 aan de onderkant leeg is, je kachel nog op 80 graden, maar hij meet met de sensor 90 graden bovenin het vat. Dus de pomp naar je buffervat gaat niet meer aan.
Je hele kachel (100 liter) wordt dus eigenlijk voor jan met de korte achternaam verwarmd.


Nu denk je misschien: Wat een kolere kachel en sensoren! Geen nood, dan moet je gewoon de simpele variant in je instellingen kiezen.

Maar ik durf te wedden dat jij met de dpx daar ook last van hebt! Jou pomp1 achter de kachel stopt waarschijnlijk met draaien als je rookgas onder de 90 graden komt. (bij de slx is dat instelbaar) Alle warmte die dan nog in de kachel zit, krijg jij er ook niet uit, of je moet pomp2 zo laten pompen dat hij het als eerste uit je kachel trekt.

Kortom, de uitbreidingsopties om de attack meer te kunnen laten doen, werken nog niet helemaal 100%. Ze zouden met 2 externe sensoren moeten werken.

@wilfred heb jij een kachel van rond juni 2018? Het zit namelijk zo: Dan heb jij ook de functie erop, dat als de kachel boven de maximum ingestelde temperatuur komt, hij automatisch pomp2 aangooit. Of bedien jij pomp2 nu anders?
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Optimale Settings Attack SLX

Bericht door WilfredT2 »

ik ben nog bezig met verbeteren van het systeem, maar de opzit is/wordt zo.

De temp sensor laag in de buffer om de volledige buffer te laden.

ik heb zelf een tweede temperatuurschakelrelais gekocht, die komt hoog in de buffer. Is er warmte vraag vanuit de huisthermostaat dan schakelt deze pomp 2 in, tussen buffer en huis. TENZIJ de temperatuur bovenin de buffer te laag is, dan wordt de huisthermostaat door het thermostatisch relais gekoppeld aan de CV ipv aan pomp2.

hiermee heb ik dus niet meer de problemen die je hierboven schetst.

mijn kachel heb ik in mei 2018 gekocht, maar draait pas sinds paar weken. Was er nog niet eerder aan toe gekomen.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Optimale Settings Attack SLX

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb een redelijk analoog systeem, geen dpx maar de oudere DP35Profi.
Vanuit het buffer naar de woning wordt pomp 2 enkel door de kamerthermostaat geschakeld, niet meer en niet minder. Ik heb geen bypass dat die pomp in 1e instantie uit de kachel pompt, in 2e instantie pas uit het buffer.
Ramon schreef: 18 dec 2018, 10:43 Maar ik durf te wedden dat jij met de dpx daar ook last van hebt! Jou pomp1 achter de kachel stopt waarschijnlijk met draaien als je rookgas onder de 90 graden komt. (bij de slx is dat instelbaar) Alle warmte die dan nog in de kachel zit, krijg jij er ook niet uit, of je moet pomp2 zo laten pompen dat hij het als eerste uit je kachel trekt.
Die oude DP blijft vrij lang door waaieren vooraleer hij afslaat, ik denk dat dat toen nog niet op de rookgas gemeten werd, maar op het uitgaande water met een tijdschakeling (x tijd na afschakelen pomp=kachel uit) maar weet dat niet zeker. Ik heb dat ding 11 jaar geleden neer gezet, aan gezet, en nooit naar parameters om gekeken, stookknop altijd volledig open, en iedere stook voluit van begin tot eind.

Maar of jouw redenatie ook zo zal werken, waag ik te betwijfelen. Zodra de uitgaande watertemp onder de Oventrop instelling komt, komt er nog geen water bij je pomp 2 aan vanuit de kachel, enkel vanuit de buffer.

Ik snap dat Attack zoekt naar verbetering. Als een kachel goed draait op volle gas, valt er niet veel te verbeteren. Die verbeteringen zitten dus in opstart en uitloop. Maar gevoelsmatig denk ik dat met die extra sensor-voorziening er geen liter water meer door wordt verwarmd.

Voor het vullen van de buffer heb je die sensor niet nodig. In het ergste geval gaat hij op die sensor de kachel smoren, zolang de buffertemperatuur niet op max komt, moet de kachel toch volle gas door blijven stoken. Wordt het allemaal wat te heet, en schiet mijn oude DP in alarm, gooit hij de ventilator stil en de noodkoeling open. Eigenlijk eender aan de slx. In de praktijk gebeurd dit nooit, immers een goeie machinist weet wanneer hij een stook moet doen of nog een keer kan bijvullen. Het gebeurd enkel tijdens de opstart, als je vergeet na 10 minuten de deur te sluiten... :fff Overigens, ook in die situatie blijft pomp 1 wel water naar het buffer transporteren.
rickie
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 aug 2015, 08:49

Re: Optimale Settings Attack SLX

Bericht door rickie »

Hallo,
Hier ook een SLX55 gebruiker, mooi te lezen de verschillende ideeen, problemen en oplossingen.
Ik heb ook nog een leuke.
ter intro in het kort de installatie. het is een attack slx 55 direct via oventrop gekoppeld aan een 2000L buffer, en in een ruimte ernaast staat een extra 1000L buffer die tevens als zonneboiler word gebruikt. de attack regelt zijn eigen ding in mode UR0 met het 2000L vat.
De 1000L en nog een extra TSA (via grondleiding naar boerderij) worden geregeld via 3weg klep en extra pomp door een resol controller gebruik dus de 1000L als extra buffer waar een cv circuit in de schuur gebruik van maakt en van de TSA maakt een CV circuit uit de boerderij gebruik.

Nu een werkings voorbeeld de retour temp staat op bv ~60'c (knop standje 4) het vat word geladen met ~75'c eens het vat geladen is en er minder wordt ontrokken dan gevuld, ontstaat er een "navulling/aftopping" temp in word ongeveer 70" en eruit komt 85'c afhankelijk van de boiler setting.
Nu raakt de brandstof op "Fuel" en de pomp blijft draaien tot ingestelde waarde P meestal de ingestelde retour temperatuur 60'c betekend dus dat al die tijd er water rond gepompt word over de vergasser en buffer niet echt wenselijk lijkt me. iemand hier een mening/idee over?
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Optimale Settings Attack SLX

Bericht door JantjeV8 »

Volgens mij blijft het niet over de buffer rond gaan, maar door je Oventrop bypass. Verder is je verhaal over het systeem glashelder :wink:
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Optimale Settings Attack SLX

Bericht door JantjeV8 »

JantjeV8 schreef: 10 jan 2019, 18:04 Volgens mij blijft het niet over de buffer rond gaan, maar door je Oventrop bypass, in elk geval naarmate je kachel afkoelt steeds minder naar het buffer en steeds meer over de bypass. Verder is je verhaal over het systeem glashelder :wink:
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Optimale Settings Attack SLX

Bericht door pelletpower »

Ja, en dat blijft ie doen totdat de temp 60 gr is?
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Optimale Settings Attack SLX

Bericht door JantjeV8 »

Ja, en daaronder stopt de pomp van de kachel naar de buffer met pompen. De ventilator blijft doorgaans nog wat langer draaien tot ook het gloeivuur echt uit is.
Ik begrijp het verhaal over z'n installatie niet helemaal, ik weet zo niet wat hij met TSA en resol bedoeld, maar de oventrop heeft 2 analoge temperatuurmeters. 1 voor uitgaand water van kachel naar buffer, 1 voor inkomend water van buffer naar kachel. De bypass zit daarvoor. Als de kachel ondertussen zover is uitgebrand, neemt het volume van uitgaand water af. Daardoor koelt die oventroppatroon af en gaat de bypass openen. Dat gebeurd niet in 1 klap, maar gaat geleidelijk aan, evenredig aan het temperatuurverloop. Dus zolang er stroming is zal die analoge retourmeter de buffertemperatuur aangeven. Maar die stroming komt steeds meers til te staan.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Optimale Settings Attack SLX

Bericht door GTV6 »

Je kunt de inschakelwaarde en uitschakelwaarde separaat instellen. Doordraaien onder de retourtemperatuur van je mixventiel heeft geen zin natuurlijk.
Maar als er water van 65 graden naar de buffer gaat ook al is deze bovenin 80 heeft toch wel wat zin.
Bedenk dat na 30 min er wel weer kouder water is onderin de buffer, er is immers afname. Meest zinvol lijkt mij de pomp in en uit te schakelen op de waarde van de retourbegrenzer. Wel kijken of beide metingen wel ongeveer gelijk zijn.
Het verhaal van die tweede buffer van 1000 liter begrijp ik niet echt.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Optimale Settings Attack SLX

Bericht door GTV6 »

Je kunt de inschakelwaarde en uitschakelwaarde separaat instellen. Doordraaien onder de retourtemperatuur van je mixventiel heeft geen zin natuurlijk.
Maar als er water van 65 graden naar de buffer gaat ook al is deze bovenin 80 heeft toch wel wat zin.
Bedenk dat na 30 min er wel weer kouder water is onderin de buffer, er is immers afname. Meest zinvol lijkt mij de pomp in en uit te schakelen op de waarde van de retourbegrenzer. Wel kijken of beide metingen wel ongeveer gelijk zijn.
Het verhaal van die tweede buffer van 1000 liter begrijp ik niet echt.
rickie
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 aug 2015, 08:49

Re: Optimale Settings Attack SLX

Bericht door rickie »

Crap, heel verhaal getypt, te lang gewacht, opnieuw in moeten loggen verhaal weg :oops:

Maargoed het klopt dus dat er bij einde stook over de buffer rondgepompt wordt tot:
-of het sluiten van de bypass (afhankelijk van de temp instelling knop)
-of temperatuur setting P in de controller van de Attack bereikt word.

@GTV6 ik zal eens kijken/spelen met Ph2 bedoel je?
En ik begrijp dat als er voldoende afname is er ook weer kouder water onder in de buffer komt (en dus retour naar kachel) je deze situatie niet krijgt, maar ik heb best vaak dat ik hem toch wil stoken wanneer het mij uitkomt voor de komende nacht of dagen zonder dat er al afname is.

De 1000L en een TSA (tegenstroom apparaat, warmtewisselaar of platenwisselaar) staan via pomp en drieweg klep verbonden met de 2000L buffer, deze kan ik sturen met een Resol MX controller en daarmee het warme water naar 1 van de 2 verpompen. Ik zal dit dus beter moeten inregelen (er zijn genoeg opties met deze controller), maar ik liet nu voor het gemak de 2000L aftoppen/navullen, en dan vraaggestuurd de verdeling.
Bij mij staan kachel en 2000L buffer niet direct binnen de te verwarmen schil, waarmee dat na blijven draaien (al gezien dat dat 3uur+ kan zijn) voor onnodig verlies zorgt.
Ik heb wel een schema wat veel duidelijk maakt maar dat moet ik nog aanpassen naar de laatste stand en ook eventueel temperatuur log files als daar intresse in is natuurlijk.

Heeft 1 van jullie toevallig de originele handleiding van de controller in de Attack? die van Attack zelf heb ik, maar dit is er 1 van alleen de controller.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Optimale Settings Attack SLX

Bericht door JantjeV8 »

Gevoelsmatig lijkt het dat je heel veel onrust in je buffer creëert.
rickie
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 aug 2015, 08:49

Re: Optimale Settings Attack SLX

Bericht door rickie »

JantjeV8 schreef: 14 jan 2019, 17:36 Gevoelsmatig lijkt het dat je heel veel onrust in je buffer creëert.
lijkt me niet anders dan bij andere installaties ik kan alleen ineens of geleidelijk (pwm gestuurde pomp) mijn warmte verplaatsen naar het 1000L vat. of via de TSA naar het andere pand overbrengen. de truuc is om de retour naar de 2000L zo laag mogelijk te houden.
Als ik het via de TSA doe niet te hard pompen maar dat gaat boven de 40gr al op basis van thermosiphon :-) en als ik het overbreng naar het 1000L vat moet ik oppassen dat de retour naar de 2000L niet ineens omhoog schiet maar dat is wel te regelen (tenminste daar ben ik dus nog mee bezig)
Ik heb overigens de andere manual weer gevonden het gaat om de controller RK-2001W4 , ik vind er de settings net even wat prettiger uitgelegd dan in de orginel attack manual, mocht er interesse zijn en je krijgt hem niet gevonden stuur maar PB
rickie
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 aug 2015, 08:49

Re: Optimale Settings Attack SLX

Bericht door rickie »

Zijn er ervaringen,met het terug brengen van het vermogen van een slx 55kw.
Ik ben me bewust dat hij dan minder efficient zou kunnen werken. maar er zijn situaties dat ik liever 1 stook verdeel over 8uur of meer, gedurende de nacht bijvoorbeeld zodat ik hem dan s'morgen kan bijvullen ipv hem opnieuw te starten.
Uberhaupt met welke parameters jullie spelen of juist niet, wel belangrijk te vermelden in welke modus hij dan staat en of hij op rookgas of boiler temp regelt, Ik denk dan aan:

-primaire lucht
-secundaire lucht
-boiler temp
-max fan speed
-fan speed tijdens opstart
-instellingen rond het stabiliseren van de fan speed
-retour temp

Ik ga ze zowiezo allemaal in een lijstje zetten en zal ze hier wel plaatsen, maar mocht er iemand eventueel via PB willen mee sparren hoor ik het graag groet.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Optimale Settings Attack SLX

Bericht door dormos »

Wat helpt is om je hout groter te laten. Minder oppervlak waaruit houtgas vrij komt, dus je kachel gaat langer branden.
Verbranding blijft echter wel optimaal en schoon.

Groet,

Hans
Plaats reactie