Zonneboiler op Arduino?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Zonneboiler op Arduino?

Bericht door Ruuben »

Is iemand dat gelukt? Op een mega wellicht, met display?

Ik vond deze voor internet weergave, maar geen bediening er mee ..
https://www.olino.org/articles/2011/04/ ... nneboiler/
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonneboiler op Arduino?

Bericht door pelletpower »

Zo even van grote afstand. Sturing is prima met arduino, uitlezen op afstand beter met raspberry? Maar dat is vooral roepen zonder enige verstand van zaken.
Zeker interessant om te volgen
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonneboiler op Arduino?

Bericht door kockie »

In principe heb je voor de besturing van een zonneboiler niet zoveel nodig. Sensoren uitlezen kan gemakkelijk, schakelen ook, alleen opslaan en grafieken genereren is niet eenvoudig op/met arduino. Daar heb je een server voor nodig. Als je wilt meten, uitlezen schakelen, opslaan en grafieken genereren, dan komt een raspberry om de hoek kijken. Ik heb mijn meet- en schakelsysteem nooit stabiel gekregen met arduino's. Ze liepen op onverwachte momenten vast en da's erg vervelend als je net aan het stoken bent.... Nu wordt alles gedaan door 2 raspberries. Als alles dichter bij elkaar stond had eentje het ook op z'n sloffen aangekund.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Zonneboiler op Arduino?

Bericht door Ruuben »

Als je het meten en schakelen door een Arduino laat doen, maakt dat niet een wereld van verschil in stabiliteit door veel minder programma code?

Dan een tweede Arduino voor de beeldvorming.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonneboiler op Arduino?

Bericht door kockie »

Ik vind het fijne van een raspberry dat je logs kunt laten maken en dus kunt zien waar iets fout gaat. Ook kun je processen starten en stoppen. Je hoeft ook niet alles in 1 programma te stoppen. En dan hebben de meeste raspberries ook nog eens een netwerkinterface voor communicatie met de buitenwereld.

Ik ben om.... Gebruik overigens wel esp8266 bordjes voor andere doeleinden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie