Stukje advies

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PeterB
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2018, 19:03

Stukje advies

Bericht door PeterB »

hallo,
Ik zou graag wat informatie ter vergelijk krijgen, omdat ik me afvraag of mijn installatie correct werk. Ik vind de energie rekening erg hoog.
- 1 jaar in nieuwbouwhuis, vloervervarming
- Intergas CW6 HR Prestige ketel + Inventum Ecolution Combi 50
- installateur heeft grote moeite gehad om installatie een beetje naar behoren te laten werken en huis op temperatuur te krijgen
- totaal stroomverbruik van afgelopen 12 maanden is 6785kWh, gezin met 2 kids <12jaar (normaal 4600kWh per jaar?)
- Vandaag ben ik de Inventum gaan meten en deze staat continu aan met een stroomverbruik van gemiddeld 372W (= 9kWh per dag, 272kWh per maand)! Kosten rond de €60 per maand.
- kijkend naar huidig gasverbruik dan is dit lager dan gemiddeld, zoals valt te verwachten, kosten €108 nov 2018.
- Als de Inventum 35% gasbesparing oplevert (wordt als maximum mee geadverteerd, dus niet realistisch), dan komt dat ook neer op ongeveer €60. Dit is denk ik in werkelijkheid een stuk lager

2 vragen:
- is het normaal dat de Inventum in deze periode de gehele dag continu aanstaat?
- bijna 2200kWh meer verbruik dan gemiddeld per jaar vind ik heel veel voor een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis
- wat is een realistische percentuele gasbesparing door zo'n Inventum?
- als ik quitte speel met de besparing van gas, waarom worden dan deze Inventum apparaten van €3000 verkocht?

Ik hoor graag van mensen die er meer verstand van hebben dan ik en dat zijn er hier vast een hoop!
Bedankt.

Peter
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Stukje advies

Bericht door WilfredT2 »

als ik jou was, zou ik hier eens kijken:

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /1570309/0

wordt dezelfde installatie besproken, met dezelfde problemen.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stukje advies

Bericht door JantjeV8 »

Het is heel verleidelijk om zonder kennis van die technieken een oordeel te vellen over de zogenaamde duurzame moderne technieken die niet heel veel anders doen dan m³'s terugschroeven en kWh's toevoegen... :shock: Daarom doe ik dat maar niet.. :fff
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Stukje advies

Bericht door GTV6 »

Perfecte isolatie?
Waarom dan een ketel van maar liefst 26 kW tenzij het een enorm huis is natuurlijk.
Het begint er mee dat er kennelijk type c ventilatie is, dan is dit wel ongeveer de enige manier om warmte terug te winnen.
Type d ventilatie met een goede wtw heeft ongeveer een gelijk rendement.
Maar goed dit zal je niet eenvoudig weer kunnen wijzigen. Die ventilatieroosters zijn er nu eenmaal.
Ja hij moet 24 uur draaien, anders gaat je warme afvoerlucht zo naar buiten.
Als het kan kun je beter de boiler niet gebruiken, maar de warmte in je cv stoppen, dan heb je een aanmerkelijk beter rendement. Gesteld dat je wat kan met 35 graden cv temperatuur. Warm water maak je veel efficiënter en goedkoper met gas.
Uit een M3 gas maak je 9kWh warmte, de meeste centrales maken nog steeds maar 4 kWh elektriciteit uit een M3 gas.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Stukje advies

Bericht door dormos »

Uit een M3 gas maak je 9kWh warmte, de meeste centrales maken nog steeds maar 4 kWh elektriciteit uit een M3 gas.
Als je er van uit dat electriciteit met gas gemaakt wordt...

Gas is per definitie fossiel, electriceit kan ook uit PV, wind of waterkracht komen.

Gas is per definitie dus niet hernieuwbaar en duurzaam, electriciteit kan dat wel zijn.

Effiecienter en goedkoper? Dit was toch het ecologieforum?

Groet,

Hans
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Stukje advies

Bericht door GTV6 »

Elektriciteit wordt niet per definitie van gas gemaakt, dat klopt, maar voor het totaal maar voor 12% uit duurzame bronnen in Nederland.
En efficiënt (rendement) lijkt mij een belangrijk item om ecologisch bezig te zijn.
SWW met een warmtepomp maken is vooralsnog niks ecologisch aan, misschien ooit in de toekomst maar voorlopig nog niet.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stukje advies

Bericht door JantjeV8 »

Ik zou bij die 12% graag een nauwkeuriger beeld hebben. Mijns inziens, de periode dat de stroom het gas het meest moet vervangen, denk ik dat van die 12% niet veel overblijft. Die 12% is een jaargemiddelde. De pv doet in de winter niet zo veel.

Dus de efficiency berekening van een warmtepomp, wordt berekend op die 12%. Dat komt gunstiger uit, maar in de praktijk draait zo'n ding in de winter dus gewoon op fossiel, niks 12%.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stukje advies

Bericht door JantjeV8 »

Overigens is die 12% ook niet correct, dat zou maar 6% zijn.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Stukje advies

Bericht door Tim »

Hey,

Gas is niet per definitie fossiel. Denk maar eens aan Dutch John z'n houtgasauto. Of biogas installaties.

CO2 kan met overtollige stroom omgezet worden in diverse spulletjes, zoals methanol of methaan. Netwerk ligt er al.

Wat mij betreft de volgende stuiptrekking, maar gas kun je niet uitsluiten.

Denkende in oplossingen, de toekomst wordt een mix aan energiebronnen.

Tim
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Stukje advies

Bericht door Pietje »

Tim schreef: 06 dec 2018, 18:48Denkende in oplossingen, de toekomst wordt een mix aan energiebronnen.
... zolang het maar zonne-energie is... ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Martien
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2022, 12:24

Re: Stukje advies

Bericht door Martien »

Beste Peter, Heb je de Ecolution Combi 50 nog?
Wij hebben er ook een en zit er mee te stoeien of hij wel goed geinstalleerd is enzo.

Geen installateur te vinden die er ervaring mee heeft en Inventum wijst alleen maar naar installateurs voor service...

Heb jij misschien iemand gevonden die er verstand van heeft?

Groet,
Martien.
Plaats reactie