Ramepa rocket stove

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Steef
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 dec 2018, 17:51

Ramepa rocket stove

Bericht door Steef »

Heeft iemand ervaring met de ramepa rocket stove? Het apparaat ziet er veelbelovend uit. Ik ben alleen benieuwd of iemand iets kan zeggen over de kwaliteit van het gebruikte materiaal.
Freebeeezz
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jan 2019, 14:12

Re: Ramepa rocket stove

Bericht door Freebeeezz »

Hallo,

Dit is mijn eerste stookseizoen met de Rocketstove, model 5.

Ik ben zeer tevreden met deze kachel, ik gebruik de kachel als hoofdverwarming, dus stook er het hele huis mee warm.
De kachel is snel op temperatuur met slechts een paar aanmaakhoutjes.
Het houtverbruik is een stuk gunstiger dan mijn oude houtkachel, een Lubeck Budenbrock, ik schat in dat ik ruim 1/3 hout minder verbruik.
Bij normaal stoken wordt de bovenkant van de kachel makkelijk 275 tot 325 graden Celsius, de temperatuur in het rookkanaal, 1 meter boven de bovenkant van de kachel is meestal 100 tot 120 graden Celsius, je bent dus niet voor de mussen buiten aan het stoken, maar de warmte wordt voor een groot deel aan de omgeving afgestaan.

Het vergt wel even anders stoken dan een doorsnee houtkachel, daar de brandkamer maar 13 x 13 cm is, dus grote blokken eiken kan je niet erin kwijt, dit vergt even wat aanpassingen aan je stook gedrag en een standaard houtblok moet ik nog 3x of 4x kloven, maar je stookt dan 1 standaard houtblok in ongeveer 1 uur op.
Doordat er relatief kleinen stukken hout in de kachel gaan moet je wel iedere 30 tot 45 minuten hout toevoegen, dat is, om een nadeel te noemen, wel een dingetje, je er wel bij blijven om de kachel goed brandend te houden.

Maar overal, wel goed tevreden met deze kachel en het rendement wat deze haalt, veel warmte uit relatief weinig brandstof.
Daarnaast ook een schone verbranding, bij mij komt er in 90% van de gevallen geen (zichtbare) rook uit het rookkanaal.
RvW
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2019, 20:51

Re: Ramepa rocket stove

Bericht door RvW »

Hey Freebeez,

Ik zit zelf ook te denken aan zo’n prebuild rocket ipv een zelfbouw Rocket.

Gebruik je hem in combinatie met een massa-bank of is het puur de stralingswarmte van de afvoerpijp?

Gr,
RvW
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Ramepa rocket stove

Bericht door dormos »

3 nieuwe gebruikers die zich nog niet hebben voorgesteld en lid geworden op de dag dat ze hun enige vraag op of opmerking tot nu toe plaatsten.
Of ben ik nu erg achterdochtig?

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ramepa rocket stove

Bericht door kockie »

Ik deel je achterdocht, maar kan tot nu toe geen connectie vinden....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ramepa rocket stove

Bericht door JantjeV8 »

Ja, en vanaf 12 dec reeds geen belangstelling voor de reacties op d'r eigen vraag.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Ramepa rocket stove

Bericht door dormos »

Wel een leuke kachel trouwens, en de aanbieders lijken me wel oprecht.
Geen snelle types die snel geld willen verdienen aan een hype.

Groet,

Hans
Freebeeezz
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jan 2019, 14:12

Re: Ramepa rocket stove

Bericht door Freebeeezz »

RvW schreef: 13 jan 2019, 21:01 Hey Freebeez,

Ik zit zelf ook te denken aan zo’n prebuild rocket ipv een zelfbouw Rocket.

Gebruik je hem in combinatie met een massa-bank of is het puur de stralingswarmte van de afvoerpijp?

Gr,
RvW
Hoi RvW

Ik heb de kachel stand-alone in de kamer staan, bij mij was een massa-bank even geen optie.
Ik heb echter wel foto's gezien dat dit wel toegepast is.
Bij mij zijn de temperaturen in het rookgas-kanaal 100 tot maximaal 150 graden Celsius, ik weet niet of dat echt genoeg is voor een massa-bank.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik het zeker toepassen.

Trouwens, wat een achterdocht op dit forum, meteen 3 berichten omdat ik reageer op 1 bericht waar ik dacht antwoord op te kunnen geven.
Ik lees dit forum heel af en toe, en nee, ik registreer niet meteen op ieder forum.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ramepa rocket stove

Bericht door kockie »

Freebeeezz schreef: 16 jan 2019, 05:45 wat een achterdocht op dit forum
Ik noem het betrokkenheid om elke schijn van commerciële banden te voorkomen. In de tijd dat dit forum bestaat zijn er al veel mensen voorbij gekomen die proberen via dit forum reclame te maken voor hun eigen product, dat willen we graag weg houden hier. Als er 3 mensen hun eerste post in deze topic plaatsen, dan lijkt dat verdacht.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
RvW
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2019, 20:51

Re: Ramepa rocket stove

Bericht door RvW »

Bedankt voor je reactie Freebeez, gisteren heb ik een demonstratie gezien in Alkmaar van het kleine model.
Zag er interessant uit moet ik zeggen, ik heb alleen niet het idee dat het geschikt is om er een massabank omheen te bouwen.

Wat betreft de achterdochtige reacties, ik kijk al een tijdje mee op het forum zonder een account aan te maken.
De algemene sfeer is er niet een die me bevalt, dat heeft me ervan weerhouden ergens op te reageren.

Dank voor het bevestigen van mijn voor gevoelens en succes met het forum.

RvW
Plaats reactie