Warmtepomp

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bartjuh55
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 nov 2018, 23:28

Warmtepomp

Bericht door Bartjuh55 »

Hallo!

Ik had een tijdje terug al een bericht geplaats om wat informatie in te winnen over een pelletketel. Wij hebben namelijk een andere woning gekocht en de cv ketel in deze woning is op...22 jaar oud. Daarnaast hangen er in de woonkamer (maar) 2 radiatoren op een oppervlakte van 50m2: no way dat dit warm te krijgen is in de winter.

Zodoende hebben wij er voor gekozen om de houten vloer eruit te gaan trekken en beton icm vloerverwarming erin te leggen.

De bovenverdieping hebben wij 3 slaapkamer waar oude radiatoren hangen. Deze trekken wij eruit en wij gaan in alle 3 de kamers airco units hangen waarmee wij zowel kunnen koelen als kunnen verwarmen.

Waarom? Wij zijn bezig om de boel klaar te maken voor een warmtepomp. En hier heb ik wat vragen over.

Ik hoor en lees diverse verhalen over warmtepompen. Mijn installateur zegt letterlijk: ze denken dat zodra je vloerverwarming hebt, je gebruik kan maken van een warmtepomp. Maar dat is volgens hem niet zo. Waarom?

Per groep mag er volgens hem maar 90 meter buis liggen
Aan en afvoer naar de verdeler moeten een grotere buismaat hebben ( ben niet heel technisch dus kan deze niet goed uitleggen)
En vloerverwarming 14 of 16 mm is te weinig. Hij biedt 17 mm aan.


Klopt dit? Of wat is jullie mening?
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Warmtepomp

Bericht door JantjeV8 »

Omdat je eerst moet zorgen dat het warmteverlies van die woning binnen de perken blijft, dus binnen het vermogen van wat die warmtepomp kan bieden.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Warmtepomp

Bericht door WilfredT2 »

door vloerverwarming te plaatsen, maak je je huis beter geschikt om te verwarmen met lage temperaturen. Vloerverwarming geeft bij 30 graden water al aardig comfort. Bij radiatoren/convectoren is 60-70 graden veel fijner.

Een warmtepomp kan beter lage temperaturen leveren, dan water van 70 graden. Vandaar de opmerking van de installateur denk ik. er zijn overigens wel warmtepompen die hoge temperatuur kunnen leveren.

Maar, zoals JantjeV8 al aangeeft, je moet eerst wel alles erg goed isoleren. Het vermogen van een betaalbare warmtepomp is vaak veeeeel minder dan wat een CV ketel kan leveren. Dus als je warmte verlies te groot is, krijg je je huis alsnog niet warm.

Wat voor warmtepomp neem je, en hoe is het huis geisoleerd?
Laatst gewijzigd door WilfredT2 op 07 dec 2018, 08:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Warmtepomp

Bericht door Paul Joosten »

Kenmerk van warmtepompen is dat je watertemperatuur in vergelijking met 'normale' CV veel lager is. Om toch voldoende warmteafgifte te krijgen moet er dus een groter oppervlak zijn bij zowel radiatoren als vloerverwarming. Meer en/of dikkere leidingen in je vloer dragen daar aan bij.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Warmtepomp

Bericht door alefarendsen »

Een ervaringsverhaal...

Situatie huis:
  • 250m2
  • 60-70m2 onverwarmd
  • 80m2 verwarmd door middel van vloerverwarming
  • rest (slechts sporadisch) verwarmd door radiatoren
We betrokken het huis in september 2015, en het was destijds aangesloten op propaangas. Hierdoor is een overstap richting een warmtepomp economisch gezien makkelijk.

In november 2016 hebben we een warmtepomp geïnstalleerd. Bodem-gebonen met vermogen van 30kW (waarom zo veel leg ik later nog uit). Destijds was de isolatie redelijk (9-10cm steenwol), hoewel erg oud (38 tot 39 jaar oud). Ramen / deuren erg veel kieren, maar wel grotendeels dubbelglas.

Door het gebrek aan een goede timmerman en complicaties ivm vergunningstraject rijksmonument hebben we niet eerst beter kunnen isoleren. Maar omdat we de overcapaciteit van de pomp later in een nog te renoveren stal gaan gebruiken was het voor ons niet belangrijk eerst te isoleren en daarna de warmtebron op het actuele vebruik aan te passen.

Systeem werkte goed vanaf november 2016 en we verbruik grofweg bijgehouden.

Begin dit jaar (feb / mar / apr) hebben we het huis op het dak na volledig gerenoveerd van buiten (nieuwe kozijnen / ramen / deuren, nieuwe isolatie, nieuw rabat. Hierbij 50% van het stijl- en regelwerk vervangen ivm rot. Isolatie vervangen door 9cm PIR. Glas HR++.

Verbruik november 2017 (dus voor isolatie / renovatie): ong. 700 kWh
Verbruik november 2018 (na isolatie / renovatie): 450 kWh

Volgens gewogen graaddagen calculator was het in november vorig jaar marginaal kouder warmer (354) dan dit jaar (369). We zitten in een open polder dus wind is in ons geval misschien wel belangrijker dan temperatuur. Maar qua wind was het volgens mij vorig jaar winderiger dan dit jaar.

Ik kan niet anders dan concluderen dat goed isoleren en renoveren er voor gezorgd heeft dat ons huis deze november 30 tot 40% minder energie heeft laten gebruiken. En hebben we het dak nog niet gedaan.

Met andere woorden: eerst isoleren en daarna je warmtebron aanpassen op je nieuwe verbruik loont. Anders loop je risico op overdimensionering.

In ons geval is dat niet zo'n probleem, omdat we een grote stal gaan renoveren en die ook willen kunnen verwarmen. De overcapaciteit van de warmtepomp is daarvoor nodig dus is geen weggegooid geld. Als dat niet het geval geweest was, hadden we denk ik met de helft afgekund.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

gr.,
Alef
Plaats reactie