Houtvergasser of hout cv kachel met buffer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Matthijs31
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 dec 2018, 16:46

Houtvergasser of hout cv kachel met buffer

Bericht door Matthijs31 »

Beste forumleden.
Ik ben nieuw op dit forum dus ik zal me eerst even voorstellen. Ik heet Matthijs woon in Friesland samen met mijn vrouw en dochter van 8 maand. We wonen in een vrijstaand huis buiten de bebouwde kom. Op ons perceel van 3500 m2 staan heel veel bomen, een mix van beuken, essen, els, wilg, esdoorn, appelboom. We hebben nu een houtkachel, een oudje want hij brand alleen op volle kracht. Wanneer we de houtkachel aan hebben komt er zoveel warmte af dat we alle deuren open hebben. We branden bijna elke avond wel. We stoken nu op een Nefit hr ketel ongeveer 2000 m3 gas per jaar. Nu wil ik graag meer met ons hout doen dan alle warmte de schoorsteen uit blaffen. Beneden in de woonkamer zitten nu radiatoren en boven in de slaapkamers en badkamer ook. Het plan is nog om beneden vloerverwarming toe te passen. Het is een klushuis en er is nog heel wat te doen.
Ik heb al aardig wat uurtjes op dit forum doorgebracht als gast en een hoop nuttige informatie gelezen. Alleen voor mezelf kom ik er niet helemaal uit. Nu ben ik mezelf aan het oriënteren op (optie 1) een hout cv-kachel in de woonkamer gecombineerd met een buffervat/boiler. Het liefst voor cv en warm water.
Optie 2: een houtvergasser in de bijkeuken/schuur gecombineerd met buffervat/boiler voor warm water en cv. Met subsidie is dit een heel rendabele optie denk ik. En dan een kleinere simpel houtkacheltje voor in de woonkamer.
In de toekomst (lees: als er weer geld beschikbaar is) wil ik graag ook nog een zonneboiler erbij op. Ik hoef niet helemaal van het gas af maar wil wel zoveel mogelijk met hout verwarmen. De Nefit gas cv-ketel is dan ook gewoon de back-up. Waar ik niet uit kom is bijvoorbeeld de keuze van een buffervat of boiler, of beide…?? Wat zouden jullie doen? Radiators icm vloerverwarming is dat mogelijk? Alle tips zijn welkom.
:D
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtvergasser of hout cv kachel met buffer

Bericht door Paul Joosten »

Hoi Mathijs, welkom op het forum! Er is al heel wat over dergelijke opstellingen geschreven op dit forum en een van de meer uitgewerkte draadjes gaat over mijn installatie. Helaas zijn een aantal afbeeldingen uit het begin verdwenen maar de belangrijkste zijn verderop in het draadje door mij herplaatst. Lees het topic gerust eens door en mocht je het de reis naar Zuidwending waard vinden nodig ik jullie van harte uit om mijn spul eens te komen bekijken, stuur maar een PB. Meer info, ook over een groot aantal andere energiebesparende en andere maatregelen, vind je via de link in mijn onderschrift.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Houtvergasser of hout cv kachel met buffer

Bericht door fireblade »

voorlopig maar een advies, isoleren isoleren en nog eens isoleren. Alle warmte die nu verloren gaat hoef je er later niet weer in te stoppen. Zeker als je vloerverwarming wilt toepassen is goede isolatie onder je vloer belangrijk. Na isolatie kun je ook een goede warmteverliesberekening maken en daar je installatie op aanpassen.
Matthijs31
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 dec 2018, 16:46

Re: Houtvergasser of hout cv kachel met buffer

Bericht door Matthijs31 »

Dankje wel Paul voor je reactie en ik heb al even gekeken bij jouw draadje. Er is een hoop nuttige informatie op dit forum te vinden zeg! Misschien ga ik nog wel eens op je uitnodiging in om eens langs te komen :D

Een goed advies Fireblade! Ik ben al een tijd bezig met isoleren. Boven en plafond en dak al geisoleerd. Nieuwe kozijnen met isolatieglas boven in de slaapkamers. Alleen binnenkort nog spouwmuur isolatie. Ik wil alleen nu eerst met een hout cv kachel of houtvergasser mijn maandelijkse rekening van €220 verlagen en dus meer geld overhouden voor nieuwe isolatie. Ik heb immers de brandstof gratis.

Ik zit met 2 opties in mijn hoofd. Ik heb al een houtkachel in de woonkamer dus ook al een schoorsteen dus hout cv kachel is redelijk makkelijk te installeren denk ik. Prijs is alleen meer dan een houtvergasser omdat hier subsidie op zit. Voor een houtvergasser moet ik echter nog een nieuwe schoorsteen kopen. Wat zijn de bijkomende kosten van materiaal voor beide? Kan iemand dat specificeren?
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Houtvergasser of hout cv kachel met buffer

Bericht door GTV6 »

Over hout cv kachels is wel t een en ander te vinden op dit forum.
Rendementen en uitstoot zijn niet optimaal en heel belangrijk wat gaat er waterzijdig opgewekt worden en wat gaat naar de ruimte.
Het meeste wat in de handel is qua kachels met cv is belabberd.
Maar goed ook dan een buffervat nodig en alle andere toeters en bellen. Aan bijkomend materiaal toch een 2000 euro.
Een houtvergasser zal exclusief schoorsteen tussen 2000 en 2500 uitkomen aan extra materialen. Dit exclusief schoorsteen.
mixventiel, veiligheden, buffervat, isolatie, allerhande koppelingen en fittingen.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Houtvergasser of hout cv kachel met buffer

Bericht door WilfredT2 »

een hout CV heeft niet per se een buffervat nodig. Wij stoken hem ook zonder. Dat gaat prima. Juist omdat het waterzijdig vermogen niet zo groot is, gaat dat goed.

Ik zou je aanraden om voor beide situaties een tekening te maken. Dan zoek je de prijzen voor de onderdelen op en kan je een optelsom maken. er is hier kennis genoeg om je feedback op je tekeningen te geven, maar zelf wat moeite doen levert meer op dan alleen open vragen stellen.
Matthijs31
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 dec 2018, 16:46

Re: Houtvergasser of hout cv kachel met buffer

Bericht door Matthijs31 »

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik ga er wat meer werk van maken en een schets van de situatie zoals ik het graag wil. Ik kom er op terug. Mijn voorkeur neigt toch naar de houtvergasser.
Matthijs31
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 dec 2018, 16:46

Re: Houtvergasser of hout cv kachel met buffer

Bericht door Matthijs31 »

Ik denk dat ik mijn hydraulisch schema gevonden heb! Wat vinden jullie hiervan? Zijn hier grote nadelen in dit schema te ontdekken?
Hydraulisch schema.pdf
(140.26 KiB) 184 keer gedownload
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Houtvergasser of hout cv kachel met buffer

Bericht door WilfredT2 »

Waarom zoveel pompen? Hoe ga je het aansturen? Wil je met je gas-cv-ketel de buffer warm gaan stoken?
Plaats reactie