batch rocket kopen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

batch rocket kopen

Bericht door Orbiter »

Zijn gegoten kernen om een rocket op te bouwen ergens kant en klaar te koop? Of de mallen hiervan?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: batch rocket kopen

Bericht door peterberg »

Orbiter schreef: 02 dec 2018, 13:31 Zijn gegoten kernen om een rocket op te bouwen ergens kant en klaar te koop? Of de mallen hiervan?
Voor zover ik weet waren er wel plannen bij tenminste twee partijen. Die hebben bij een van de twee tot nog toe niet geleid tot een product, jammer genoeg weet ik ook niet wat de status is.
De tweede heeft inderdaad een verkoopbaar product maar vraagt daar naar mijn mening erg veel geld voor. Als je alle materialen zelf koopt dan kun je voor de prijs van een core twee complete kachels zelf bouwen.

Het ligt voor de hand dat ik liever zou zien dat een combustion core plus deur voor een redelijke prijs aangeboden wordt zodat het interessant blijft voor een doe-het-zelver. Maar dat is tot nog toe (naar mijn mening) nog niet het geval. Het feit dat het intellectueel eigendom van mij is en er dus alleen op de meerwaarde verdiend kan worden is een factor die mensen tegenhoudt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: batch rocket kopen

Bericht door Tim »

Orbiter,

Ik heb nog een gegoten core 177 staan. Beton is nu wel uitgehard :lol:

Ik geloof toen 270 euri. Voor dat geld mag je hem komen halen.

Groet,
Tim
pdk17
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 feb 2017, 09:52

Re: batch rocket kopen

Bericht door pdk17 »

peterberg schreef: 02 dec 2018, 14:28 Voor zover ik weet waren er wel plannen bij tenminste twee partijen. Die hebben bij een van de twee tot nog toe niet geleid tot een product, jammer genoeg weet ik ook niet wat de status is.
De tweede heeft inderdaad een verkoopbaar product maar vraagt daar naar mijn mening erg veel geld voor. Als je alle materialen zelf koopt dan kun je voor de prijs van een core twee complete kachels zelf bouwen.

Het ligt voor de hand dat ik liever zou zien dat een combustion core plus deur voor een redelijke prijs aangeboden wordt zodat het interessant blijft voor een doe-het-zelver. Maar dat is tot nog toe (naar mijn mening) nog niet het geval. Het feit dat het intellectueel eigendom van mij is en er dus alleen op de meerwaarde verdiend kan worden is een factor die mensen tegenhoudt.
Kan je me doorverwijzen naar die ene (of beide) aanbieders?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: batch rocket kopen

Bericht door peterberg »

pdk17 schreef: 08 jan 2019, 12:11Kan je me doorverwijzen naar die ene (of beide) aanbieders?
Eigenlijk liever niet. Ik vind het gewoon onderkruipers die wel gebruik maken van het werk van een ander maar te beroerd zijn om te erkennen dat het niet hun eigen intellectueel eigendom is.
Maar afijn: hier zijn ze dan: Vuur en Leem en Vuurs. De eerste is schrikwekkend duur en ik betwijfel of de tweede je een losse core wilt verkopen maar je kunt het altijd vragen.

Natuurlijk Bouwen Deventer noemt mijn naam wel maar ik weet niet of hij nog in de markt is. Verder heb je nog Warmte Op Maat van Joris Pouls in België maar ik heb geen idee wat hij kan leveren.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
pdk17
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 feb 2017, 09:52

Re: batch rocket kopen

Bericht door pdk17 »

Leve transparantie, open source en fair trade!
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: batch rocket kopen

Bericht door Lieve »

Wij hebben al verschillende jaren een batch rocket in gebruik, waarbij geen beton gebruikt is.
Vuurkamer en riser zijn in vuurvaste steen gebouwd, wel een beetje knutselen om alle stukjes op maat te maken, maar perfect doenbaar met zaag en vijl.
Indien je meer informatie wil kan dat.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: batch rocket kopen

Bericht door Orbiter »

Gezien die hoge interne temperaturen zit ik met de vraag: hoe lang gaan die stenen of dat beton het uithouden. Heb echt geen zin om na 5 jaar of zo te moeten herbeginnen.

Bij de meeste 'goede' kachels en ketels zijn die stenen redelijk eenvoudig vervangbaar en dat zal wel zo zijn reden hebben hé.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: batch rocket kopen

Bericht door JantjeV8 »

Je kunt chamot platen kopen en de kamer daarmee bekleden. Kosten niet zo veel, zijn zelf op maat te maken.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: batch rocket kopen

Bericht door Lieve »

Geen idee, hoe lang die stenen het gaan uithouden.
In eerste instantie waren ze gekocht om een keramiekoven te bouwen, die is gedurende ongeveer 5 jaar gebruikt. Maar dan natuurlijk met t° die een hout verwarming nooit bereikt, t° tot 1250°C.
Na een lange stockage gebruiken we ze nu in een batchrocket sinds 4 winters, tot hiertoe maakt iedereen het goed.

Gegoten vuurvast beton heeft natuurlijk andere eigenschappen en daar heb ik helemaal geen ervaring mee.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: batch rocket kopen

Bericht door Orbiter »

Dank voor de retour Lieve en Jantje.
Heb hier nog een paar van die chamotte platen liggen. Komen uit accumulatiekachels. Wel zeer broos die spullen.

Nu dus op zoek naar een voorbeeld waar die core te vervangen valt zonder alles af te breken. Of minstens de binnenste stukken.
Plaats reactie