hout cv

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

kachelstoker
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2018, 12:45

hout cv

Bericht door kachelstoker »

Hallo,
Mijn interesse gewekt voor deze site
Stook al jaren een houtkachel, en zou dit nu willen gaan combineren met een hout cv
Beetje rond gesnuffeld op het net en er is inderdaad veel te koop op dit gebied
Ook veel verschil in prijzen, zal ongetwijfeld ook met kwaliteid verschil te maken hebben
Mijn situatie is als volgt, ik heb 50m2 vloerverwarming en aan radiatoren een totaal vermogen van 12000 watt, waarvan ik ongeveer 7000 continu gebruik
Graag hoor ik adviezen van andere ook over merken kachels
Kort bij mij in de buurt zit iemand die levert Horse Flame, wat ik van andere heb begrepen is dit een Chinees merk, iemand hier ervaringen mee?
En ook in welke gevallen is er wel of niet een buffervat nodig?

Bvd

Groet Erik
janjoke
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 sep 2018, 22:52

Re: hout cv

Bericht door janjoke »

Heb hal 8 jaar horse flame 11kw met boiler werkt goed
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: hout cv

Bericht door Ramon »

En ook in welke gevallen is er wel of niet een buffervat nodig
Met vloerverwarming heb je in zekere mate ook een buffer. Met een houtkachel op cv zou ik geen buffervat nemen, of alleen een boiler 100 a 200 liter, voor sanitair ww.

Heb dit jaren gehad, ook icm met vloerverwarming. Buffervat is in mijn optiek alleen interessant bij een stukhoutketel. Een houtkachel op cv mist de capaciteit.

Tip: Probeer het eerst eens zonder, ondanks misschien vele goedbedoelde adviezen. Ik heb een beul van een houtkachel gehad, qua opbrengst naar cv. Altijd zonder buffervat, boilervat gehad. Laatste jaar met boilervat 100 liter. Daar heeft een kachel gewoon serieus werk aan.

Nog een tip: koop een kachel met veel opbrengst naar cv en weinig! naar de ruimte. Zo heb je er in het voorjaar/najaar ook nog wat aan.
Kriske
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 mar 2010, 23:12
Locatie: Puurs - Vlaanderen
Contacteer:

Re: hout cv

Bericht door Kriske »

En ik ben ervan overtuigd dat je beter met een buffer kan werken .
bvb : woning is warm , cv vraagt geen warmte meer en de kachel brand nog - wat dan ? Kachel krijgt zijn warmte niet meer weg en kan mogelijk in veiligheid gaan.
in de tussen seizoenen heb je niet zoveel warmte nodig , als je dan een buffer hebt kan je blijven stoken tot de buffer vol is en heb je nog warmte ter beschikking voor de volgende dag .
Ikzelf heb een buffer van 1250 l en vind die nog te klein , mijn kachel geeft minimum 10 kw waterzijdig en heeft geen enkele moeite om de buffer vol te krijgen ! Als mijn kachel brand gaat de temp hier ongeveer 1 gr omhoog , bijna alles gaat naar de buffer .Met deze buitentemp vul ik men buffer op ongeveer 5 u en de woning blijft op temperatuur - warmte in de buffer is genoeg tot de avond nadien zonder te stoken !
Om te bewijzen dat ik niet lieg kan je steeds mijn instalatie on line volgen in real time.
Woning is niet overdreven geisoleerd ( oude woning met dikke muren zonder spouw , alleen het dak is goed gedaan )

Mvg , Kriske
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: hout cv

Bericht door Paul Joosten »

Ook mijn installatie kan niet zonder buffervat omdat ik mede hierdoor het gas volledig heb kunnen laten afsluiten. Het buffer voorkomt dat er dag en nacht gestookt moet worden en met 1000 liter die tot 95°warm kan worden heb ik genoeg reserve om het huis ook hartje winter enkele dagen vorstvrij te houden. Mochten we ooit langer wegblijven is er een back-up met een paar simpele elektrische kacheltjes. Lees er alles over in dit draadje.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: hout cv

Bericht door ivob »

Wij gebruiken geen CV-buffervat voor de overtollige warmte van de kachel maar stouwen deze warmte in een SWW-vat van 300 liter.
Water in het SWW-vat wordt nooit warmer dan 65°C. En dan moet je al enkele dagen na elkaar stoken met een minimale afname van SWW.
De eerste stookdag is het vat maar 40°C warm. Wij nemen gemiddeld 20-25 liter SWW per dag af.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: hout cv

Bericht door Paul Joosten »

Wat voor kachel is dat en hoe voorkom je dan dat je bij afwezigheid het huis teveel laat afkoelen?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: hout cv

Bericht door ivob »

1. Een Tulikivi TTU 2700/4 speksteenkachel met op maat gemaakte koperen warmtewisselaar in de achterwand.
2. Temperatuur leefruimte blijft tussen de 24 uur ( bij buitentemp. -3 tot -7°C) tot 36 uur (bij buitentemp. -3 tot +5°C) boven de 19°C.
Boven de +5°C wordt de kachel niet dagdagelijks gebruikt. In de leefruimte staat een ruimtethermostaat gekoppeld aan een warmtepomp. Buiten de stookzone van de kachel (onder de +3/+5°C, afhankelijk van het dauwpunt) staat deze thermostaat ingesteld volgens een regime 17-20°C. Bij langdurige afwezigheid staat deze op een constant regime van 16°C. De warmtepomp neemt dus automatisch de ruimteverwarming over als bij afwezigheid de binnentemp. daalt onder de 16°C. Als door te stoken (uiteraard bij aanwezigheid van minstens een bewoner) de ruimtetemp. stijgt boven de 17°C schakelt de WP zich, aangestuurd door de ruimtethermostaat, uit.
Het SWW vat is een gelaagd vat van 2 x 150 liter. De onderste spiraal (300 liter voorraad) wordt gevoed door WW in de speksteenkachel. De bovenste spiraal (150 liter) is gekoppeld aan de WP (maar wordt in de praktijk hoogst zelden gebruikt wegens niet nodig en aanmaak van SWW van 50°C via WP is niet economisch als er geen of weinig PV productie is). De sturing naar het SWW vat gebeurt door de software van de WP (indien actief en SWW op WP ingeschakeld) of door een Sanutal DeltaSol BX sturing met voeler op de warmtewisselaar in de achterwand van de TTU 2700/4. Deze stuurt een traploze Danfos circulatiepomp aan vanaf dat de temp. in de warmtewisselaar van de kachel +40°C bereikt en houdt zo de temp. in de warmtewisselaar onder de gevarengrens (zit uiteraard een overdrukventiel op maar dat zien we liever niet in werking treden).
Zo is er ongeacht het type verwarming en indien gewenst altijd SWW beschikbaar.
Om de woning (nu een open bebouwing zonder verdieping van 110 m²/255 m³) niet te veel te laten afkoelen voorzien we dit jaar nog een extra buitenschil isolatie en een zuidgerichte glazen aanbouw (bij vriestemp. zonder zon volledig af te sluiten van huidige leefruimte en bij zonnewinst te openen naar leefruimte) van 30 m²/78m³. De energie die je niet verliest, niet nodig hebt of gratis van de natuur krijgt kan immers niemand je aanrekenen. :)

We hebben beide systemen afzonderlijk getest: een volledig stookseizoen aan 100% WP en een volledig stookseizoen aan 100% kachel. Dit om onze afhankelijkheid van extern elektriciteitsnet te testen. De productie van onze PV installatie dekt op jaarbasis ons volledig elektriciteitsverbruik (incl. 100% WP). Dit werkt uiteraard alleen zolang de e-meter van het terugdraaiprincipe is en je nog op jaarbasis je productie mag salderen. Vandaar de test op 100% kachel (hout is van eigen productie op locatie). In dat laatste (dus als een digitale meter met periodieke tarifering van kracht wordt) geval wijst de testperiode uit dat we dan wat betreft elektriciteit toekomen met een 5 kWh per etmaal. Uiteraard kan onze huidige PV installatie dat niet dagdaglijks opwekken (wel gemiddeld maar daar ben je in de praktijk niets mee). We hopen dit vanaf 2020 (vermoedelijke datum van verplichting digitale meter) te overbruggen met een 64 kWh batterijpakket van een EV (in verhouding veel goedkoper dan een thuisbatterij). Maar gezien de modaliteiten van de digitale meter het voorwerp zijn geworden van een strijd tussen de politici en de ambtenarij heerst er daar hier nog veel onduidelijkheid over. Zinvol investeren (op dat vlak) kan dus even niet.

Tot het zo ver is wordt in de praktijk de WP als hoofdverwarming gebruikt tot een buitentemp. van 3-5°C. Dat is, in combinatie met de PV-installatie de meest rendabele en comfortabele situatie. Onder deze buitentemperatuur en bij aanwezigheid van één bewoner neemt de speksteenkachel het over gezien dat dan de meest economische en vooral veruit de meest comfortabele situatie wordt. Bij gelijke ruimtetemp. is er nl. bij koude buitentemperaturen een groot verschil in gevoel tussen de stralingswarmte van een kachel (die de volledige leefruimte omvat) en de luchtverwarming van een WP (die de volledige woning omvat). Gezien de WP een split hydrounit is kan deze zowel werken op L/W (voor leefruimte en SWW) en L/L (rest van de woning incl. zomerkoeling in slaapkamers). De WP werking is dus gescheiden voor de leefruimte (geforceerde L/W convectoren) en de rest van de woning (L/L). Dit houdt in dat bij gebruik van de kachel in de leefruimte desnoods de L/L verwarming in de rest van de woning kan bijverwarmen. De L/L reageert nl. vlugger en zuiniger (gevraagde ruimte temp. is geleverde temp, wat in de praktijk 16-20°C betekent) dan de W/L (werkingstemp. in een vork van 27-35°C).

Vorstvrij is eigenlijk geen probleem. Ook bij aanhoudende negatieve buitentemperaturen nog nooit een binnentemperatuur (zonder CV in werking gedurende 7 dagen) gehad van minder dan 10°C. De woning wordt gewoon automatisch op een minium gehouden om na afwezigheid niet te veel energie te moeten verbruiken om een comforttemperatuur te bereiken. De massa van de woning mag daarvoor niet te veel afkoelen.

Het klinkt misschien ingewikkeld maar in de praktijk is het na de initiële instelling van de installatie zeer eenvoudig: je stookt of je stook niet. De software doet de rest. :D
Angenietja
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jan 2019, 18:48

Re: hout cv

Bericht door Angenietja »

Kriske, klopt het dat je geen pomp hebt tussen ketel en buffer?
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: hout cv

Bericht door Gerrie »

Ik heb twee jaar zonder buffervat gestookt een drama nu een buffervat van 500l werkt al een stuk aangenamer maar inderdaad nog te weinig liefst heb ik er een van 1500 l maar kan deze niet kwijt. Is het trouwens een dure ingreep om een tweede buffervat er aan te koppelen??????
Kriske
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 mar 2010, 23:12
Locatie: Puurs - Vlaanderen
Contacteer:

Re: hout cv

Bericht door Kriske »

Kriske, klopt het dat je geen pomp hebt tussen ketel en buffer?
Klopt niet , er hangt een pomp tussen ( rondje met driehoek erin )

Is het trouwens een dure ingreep om een tweede buffervat er aan te koppelen??????
Buffer bijkopen en wat buis voor aansluiting , in serie aansluiten en je bent vertrokken .
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: hout cv

Bericht door Gerrie »

Dus kriske geen extra pomp of een groter expansievat. Heb jij toevallig een schema? En wat is beter seie of paralel?
Kriske
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 mar 2010, 23:12
Locatie: Puurs - Vlaanderen
Contacteer:

Re: hout cv

Bericht door Kriske »

Dus kriske geen extra pomp of een groter expansievat. Heb jij toevallig een schema? En wat is beter seie of paralel?

Extra pomp niet , expansievat moet je er wel bijhangen - huidige kan nog dienen , gewoon 1 bijplaatsen dat groot genoeg is voor de nieuwe buffer .
Schema is zoals getekend op mijn site , exp vat staat er niet bij op ( 200 l bij mij ) Ikzelf zou kiezen voor serie , maar daar zijn de meningen erg over verdeeld - veel simpeler om aan te sluiten en gemakkelijker om een plaats te kiezen .
Je moet natuurlijk ook je uitgangen en ingangen opnieuw verdelen over de 2 buffers en op de nieuwe buffer ook sensoren plaatsen .In serie worden 2 vaten infeite 1 groot vat ! Vullen met warmte boven aansluiten aan b1 en uitgang naar de kachel onderaan b2 - boven aan b1 mss werken met T-stuk ;
1 naar buffer en 1 naar warmtevraag ( cv of vv - wel zorgen dat je daar een menger plaatst , je wil geen 80° in je vv of je cv denk ik)
Ik gebruik een autom menger in functie v/d buiten temp , gestuurd door mijn uvr 1611
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: hout cv

Bericht door Paul Joosten »

Expansievat is alleen nodig bij een gesloten systeem. Daarbij is de vuistregel dat je 12% van je totale systeemvolume aan expansievat nodig hebt. Houd je minder aan dan betekent dat grotere drukverschillen tussen een koud en een maximaal warm systeem. 1000 liter bijplaatsen is dus minimaal 120 l expansievat bijplaatsen tenzij je al overcapaciteit aan expansie had.

Bij een open systeem moet je er wel voor zorgen dat je bovenin voldoende volume hebt anders kunnen de hoogstgelegen gebruikers droog komen te staan bij een koud systeem.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: hout cv

Bericht door Gerrie »

Het is een gesloten systeem en puur in gebruik voor cv geen warm water voor douche.
Mijn hout cv staat buiten in een schuur met de buffer ongeveer 3 meter van mijn huis. Ik stook de ketel altijd rond de 80gr en de buffer ook tussen de 60 en 80gr omdat de buffer toch wel sneller afkoeld dat ik zal willen. Daarom wil ik het tweede vat liefst een plaats geven in het huis waar hij minder snel afkoeld. Ook als de buffer 60gr is verwarmd hij niet mijn huis meer.
Plaats reactie