verwarming door zwembadverwarmings LW pomp

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ceesuitzeist
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 mei 2013, 13:58

verwarming door zwembadverwarmings LW pomp

Bericht door ceesuitzeist »

Geachte lezers,

Wat denken jullie van het volgende idee,

Met behulp van een LW pomp ,die gebruikt was om een zwembad te verwarmen, wil ik 1000 liter water verwarmen tot 40 graden.
Hoger gaat de LW pomp niet.De 1000 liter zit in een groot kunststofvat welke ik goed ga isoleren ,met refecterende folie(Isobooster) en wordt binnen in mijn schuur geplaatst.
Uit het vat pomp ik water van 40 graden naar een condensor,waaraan enkele ventilatoren zitten ,zodat er warmte aan de lucht wordt afgegeven,
Met deze lucht wil ik mijn schuren verwarmen als proef,later zou ik de leidingen volgen mij ook aan mijn vloerverwarmingsverdeler kunnen aansluiten.
Het koudere retour water gaat weer retour naar het voorraadvat.Er komen regelbare circulatiepompen in om te zorgen dat het warme water niet te snel door het systeem kan stromen . De LW kostte mij maar 40 euro via een kringloopwinkel , de condensor heb ik al jaren liggen en heb ik al eens aangesloten op mijn CV systeem en dat werkte prima.Als voorraadvat ga ik zo 1000 litervat kopen die gebruikt ongeveer 50 euro kost.
Wat denken jullie van dit experiment.
sjoerdb
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 jan 2012, 21:24

Re: verwarming door zwembadverwarmings LW pomp

Bericht door sjoerdb »

klinkt werkbaar, lekker lowbudget en gewoon proberen maar
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: verwarming door zwembadverwarmings LW pomp

Bericht door Paide »

Klinkt als een redelijk gangbaar warmtepomp-installatieschema.
Wat is het vermogen van de Warmtepomp?
Zo'n zwembadpomp zal gebouwd zijn om het water tot een graad of 25-30 te verwarmen. Als je de max op gaat zoeken lever je misschien in op het vermogen of rendement van het apparaat.
Maar desalniettemin denk ik dat het prima kan werken.
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: verwarming door zwembadverwarmings LW pomp

Bericht door JW te R »

Als leerproject is er niks mis mee, zeker niet als het ding maar 4 tientjes heeft gekost.
Houd er wel rekening mee dat de doorsnee zwembadwarmtepomp niet werkt bij strenge vorst.
Als je hem wilt gebruiken voor ruimteverwarming is het dus wel verstandig om een plan B te hebben.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: verwarming door zwembadverwarmings LW pomp

Bericht door JantjeV8 »

Luchtverwarming voelt onaangenaam als de wateraanvoer onder 50grC daalt. 45 gaat nog, maar daar onder wordt het koude wind.
ceesuitzeist
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 mei 2013, 13:58

Re: verwarming door zwembadverwarmings LW pomp

Bericht door ceesuitzeist »

Heren en evt. Dames, dank tot nu toe voor de berichten.

Het duizend litervat , krijg ik gratis van een groot bedrijf .Alleen even op halen .
Zal even duren voor installatie , aangezien mijn schuur vol staat met hobby projecten en alles weer even opgeschoven moet worden.
De warmte pomp komt buiten op korte afstand van het voorraadvat staan op een plek die uit de wind staat ,dus minder kans op bevriezing.
De gegevens van de WP zijn 4,5 KW Heat Output, 0,87 KW Input Power Heating , 4.4. COP ,37/46 DB Noise, 3,5 m3/h Flow Rate.
We zien het wel tzt , kosten zijn minimaal .
Mocht het aardig werken kan ik altijd er extra 1000 liter vaten bij zetten en aan mijn vloerverwarming koppelen.
Het is ook de bedoeling om alles te meten en de gevens op te slaan en te verwerken.
Adviezen welkom.
Prettige feestdagen en Gelukkig Nieuw Jaar alvast
Plaats reactie