Diameter rookkanaal houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Diameter rookkanaal houtkachel

Bericht door Oersted »

Ik heb een houtkachel gekregen die ik graag zou installeren.
De kachel moet nog wel enkele jaren meekunnen, maar zeker geen eeuwigheid meer. Op termijn zal deze dus vervangen worden!

De rookgasuitlaat zit achteraan en heeft een diameter van +/-115mm, ik denk dat de kachel bedoeld is voor een buis met een inwendige diameter van 120mm. Merk is Nestor Martin, type/vermogen ken ik niet (staat in garage, en er staat redelijk veel materiaal in de weg. Heb enkel de diameter van de uitlaat gemeten).


Ik heb geen bruikbare schoorsteen, daarom ga ik een inox rookgaskanaal installeren.

De volgende opstelling heb ik in gedachten:
- Op de uitlaat van de kachel steek ik een bocht van 90°, die 45° omhoog loopt, diameter 120mm
- Enkelwandige buis van 2m, buis loopt 45° omhoog, diameter 120mm
- Verbreding van 120mm -> 150mm
- Bocht van 45°, diameter 150mm (Eigenlijk zou ik een T-stuk willen monteren om makkelijk te kunnen vegen, en de opening onderaan afdichten)
- Overgang van enkelwandige naar dubbelwandige buis
- 7m omhoog, dubbelwandige buis (2m hiervan zit nog binnenhuis)
- Bovenaan een trekkap anti-valwind met veegklep (deze zou 0.5m á 1m boven de nok uitkomen)

* Het deel van 2m onder een hoek van 45° is niet ideaal. Is dit het proberen waard, of kijk ik beter naar de volgende oplossingen:
Een bocht van 30° zou ook moeten lukken, maar dan kan ik geen T-stuk monteren.
Ofwel eerst 1m omhoog, en dan 1m onder 45°?

* Is een afvoer van 150mm naar buiten voldoende, of kan ik beter 180/200mm nemen?
Een grotere diameter geeft meer trek, maar de sectie bij diameter 180mm is al meer dan dubbel zo groot als deze bij 120mm. Geeft dit geen andere problemen in mijn huidige opstelling?
Diameter Sectie
120mm 113cm²
150mm 176cm²
180mm 254cm²
200mm 314cm²
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Diameter rookkanaal houtkachel

Bericht door Albert van WdJ »

Oersted schreef: 22 nov 2018, 20:48 Een grotere diameter geeft meer trek
Dat wordt wel vaak gedacht, maar klopt niet.
De trek wordt bepaald door hoogte van de schoorsteen en de rookgastemperatuur.
De grotere doorsnee van een pijp zorgt er voor dat je een grotere volume aan rookgas kan afvoeren dan bij een kleinere doorsnede.

Wanneer je nu een rookgasuitlaat uit de kachel hebt van 115 mm, dan heb je dus echt geen 180 mm nodig.
Change, before you have to.
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Re: Diameter rookkanaal houtkachel

Bericht door Oersted »

Ok, ik heb de kachel al eens uit de garage gehaald.
Blijkbaar is het een kolenkachel, maar zou deze ook geschikt zijn om hout in te verbranden?
Vele kachels van NM zijn voor beide bedoeld, van deze weet ik het niet. Op internet wordt ik ook niet wijzer.

Kenplaatje:
Type: Cornwall 469-50
Kachel met magere brandstof
Nominaal verwarmingsvermogen:
11kW Anthracite 6x12
15.6kW Anthracite 12x22
16.9kW Anthracite 20x30

Dit geeft mij de indruk dat de kachel enkel voor kolen geschikt is. Maar de bunker van de kachel ontbreekt, waardoor ik denk dat deze kachel als houtkachel is gebruikt.
Kan dit zonder een milieuramp te veroorzaken, of is dit toch niet aan te raden?
Bijlagen
fig1.jpg
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Re: Diameter rookkanaal houtkachel

Bericht door Oersted »

fig2.jpg
fig3.jpg
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Re: Diameter rookkanaal houtkachel

Bericht door Oersted »

fig4.jpg
fig5.jpg
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Re: Diameter rookkanaal houtkachel

Bericht door Oersted »

fig6.jpg
fig7.jpg
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Diameter rookkanaal houtkachel

Bericht door LeaD »

Je zou de rooster kunnen vervangen door vuurvaste stenen, maar erg praktisch gaat het niet worden. Kolen krijgen zuurstof van onderen uit, hout van voren of boven af en graag nog wat voorverwarmd.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Diameter rookkanaal houtkachel

Bericht door Erikvr »

Is gewoon als houtkachel te stoken hoor. Heb laatst nog een kolenkachel bij iemand helpen installeren, ondanks dat de beluchting alleen van onder komt toch een redelijk goede verbranding met hout, met nauwelijks zichtbare rook uit de schoorsteen. Het is wel een kachel met veel vermogen, hoe groot is de ruimte om warm te stoken?
groet,
Erik
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: Diameter rookkanaal houtkachel

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Albert van WdJ schreef: 22 nov 2018, 22:11
Oersted schreef: 22 nov 2018, 20:48 Een grotere diameter geeft meer trek
Dat wordt wel vaak gedacht, maar klopt niet.
De trek wordt bepaald door hoogte van de schoorsteen en de rookgastemperatuur.
De grotere doorsnee van een pijp zorgt er voor dat je een grotere volume aan rookgas kan afvoeren dan bij een kleinere doorsnede.

Wanneer je nu een rookgasuitlaat uit de kachel hebt van 115 mm, dan heb je dus echt geen 180 mm nodig.
Maar wat jij zegt klopt ook niet helemaal.
De bruto trek wordt inderdaad bepaald door rookgastemperatuur en de hoogte van de hele schoorsteen (vanaf kachel tot uitmonding). Eigenlijk moet je er ook nog de temperatuur buiten het schoorsteenkanaal in betrekken. Want de trek wordt bepaald door het temperatuurverschil tussen binnen / buiten rookgaskanaal.
Maar dan nog heb je het over de bruto trek. Dus de dP die ontstaat tgv het verschil in soortelijke massa van de gassen binnen/buiten het rookgaskanaal. En dat verschil in soortelijke massa (kg/m3) ontstaat weer door het temperatuurverschil. Als je het helemaal goed wilt doen, hou je voor de berekening van de soortelijke massa's natuurlijk ook nog rekening met de verschillen in gassamenstelling binnen/buiten de schoorsteen (binnenin rookgassen en buiten lucht).
Maar dan gaan de rookgassen stromen en die ondervinden in het rookgaskanaal dus weerstand. Die weerstand moet je van de bruto trek aftrekken om de netto (werkelijke) trek over te houden.
En dan zie je dus dat diameter wel degelijk invloed heeft. Immers hoe groter de diameter, hoe lager de gassnelheid. En aangezien de weerstand kwadratisch afneemt met de dalende rookgassnelheid, is het wel degelijk zo dat een grotere diameter dus een lagere weerstand en daarmee grotere netto-trek oplevert!!

Ik heb in het verleden wel gerekend aan grote schoorstenen (van elektriciteitscentrales) en daarbij komt vaak de netto trek in de buurt van 0 uit. Maw, er is net zo veel weerstand als bruto trek.
Uiteraard zitten daar ook grote rookgasventilatoren in, maar voor de berekening daarvan moet je dus rekening houden met beide effecten: zowel de (bruto) trek, als de weerstand van het rookgaskanaal (schoorsteenpijp in dit geval).
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Re: Diameter rookkanaal houtkachel

Bericht door Oersted »

Erikvr schreef: 30 nov 2018, 10:36 Is gewoon als houtkachel te stoken hoor. Heb laatst nog een kolenkachel bij iemand helpen installeren, ondanks dat de beluchting alleen van onder komt toch een redelijk goede verbranding met hout, met nauwelijks zichtbare rook uit de schoorsteen. Het is wel een kachel met veel vermogen, hoe groot is de ruimte om warm te stoken?

De kachel komt in de eetplaats, oppervlakte samen met keuken (gescheiden door muurtje van 1.5m hoog): 36m² / 83m³
Maar de kachel staat naast de opening (1.75m x 2m) naar de living & gang die ik mee zou willen verwarmen: 33m² / 100m³
De trap naar de bovenverdieping zit achter de muur waar de kachel tegen komt. Hier is geen deur voorzien, ik hoop dat het met de kachel boven ook warmer wordt.
Als ik de bovenverdieping niet meereken: 180m³

De woning is van 1989. Er is wel een spouw met 5cm rotswol, in het dak zit 12cm rotswol. Wel veel koudebruggen (in die tijd keek men daar niet zo veel naar). Ik ga nog extra tochtstrips in de houten ramen plakken (ik voel wat tocht), en boven extra isoleren als ik het plafond daar uitbreek (boven zit maar 8cm rotswol).
De binnenmuur is gezet met volle stenen (geen snelbouw) en redelijk veel beton. Dus toch redelijk grote thermische massa denk ik.
Momenteel heb ik een warmtepomp met vloerverwarming. Vorig jaar heb ik de thermostaat op 18°C gezet en heeft de warmtepomp +/-5000kWh verbruikt. Maar op de meeste plaatsen meet ik wel maar 16°C (veel ramen, en nog geen gordijnen). In de winter was het eigenlijk wel redelijk koud.
Ik woon in vlaanderen, en hier wil men het gebruik van een warmtepomp ontmoedigen door elektriciteit veel te belasten. Ik heb +/-25kuub hout in de tuin liggen.

Ik woon alleen. Het idee is om de temperatuur van de vloerverwarming te verlagen naar 16°C. Overdag ben ik meestal gaan werken. Als ik s'avonds thuis kom zou ik dan de kachel willen aanzetten. Het is dus niet de bedoeling om de kachel de hele dag aan te houden, maar enkel om s'avonds goed door te stoken.
Mocht ik het vermogen mogen kiezen, zou ik voor 12kW gaan. Met minder vermogen zal het te lang duren om het huis op te warmen, meer vermogen lijkt mij ook niet nodig gezien het beperkte verbruik van de warmtepomp vorig jaar?
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Diameter rookkanaal houtkachel

Bericht door Erikvr »

Als je het snel warm wil hebben in beide ruimten kies dan voor een convectie houtkachel. Deze verwarmt de lucht veel sneller dan een gietijzeren kachel.
groet,
Erik
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Diameter rookkanaal houtkachel

Bericht door JantjeV8 »

Zwerius Kriegsman schreef: 30 nov 2018, 12:09 Maar dan nog heb je het over de bruto trek. Dus de dP die ontstaat tgv het verschil in soortelijke massa van de gassen binnen/buiten het rookgaskanaal. En dat verschil in soortelijke massa (kg/m3) ontstaat weer door het temperatuurverschil. Als je het helemaal goed wilt doen, hou je voor de berekening van de soortelijke massa's natuurlijk ook nog rekening met de verschillen in gassamenstelling binnen/buiten de schoorsteen (binnenin rookgassen en buiten lucht).
Maar dan gaan de rookgassen stromen en die ondervinden in het rookgaskanaal dus weerstand. Die weerstand moet je van de bruto trek aftrekken om de netto (werkelijke) trek over te houden.
En dan zie je dus dat diameter wel degelijk invloed heeft. Immers hoe groter de diameter, hoe lager de gassnelheid. En aangezien de weerstand kwadratisch afneemt met de dalende rookgassnelheid, is het wel degelijk zo dat een grotere diameter dus een lagere weerstand en daarmee grotere netto-trek oplevert!!
Maar rekentechnisch zou een hele korte schoorsteen de beste trek geven, immers er is nauwelijks weerstand.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Diameter rookkanaal houtkachel

Bericht door Ramon »

Een grotere diameter heeft ook meer warmteverlies.
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Re: Diameter rookkanaal houtkachel

Bericht door Oersted »

Daarom een rookkanaal van Warmfire®
Aluminiumsilicaat isolatie, of wel keramische isolatie, wordt de isolatie van de 21e eeuw genoemd. Waar vroeger in de, professionele, ovenbouw werd gewerkt met steenwol isolatie wordt tegenwoordig alleen nog maar met keramische isolatie gewerkt. Ook in uw oven, in de keuken, vindt u de keramische isolatie terug. Waarom wordt er tegenwoordig met keramische isolatie wordt gewerkt? Omdat deze isolatie bestand is tegen zeer hoge temperaturen. ( tot wel 1700 graden C °) Steenwol heeft een smeltpunt van 1000 graden C °

Maar steenwol kan toch tegen hoge temperaturen?

Steenwol is zeer goed tegen temperaturen bestand. Vanaf 200 graden °C en hoger zal het bindhars, wat in steenwol verwerkt is, verdampen. Op zichzelf is steenwol vochtongevoelig, de bindingshars is dit echter niet. Dit betekent dat voorkomen moet worden dat bij de uitvoering, of tijdens het gebruik, vocht bij de isolatie kan komen, welke vervolgens in het materiaal zal condenseren. Dit is niet te voorkomen. Door het verhitten, en het afkoelen, ontstaat er condens. Het materiaal neemt bij inwendige condensatie door zijn lage diffusieweerstand zeer snel vocht op, terwijl ook de warmtegeleidingcoëfficiënt reeds bij lage vochtgehaltes zeer snel stijgt.

Wat gebeurt er als het bindmiddel verdampt?

Daarom is een rookkanaal vervaardigd van steenwol niet geschikt voor een houtkachel. Rookgassen verlaten de kachel bij een temperatuur van 350 graden C ° het bindmiddel zal vanaf het eerste moment dat de kachel gebruikt wordt verdampen. Dit ruikt u ook in de vorm van een zware weeïge lucht die naar verloop van tijd verdwijnt. Als de lucht verdwenen is, dan is ook het bindmiddel verdampt en zakt de isolatie als een pudding in elkaar. Het rookkanaal is dan niet meer goed geïsoleerd en ontstaat er tevens condensatie tussen de binnen en de buitenwand. De warmtegeleidingcoëfficiënt zal stijgen en uw rookkanaal wordt aan de buitenkant bloedheet!!! Dit is de reden waarom u niet kiest voor een rookkanaal met steenwol isolatie.

Maar de T600 test hoe zit dat dan?

Nu zult u denken dat tegenwoordig een rookkanaal aan de T600 norm moet voldoen. Tijdens een test, die kortstondig wordt uitgevoerd, blijft het rookkanaal ook binnen de geldende normen. De bindingshars is nog aanwezig in het steenwol en de test zal dan ook goed doorlopen worden. Zou de test herhaald worden of zou de test langer uitgevoerd worden, dan zal de isolerende werking van de steenwolisolatie verloren gaan en zal de test niet meer voldoen. Helaas voor de consument wordt er, nog, niet op deze manier getest. En zou veel leed bij de consument bespaard kunnen blijven.

Maar ik heb toch garantie op mijn rookkanaal?

Dit is ook de reden waarom een leverancier, van een rookkanaal met steenwol isolatie, geen garantie geeft op het inzakken van de wol. U kunt garantie na een schoorsteenbrand al helemaal vergeten. De garantie wordt alleen gegeven op de corrosiebestendigheid van het Rvs. Warmfire® rookkanalen zijn voorzien van keramische isolatie, u krijgt 25 jaar garantie op de corrosiebestendigheid en u krijgt uiteraard 25 jaar garantie op de isolatie zelfs na een schoorsteenbrand. Al is het Rvs volledig vergaan, de isolatie van dit kanaal zal volledig intact zijn.

Is een rookkanaal met steenwolisolatie dan per definitie slecht?

Nee, een rookkanaal met steenwolisolatie is zeker niet slecht, mits deze op de juiste manier wordt gebruikt en dat is voor een gasgestookte haard. De optredende rookgastemperaturen die hierbij vrijkomen zijn niet hoger dan 250 graden °C

Warmfire® rookkanalen, klaar voor nu, maar zeker ook voor de toekomst.
Klopt dit? Is steenwol inderdaad niet geschikt voor een dubbelwandige schouw icm een houtkachel?
Of zijn die claims al achterhaald en is die bindhars ondertussen ook al geschikt voor hogere temperaturen en wil men gewoon hun eigen product aanprijzen? Ik vind hier maar weinig info over.
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Re: Diameter rookkanaal houtkachel

Bericht door Oersted »

JantjeV8 schreef: 12 dec 2018, 17:43
Zwerius Kriegsman schreef: 30 nov 2018, 12:09 Maar dan nog heb je het over de bruto trek. Dus de dP die ontstaat tgv het verschil in soortelijke massa van de gassen binnen/buiten het rookgaskanaal. En dat verschil in soortelijke massa (kg/m3) ontstaat weer door het temperatuurverschil. Als je het helemaal goed wilt doen, hou je voor de berekening van de soortelijke massa's natuurlijk ook nog rekening met de verschillen in gassamenstelling binnen/buiten de schoorsteen (binnenin rookgassen en buiten lucht).
Maar dan gaan de rookgassen stromen en die ondervinden in het rookgaskanaal dus weerstand. Die weerstand moet je van de bruto trek aftrekken om de netto (werkelijke) trek over te houden.
En dan zie je dus dat diameter wel degelijk invloed heeft. Immers hoe groter de diameter, hoe lager de gassnelheid. En aangezien de weerstand kwadratisch afneemt met de dalende rookgassnelheid, is het wel degelijk zo dat een grotere diameter dus een lagere weerstand en daarmee grotere netto-trek oplevert!!
Maar rekentechnisch zou een hele korte schoorsteen de beste trek geven, immers er is nauwelijks weerstand.
Neen, want de trek is ook afhankelijk van het inwendig volume. Hoe hoger dit volume, hoe hoger de trek.
Plaats reactie